دو تا پنج سال زندان؛ مجازات ایرانیانی که به اسرائیل سفر می‌کنند

 دو تا پنج سال زندان؛ مجازات ایرانیانی که به اسرائیل سفر می‌کنند

شماری از نمایندگان مجلس ایران

مجلس ایران روز دوشنبه ۲۳ آبان ماه کلیات و همزمان جزئیات طرحی را به تصویب رساند که با اجرای آن، برای ایرانیانی که به اسرائیل سفر می‌کنند مجازات دو تا پنج سال زندان در نظر گرفته می‌شود.

نمایندگان مجلس ایران با تصویب کلیات طرح تشدید مجازات مسافرت به اسرائیل که از آن با عنوان «فلسطین اشغالی» یاد کردند و اصلاح ماده ۳۶ قانون گذرنامه، جزئیات طرح را نیز به تصویب رساندند.
 
با اصلاح ماده ۳۶ قانون گذرنامه قرار شد هر ایرانی که به اسرائیل تردد کند به حبس از دو تا پنج سال و از محرومیت از داشتن گذرنامه از سه سال تا پنج سال محکوم شود.
 
کلیات این طرح با ۱۳۱ رای موافق، سه رای مخالف و ۱۱ رای ممتنع و ماده واحده آن با ۱۱۶ موافق و ۱۸ رای ممتنع به تصویب نمایندگان مجلس ایران رسید.
 
در ماده ۲۴ قانون گذرنامه ایران که در سال ۱۳۵۱ به تصویب رسیده، آمده بود که گذرنامه ایرانی برای سفر به تمامی کشورها اعتبار دارد مگر کشورهایی که «دولت در موارد مقتضی» سفر ایرانیان را به آن کشورها ممنوع کرده باشد.
 
در ماده ۳۶ همین قانون نیز مجازات افرادی که از این ماده سرپیچی کنند یک تا دو ماه حبس و یکهزار تا ۱۰ هزار ریال جریمه نقدی و یا هر دو مجازات با هم تعیین شده بود.
 
اما حالا ضمن تشدید مجازات ترددکنندگان، نام «فلسطین اشغالی» نیز به متن قانون گذرنامه اضافه شده است.
 
کاظم جلالی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران در واکنش به این تغییرات در قانون گذرنامه گفته است: اضافه کردن عنوان «فلسطین اشغالی» به متن این قانون ضرورتی ندارد. زیرا همین الان هم سفر به سرزمین‌های اسرائیل ممنوع است و لازم نیست که در قانون از آن نامی برده شود که آنها تصور کنند ما به حکومتشان رسمیت داده‌ایم.
 
از پس از انقلاب ایران در بهمن ۱۳۷۹، روابط رسمی و غیررسمی ایران و اسرائیل به حالت تعلیق درآمد.
 
از همان زمان ایران در نخستین موضع گیری رسمی خود، در اطلاعیه‌ای، دستور اخراج ۳۲ کارمند اسرائیلی شعبه هواپیمایی ال‌عال ایران را صادر کرد و خواستار قطع کامل روابط ایران و اسرائیل شد.
 
اما روابط این دو کشور با روی کار آمدن دولت محمود احمدی‌نژاد شکل دیگری به خود گرفت تا حدی که گاهی تا حد تهدیدهای نظامی متقابل نیز پیش رفته‌ و محمود احمدی‌نژاد در چند سخنرانی خواستار محو اسرائیل شده است.
 
جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده که اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد و براساس قانونی نانوشته، حتی ورزشکاران ایرانی نیز حق رقابت با ورزشکاران اسرائیلی را ندارند.
 
حسین درخشان وبلاگ نویس مخالف دولت یکی از کسانی است که از جمله به دلیل سفر به اسرائیل، به تحمل ۱۹ سال زندان محکوم شده است.

+31
رأی دهید
-154

mohsen2011 - تهران - ایران
خدا وکیلی هرچه رای صادر میکنند درست بر عکس رای ملت است ؟!!!
‌سه شنبه 24 آبان 1390 - 00:48
مانش رومشکانی - کرماشان - ایران
ما نه به خاطر جمهوری جهل و یا فلسطینی های تروریست و اجاره ای بلکه به خاطر انسانیت و حقوق بشر نباید به کشوری مثل اسرائیل که تاریخی کثیفتر از تمام جنایات تاریخ دارد سفر کنیم.چه جذابیتی در این سرزمین نفرین شده وجودد دارد که بعضیها حاضرند خود را به اب و اتش بزنند تا یک مسافرت به انجا داشته باشند و در نهایت به جاسوسی هم متهم شوند یا سالها به زندان بیافتند
‌سه شنبه 24 آبان 1390 - 01:05
mohsen2011 - تهران - ایران
آخه یکی‌ نیست به این مفت خور‌ها به اگه ، ترس ننان ، هرکس آزاده هرجا بره به شما چه مربوط ، شما پول ملت را به خورید که نفت است و حل کنید تا به موقعاش هرچه خوردید از دماغ پسّ میدید؟؟؟ قول میدم
‌سه شنبه 24 آبان 1390 - 00:33
zebelkhan - لوس آنجلس - آمریکا
بسیاری از مردم اسراییل و سران کشور اسراییل ایرانی زاده هستند و از صمیم قلب ایران را دوست دارند. در گذشته هرگز بین ایران و اسراییل اختلافی نبوده. ایران و اسراییل منافع مشترک دارند و بر سر هیج جیز با یکدیگر رقابتی ندارند. نه در دریا مشترک هستند و نه در منابع طبیعی که با هم نزاع کنند. منافع سیاسی آنها با ایران نیز مشترک است. تنها بعد از شورش مسخره 57 و بخاطر دفاع رژیم ددمنش اسلامی از اعراب و تلاش برای عربی کردن ایران, اسراییل را دشمن ایران مطرح کردند. اسراییل سرزمین آبا و اجدادی یهودیان بوده و حتی در تازینامه محمد نیز از سرزمین اسراییل یاد شده. کوروش نیز که نامش در تورات آمده یهودیان را احترام کرد و آنها را آزاد نمود. لعنت بر اسلام که عامل خونریزی و اختلاف در سراسر تاریخ جهان بوده.
‌سه شنبه 24 آبان 1390 - 02:51
اشکان ایرانی - مشهد - ایران
یه خواهش از دوستانی که در اسرائیل زندگی می‌کنند یا تا حالا به اونجا مسافرت کردند: یه راه حل/مسیر واقعی برای رفتن به اسرائیل نشونم بدید. واقعاً قصد سفر به اونجا رو دارم.
‌سه شنبه 24 آبان 1390 - 06:05
GIDMORE - تل آويو - اسرائيل
שאלם!. خیلی سفت و سخت میکیرن. جند روز قبل یه جوون قزوینی با یه تور مسافرتی ترکیه اومده بود اورشلیم. باهاش آشنا شدم،خیلی دلش میخواست که برای همیشه بمونه اسرائیل. الآن اکه بفهمه مجلس ایران یه همجین قانونی رو تصویب کرده. سکته ناقصو زده
‌سه شنبه 24 آبان 1390 - 07:14
massoudoslo - اسلو - نروژ
پس سربازان آمریکایی مسلح مهمانتان میشوند .
‌سه شنبه 24 آبان 1390 - 08:15
kamran63 - ليون - فرانسه
اشکان ایرانی - مشهد - ایران - یه تور مسافرتی به ترکیه + تور مسافرتی از ترکیه به اورشلیم !!
‌سه شنبه 24 آبان 1390 - 15:27
اشکان ایرانی - مشهد - ایران
kamran63 - لیون – فرانسه: سپاسگزارم از راهنماییت و GIDMORE - تل آویو – اسرائیل: منم واقعاً دوست دارم بیام اسرائیل برای موندن همیشگی، پناهندگی و یا انتقال به کشور دیگه. نظرت چیه؟ شدنی هست؟
‌چهارشنبه 25 آبان 1390 - 03:52
massoudoslo - اسلو - نروژ
کسانی که تو مجلس ایران میخزند واقعا عقل در سرشان نیست که این چنین چرندیات را به صورت قانون یا مصوبه در میآورند ! آخر مگر میشود کسی را از مسافرت شخصی جلوگیری کرد !!؟ حالا اگر قرار شد اسراییلی ها بیان تو ایران با لباس سربازی و چتر نژاد چه میکنند و قانون چه میگوید !؟ :) این حکومت بی شک یکی از بی مصرف ترین و ضد مردمی ترین حکومتی است که تا به امروز به ایران خودش را چپانده !
‌چهارشنبه 25 آبان 1390 - 08:57
GIDMORE - تل آويو - اسرائيل
اشکان ایرانی. شدنی نیست. الآن خیلیا هستن که از طرف مادری یهودی هستن و منتظر نوبتن که بیان به اسرائیل. برا مسلمانان هم که اصلن حرفشو نزن. مخصوصن ایرانی. من خودم ٥ سال دوندکی کردم تا بالأخره تونستم نظرشونو جلب کنم. برای استفاده از تور کردشکری هم باید مقیم یه کشوری باشی که روابطی با اسرائیل داره. امید دارم که به آرزوهات برسی اشکان جان. من یه رفیق تو طرقبه مشهد داشتم که کافی شاب داشت. کاهن میرفتم بهش سر میزدم. یادش بخیر... שבאת שאלם!
‌چهارشنبه 25 آبان 1390 - 12:00
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.