آکسفورد به خاطر پذیرش هاشمی، کمک یک میلیون پوندی را از دست داد

آکسفورد به خاطر پذیرش هاشمی، کمک یک میلیون پوندی را از دست داد

مهدی هاشمی - نشان دانشگاه آکسفورد

یک چهره دانشگاهی در اعتراض به رفتار «زننده» دانشگاه آکسفورد درباره اتهام تقلب در پذیرش دکترای مهدی هاشمی، از کمک یک میلیون پوندی به این دانشگاه انصراف داده است.

ساندی‌تایمز، یک روزنامه عامه‌پسند بریتانیایی، خبر داده که رضا شیخ‌الاسلامی پیشنهاد کمک به ارزش ۱ میلیون پوند به دانشگاه آکسفورد را به این خاطر پس گرفته که این دانشگاه، بر خلاف اتهام‌ها درباره مدارک تقلبی پسر اکبر هاشمی رفسنجانی، به او در رشته دکترا پذیرش داده است.

به نوشته این روزنامه، آقای شیخ‌الاسلامی نخستین استاد رشه مطالعات ایران در دانشگاه آکسفورد و اکنون استاد بازنشسته کالج وادام است.

رضا شیخ‌الاسلامی دانشگاه آکسفورد را به «لاپوشانی» و چشم‌پوشی درباره اینکه مهدی هاشمی به یک دانشجو پول داده بود تا طرح تحقیقش را بنویسد، متهم کرده است.

مهدی هاشمی در اکتبر گذشته میلادی (مهرماه سال گذشته) برای تحصیل در دوره پنج‌ساله مقطع دکتری در دانشکده مطالعات شرقی دانشگاه آکسفورد پذیرفته شد و موضوع پیشنهادی او برای رساله دکتری، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است.

روز جمعه ۱۱ نوامبر (۲۰ آبان) دانشگاه آکسفورد تایید کرده بود که مهدی هاشمی از این قاعده که دانشجویان خارجی باید مدرکی حاکی از توانایی صحبت به زبان انگلیسی داشته باشند، مستثنی شده است.

این دانشگاه فروردین ماه امسال در بیانیه‌ای در پی تحقیقات اعلام کرده بود اتهام‌ها درباره نحوه پذیرش مهدی هاشمی مبنایی ندارد.

بر اساس این بیانیه با توجه به بررس‌های انجام شده، مبنایی برای ادعاهای طرح شده در مورد نحوه پذیرش آقای هاشمی وجود ندارد و نمی‌توان اقدام قانونی علیه این دانشجو انجام داد.

آقای هاشمی از سوی رسانه‌های حکومتی در ایران به نقش‌داشتن در برانگیختن اعتراض‌های پس از انتخابات متهم شده و برای او قرار تعقیب صادر شده است.

رضا شیخ‌الاسلامی در ماه مه امسال گفته بود که یک دانشجوی دیگر در دانشگاه آکسفورد اذعان کرده که مهدی هاشمی به او پول داده است تا برایش درخواست پذیرش بنویسد.

محکومیت در کانادا

این روزنامه بریتانیایی که از مجموعه رسانه‌های News Corporation در بریتانیاست، نوشته که یک دادگاه در کانادا، آقای هاشمی را محکوم کرده که میلیون‌ها دلار غرامت به قربانیان خشونت در ایران که در آن‌ها دست داشته است، بپردازد.

به نوشته ساندی‌تایمز، مهدی هاشمی در اوت امسال در دادگاه عالی عدالت در اونتاریو کانادا غیابا محاکمه شد و و به شکنجه رقبای اقتصادی و دیگران در سال ۹۳ محکوم و به پرداخت غرامت ملزم شد. هوشنگ بوذری که از قرار معلوم شاکی این پرونده بوده، گفته است که چون از پرداخت ۳۱ میلیون پوند به آقای هاشمی، از مدیران وقت شرکت ملی نفت ایران، سر باز زده، هفت ماه را در حبس گذارنده است.

طبق این گزارش، مهدی هاشمی همچنین به رشوه‌گرفتن از شرکت نفتی بزرگ نروژ استات‌اویل، و شرت نفتی فرانسوی توتال متهم شده است.

مهدی هاشمی در روزهای گذشته این اتهام‌ها را رد کرده است. او گفته که تحقیقات دانشگاه آکسفورد نشان می‌دهد اتهام‌ها علیه او «بی‌اساس» بوده است. او گفته که از حکم دادگاه کانادا خبر ندارد و اتهام‌ها درباره رشوه‌گرفتن از استات‌اویل و توتال بررسی شده و رد شده است. او ادعاهای آقای بوذری را «تبلیغات مسموم» خوانده که «انگیزه‌های اقتصادی و سیاسی دارد».

طبق این گزارش، دانشگاه آکسفورد خیلی بیش از یک میلیون پوند از دست داده است. آقای شیخ‌الاسلامی گفته است که بنا داشته اعضای خانواده بزرگش و همین‌طور برخی از دوستانش را تشویق کند که در این کمک مالی به او بپیوندند.

او گفته است: من می‌خواستم هرچه دارم را برای دانشگاه آکسفورد به ارث بگذارم. ولی آن‌قدر از رفتار این دانشگاه درباره مورد مهدی هاشمی منزجر شده‌ام که تصمیم گرفتم پیشنهاد کمکم را پس بگیرم.

اسفندماه سال گذشته هاوارد دیویس، مدیر مدرسه اقتصادی لندن LSE، به خاطر کمک ۳۰۰ هزار پوندی حکومت معمر قذافی به این دانشگاه از سمت خود استعفا داد.

همچنین اعلام شد پسر قذافی، سیف‌الاسلام، که در این دانشگاه درس می‌خوانده، تز دکترای خود را از روی منابع دیگر تقلب کرده است.

رضا شیخ‌الاسلامی مورد مهدی هاشمی در دانشگاه آکسفورد را با مورد سیف‌الاسلام قذافی در LSE مقایسه کرده و گفته است: از خیلی جهات، این بد‌تر از اتفاقی است که در LSE افتاد. پسر قذافی دست‌کم صلاحیت پذیرفته‌شدن در LSE را داشت اما تصمیم دانشگاه آکسفورد این تصور را پدید آورده که اگر کسی صلاحیت ورود به این دانشگاه را هم نداشته باشد، می‌تواند وارد آن شود».

سابقه اتهام

فروردین ماه امسال بعد از آنکه ادعا شد مهدی هاشمی، موضوع تز دکترای خود را «با کمک دوستان‌اش» نوشته است، دانشگاه آکسفورد اعلام کرد که دربارۀ صحت و سقم این ادعا تحقیق می‌کند.

کاوه موسوی، استاد مرکز مطالعات حقوقی و اجتماعی دانشگاه آکسفورد و سرپرست بخش حقوق منافع عمومی این دانشگاه، گفته بود که «دو تن از مقام‌های این دانشگاه برای اینکه مهدی هاشمی بتواند در این دانشگاه تحصیل کند، معیارهای بالای این دانشگاه را برای پذیرفتن دانشجو مخدوش کرده‌اند» و چنان چه این امر ثابت شود، باید از آقای هاشمی بخواهند که دانشگاه را ترک کند.

مهدی هاشمی این ادعا را رد کرد و از موضوع پذیرش تقاضای پایان‌نامه خود دفاع کرد. دوستان او نیز این ادعا را رد کردند و او را «قربانی شرایط موجود در ایران» بر شمردند.

پی‌تر نورث، یکی از مشاوران ارشد پیشین دانشگاه آکسفورد و یکی از محققان این دانشگاه که شهرت جهانی دارد، تیم تحقیق پیرامون موضوع دکترای مهدی هاشمی را رهبری کرد و با استادان و مقامات دانشگاهی که درگیر پذیرش مهدی هاشمی بوده‌اند مصاحبه کرد.

ده روز بعد دانشگاه آکسفورد در بیانیه‌ای اعلام کرد که از نظر این دانشگاه، اتهام‌ها درباره نحوه پذیرش مهدی هاشمی مبنایی ندارد.

در بیانیه دانشگاه آکسفورد آمد که پی‌تر نورث، مسئول تحقیق این پرونده تحصیلی، در بررسی این پرونده مدرکی پیدا نکرده که این ادعا‌ها را ثابت کند.

بر اساس این بیانیه با توجه به بررس‌های انجام شده، مبنایی برای ادعاهای طرح شده در مورد نحوه پذیرش آقای هاشمی وجود ندارد و نمی‌توان اقدام قانونی علیه این دانشجو انجام داد.

در پی این بیانیه، آقای هاشمی نیز در بیانیه خود یادآوری کرد که در دبیرستان جزو شاگردان برجسته بوده، با کسب رتبه ۲۹ در کنکور سراسری ایران در رشته مهندسی مخابرات وارد دانشگاه تهران شده و فوق لیسانس مهندسی انرژی خود را هم از دانشگاه صنعتی شریف گرفته است.

او با اشاره به فعالیت‌های تحقیقاتی‌ خود در سازمان مهندسی و تاسیسات دریایی وزارت نفت، شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و مرکز تحقیقات علمی دانشگاه آزاد نوشته است که این سوابق با مدارک «متقن» در پذیرش‌ او نقش داشته و «دانشگاه آکسفورد اعتبار چندین صد ساله خود را دستخوش تردید نکرده است».

+173
رأی دهید
-24

lucas71 - اوپسالا - سوئد
آدم که پشیمان می‌‌شود دنبال بهانه می‌‌گردد این آقا هم بهانه شو پیدا کرد که پول را ندهد.... چه آدمائی پیدا می‌‌شود.....
‌چهارشنبه 25 آبان 1390 - 18:51
massoudoslo - اسلو - نروژ
اقا زاده ها حساسیت عجیبی به کار کردن دارند و همیشه احتیاج به کمک و ارفاق دارند . پول هم که کم ندارد برود یه آکسفورد برای خودش بخرد !البته همین که به دنبال علم است خیلی خوب است وگرنه باید با عمامه و دشداشه شغل شریف بدری را ادامه میداد .
‌چهارشنبه 25 آبان 1390 - 19:27
dash-akol - لندن - انگلستان
ما فکر میکردیم آکسفورد جای آدم حسابی‌‌ها هست. نمیدونستیم هر ننه قمری می‌تونه واردش بشه. باز هم صد رحمت به همون حوزه علمی خودمون که همشون یک دستند. آدم مسلک رو اصلا راه نمیدن
‌چهارشنبه 25 آبان 1390 - 21:01
Royan - بوخوم - آلمان
آفرین آقای شیخ الااسلامی کار خوبی کردی , یکی نیست بگه آخه شماهائی که ضد غرب هستید و دشمن شماره یک غربیها هستید بچه هاتون را چرا واسه تحصیل میفرستید آنجا , پوفیوز ها فکر کردن هفت نسلشون میخواد تو ایران حکومت بکنه دارند خودشان را همه جوره آماده میکنند برای پست ها و مقام ها.
‌چهارشنبه 25 آبان 1390 - 22:04
amir-amir - تورنتو - كانادا
باباش انقدر مظلوم نمائى و هندوانه زیر بغل این و آن مى گذارد تا بلکه بتواند جانشین على خامنه اى شود اگر بشود که دهها قتل زنجیره اى دیگر راه مى اندازد ولى این بار قربانى هایش افراد متنفذ رژیم خواهد بود که به او و خانواده اش بد و بیراه گفتند و دلیل تحصیل بچه اش در دانشگاه لندن براى این است که در آینده وقتى رئیس جمهور و یا وزیرش کردند نگویند مدرک تقلبى دانشگاهى دست ساز دارد
‌چهارشنبه 25 آبان 1390 - 22:22
fetneh.gharn - سیاتل - امریکا
ای بابا این خاندان باید به اکسفورد مدرک عطا کنند ، همین که 30 سال به این سرزمین و ملت حکومت میکنن و فرهنگ و پیشینه و تمدن رو به باد دادن کار هر کسی نیست نبوغ می خواهد که این خاندان از قرار بسیار دارند ....
‌پنجشنبه 26 آبان 1390 - 03:49
Azadikhah - تكسل - هلند
اعتبار آکسفورد برای پول زیر سوال رفت
‌پنجشنبه 26 آبان 1390 - 08:40
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.