شاهزاده ترکی الفیصل: حمله به ایران اندیشه ای خطرناک است

ترکی الفیصل، رییس پیشین سازمان اطلاعات عربستان و برادرزادۀ ملک عبدالله، پادشاه عربستان، روز سه شنبه طی سخنانی در واشینگتن، با حملۀ نظامی علیه ایران به شدت مخالفت کرد و آن را اندیشه ای باطل و خطرناک نامید.

                         شاهزاده ترکی الفیصل: حمله به ایران اندیشه ای خطرناک است

وی که به دعوت باشگاه ملی مطبوعات آمریکا برای نمایندگان رسانه ها سخنرانی می کرد، در عین حال سیاست های جمهوری اسلامی ایران در منطقه و اتهام مربوط به توطئۀ ترور سفیر کشورش در آمریکا را به باد انتقاد گرفت.

شاهزاده سعودی تصریح کرد که در رابطه با رهبران حکومت ایران دو مساله وجود دارد: «یکی جاه طلبی آنها برای دستیابی به سلاح هسته ای و دیگری دخالت مدوام آنها در امور کشورهای عربی. در مورد سلاح اتمی، عربستان همچنان بر این موضوع اصرار دارد که رهبران ایران، دست از این هدف بردارند و با عمل و تعهد، از ایجاد یک منطقۀ عاری از  سلاح های کشتار جمعی در خاور میانه پشتیبانی کنند.»

وی در همان حال، اقدام نظامی علیه تاسیسات اتمی ایران را مردود دانست و ضمن مخالفت با آن به فجایع انسانی و خسارت های مالی ناشی از چنین جنگی تاکید کرد که پیامدهای آن تا مدتها ادامه خواهد داشت.

او همچنین اظهار عقیده کرد که عملیات نظامی علیه ایران، ممکن است موجب پشتیبانی ایرانیان از رژیم کنونی شود.
 

ترکی  الفیصل در مورد موضوع دوم و آنچه که وی آن را دخالت رهبران ایران در امور داخلی کشورهای مستقل عرب توصیف کرد گفت که در این زمینه دلایل فراوانی، از جمله کشف توطئۀ ترور سفیر عربستان در ایالات متحده در دست است که از دخالت نیروی قدس حکایت دارد.

این مقام سعودی با تاکید براین که آنچه برشمرد مختصری از اعمال کادر رهبری فعلی ایران است افزود: «در تمام جهان عرب، رهبران ایران به طور مداوم و به شیوۀ پنهانی و نیز با پشتیبانی از سازمان هایی مانند حزب الله و دیگران، در امور داخلی دولتها دخالت  می کنند.»

به گفتۀ وی، حزب الله تنها به لبنان محدود نمی شود: « حزب الله در بحرین، در حجاز، در ترکیه و در پاکستان نیز با پشتیبانی دولت ایران فعال است.»

 ترکی  الفیصل در مورد اتهام توطئۀ اخیر برای ترور سفیر عربستان در آمریکا، خواستار کیفر آن دسته از مسوولان ایرانی شد که به گفتۀ او در توطئۀ اخیر دست داشته اند و اگر دولت ایران نسبت به این دادخواهی بی تفاوت بماند، عربستان این موضوع را به سازمان کنفرانس اسلامی و سازمان ملل متحد ارجاع خواهد داد.

وی از دیگر نمونه های دخالت جمهوری اسلامی در کشورهای عربی، دخالت در امور عراق را مثال زد.
 

شاهزاده سعودی در مورد شرایط بحرین هم گفت: «به نظر می رسد اوضاع در حال حاضر ثبات یافته، ولی دشواری ها باز هم می توانند شعله ور شوند، همچنان که کشف اخیر طرح مورد حمایت دولت ایران برای بمب گذاری در تاسیسات بحرین و از جمله در سفارت عربستان در منامه و جادۀ ملک فهد نشان داد.»

مقام سعودی در پاسخ به پرسش رادیو فردا در بارۀ دخالت نظامی عربستان در بحرین اظهار داشت که این اقدام به تقاضای دولت بحرین و در چارچوب منشوری صورت گرفت که کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس برآن توافق کرده اند و نیروهای سعودی در برخورد با معترضان بحرینی هیچ گونه دخالتی نداشتند.

شاهزادۀ سعودی، قیام های موسوم به بهار عربی را «گرفتاری های عربی» توصیف کرد و گفت: مصر، لیبی و تونس اکنون وارد مرحلۀ خطرناک و دشوار تجدید سازماندهی شده اند. وی نسبت به احتمال ظهور سازمان های تروریستی جدید در خاور میانه و شمال آفریقا به دلیل شرایط ناشی از انقلاب های عربی ابراز نگرانی کرد.

ترکی الفیصل  همچنین گفت که سی و پنج هزار نیروی امنیتی آموزش دیده و ورزیده، برای ایمنی تاسیسات نفتی عربستان به خدمت گماشته شده اند.

این مقام سعودی  در سخنان روز سه شنبۀ خود در باشگاه ملی مطبوعات آمریکا، ذخیرۀ ارزی عربستان را ۶۰۰ میلیارد دلار اعلام کرد.

ترکی الفیصل برای محافل سیاسی و مطبوعاتی آمریکا چهرۀ آشنایی است چرا که برای سال ها سفیر عربستان در واشینگتن بود.

او از سال ۱۹۷۷ تا ۲۰۰۱، یعنی دو سال پیش از وقوع انقلاب اسلامی در ایران، تا زمانی که به سفارت کشورش در لندن گماشته شد، به مدت بیست و چهار سال، ریاست سازمان اطلاعات و امنیت عربستان به نام «مخابرات الامنیه» را برعهده داشت و گفته هایش در روز سه شنبه از سوی محافل مطبوعاتی، بازگو کنندۀ نطر دولت عربستان تلقی شده است، اگرچه وی طی کنفرانس مطبوعاتی، دوبار تکرار کرد که از جانب دولت سعودی سخن نمی گوید.

+32
رأی دهید
-93

golly47 - فوكشتاد - المان
این ترکی فسیل عبا عمامه‌اش کوو این که عرب نیست
‌چهارشنبه 25 آبان 1390 - 11:23
پریستوک - تهران - ایران
نه قیافش و نه طرز صحبت کردنش به عربا نمی خوره. خاک بر سر احمدی نژاد چپول و علی یه دست که این عربا روز به روز خوشگل تر و فهیم تر و اجتماعی تر می شن و این آشغالا هر روز پسرفت می کنن و منزوی تر می شن!
‌چهارشنبه 25 آبان 1390 - 11:48
greentree - تهران - ایران
عربستان تا می‌تونست آمریکا و اسرائیل رو تحریک کرد که به ایران حمله کنند حالا که دید اونها ان کار را نمیکنند و کارشناس‌های سیاسی از این کار انتقاد می‌کنن شد منتقد حمله به ایران ،،شما اوباش‌های بیسواد اسلامی چه قدر دروغگو و جانی هستید
‌چهارشنبه 25 آبان 1390 - 13:38
IRAN+ISRAEL+USA 4EVER - مونیخ - آلمان
چرا خطرناکه؟ چند تا آفتابه لگن مال ۴۰ سال پیش را داغون کردن کجاش خطرناکه؟
‌چهارشنبه 25 آبان 1390 - 17:18
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.