دو مرجع تقلید شیعه خواستار رفع حصر موسوی و کروبی شدند

آیت الله یوسف صانعی و آیت الله علی محمد دستغیب، از مراجع تقلید منتقد حکومت ایران، خواستار رفع حصر خانگی میرحسین موسوی و مهدی کروبی، رهبران مخالفان دولت این کشور شدند.

                                                   دو مرجع تقلید شیعه خواستار رفع حصر موسوی و کروبی شدند

به نوشته وب سایت شخصی آیت الله صانعی، وی سه شنبه ۲۴ آبان (۱۵ نوامبر) در پیامی به مناسبت عید غدیر، از اعیاد مهم شیعیان، برای آزادی "تمام نخبگانی که خواسته ای جز حفظ اسلام و حاکمیت واقعی مردم بر سرنوشت خود" ندارند دعا کرده است.

وی با تاکید بر ضرورت ایجاد "فضای نقد نسبت به همه صاحبان قدرت بدون هیچ گونه ترس و واهمه"، گفته است که مشکلات مردم ایران ریشه در "قدرت افسار گسیخته و بی قید و بند" مسئولانی دارد که "خود را تابع هیچ ضابطه و معیار شرعی، عقلی و عرفی ندانسته و تنها تابع هواهای شیطانی، ظالمانه و اقتدارگرایانه خود هستند".

آیت الله یوسف صانعی و آیت الله محمدعلی دستغیب از منتقدان حکومت ایران هستند که پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم، به خاطر انتقادات خود تحت فشار ماموران امنیتی واقع شده اند.

بعد از انتخابات، دفاتر هر دوی آنها مورد تهاجم نیروهای لباس شخصی قرار گرفته و تعدادی از هواداران و شاگردان آنها احضار یا دستگیر شدند.

مصلحت سنجی 'افراد صاحب منصب'
آیت الله دستغیب امروز در اظهاراتی در جمع عده ای از معلمان و فرهنگیان شیراز که در سایت "حدیث سرو" نزدیک به این روحانی منتشر شده، با اشاره به حبس خانگی آقایان موسوی و کروبی گفته است: "بعضی افراد صاحب منصب این طور گفته اند که اگر این دو در حبس باشند بهتر است، آیا این حکم خدا و قرآن و سنت است؟"

وی در ادامه آورده است:"[آنها] مگر چه مطلب خلافی گفته اند یا کرده اند که باید ماه ها در حصر باشند، مگر این دو بزرگوار غیر از عمل به قانون چیز دیگری خواسته اند؟"

میرحسین موسوی و مهدی کروبی از بهمن ماه سال پیش در حبس خانگی به سر می برند و امکان ارتباط با جهان خارج را ندارند.

آیت الله دستغیب افزوده است: "شانزده مورد تخلف حاکمیت از قرآن و سنت و قانون اساسی را به بزرگان متذکر شدم و نسبت به عواقب آن هشدار دادم و حتی این موارد را خدمت چند نفر از علمای قم تقدیم کردم که مورد تایید همگی ایشان واقع شد."

"آیت الله صانعی گفته مشکلات مردم ایران ریشه در اقدامات حاکمانی دارد که خود را تابع 'هیچ ضابطه و معیار شرعی، عقلی و عرفی' ندانسته و از 'هواهای شیطانی، ظالمانه و اقتدارگرایانه' تبعیت می کنند"

وی توضیح بیشتری در مورد "بزرگانی" که شنونده انتقادات وی بوده اند یا "افراد صاحب منصبی" که ادامه حصر رهبران مخالفان دولت را به مصلحت دانسته اند نداده است.

آقای دستغیب در اظهار نظری راجع به "ولایت مطلقه فقیه" گفته است که این مفهوم اگر به معنی "بازگشت به حدود و اختیارات رهبری در اصل ۱۱۰ قانون اساسی" باشد درست خواهد بود، اما اگر به معنای "فوق قانون بودن باشد" خلاف قانون است.

آقای دستغیب همچنین، خواستار حذف نظارت استصوابی، برگزاری انتخابات آزاد، پایان دخالت نیروهای نظامی و امنیتی در مسائل کشور و کمک گرفتن از افراد نخبه در اداره کشور شده است.

اصل ۱۱۰ قانون اساسی ایران، اختیارات رهبر جمهوری اسلامی ایران را تبیین می کند که یکی از آنها، نصب مستقیم فقهای عضو شورای نگهبان است که در کنار شش حقوقدان این شورا، از حق نظارت استصوابی برخوردارند.

نظارت استصوابی، شامل حق تعیین کاندیداهای مجاز، نظارت بر نحوه برگزاری انتخابات و تصمیم گیری در مورد اعتبار نتایج آن است.


دستغیب: راه دلجویی از مردم، آزادی موسوی و کروبی است

آیت الله علی محمد دستغیب، از مراجع منتقد حکومت ایران، باردیگر با انتقاد از «حصر» میرحسین موسوی و مهدی کروبی، خواستار  آزادی این دو  و دیگر زندانیان سیاسی، حذف نظارت استصوابی، پایان دخالت نیروهای نظامی و امنیتی در مسائل کشور و برگزاری انتخابات آزاد شده است.

                   دو مرجع تقلید شیعه خواستار رفع حصر موسوی و کروبی شدند


 
به گزارش وب سایت «حدیث سرو» نزدیک به آیت الله دستغیب، این مرجع منتقد حکومت در دیدار با عده ای از معلمان و فرهنگیان شیراز گفته است: «راه صحیح دلجویی از مردم مسلمان (شیعه و سنّی) و سایرین، به آزادی همه زندانیان سیاسی به خصوص بزرگواران موسوی و کروبی و متعلّقه ایشان، و حذف نظریّه استصوابی و اجازه انتخابات آزاد و برچیدن دخالت های نیروهای نظامی و امنیتی در امور  جامعه و بازگشت به پادگان ها و اعتماد به مردم و کمک گرفتن از همه افراد نخبه در کارهای مملکت و اجراء احکام اسلام و قانون اساسی در همه زمینه هاست.»
 
آیت الله دستغیب در جریان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال ۱۳۸۸ از معترضان حمایت کرد و در همین زمینه مورد حمله گروه های طرفدار حکومت قرار گرفت.
 
مسجد قبای شیراز سال گذشته مورد حمله طرفداران حکومت قرار گرفت و شماری از شاگردان آیت الله دستغیب دستگیر و در نهایت به زندان و تبعید محکوم شدند.
 
حدیث سرو در گزارش روز سه شنبه خود نوشته است که آیت الله دستغیب  در این دیدار با انتقاد از حصر مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد گفته است: «بعضی افراد صاحب منصب این طور گفته اند که اگر این دو در حبس باشند بهتر است، آیا این حکم خدا و قرآن و سنت است؟»
 
آیت الله دستغیب به نامی از این افراد «صاحب منصب» نیاورده است.
 
وی همچنین گفته است: «مگر این دو بزرگوار غیر از عمل به قانون چیز دیگری خواسته اند؟ این افرادی که سال ها برای این مملکت زحمت کشیده اند و امتحان خوبی داده اند و سختی های زیادی را به جان خریده اند، حالا می شود گفت که این دو به دنبال براندازی و بر پایی حکومت سکولار بوده اند؟»
 
مهدی کروبی و میرحسین موسوی، دو نامزد معترض به نتیجه انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، از بهمن ماه سال ۱۳۸۹ در حصر خانگی قرار گرفتند و ارتباط آنها با بیرون قطع شده است. این درحالی است که این اقدام بدون اعلام رسمی و یا صدور احکام مشخصی از سوی نهادهای حکومتی صورت گرفته است.
 
آیت الله دستغیب در ادامه همچنین از نحوه اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری انتقاد کرده و گفته است: «این طور معمول بوده که یک روز پس از پایان رأی گیری نتیجه را اعلام می کردند، خوب چطور شد که ساعت دوازده شب که اکثریّت مردم پای صندوق های رأی بودند نتیجه انتخابات به نفع کاندیدای مورد نظرشان را در سایت هایشان اعلام کردند؟ مسئولین هستند که باید حافظ رأی مردم باشند، اما متأسّفانه مواظبت نکردند.»
 
آیت الله دستغیب همچنین به مساله «ولایت مطلقه فقیه» درقانون اساسی پرداخته و گفته است: «ولایت مطلقه که بعد از فوت  آیت الله خمینی در قانون اساسی آورده شده اگر بازگشت به حدود و اختیارات رهبری در اصل یکصد وده قانون اساسی دارد درست خواهد بود، و اگر به معنای فوق قانون بودن است خود ناقض خود بقیه قوانین است.»
 
اصل ۱۱۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی حوزه اختیارات و وظایف رهبر را تعیین کرده است.

+214
رأی دهید
-15

Royan - بوخوم - آلمان
در حصر باشند یا نباشند هیچ فرقی به حال ملت نمیکند کور خواندید که با آزاد کردن اینها دوباره ملت را فریب بدهید و پای صندوق رای بکشانید, اگر مردم هم سال 88 دنبال اینها راه افتادنند بهانه ای بود برای نجات از دست آخوندا که متاسفانه به جائی نرسید وگرنه سگ زرد برادر شغاله نازه اگر موسوی رئیس جمهور میشد چه گلی به سر ملت میزد که حالا نزده.
‌چهارشنبه 25 آبان 1390 - 03:06
romano - تهران - ایران
راه دلجویی از مردم، آزادی موسوی و کروبی نیست بلکه تشریف بردن همتونه مادر من هم هر روز تو تاکسی صدتا بیانیه ضد حکومتی صادر می‌کنه هیچ هم نمی‌ترسه شما که دیگه بوی الرحماتون میاد و غیرت جنبیدتون اینه. نتیجه اخلاقی آخوند همیشه مردمی را می‌خواهد که پشت انها موضع بگیرد بخاطر همین است که در شطرنج کنایه آمیز مهره‌های کشیش کنار وزیر و شاه هستند و در پشت پیاده‌های فلک زده.
‌چهارشنبه 25 آبان 1390 - 05:10
greentree - تهران - ایران
اسلام یعنی‌ ماشین کشتار و تجاوز و نابودی
‌چهارشنبه 25 آبان 1390 - 09:29
ARTEMIS-SW - .پاريس - فرانسه
خمینی با شعار نفت و اتوبوس مجانی‌ سر ملت را شیره مالید شما سوسمار‌ها هم با حصر خانگی---گور بابای همه ی شما دلقکان اسلامی که به ایران گند زده اید و مثل خرچنگ به قدرت چسبیده هر روز یک نمایش نامه برای افلیج‌های اسلامی-!!!
‌چهارشنبه 25 آبان 1390 - 09:35
gol andam - زوريخ - سويس
بی تردید مردم ایران به قهرمانانی که درسیاه ترین دوران تاریخشان , مقابل مشتی جنایتکار که در لباس دین بر ملتی بزرگ ظلم وستم روا میدارند, شجاعانه ایستادند وجانشان را فدا کردند همواره افتخار خواهند کرد. ملاهای جنایتکار ,, حکومت جهل وجنایت ,,,آخوندهای حاکم برایران هستند
‌چهارشنبه 25 آبان 1390 - 12:35
ordak - بن - المان
خیلی عجیبه کسی در مورد ازادی اون همه بخت برگشته ای که با طناب این دو جنایتکار پروار شده اخور خمینی رفتند تو چاه و کسی هنوز از سرنوشتشان خبری ندارد و حتی نامی هم ندارند و ملت اسمشون و بعد از تحویل جنازه به خانوادشان میشنوند چک و چنه نمیزنه در عوضش هر جاه بحثه بحث مظلومیت این دو شریک جنایت رژیمه که برخلافه فرزندان ملت که تو زندانها میگندند ، به قول خودشان تو خانه های امن و ویلاههای اطلاعات هر روز گردنشون کلفتر میشه،اخه بود نبوده این دو طفاله طویله خمینی چه تاثیری به حال ملت فلکزده و مملکت غارت شده و بر بادرفته داره؟چرای به جای وقت تلف کردن در مورد اینا به داد بچههای ملت تو زندانها نمیرسید،امروز فردا در طویله رو برای اینا باز میکنند و همه خاهیم دید که موسوی و کروبی پروارتر گردن کلفتر میچسبند به زنگیشون و خندیدن به ریش ملت به قول معروف سگها همدیگر را نمخورند ،اخرش هم مثل همیشه تاوان را پدران و مادران شکسته پس می دهند حالا هی نگران موسوی کروبی باشید که یه مدت نتونستند سوار ملت بشن و مملکت را بچاپند.
‌چهارشنبه 25 آبان 1390 - 14:58
fdsa60 - تهران - ایران
در جواب اساتید بزرگ باید بگوییم که نام این دو آزادیخواه در تاریخ ایران ثبت می شود.
‌چهارشنبه 25 آبان 1390 - 21:15
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.