کلاهبرداری‌ های قدیمی‌ترین زندانی از داخل سلول

کلاهبرداری‌ های قدیمی‌ترین زندانی از داخل سلول

وطن امروز : سردسته باند کلاهبرداری میلیاردی یک تبهکار قدیمی بود که از داخل زندان نوچه‌هایش را هدایت می‌کرد.

این مرد از سال 1349 با اتهام قتل پا در زندان گذاشت و پس از آن بارها و بارها به سلول بازگشت تا اینکه تصمیم گرفت تبهکاری‌هایش را از داخل زندان ادامه دهد.

4 مهر‌ماه سال جاری مرد میانسالی به شعبه سوم بازپرسی دادسرای ناحیه 31 تهران (مبارزه با جرائم رایانه‌ای) مراجعه کرد و به بازپرس صدر گفت: «من ناشر هستم و موسسه‌ای انتشاراتی در میدان انقلاب دارم. فرد ناشناسی روز گذشته با من تماس گرفت و گفت: شماره شما را از یکی از دوستان گرفتم. من معاون دانشگاه... هستم و برای تجهیز کتابخانه دانشگاه و دانشکده‌های وابسته نیاز به خرید کتاب داریم. این فرد به صورت تلفنی درخواست خرید تعدادی کتاب‌های مرجع (قرآن، نهج‌البلاغه، فرهنگ لغت و...) به ارزش بیش از 8 میلیون تومان کرد. وی درباره نحوه پرداخت پول آن اشاره کرد که می‌خواهد مبلغ 2 میلیون تومان را به حسابم کارت به کارت کند و بقیه را زمان تحویل کتاب‌ها در دانشگاه به صورت نقد بپردازد، سپس کتاب‌ها را به وی تحویل دهیم. این مرد از من خواست برای این کار به یک باجه خودپرداز مراجعه کنم و دقایقی بعد برای این کار قرار گذاشتیم. در تماس بعدی، وقتی من برای کارت به کارت کردن به یک عابربانک رفته بودم، این مرد ناشناس گفت حسابش ارزی است و برای این کار باید زبان انتخابی‌ام در دستگاه خودپرداز، زبان انگلیسی باشد. من نیز همان کار را کردم و زبان انتخابی را انگلیسی وارد کردم، سپس مواردی که وی می‌گفت من انجام دادم. لحظه‌ای بعد گفت که مبلغ 2 میلیون تومان کارت به کارت نمی‌شود. از من خواست اگر شماره حساب دیگری از بانکی دیگر دارم به او بگویم تا از شماره حساب دوم کارت به کارت کند. گفتم از 4 بانک مختلف حساب همراه و شماره عابربانک دارم. این موضوع در 4 مرحله و برای 4 شماره حساب از بانک‌های مختلفی که به او گفتم دوباره‌ تکرار شد یعنی می‌گفت مبلغ واریز نمی‌شود. البته در صحبت‌هایش گفته بود واریز مبلغ از حساب ارزی به حساب عادی نزدیک به یک ساعت زمان می‌برد و آنی نیست! همچنین از من خواسته بود مدت نزدیک به یک ساعت از حسابم مبلغی دریافت نکنم! وقتی کار واریز مبلغ در مرحله چهارم تمام شد، گفت مبلغ 2 میلیون تومان به حساب من واریز شده است. در این لحظه به بهانه اینکه بلیت پرواز دارد و باید سریع ‌خودش را به پرواز برساند طوری با من خداحافظی کرد که من چیزی نفهمیدم! یک ساعت بعد که حساب آخری را چک کردم متوجه شدم از چهارمین حسابم که مدعی شده بود مبلغ 2 میلیون تومان کارت به کارت شده، نه‌تنها هیچ مبلغی حواله نشده بود بلکه نزدیک به 8 میلیون تومان برداشت شده است. همین‌طور دیگر حساب‌ها را که چک کردم به همین شیوه مبالغی از هر 4 حسابم حواله شده بود. در مجموع از 4 حسابم مبلغ 32 میلیون تومان برداشت شده بود».

شاکی بعدی مرد 45 ساله‌ای بود که روز بعد با مرجوعه‌ای از دادسرای جنایی به اداره 14 آمد و با اظهارات مشابهی گفت: «من فروشنده لوازم خانگی و نماینده رسمی یک شرکت تولید‌کننده هستم. فرد ناشناسی با من تماس گرفت و گفت مدیر تعاونی مصرف یکی از ادارات دولتی هستم و شماره شما را از یکی از دوستانم گرفته‌ام، می‌خواهیم برای فروشگاه تعاونی اداره‌مان خرید کنیم. سپس با قرار تماس بعدی از عابربانک من به روش زبان انگلیسی و دستوراتی که او پشت تلفن می‌گفت و من به دستگاه خودپرداز می‌دادم مبلغ 7 میلیون تومان از حسابم برداشت کرده است». با ارجاع پرونده‌ها به اداره چهاردهم پلیس آگاهی تهران بزرگ (مبارزه با کلاهبرداری)، کارآگاهان تحقیقات میدانی خود را از 2 مالباخته آغاز کردند. کارآگاهان دریافتند 2 مرد مالباخته هیچ آشنایی به زبان انگلیسی ندارند و در واقع خیلی ساده و از این طریق فریب کلاهبردار ناشناس را خورده‌اند. مرد کلاهبردار به هر 2 نفر گفته بود حدود یک ساعت طول می‌کشد تا از یک حساب ارزی به یک حساب عادی مبلغ کارت به کارت شده واریز شود و خواسته بود تا این موقع حتی‌المقدور برداشت و دریافتی نشود تا مشکلی پیش نیاید. در مراجعه کارآگاهان به بانک عامل و بررسی حساب‌هایی که وجوه کلاهبرداری به آن حساب واریز شده بود، مشخص شد صاحب حساب مردی به نام «مسعود» 50 ساله است. از آنجایی که با شکایت مالباختگان حساب این فرد مسدود شده بود، وی از بانک مربوط اعلام شکایت کرد. مسعود با راهنمایی بانک مربوط برای پیگیری موضوع به اداره چهاردهم مراجعه کرد و با ادعای جالبی گفت: «من مدتی است که کارت عابربانکم را گم کرده‌ام و برای اینکه حواس درست و حسابی ندارم رمز آن را روی کارت نوشته بودم. در این مدت فکر می‌کردم کارت را داخل خانه گم کرده‌ام و به همین دلیل مساله را زیاد جدی نگرفتم و از طرفی می‌دانستم موجودی چندانی هم داخل حسابم نیست و از این دریافت و پرداخت‌های میلیونی هیچ اطلاعی ندارم».

از آنجایی که تصاویر به دست آمده از دوربین بانک حاکی از آن بود که مسعود تنها دقایقی پس از این کلاهبرداری اقدام به برداشت و کارت به کارت کردن مبالغ دریافتی به حساب‌های دیگر کرده است و خود حساب این کار را نکرده بود، در مقابل تصاویر دوربین بانک و اینکه شخص دارنده کارت در آن لحظه خود او است، لب به اعتراف گشود و به افسر پرونده گفت: «پشت همه این برنامه‌ها فرد سابقه‌داری به نام «داوود» معروف به «فریبرز» قرار دارد که از دوستان قدیمی‌ام است. داوود همه تماس‌ها و کلاهبرداری‌ها را از داخل زندان انجام داده است. من همراه فرد دیگری به نام «حمید» 55 ساله فقط به عنوان صاحب‌حساب با وی همکاری کرده و در پایان 30 درصد این مبالغ را به عنوان حق‌الزحمه دریافت می‌کردیم».

در ادامه بررسی‌ها مشخص شد مبالغ کلاهبرداری به حساب دیگری کارت به کارت می‌شد و به همین ‌ترتیب این کارت به کارت کردن چندین‌بار به حساب‌های مختلف تکرار شده و در نهایت برای خرید از صرافی (سکه) یا طلافروشی به فروشنده پرداخت می‌شده است. در این‌باره شیاد دیگر پرونده به نام حمید نیز شناسایی و در تاریخ دوم آبان‌ماه در محدوده میدان هلال احمر تهران دستگیر شد. این مرد نیز در ابتدای دستگیری با ادعاهایی قصد انحراف مسیر پرونده را داشت که با دلایل و مدارک موجود به مشارکت در کلاهبرداری اعتراف کرد.

با هماهنگی‌های قضایی به عمل آمده متهم سابقه‌دار داوود معروف به فریبرز، 61 ساله از زندان قزل‌حصار کرج به اداره چهاردهم منتقل شد. وی در تحقیقات پلیسی به کلاهبرداری از این 2 نفر اعتراف کرد و گفت: «من در جرائم مختلف (مشارکت در قتل، سرقت‌های مسلحانه، شرخری، نزاع‌های دسته‌جمعی و...) بیش از 30 سال سابقه زندان دارم و هم‌اکنون هم به علت درگیری در زندان هستم. چون با افراد مختلف در زندان سر و کار دارم به 5 زبان زنده دنیا مسلط هستم. این روش را در زندان یاد گرفتم و چون می‌دانم بیشتر مردم آشنایی به زبان انگلیسی ندارند در تماس‌های تلفنی با مالباختگان به آنها می‌گفتم در انتخاب زبان، انگلیسی را انتخاب کنند و از این طریق از آنها کلاهبرداری می‌کردم».

این دزد سابقه‌دار درباره محل تماس‌ها گفت: «من یک خط اعتباری با قیمت بالایی تهیه کرده و در زندان با این خط و از طریق 118 شماره برخی صنف‌ها را در میادین یا خیابان‌های معروف شهر انتخاب کرده و پس از گرفتن شماره تلفن، از داخل زندان با آنها تماس گرفته و متناسب با هر شغلی خودم را مرتبط با همان شغل معرفی می‌کردم. در سفارش خرید چندمیلیونی و اینکه این خرید‌ها با توجه به نوع شغل یا مسؤولیتم می‌تواند ادامه داشته باشد و نیز با چرب‌زبانی آنها را برای انجام این معامله مشتاق می‌کردم، سپس برای اینکه بخشی از مبلغ را می‌خواهم کارت به کارت کنم و مابقی نیز در زمان تحویل در محل کارم به آنها نقدی پرداخت خواهد شد، فروشنده را مجبور می‌کردم هرچه زودتر به نزدیک‌ترین باجه خودپرداز برود و در ادامه از وی در مراحل عملیات کارت به کارت کردن کلاهبرداری می‌کردم».

فریبرز درباره اینکه چگونه می‌فهمیدی در حساب مالباخته چه مبلغی وجود دارد، ادامه داد: «در صحبت‌های تلفنی با مالباخته وقتی سرش را گرم می‌کردم و اینکه دستگاه‌ها در انتقال مبلغ با مشکل مواجه شده‌اند و اینکه برای چک کردن مبلغ واریزی نیاز به موجودی است، به‌گونه‌ای مبلغ موجودی را به من می‌گفت که حتی خودش هم متوجه نمی‌شد». سرهنگ عباسعلی محمدیان، رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ با اعلام این خبر گفت: با دقت در این پرونده مشخص ‌می‌شود مثل تمام پرونده‌های کلاهبرداری عجله و عدم بررسی مالباخته دلیل اصلی کلاهبرداری است. این فرد وقتی متوجه می‌شد مالباخته هیچ اطلاعی از زبان انگلیسی ندارد دستوراتی را به وی می‌داد که با زبان انگلیسی دستگاه، در واقع خودش با دست خودش مبلغ را به حساب فرد دیگری (کلاهبردار) حواله می‌کرد در حالی که در همان لحظه نخست با نظر به اینکه هیچ شناختی از خریدار نداشته اگر زمان این کار را به ساعت یا دقایقی بعد موکول می‌کرد و از فرد مطلع در این باره کمک می‌خواست حتما ‌این کلاهبرداری انجام نمی‌شد. با توجه به بررسی این شماره‌حساب‌ها تعداد کلاهبرداری‌های این افراد بیشتر از این است و به نظر می‌رسد افراد و شماره‌حساب‌های دیگری نیز در کار باشد و تعداد کلاهبرداری این افراد بسیار بیشتر از این باشد که تحقیقات در این زمینه ادامه دارد، لذا از شهروندانی که به این شیوه از آنان کلاهبرداری شده دعوت می‌شود جهت پیگیری پرونده یا طرح شکایت به اداره چهاردهم پلیس آگاهی تهران بزرگ واقع در خیابان وحدت اسلامی مراجعه یا با شماره تلفن‌های

+34
رأی دهید
-149

baas - روتردام - هلند
مملکت اسلامی.
یکشنبه 22 آبان 1390 - 18:26
سید ابوالقاسم واعظ - اندونزی - جاکارتا
تا خر در جهان است مفلس در امان است. حاج آقا های بازاری که هر کدام چند بنز دارند نه تنها سواد انگلیسی در حد چند کلمه ندارند، بلکه نمی دانند اصلا برای حواله کردن کارت به کارت لازم نیست گیرنده مبلغ اصلا نباید به بانک مراجعه کند.
دوشنبه 23 آبان 1390 - 08:19
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.