هشدار ایران درباره دخالت سازمان ملل در اتهام توطئه ترور سفیر عربستان

نماینده ایران در سازمان ملل در مورد تبعات درخواست عربستان سعودی از مجمع عمومی سازمان ملل برای محکومیت جمهوری اسلامی هشدار داده است.

                                                     هشدار ایران درباره دخالت سازمان ملل در اتهام توطئه ترور سفیر عربستان

روز چهارشنبه، ۲۵ آبان (۱۶ نوامبر)، گزارش شد که محمد خزاعی، رئیس هیات نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد، با ارسال نامه ای به ناصر عبدالعزیز الناصر، دیپلمات قطری و رئیس دوره ای مجمع عمومی سازمان ملل، از تصمیم دولت عربستان سعودی برای تسلیم پیش نویس قطعنامه ای به این مجمع حاوی درخواست محکومیت جمهوری اسلامی به شدت انتقاد کرده است.

روز سه شنبه، رئیس هیات نمایندگی عربستان سعودی در سازمان ملل گفت که به زودی پیش نویس قطعنامه ای را به مجمع عمومی تسلیم خواهد کرد که در آن، از جامعه جهانی خواسته شده است تا دولت ایران را به خاطر ارتباط برخی نهادهای حکومتی آن کشور با "توطئه ترور سفیر سعودی در ایالات متحده" محکوم کند.

محمد خزاعی در نامه خود به رئیس مجمع عمومی، که رونوشت آن برای دبیرکل سازمان ملل و هیات های نمایندگی کشورهای عضو نیز ارسال شده، درخواست عربستان سعودی برای محکومیت جمهوری اسلامی را "در نوع خود بی سابقه و بدعتی خطرناک" خوانده و گفته است که تصویب چنین قطعنامه ای باعث هتک حیثیت سازمان ملل می شود.

نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل در توجیه این نظر خود، آمریکا را به خاطر اقدام نماینده عربستان سعودی مورد سرزنش قرار داده و گفته است: "آمریکا با ارائه پیش نویس قطعنامه ای که صرفا بر مبنای ادعای نادرست علیه یک عضو دیگر سازمان ملل شکل گرفته، هیچ هدفی جز پیشبرد سیاست های کوته بینانه خود از طریق استفاده ابزاری از مجمع عمومی این سازمان را ندارد."

آقای خزاعی افزوده است که مجمع عمومی تا کنون هرگز "پیش نویس قطعنامه ای بر مبنای ادعاهای بی اساس" را بررسی و تصویب نکرده است.

نماینده ایران در سازمان ملل پیش نویس قطعنامه مربوط به اتهام ارتباط جمهوری اسلامی با توطئه ترور سفیر سعودی در واشنگتن را مغایر هنجارها و رویه های جاری سازمان ملل توصیف کرده و گفته است که اگر این موضوع پیگیری شود، به نقش مجمع عمومی به عنوان عالی ترین ارگان سازمان ملل آسیب خواهد رسید و بررسی چنین پیش نویسی را "تهدیدی برای امنیت بین المللی و منطقه ای" دانسته است.

وی تاکید کرده است که جمهوری اسلامی همواره با هرگونه اقدام تروریستی، چه دولتی و چه غیر آن، مخالف بوده و با اشاره به "کنوانسیون بین المللی جلوگیری و مجازات اقدامات جنایی علیه افراد برخوردار از مصونیت بین المللی از جمله اعضای هیات های دیپلماتیک" گفته است که دولت جمهوری اسلامی به کنوانسیون سال ۱۹۷۳ کاملا پایبند است و از سایر کشورها نیز می خواهد این کنوانسیون را رعایت کنند.

محمد خزاعی ضمن رد اتهام ارتباط برخی نهادهای جمهوری اسلامی با توطئه ترور سفیر سعودی در آمریکا، این اتهام را ناشی از "تبلیغات گسترده و نیات مغرضانه و خصمانه آمریکا علیه ملت ایران" دانسته و گفته است که در نامه های قبلی خود به سازمان ملل نشان داده است که ایالات متحده "از بسیاری از اقدامات تروریستی علیه ملت و دولت ایران حمایت کرده است."

نماینده دایم ایران در سازمان ملل در نامه خود، ضمن درخواست عدم پذیرش پیش نویس مورد نظر عربستان سعودی، هشدار داده است که "چنانچه مجمع عمومی این سازمان اجازه دهد هر پیش نویس قطعنامه نامربوطی، مشابه آنچه که توسط آمریکا پیشنهاد شده، مورد توجه قرار گیرد" در آینده این سازمان به جای مکانی برای تقویت انسجام بین دولت های عضو، به محلی برای طرح ادعاهای بی اساس تبدیل می شود.

به گفته آقای خزاعی، در چنین صورتی، مجمع عمومی شاهد تسلیم قطعنامه های دیگری با هدف های خصمانه خواهد بود و لازم است به منظور جلوگیری از چنین تحولی در آینده، پیش نویس قطعنامه مورد نظر عربستان علیه ایران نادیده گرفته شود.

وی خواستار ثبت نامه اعتراضی خود به عنوان سند رسمی سازمان ملل شده است.
تقاضای محکومیت ایران در مجمع عمومی

روز گذشته، خبرگزاری های بین المللی گزارش کردند که هیات نمایندگی عربستان سعودی در سازمان ملل پیش نویس قطعنامه ای را برای بررسی و تصویب توسط یکصد و نود و سه کشور عضو مجمع عمومی سازمان ملل تهیه کرده که در آن "توطئه ترور سفیر مملکت عربستان سعودی در ایالات متحده و تروریسم در تمامی اشکال و انواع آن تقبیح و اقدامات خشونت آمیز علیه نمایندگی های سیاسی و کنسولی به شدت محکوم شده است."

نماینده دایم عربستان سعودی در سازمان ملل گفته است که در نظر دارد این پیش نویس را در جلسه مجمع عمومی در روز جمعه این هفته مطرح کند و خواستار تصویب آن شود.

به گفته وی، در این قطعنامه از ایران خواسته شده است تا "به تمامی تعهدات خود طبق قوانین بین المللی عمل کند، و در زمینه برخورد قضایی با کسانی که در برنامه ریزی، حمایت، سازماندهی و تلاش در اجرای توطئه ترور سفیر سعودی در آمریکا مشارکت داشته اند با دولت های ذیربط همکاری نشان دهد."

نماینده سعودی در سازمان ملل گفت که تعدادی از کشورهای جهان از تسلیم این پیش نویس حمایت کرده اند و براساس برخی گزارش ها، قرار است آمریکا، کشورهای عضو اتحادیه اروپا و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، که عربستان سعودی نیز عضو آن است، به طور مشترک این پیش نویس را در مجمع عمومی مطرح کنند.

موضوع این پیش نویس به بازداشت منصور ارباب سیر، شهروند آمریکایی دارای تابعیت ایرانی، در اوایل ماه گذشته ارتباط دارد که به گفته مقامات قضایی آمریکا، هنگام برنامه ریزی برای ترور عادل عبدالجبیر، سفیر سعودی در واشنگتن دستگیر شد.

به گفته منابع آمریکایی، آقای ارباب سیر در ارتباط با نیروی قدس، واحد برون مرزی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی، در صدد سازمان دادن ترور آقای عبدالجبیر بوده است.

در پی انتشار این خبر، دولت های آمریکا و عربستان سعودی با ارسال نامه هایی به شورای امنیت سازمان ملل، رسما ایران را به اقدامات خصمانه علیه سفیر سعودی در خاک ایالات متحده متهم کردند و در مقابل، جمهوری اسلامی نیز با تسلیم نامه مشابهی، این اتهام را رد کرد.

همچنین، مقامات ایرانی به تلافی اتهام ارتباط نیروی قدس با توطئه ترور سفیر سعودی در آمریکا، از ارسال مدارکی به سازمان ملل در مورد ارتباط نهادهای اطلاعاتی و امنیتی ایالات متحده با اقدامات تروریستی در ایران و منطقه خبر دادند و آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی گفت که یکصد سند و مدرک از چنین ارتباط هایی در اختیار دارد و محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری هم از وجود "بیش از یکصد سند و مدرک" در این زمینه سخن گفت.

در مراسم راهپیمایی روز 13 آبان در تهران، سخنران اصلی مراسم ظاهرا دو سند را به عنوان نمونه ای از یکصد مدرک مورد اشاره رهبر جمهوری اسلامی، به حاضران نشان داد و اعلام کرد که به این ترتیب، این مدارک "منتشر شده" هر چند محتوای آنها هنوز در دسترس قرار نگرفته و از محتوای مدارک گردآوری شده توسط جمهوری اسلامی در اثبات حمایت آمریکا از عملیات تروریستی در ایران و منطقه اطلاعی در دست نیست.

در پی انتشار خبر اقدام نماینده دایم عربستان در سازمان ملل برای تسلیم پیش نویس قطعنامه ای در محکومیت ایران، امیر ترکی الفیصل، سفیر سابق سعودی در آمریکا، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که "شواهد فراوان و هولناکی" در دست است که نشان می دهد ایران از توطئه ترور سفیر کنونی سعودی در واشنگتن حمایت می کرده است.

وی گفت که اگر دولت ایران در صدد پیگرد قانونی افراد مرتبط با این توطئه بر نیاید، عربستان سعودی ممکن است این پرونده را به سازمان ملل ارجاع دهد.

به گزارش آسوشیتدپرس، سفیر سابق سعودی در آمریکا، گفته است که این توطئه نشان می دهد "رژیم احمدی نژاد به چه درجه ای از انحطاط و بی درایتی تنزل یافته است."

قطعنامه های مصوب مجمع عمومی سازمان ملل، برخلاف برخی مصوبات شورای امنیت، از نظر حقوق بین الملل، الزام آور نیست اما به خاطر مشارکت تمامی کشورهای عضو سازمان در بررسی و تصویب آنها، دارای اعتبار ویژه ای است و می تواند عاملی در تاثیرگذاری بر افکار عمومی جهان محسوب شود.

+61
رأی دهید
-17

iSam - لندن - انگلستان
بخور بابا.
‌چهارشنبه 25 آبان 1390 - 10:06
پریستوک - تهران - ایران
سفیر سابق سعودی در آمریکا، گفته است که این توطئه نشان می دهد "رژیم احمدی نژاد به چه درجه ای از انحطاط و بی درایتی تنزل یافته است. خاک خاک خاک بر سرتون که تا این حد خوار و ذلیل شدید.
‌چهارشنبه 25 آبان 1390 - 11:41
با احترام - منچستر - انگلستان
ای اقایان گوش بدهی اسرائیل امریکا میگویند ما سران ایران را ترور میکنیم تروریست نیستند امریکا از مجاهدین خلق که خودشان می گویند ترویست هست حمایت مکنند حالا به ایران ترویست میگویند اول اینرا بگویم همه کشورها اینکار را میکند
جمعه 27 آبان 1390 - 10:54
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.