متهمان پرونده جنجالی قتل‌های محفلی کرمان به اعدام محکوم شدند

پس از گذشت ۹ سال از وقوع قتل‌های محفلی کرمان سرانجام حکم متهمان اصلی این جنایت‌ها صادر شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نعمت احمدی، یکی از وکلای مدافع اولیای دم این پرونده گفت بر پایه رأی دادگاه، متهمان ردیف اول، سوم و چهارم به اتهام شرکت در قتل عمدی شهره نیک‌پور و متهمان ردیف دوم، سوم و چهارم به اتهام شرکت در قتل عمدی محمدرضا نژادملایری به اعدام محکوم شدند.

اگرچه در این خبر نام این افراد به شکل مخفف ذکر شده است اما بنا به گزارش‌هایی که در این سال‌ها درباره قتل‌های محفلی کرمان منتشر شده‌اند به نظر می‌رسد متهمان ردیف اول، سوم و چهارم قتل عمدی شهره نیک‌پور، محمدحمزه مصطفوی، سلیمان جهانشاهی و علی ملکی هستند و متهمان ردیف دوم، سوم و چهارم قتل عمدی محمد سلطانی، سلیمان جهانشاهی و علی ملکی می‌باشند.متهمان پرونده جنجالی قتل‌های محفلی کرمان به اعدام محکوم شدند

نعمت احمدی گفت همه این متهمان به همراه دو متهم دیگر با هویت‌های "چ. س" و "م. ی" به اتهام معاونت در قتل‌ها به مجازاتی بین ۱۰ تا ۱۵ سال حبس به تناسب عمل ارتکابی محکوم شدند.

قتل‌های محفلی کرمان در سال ۱۳۸۱ در این شهر اتفاق افتاد که در پی آن شش تن از اعضای بسیج یکی از مسجدهای کرمان به دلیل انجام این قتل‌ها بازداشت شدند. دست داشتن شش بسیجی در این جنایت‌ها جنجال بسیاری در ایران به‌پا کرد.
 

این افراد در زمان بازداشت خود اعتراف کرده بودند که در این قتل‌ها تحت ‌تأثیر سخنرانی‌های آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی، عضو مجلس خبرگان رهبری، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و یکی از استادان حوزه علمیه قم قرار داشته‌اند، اما آیت‌الله مصباح یزدی بعد‌ها پس از انتشار بخشی از اعترافات آن‌ها با صدور نامه‌ای به دادگاه صدور فتوا در مورد این قتل‌ها را رد کرد.

متهمان پرونده جنجالی قتل‌های محفلی کرمان به اعدام محکوم شدند
نعمت احمدی، یکی از وکلای مدافع اولیای دم این پرونده: در مدت این سال‌ها از این متهمان تنها یک نفرشان از بدو بازداشت تاکنون در زندان مانده و سایر متهمان پس از مدتی آزاد شده‌اند.

این شش متهم در سال ۸۱ با انگیزه‌ "رفع فساد و مفسدین از جامعه"، پنج نفر به نام‌های شهره نیک‌پور، محمدرضا نژاد‌ملایری، مصیب افشاری، جمیله اسماعیلی و محسن کمالی را به قتل رسانده بودند.

نعمت احمدی گفت در مدت این سال‌ها از این متهمان تنها یک نفرشان (علی ملکی) از بدو بازداشت تاکنون در زندان مانده و سایر متهمان پس از مدتی آزاد شده‌اند.

وی افزود: "پس از قبول اعاده دادرسی و شروع به رسیدگی مجدد، قرار بازداشت موقت آنان به‌وسیله دادگاه صادر شد اما دادگاه تجدید نظر با وجود این‌که متهمان به اتهام قتل عمد تحت پیگرد بودند و حسب قانون باید بازداشت موقت می‌شدند، قرار بازداشت آنان را فسخ و به قرار وثیقه تبدیل کرد."

وکیل مدافع اولیای دم پرونده‌ قتل‌های محفلی کرمان گفت: "هم‌اکنون که رأی دادگاه مبنی بر قصاص متهمان صادر شده است، با توجه به صراحت قانون باید این افراد بازداشت موقت شوند و این بازداشت مورد درخواست اولیای دم نیز هست."
 

عمت احمدی گفت رأی صادره ظرف مدت ۲۰ روز قابل تجدیدنظرخواهی است.

شهره‌ نیک‌پور و نامزدش‌ محمدرضا نژادملایری‌ پس از ربوده شدن در شامگاه ۲۷ آبان‌ماه‌ سال ۸۱ در کرمان به قتل رسیدند و جسدهای آنان در هفته دوم آذرماه در بیابان توسط مأموران کشف شد.

پس از یافتن قاتلان این زوج جوان آن‌ها به ارتکاب پنج جنایت دیگر اعتراف کردند.

محمدحمزه مصطفوی متهم ردیف اول دراعترافات خود‌ گفته بود‌: "ما این‌ پنج‌ نفر را با انگیزه‌ پاک‌ کردن‌ جامعه‌ از فساد به‌ قتل‌ رساندیم‌."متهمان پرونده جنجالی قتل‌های محفلی کرمان به اعدام محکوم شدند

وی افزوده بود: "ما پس‌ از بازداشت‌ این‌ افراد آن‌ها را به‌ باغ‌ پسته‌ پدرم‌ می‌بردیم‌ و در آن‌جا برای‌ هر قربانی‌ با تسبیح‌ استخاره‌ می‌کردیم. اگر عدد شش بود، یعنی‌ استخاره‌ خوش‌ آمده‌ و باید‌ او را می‌کشتیم‌. در تمام‌ این‌ قتل‌ها هم‌ عدد شش می‌آمد و ما هم‌ این‌ افراد را به‌ قتل‌ می‌رساندیم‌. سپس‌ اموال‌ مقتولان‌ را برمی‌داشتیم‌ و به‌ افراد نیازمند صدقه‌ می‌دادیم‌."

در پی تبرئه پنج متهم پرونده قتل‌های محفلی کرمان چند ماه پیش هیأت عمومی اصراری کیفری دیوان عالی کشور تشکیل جلسه داد و ضمن نقض حکم قصاص یکی از متهمان که به تنهایی به قصاص محکوم شده بود، صدور حکم برائت تعدادی دیگر از متهمان را بر خلاف قانون و موازین شرع تشخیص داد.

همچنین نعمت احمدی، غلام‌علی ریاحی و جعفر یزدی، وکلای مدافع برخی از اولیای دم این پرونده از رئیس قوه قضائیه درخواست کردند که از اختیارات خود استفاده کند و در مورد متهمانی که از نظر هیأت عمومی دیوان عالی کشور در ارتکاب جنایت‌ها نقش داشتند ولی تبرئه شده بودند، تقاضای اعاده دادرسی کند.

به همین خاطر آخرین جلسه رسیدگی به پرونده قتل‌های محفلی کرمان در روز ۲۷ مهرماه سال جاری برگزار شده بود.

+64
رأی دهید
-201

greentree - تهران - ایران
بهتر قبل از اینکه رساله یزدی رو بخونید عمل و رفتار این شیطان پیر رو هم ببینید ،یزدی کسی‌ هست که تمام زندگیش با فساد و قتل و غارت اموال مردم شکل گرفته ،فقط این فرد و پسرانش میلیون‌ها دلار در حساب بانک‌شان در آمریکا،آلمان،دوبی‌ و استرالیا دارند،یزدی همون کسی‌ هست که حتی به جنگل‌های شمال هم رحمی نکرد و هزاران درخت را دستور داد قطع کنن تا پولش رو به حساب پسرش بریزه که در اون زمان بیکار بود
‌سه شنبه 24 آبان 1390 - 19:12
romano - تهران - ایران
خدایا من بهت اعتقاد دارم ولی در حیرتم چطور خودت عقل پاکسازی جامعه رو نداشتی یا اصلا چرا به هر نفسی حق زندگی می‌دی یا حق تغذیه. امیدوارم بزودی بساط این کثافتکاری دینی از این مملکت برچیده بشه و از همه عزیزانی که اعتقاد ندارند یا دارن یا اعتقادشان متفاوت است با تمام وجود و از صمیم قلب تقاضای پوزش بابت زخمهایی که به روح و جان و مالشان در طی این سالیان خود دارم چون معتقدم تا رضای شما نباشد رضای هیچ کس دیگری حاصل نمی‌شود البته ماهم جزو اینها و نبوده و نیستیم ولی چون این داستان بر مبنای اعتقاد ماست حداقل رسم شرف می‌دانم عذر خواهی کنم.
‌سه شنبه 24 آبان 1390 - 19:17
Dionysos - پارسی - فرانسه
من مخالف اعدام هستم اما اعدام بسیجی ها و اطلاعاتیها و سپاهیهایی که کارشون فقط آدمکشیه و تا به حال به خاطر ایدئولوژی کثیفشون ایرانیهای زیادی رو از زندگی محروم کردند ناراحتم نمی کنه. به خانواده مقتولین تبریک عرض می کنم امیدوارم سایر مزدوران جمهوری اسلامی هم چه با شربت شهادت چه با طناب دار از زندگی محروم بشوند و مکافات جنایتهاشون رو ببینند. ننگ به تمام خائنانی که از آخور سپاه و بسیج ارتزاق می کنند. مرگ بر تمساح یزدی بی شرف.
‌سه شنبه 24 آبان 1390 - 19:27
Benika - برن - سوئیس
فکر کنم مار‌های ضحاک روزی یه آدم می‌خوردن، واقعا این مسلمونا از این همه آدم کشی و اعدام خسته نمیشن.خوب حبس ابد کنن یا اینکه تو همون زندان اعدام کنن نه تو شهر جلو چشمه بقیه
‌سه شنبه 24 آبان 1390 - 19:29
mehr47 - تهران - ایران
یعنی نوچه های تمساح یزدی اعدام میشن؟؟؟؟؟ با معده پر خواب دیدین!!!! این کثافتا از تمساح دستور گرفتن
‌سه شنبه 24 آبان 1390 - 19:36
ARTEMIS-SW - .پاريس - فرانسه
قتلهای محفلی کرمان یکی‌ از کثیفترین جنایات اسلامیون در ایران بود که در کسوت الله تازی تعدادی بیگناه را کشتند چگونه در این مورد ۹ سال!!!!!! طول کشید!!!
‌سه شنبه 24 آبان 1390 - 20:06
دنیای وحشی - تهران - ایران
خدای من اگر داستان به همین صورت باشد که گفتید واقعا جای بسی تاسف است که چطور حماقت درجامعه درحال گسترش است . کسی نیست به این ها بگوید مگر شما حکمی از طرف خدا درکتاب آسمانی اش داشتید که اینطور سرخود تصمیم بگیرید و عمل کنید؟!اگر قرار باشد که هرفردی سرخوددرچنین مواقعی تصمیم بگیرد پس دیگر نیازی به قانون و زندان ودادگاه و خلاصه اینجور حرفها نخواهد بود و قطعا دراین بین هرکس از حرکت ابروی کسی هم که خوشش نیاید خودرا محق خواهد دید که برای حکم مرگش یک شیر یا خط انداخته و سپس به راحتی از نفس کشیدن خلاصش کند . اه که هییییییییییییییی
‌سه شنبه 24 آبان 1390 - 20:25
bkherebati - بوشهر - ایران
پدر جان ...اگر مملکت صاحب داشت باید همان سالها اول تمام قاتلین اعدام می شودند که درس عبرتی برای سایرین باشد ؟؟؟ حال امید وارم اینهارا هم برابر حکمها انجام شود..
‌سه شنبه 24 آبان 1390 - 20:53
Taraneه - کبک - کانادا
حتما برادرها الان در رکاب رهبری به کار شریف قتل و دزدی مشغول هستن، . عجب صبری خدا دارد !... اگر من جای او بودم... نه طاعت میپذیرفتم... نه گوش از بهر استغفار این بیدادگر‌ها نیز کرده... پاره پاره در کف زاهد نمایان... سبحه صد دانه میکردم...
‌سه شنبه 24 آبان 1390 - 21:18
بی خیال - کرمان - ایران
ضمنا این افراد در جلسه دادگاه گفته بودند که ما از سوی مصباح یزدی برای این کارها حکم داشتیم. دادگاه در دوبار اول متهمان را به اعدام محکوم کرد اما با نفوذ برخی افراد قاضی دادگاه در مرتبه سوم عوض شد و آقای دوست علی که از مداحان کرمان نیز هست قضاوت این پرونده را به عده گرفت و حکم متهمان را به بازداشت با قرار وثیقه تغییر داد. الان آقای دوستعلی مشاور آقای احمدی نژاد و دبیر هیآت دولت است
‌سه شنبه 24 آبان 1390 - 21:42
جانان - هامبورگ - آلمان
اى خاک بر سر هر چى خرمذهبه، از هر نوعیش که میخواد باشه، مسیحى مسلمون یهودى و.... به قول دایى جان ناپلئون: او چیزى که نهایت نداره خریته،راست میگفت به خدا، روحش شاد
‌سه شنبه 24 آبان 1390 - 21:43
bkherebati - بوشهر - ایران
پدر جان ...اگر مملکت صاحب داشت باید همان سالها اول تمام قاتلین اعدام می شودند که درس عبرتی برای سایرین باشد ؟؟؟ حال امید وارم اینهارا هم برابر حکمها انجام شود..
‌سه شنبه 24 آبان 1390 - 22:02
1k adame sadegh - تورنتو - كانادا
بخربتی - بوشهر - ایران...damet گرم واقعاً که درست گفتی ولی‌ اگر درتجدید نظر حکم عوض نشه
‌سه شنبه 24 آبان 1390 - 23:15
feminism - لندن - انگلستان
با تسبیحی که اللّهشان را سبحان و منزه مینامند استخارۀ سلاخی و کشتار برای مردم را میگرفتند !! قاتل داداشی بعد از 1 ماه و رسیدن به بلوغ " شرعی " حلق آویز شد ولی این خونخوارانِ دینی و تسبیح گویان بعد از 9 سال به کنار حوض کوثر فرستاده میشوند !!
‌سه شنبه 24 آبان 1390 - 23:36
fariborzkhan - ایران - ایران
ای ول! استخاره می کردن. برای مجازاتشون باید تاس بریزن. اگه از یک تا پنج اومد دهنشونو .. (خودم .. گذاشتم). اگه شش اومد جایزه دارن که یه بار دیگه تاس بریزن.
‌چهارشنبه 25 آبان 1390 - 00:16
سید ابوالقاسم واعظ - اندونزی - جاکارتا
تا جایی که من یادم می آید اولیای دم مجبور به رضایت شده بودند. راستی کسی می داند چطور می توان با تسبیح استخاره ای کرد که عدد بیاید؟!
‌چهارشنبه 25 آبان 1390 - 03:05
gol andam - زوريخ - سويس
دیکتاتوری آخوندی ،، مزدوران سرکوبگر ضدمردمی ،،بسیج ضدمردمی ،،با مردم این چنین رفتار می کند ،،،در حال حاضر قاتلان آزاد و به ملت میخندن,,, از این موجودات کثیف بیشتر از این نمی‌شه توقع داشت
‌چهارشنبه 25 آبان 1390 - 15:00
Royan - بوخوم - آلمان
حالا به جای این م .ی و چ .س میایند زندانیهای سیاسی را اعدام میکنند و قال قضیه را میکنند به اینها هم نشان دفاع از اسلام ونظام اعطا میکنند.
‌چهارشنبه 25 آبان 1390 - 23:33
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.