مرکز آمار: متوسط درآمد هر ایرانی، ۴۴۰۰ دلار در سال

مرکز آمار: متوسط درآمد هر ایرانی، ۴۴۰۰ دلار در سال

شورای عالی کار حداقل دستمزد کارگران در سال جاری را ۳۳۰ هزار و ۳۰۰ تومان تعیین کرده است
 

رئیس مرکز آمار ایران می‌گوید که متوسط درآمد هر ایرانی در سال، چهار هزار و ۴۰۰ دلار است.

عادل آذر، رئیس مرکز آمار ایران امروز ۲۲ آبان ماه به خبرگزاری کار ایران گفت که هر ایرانی به‌طور متوسط چهار هزار و ۴۰۰ دلار، معادل حدود پنج میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در سال درآمد دارد.
 
احتساب حداقل حقوق ماهانه کارگران در سال ۹۰ که حدود ۳۳۰ هزار تومان تعیین شده، درآمدی نزدیک به رقم اشاره شده توسط رئیس مرکز آمار ایران را نشان می‌دهد.
 
حالا رئیس مرکز آمار ایران در حالی از متوسط درآمد سالانه پنج میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی سخن می‌گوید که پیش از این وزیر اقتصاد اعلام کرده بود که در آمد هر ایرانی سالانه به طور میانگین ۱۲ هزار و ۵۰۰ دلار است.
 
این در حالی است که بهمن ماه گذشته، کمیته مزد استان تهران، حداقل دستمزد یک کارگر در تهران را برای سال ۸۹، یک میلیون و ۳۵۹ هزار و ۴۳۵ تومان اعلام کرد. یعنی کسانی که درآمد سالانه‌شان کمتر از ۱۵ میلیون تومان باشد، زیر خط فقر زندگی می‌کنند.
 
خط فقر نشان دهنده پایین‌ترین حد درآمد لازم، برای حفظ زندگی در حداقل معیشت است.
 
اما از زمان روی کار آمدن محمود احمدی‌نژاد، به عنوان رئیس‌ دولت‌های نهم و دهم در ایران و با وجود اظهار نظرهای برخی مسئولان در مورد فقر و آمار فقیران در ایران، وزیران دولت از اعلام علنی خط فقر خودداری کرده‌اند.
 
به گفته عادل آذر، استاد دانشگاه تربیت مدرس که هم اکنون ریاست مرکز آمار ایران را بر عهده دارد، به دلیل مشکل بیکاری، ‌تورم و نیز عدم کنترل نقدینگی با وجود منابع عظیمی که در ایران وجود دارد، بیش از ۱۰ میلیون نفر از جمعیت زیر خط «فقر مطلق» و بیش از ۳۰ میلیون نفر از شهروندان ایرانی زیر خط «فقر نسبی» به سر می‌برند.
 
برای فقر مطلق تعریف‌های مختلفی وجود دارد، اما ناتوانی از مصرف حداقل میزان کالری لازم در شبانه روز، فارغ از کیفیت غذای مصرفی از جمله رایج‌ترین این تعریف‌ها است.
 
حسین راغفر، تدوینگر نقشه فقر برای استان تهران، نیز خط فقر را برای سال ۱۳۸۹، درآمد ماهانه کمتر از ۸۵۰ هزار تومان اعلام کرده و گفته است که این مبلغ کمتر از میزان واقعی خط فقر محاسبه شده است.
 
به گفته آقای راغفر این مبلغ با توجه به نرخ تورم، تعداد فرزند دانشجو و دانش آموز در سال جاری خط فقر خیلی بیشتر از ۸۵۰ هزار تومان برای خانوار پنج نفره خواهد بود.
 
به دنبال انتشار سخنان آقای راغفر در خبرگزاری‌ها، سید جواد زمانی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، نیز اعلام کرد که اگر خط فقر ۸۵۰ هزار تومانی را بپذیریم، در استان تهران ۷۰ الی ۸۰ درصد مردم پایتخت زیر خط فقر زندگی می‌کنند.
 
اما محمود احمدی‌نژاد نسبت به مطرح شدن بحث خط فقر، واکنش متفاوتی نشان داده است. او شهریورماه سال گذشته در پاسخ به سوال خبرنگاری که از او دلیل اعلام نکردن خط فقر را پرسیده بود، گفت: «خط فقر از این سرکاری‌هاست. خط فقر یک چیز نوسانی است، بستگی دارد شما خط فقر را چه چیز تعریف کنید، می‌شود خط فقر.»
 
مسئولان اجرایی ایران، تاکنون در مورد دلایل اعلام نکردن رسمی خط فقر، دلایل مختلفی را اعلام کرده‌اند. تا جایی که حتی عبدالرضا مصری، وزیر رفاه سابق ایران در دی‌ماه ۱۳۸۶، خط فقر را از جمله اطلاعات محرمانه دانست و گفت که تنها به «مراجع رسمی» ارائه می‌شود. او گفته بود که «اعلام خط فقر جز اینکه برای مردم از لحاظ روانی مسئله ایجاد کند، چه فایده‌ای دارد».
 
«ماده ۹۵» قانون برنامه چهارم توسعه، که اجرای آن از سال ۱۳۸۴ آغاز شد و تا سال ۱۳۸۸ ادامه داشت، دولت را مکلف کرده بود که با تعیین خط فقر، تمام خانواده‌هایی را که زیر «خط فقر مطلق» قرار دارند، تا پایان سال دوم برنامه تحت پوشش حمایتی قرار دهد.

+26
رأی دهید
-171

ilina2011 - یوتبوری - سوئد
حالا این خوبه یا بد من که از اقتصاد چیزی نمیفهمم
دوشنبه 23 آبان 1390 - 15:40
*پسر شجاع* - تهران - ایران
فکر کنم این مبلغ برای سطح حداقل حقوق در ایران هست ..وگرنه درآمد سرانه از تولید ناخالص ملی 12500 دلار هست که در آمار سازمانهای بین المللی هم اشاره شده ..
دوشنبه 23 آبان 1390 - 17:09
oghab - هلسينكي - فنلاند
درست است این آمار مال کل ایران است .ولی در تهران حدا متوسط ۱۵۰۰ میلیون تا ۲ میلیون است
دوشنبه 23 آبان 1390 - 17:26
delmorde - یوتوبوری - سوئد
ilina2011 - یوتبوری - سوئد هموطن اقتصاد ان چیزی نیست که در کتابها نوشته شده بلکه انی است که مردم لمس می کنند. در کتب داستان می نویسند که بقول خودشان علم اقتصاد است و نویسنده و یادگیرنده را سرگرم و مردم شنونده را میفریبد. در ایران ما، ملت درفقر مطلق بسر میبرند وقتی شما شب تا صبح میدوی و دست اخر لنگ گرایه منزلی یا درمان خانواده از این و ان بدنبال وام برای رفع مشکل و زیربار قرض زجه میزنی و این مورد متداول بین 80 تا 90 درصد است یعنی کشور از نظر اقتصادی ورشکسته و مردم درمانده اند و زندگی به انها سخت می گذرد. مانند مسخ شدهها حال خود را نمی فهمند. ننگتان باد حکان رژیم.
دوشنبه 23 آبان 1390 - 18:03
a.ahooraei - اهواز - ایران
یعنی حقوق یک ماه یک کارگر آمریکایی یا ٤٠ روز یک سوپور آلمانی. گوجه و پیاز هم از ایران ارزان تره نسبت به حقوق
دوشنبه 23 آبان 1390 - 21:58
omide por jalal - لس‌انجلس - آمریکا
عده‌ای فقط منتظرند که ملامردم عزیز کشورمان در دام دزدان داخلی‌ و روبهانِ خارجی‌ گرفتار شده اند! از آن طرف ملایان خروار خروار پولهای مملکت را نوشجان میکنند و از این طرف یان بروند تا خود بتوانند به حکومت برساند و این کار را انجام دهند! عزیزان خارج نشینی که هنوز انسانیت آنها نمرده ، میداند که چه می‌گویم ! اگر ما به فکر‌ هموطنان عزیز نباشیم! نه آخوندها و نه جیرخرن آمریکا و انگلیس، هیچ دلسوزی برای مردم مظلومه کشورمان ندارند و نخواهند داشت!.
‌سه شنبه 24 آبان 1390 - 00:08
omide por jalal - لس‌انجلس - آمریکا
قسمتی‌ از کامنت من اشتباه درج شده !! منظور این بوده که عده‌ای منتظرند ملا‌ها بروند و خود کار چپاول را انجام دهند!.
‌سه شنبه 24 آبان 1390 - 00:45
Taraneه - کبک - کانادا
اونوقت نمایندهای محترم تو مجلس میشینن و تصویب می‌کنن که هر کس حداقل ۲ سال تو کار کثیف سیاست (خوردن حق مردم )بود باید تا آخر عمرش مفت بخور و بخوابه!!!.
‌سه شنبه 24 آبان 1390 - 03:37
naslesookhteh - تهران - ایران
oghab - هلسینکی - فنلاند پس لطفا تشریف بیارید تهرون با هم ماهی 2 میلیون در بیاریم!!
‌چهارشنبه 25 آبان 1390 - 08:56
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.