جنجال‌آفرینی احمدی‌نژاد؛ وعده در شهرکرد، اعتراض در اصفهان

جنجال‌آفرینی احمدی‌نژاد؛ «وعده در شهرکرد، اعتراض در اصفهان»

روزنامه تهران امروز می نویسد :

محمــــود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور: چهار طرح بزرگ برای آبرسانی به استان چهار محال و بختیاری و تامین آب کشاورزی و آب شرب مردم در دست داریم. بنابراین طرح‌ها را به گونه‌ای اجرا می‌کنیم که اول نیاز این استان به آب تامین شود و بعد به استان‌های دیگر خواهیم رسید. در راستای برنامه‌های دولت برای آبرسانی نیز دو طرح عظیم را امسال شروع می‌کنیم تا از خلیج فارس و دریای مازندران برای بخش مرکزی ایران آبرسانی انجام دهیم.
 

سقائیان‌نژاد، شهردار اصفهان: در صورتی که زاینده‌رود از اصفهان جدا شود این شهر خواهد مرد


ادامه از صفحه اول: به این ترتیب بار دیگر زاینده رود را به مسئله اول اصفهانی‌ها بدل کرد. در شهر ولوله افتاد. شهردار مصاحبه کرد. اصفهانی‌ها می‌گویند مدیران شهری می‌خواهند از دولت به قوه قضائیه شکایت کنند.

گرچه این روایت تماما درست نیست، اما گویی فقط همین وعده‌هاست که می‌تواند اصفهانی‌ها را راضی کند و اندکی از آشفتگی شهر بکاهد. گویی مردم دیگر از دولت و وزارت نیرو برای توزیع عادلانه آب ناامید شده‌اند. به همین دلیل است که اکنون این اخبار در اصفهان خریدار دارد. اکنون همه اصفهانی‌ها می‌دانند که یکی دیگر از برنامه‌های نمایندگان مردم در مجلس استمداد از محضر رهبر انقلاب است.

کمک از قوه قضائیه

نه خشک شدن زاینده رود، نه بی‌رونق شدن پل خواجو و سی و سه پل و نه حتی نارضایتی عمومی اصفهانی‌ها، هیچ کدام نتوانست دولت را مجاب کند که برای حل این مسئله راهی عادلانه و کارشناسانه برگزیند. از این رو وقتی همه راه‌ها برای اصفهانی‌ها بسته شد، آن‌ها از قوه قضائیه استمداد کردند. این نکته‌ای است که «عباس حاج رسولی» رئیس شورای اسلامی اصفهان از آن خبر می‌دهد. حاج رسولی با بیان این که «نباید تحت تاثیر جو عمومی از آب زاینده‌رود سهیمه بدهند» که اشاره‌ای است درباره نحوه تعیین سرنوشت زاینده رود در شهرکرد، به تهران امروز می‌گوید: از قوه قضائیه و دادستان کل کشور درخواست کردیم تا به مسئله حق آبه مردم و سهمیه مردم اصفهان از آب زاینده رود رسیدگی کنند تا برداشت غیر قانونی از آن صورت نگیرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این استمداد به معنی شکایت از دولت است، پاسخ منفی می‌دهد و اظهارات قبلی خود را تکرار می‌کند. به گفته وی براساس تومار شیخ بهایی حق آبه سهم بران از آب زاینده رود به‌ویژه اصفهانی‌ها مشخص است و دولت و وزارت نیرو نباید بدون در نظر گرفتن این حق‌ها برای آب این رود سهمیه تعیین کنند. یکی از مسائلی که باعث ادامه دار شدن مسئله آب زایندرود شده است، ناتمام ماندن طرح «بهشت آباد» است. در غیاب این طرح که راهی است برای تامین آب فلات مرکزی ایران و استان چهارمحال و بختیاری، آب زاینده رود با پمپ‌های قوی از بالای رودخانه به دشت‌های بختیاری ریخته می‌شود. در این رابطه نیز ریس شورای اسلامی شهر اصفهان می‌گوید: دولت چهارسال پیش باید برای اتمام طرح بهشت آباد اعتبار می‌گذاشت که البته ما امیدواریم که امسال دولت توجه کند. این پروژه باید فعال شود و اکنون چهار سال نسبت به آن بی‌توجهی شده است. حاج رسولی ادامه می‌دهد: مردم این حرف‌ها را (حرف‌های رئیس‌جمهور در شهرکرد) را می‌شنوند و احساس می‌کنند که حق آنان ضایع شده است. مردم ناراحت هستند و به ما فشار می‌آورند و حتی ما را تهدید می‌کنند.

مسئله عدالت است

مسئله اصفهانی‌ها فقط از رونق افتادن سی و سه پل نیست، مسئله رعایت نکردن عدالت در برداشت از آب است. آنان استدلال می‌کنند اگر آب برای کشاورزی یا شرب استان‌های دیگر انتقال می‌یابد و دولت عقیده دارد که این امر از زیبایی ظاهری و موضوع گردشگری اصفهان مهم‌تر است، پس چرا نابودی کشاورزی اصفهان را نمی‌بیند. اصفهانی‌ها یک دغدغه دیگر هم دارند. زمزمه‌هایی مبنی بر انتقال آب به بافق و یزد هم وجود دارد که در صورت وقوع این اتفاق با این شرایط، امید مردم یکسره ناامید می‌شود. گذشته از این، زاینده رود و پل هایش، هویت و فرهنگ اصفهانی را قوام بخشیده‌اند وبیچاره مردمی که هر صبح از کنار یک رود خشک می‌گذرند. گذشته از این، زاینده رود و پل هایش، هویت و فرهنگ اصفهانی را قوام بخشیده‌اند وبیچاره مردمی که هر صبح از کنار یک رود خشک می‌گذرند.

همه چیز از سفرهای استانی شروع شد

مسئله زاینده رود به سفرهای استانی گره خورده است. چرا که برای نخستین بار احمدی‌نژاد در یک سفر استانی بود که وعده آب اصفهان را به دیگران داد، آن هم وعده‌ای که بر عدالت بنا نشده بود. چرا که می‌شد با تقسیم عادلانه نیازهای هر دو استان را تامین کرد.

محمدتقی رهبر در تشریح آغاز داستان خشکی زاینده رود می‌گوید: سابقه برداشت آب از این رود برای چهارمحال به سفر اول رئیس‌جمهور بر می‌گردد که در جلسه‌ای به استاندار اجازه دادند هرگونه که می‌خواهند، از آب رود استفاده کنند. وی ادامه می‌دهد: ما نمایندگان اصفهان در مجلس هفتم برای مقابله با این تصمیم تلاش کردیم و به مسئولان نامه نوشتیم که گفتند موضوع کان لم یکن تلقی شود. ولی چهارمحالی‌ها از آن مصوبه ملغی شده استفاده کردند. گرچه درختان گردو چهارمحال آبیاری می‌شد، همزمان حقابه کشاورزان اصفهانی هم ضایع می‌شد، مردم دچار خشکسالی شدند و داستان زاینده رود که همه گیر شد.

سوال این است؛ آیا نمی‌شد ترتیب عادلانه‌ای برای آب این رود تدبیر کرد؟ به گفته رهبر در همان سفر اول دولت به چهارمحال اعتراض‌های زیادی صورت گرفت، مسئولان با دولت تماس گرفتند که تمدن اصفهان و زاینده رود با این تصمیم مخدوش می‌شود و از بین می‌رود.

استمداد از رهبر انقلاب

نماینده مردم اصفهان در مجلس نیز مثل رئیس شورای اسلامی اصفهان از استمداد از قوه قضائیه برای استیفای حق زاینده رود خبر می‌دهد. اما رهبر از برنامه‌های دیگر نمایندگان استان خبر می‌دهد: طرح سوال از وزیر نیرو را سه هفته پیش به هیات‌رئیسه دادیم. سوال ما از وزیر این است که سیاست آنان برای آب چیست؟ و چرا مدیریت آب در کشور و استان‌ها تا این اندازه ضعیف است. این نماینده مجلس ادامه می‌دهد: در جلسه‌ای که اخیرا نمایندگان استان در مجلس با هم داشتیم به این نتیجه رسیدیم که اگر سوال از وزیر نیرو یا رایزنی‌ها با دولت به جایی نرسید و اگر از دستگاه‌های اجرایی ناامید شویم، از محضر مقام معظم رهبری استمداد می‌کنیم که با یک نگاه کارشناسی و علمی مسئله را پیگیری کنند. به گفته رهبر هنوز تصمیمی درباره استمداد از مقام معظم رهبری اتخاذ نشده است. آنگونه که اصفهانی‌ها معتقدند اگر قرار بر تقسیم عادلانه باشد، اصفهان 9 سهم و چهارمحال یک سهم می‌برد، چرا که جمعیت اصفهان بسیار بیشتر از چهارمحال است. به تصریح محمدتقی رهبر در مسئله آب زاینده رود، مردم اصفهان چندین بار با تراکت‌ها و غیره تظاهرات کردند، کشاورزان با تراکتور و کمباین به شهر آمدند و اعتراض خود را نشان دادند. به عقیده این نماینده نباید از نجابت مردم سوء استفاده شود، حق مردم دارد پایمال می‌شود. اکنون هم که آب در زاینده رود جاری است، براساس وعده مسئولان وزارت نیرو است که گفتند ما تا 30 روز به اصفهان آب می‌دهیم. به این ترتیب در اصفهان همه می‌دانند که این خوشی دوامی ندارد. اصفهانی‌ها منتظر استمداد از قوه قضائیه هستند، استمدادی که البته به شکل شکایت نیست. بعد هم سوال از وزیر نیرو یا راهکار نهایی که نماینده مردم اصفهان در مجلس مطرح کرده است. اما یک سوال وجود دارد، آیا امکان دارد که دوباره و در یک سفر استانی دیگر، میان هیاهو و فریادها و درخواست‌های مردم، بار دیگر همه رشته‌های اصفهانی‌ها پنبه شود و بی‌برنامگی سدی برای توزیع عادلانه آب زاینده رود شود. اصفهانی‌ها این را می‌پرسند.

+165
رأی دهید
-28

ari jojeh - تهران - ایران
ابله مردمیست که به حرفهای این نفهم دل‌ خوش می‌کنند!!!
‌پنجشنبه 26 آبان 1390 - 07:48
greentree - تهران - ایران
مموتی الان وقتش هست که یک دروغ بگی‌ که بیماران قلبی بشون حمله قلبی دست بده مثل همون دروغ‌های که در آمریکا میگی‌ و خیلی‌‌ها از تعجب از حال میرند
‌پنجشنبه 26 آبان 1390 - 17:00
nima13591111 - تهران - ايران
زاینده رود از چهار محال بختیاری سرچشمه میگیرد و این حق چار محالیهاست که از آب اون استفاده کنند. اصفهانیا هم به جای زورگویی به چهار محالیها بهتره از حقابه خودشان درست استفاده کنند و بهتر مدیریت کنند. آیا کار درستی است که از آب زاینده رود در اصفهان شالیزارهای بزرگ که نیاز خیلی زیادی هم به آب دارند آبیاری بشند؟ چه لزومی داره که از آب زاینده رود برنج تولید بشه در حالی که باغداران چهار محال باید از حقابه خودشان بگذرند؟
شنبه 28 آبان 1390 - 07:24
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.