روزنامه های صبح یکشنبه تهران - ۲۲ آبان

روزنامه های صبح یکشنبه تهران - ۲۲ آبان

روزنامه های امروز صبح تهران عناوین اصلی خود را همراه با عکس هایی از انفجار ملارد به این موضوع اختصاص داده و در مقالاتی ضمن انتقاد از اطلاع رسانی ناقص به شایعاتی اشاره کرده اند که در همه کشور پخش شده است.

پیش بینی تغییر فضای آژانس بین المللی انرژی اتمی به نفع ایران، پیشنهاد مذاکره با روسیه بر سر طرح گام به گام و انتقاد از طبقه بندی یارانه های نقدی از دیگر مطالب با اهمیت این روزنامه هاست.

"سومین قربانی در آمریکا" گزارش کیهان از تظاهرات در اعتراض به سیاست های وال استریت در آمریکاست و سیاست روز همین گزارش را با عنوان "دموکراسی غربی در موزه های تاریخ اندیشه سیاسی" منعکس کرده است.

انفجار و راه های جلوگیری از گسترش شایعه

"انفجار در روستا، لرزش در شهر" تیتر اول شرق است، مردم سالاری نوشته "جابجایی مهمات، علت انفجار زاغه مهمات سپاه"، "جزئیات حادثه پادگان ملارد" عنوان اصلی تهران امروز است، آرمان از "جزئیات انفجار در پادگان ملارد" خبر داده و ابتکار هم از "جزئیات انفجار در پادگان سپاه" نوشته است.

مجید رفیعی در تهران امروز نوشته سانحه انفجار در پادگان ملارد از همان اولین لحظات وقوع تبدیل به خبر اول رسانه‌های کشور شد، البته رسانه‌های بیگانه هم خیلی زود شروع به بزرگ‌نمایی حادثه کردند تا در شرایط حساس فعلی، اولا چهره ضعیف و مشوشی از ایران را ترسیم کنند و ثانیا تلاس کنند خود هدایتگر موج رسانه‌ای حاصل از این انفجار باشند و در پرتو آن، اعتماد مخاطب داخلی را برای خود، جذب و جلب کنند.

به نوشته این مقاله طبیعی بود که سانحه انفجار پادگان ملارد، مثل هر خبر داغ دیگر، با خود امواج سهمگینی از "شایعه" را به همراه آورد، در همان اولین لحظات انتشار خبر، ماشین شایعه‌سازی هم به راه افتاد: انفجار پمپ بنزین، انفجار لوله گاز، سقوط هواپیما تا حتی زلزله و...

تهران امروز به نقل از کارشناسان ارتباطات و رسانه نوشته یکی از مضرات شایعه را مخدوش کردن اعتماد عمومی می‌دانند، به این معنی که شایعه در غیاب خبر رسمی، مانند خوره به جان ارکان مختلف جامعه می‌افتد و چون پاسخی کاذب به عطش دانستن مردم است و هرچه شایعه وسیع‌تر و پر شاخ و برگ‌تر شود، به قسمت‌های بیشتری از جامعه، آسیب می‌زند و قدرت شایعه به حدی است که اگر بهنگام و به وقت با آن مقابله منطقی و اصولی نشود، دیگر به هیچ وجه از خاطره جمعی یک جامعه پاک نمی‌شود.

علیرضا حسینی پاکدهی در اعتماد نوشته سازمان‌ها و نهادهای رسمی باید توضیحات شفاف و روشن را در اختیار مردم قرار دهند چون در این موارد که بازار شایعات هم داغ می‌شود این نهادهای رسمی با اطلاع‌رسانی سریع، دقیق و شفاف می‌توانند شایعات را به حداقل برسانند.

همچنین در مواردی که حادثه مربوط به یک استان خاص است شبکه استانی مورد نظر نیز باید اخبار مربوط را به طور مناسب پوشش‌دهی کند که در این مورد خاص شبکه تهران نیز باید اطلاعات مربوط را در اختیار شهروندان تهرانی قرار دهد.

چرا که به نظر نویسنده مقاله اعتماد از این طریق می‌توان به کاهش شایعات کمک کرد با این حال گاهی در مواردی نظیر این حادثه که انبار مهمات مربوط به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منفجر شده است ممکن است شایعات در سطح کشوری دهان به دهان نقل شود چراکه این موضوع در سطح کل کشور گستردگی دارد و مورد توجه همه مردم است. بنابراین لازم است که اطلاع‌رسانی شفاف، دقیق و سریع با به خدمت گرفتن رسانه‌یی مهم و فراگیر صورت گیرد.

روس ها و پرونده هسته ای ایران

خراسان در گزارش اول خود نوشته "دانشمند روسی در جلسه توجیهی آژانس ادعای آمانو را رد کرد"، روزنامه جمهوری اسلامی نوشته "فضای آژانس به سود ایران تغییر کرد".

الهه کولایی در مقاله ای در شرق نوشته روابط ایران - روسیه را در متن تحولات پس از استقلال روسیه و دگرگونی در سیاست خارجی آن، بهتر می‌توان درک کرد. با توجه به اولویت یافتن نگرش "اوراسیاگرایی جدید" در تنظیم روابط آن با کشورهای جهان به ویژه آمریکا و اروپا و برجسته شدن اهمیت خاورمیانه و کشورهای اسلامی، جمهوری اسلامی ایران نیز از جایگاه مهم‌تری در سیاست خارجی این کشور برخوردار شده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ششم یادآور شده که همکاری هسته‌ای روسیه با ایران با وجود اعتراض‌ها و پیگیری‌های آمریکا و اسرائیل به نمادی برای استقلال عمل در سیاست خارجی روسیه تبدیل شده است. این همکاری برای روسیه تنها جاذبه اقتصادی نداشته، بلکه ابعاد سیاسی- امنیتی آن هم بسیار مهم بوده است. در جریان شکل‌گیری این همکاری، مخالفت‌های جدی در داخل روسیه هم شکل گرفت ولی هواداران آن بر ضرورت این همکاری و پایبندی ایران به نظارت‌ها و قواعد آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای استناد کرده‌اند.

در مقاله شرق گفته شده که روس ها با توجه به تجربه عراق و طرح اتهام‌هایی که بی‌پایه و اساس بودن آن بسیار زود روشن شد، به طور جدی با ایجاد بی‌ثباتی و ماجراجویی در جنوب مرزهای خود، مخالفت‌ کرده اند. مقام‌های روسیه به خوبی از نقش و تاثیر ثبات بخش منطقه‌ای ایران آگاه هستند و پیامدهای بی‌ثباتی در منطقه را بر منافع خود لمس کرده‌اند. با وجود همه بهره‌مندی‌های روس‌ها، بر دستگاه دیپلماسی ایران است که با حرکت در مسیر راه‌حل‌های سیاسی از توانایی‌های خود و ابزارهای این کشور بهره گیرد و دشمنان ایران را ناکام بگذارد.

تکذیب احمدی نژاد و حملات تازه به هاشمی

تکذیب گفته های رییس جمهور همچنان در روزنامه ها ادامه دارد، چنان که آرمان خبر داده که به دنبال تکذیب گفته های احمدی نژاد توسط وزیران سابق اطلاعات و خارجه، اینک احمدتوکلی رییس مرکز پژوهش های مجلس بخشی دیگر از ادعاهای رییس دولت را تکذیب کرده و گفته من وی را به کاندیداتوری دعوت نکردم.

همین روزنامه علت حملات دوباره به هاشمی رفسنجانی را جستجو کرده و به این نتیجه رسیده که با نزدیک شدن انتخابات مجلس، هواداران دولت که در غیاب اصلاح طلبان صحنه را خالی می بینند نگران هاشمی هستند که این تصور را با حضور خود به هم بزند.

آرمان یادآوری کرده بعد از وقایع غمبار انتخابات ۱۳۸۸ ،برخی به دنبال یافتن راهی برای کاهش اختلافات بودند. اکبر هاشمی رفسنجانی از افراد معتقد به این رویکرد بود. هم از این روست که در طول این دو سال و اندی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، هم از سوی معترضان نواخته شده و هم نیروهای اصولگرا علیه او تاخته اند.

به نظر این مقاله در مقابل نیروهای درون حاکمیت از هاشمی می خواستند به عنوان کسی که از او به عنوان "استوانه نظام" یاد شده، علیه معترضان بیانیه صادر کند.این جریان وقتی دید هاشمی چنین نمی کند، آرزو کرد که او نیز خطایی راهبردی مرتکب شود تا بلکه بتوان به مدد این اشتباه، پرونده هاشمی را نیز در هم پیچید و از صحنه معادلات حذفش کرد.برای نواصولگرایان، هیچ دستاوردی نمی توانست شیرین تر و استراتژیک تر از مرگ سیاسی هاشمی در وقایع بعد از انتخابات باشد. اما این اتفاق مستلزم آن بود که هاشمی دست به یک اشتباه بزرگ و آشکار بزند.

به نوشته آرمان هاشمی که بیش از نیم قرن تجربه سیاسی دارد، هر چند به سختی، اما به هر حال راه میانه را طی کرد. هر چند در طول این زمان نه چندان کوتاه، هر که از جا برخاسته سنگی به سمت خانه هاشمی زده است اما در یک ماه اخیر موج حملات هاشمی ستیزانه به طرز ویژه ای افزون تر شده است.

یارانه ها راه تازه ای برای اختلاس و درآمد اندوزی

"گزارش اژه ای از اختلاس به مجمع تشخیص مصلحت نظام" در صدر اخبار فرهیختگان آمده، جهان صنعت از قول مقامات دولتی نوشته "یارانه افشار مرفه قطع می شود و دنیای اقتصاد از "نحوه شناسایی پردرآمدها" خبر داده است.

ابتکار در سرمقاله خود نوشته جراحی بزرگ اقتصاد ایران در طی یک سال گذشته پیامدهای خوش و ناخوشی داشته است برای نمونه مردم در خرید و مصرف نان، دقت بیشتری به خرج می‌دهند و دورریز این نعمت ارزشمند و برکت سفره‌ها خیلی کم شده است. نه اینکه کیفیت نان بهتر شده باشد، بلکه قیمت آن‌ چنان سرسام‌آور شده که مردم دیگر حاضر نیستند تکه‌ای از آن‌را دور بیندازند و همه اجزای برشته و خام آن‌را به انبار معده خود و عیال و فرزندان می‌ریزند تا روز را به شب برسانند.

نویسنده مقاله معتقد است در طرف مقابل در نهادهای دولتی روز‌به‌روز خرده‌اطلاعاتی درز می‌کند که نشانگر مسابقه پاره‌ای از کارکنان و مسئولان در رکوردشکنی قله‌ اختلاس‌هاست. در استانداری‌ها، بانک‌ها و سازمان بازنشستگی و... روز‌به‌روز تلاش وافر برای مال‌اندوزی از کیسه بیت‌المال، نُقل محافل و نَقل رسانه‌ها و مطبوعات شده است. اگر مصلحت اشخاص و گروه‌ها در میان نبود، هم‌اکنون آمار مبهوت‌کننده‌ای از سوءاستفاده‌های مالی در سطح رسانه‌ها مطرح بود.

به نوشته ابتکار در میان این شلوغی‌ها و عمل و عکس‌العمل‌ها، احتمالاً باندهای زیرک در حال باربستن خود از اموال مردم هستند. اکثریت مردم هم که دستشان به جایی بند نیست، فقط به تماشای وضع موجود نشسته‌اند و از شنیدن ارقام نجومی اختلاس‌ها دهانشان باز می‌شود. اصلاً برای بسیاری از مردم این سؤال پیش آمده که مگر بنا نبود امسال، سال "جهاد اقتصادی" باشد، پس چه شده که به "جهاد اختلاسی" تبدیل گشته است؟

میثم هاشم‌خانی در سرمقاله دنیای اقتصاد پرسیده آیا قطع یارانه نقدی پردرآمدها و در مقابل افزایش یارانه نقدی سایرین، می‌تواند با اقبال عمومی همراه شود؟ با پرداخت یارانه نقدی کمتر به دهک‌های درآمدی بالاتر، تا چه اندازه می‌توان یارانه نقدی پرداختی به دهک‌های پایین‌تر را افزایش داد؟ آیا این افزایش به اندازه‌ای هست که بتواند تبعات منفی حاصل از ایجاد تقسیم‌بندی طبقاتی و ایجاد شکاف اجتماعی بین شهروندان ایرانی، و نیز اشتباهات قابل‌انتظار در تقسیم‌بندی خانوارها را بپوشاند؟

نویسنده با این سئوال که آیا کسب اطلاعات کامل و صحیح از وضعیت درآمدی، و خوشه‌بندی دقیق خانوارها به سادگی امکان‌پذیر است نوشته در آستانه یک‌سالگی اجرای طرح "یارانه نقدی"، تاکید مجدد و چندین‌باره دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها بر قطع یارانه خانوارهای پردرآمد و در مقابل افزایش یارانه نقدی سایرین، احتمال احیای مجدد طرح "خوشه‌بندی خانوارها" را به ذهن متبادر می‌کند.

سرمقاله دنیای اقتصاد اظهار عقیده کرده در صورتی که قرار باشد بخش بزرگی از خانوارها از دریافت یارانه نقدی محروم شوند، لازم است سازمان عریض و طویلی برای بررسی مکرر وضعیت درآمدی کلیه خانوارهای ایرانی و به‌روزرسانی منظم نتایج مربوطه ایجاد شود. بدون شک حتی با فرض فقدان تقلب و فساد، حتی فقط اشتباهات عادی و روزمره کارکنان چنین سازمانی می‌تواند نارضایتی عامه مردم را در بلندمدت به دنبال داشته باشد

نرگس حسین‌نژاد در سرمقاله جهان صنعت نوشته صرفنظر از ‌اینکه پرداخت یارانه به ‌این شیوه صحیح است یا خیر باید توجه داشت که نحوه دهک‌بندی در کشور روش چندان مناسبی برای این کار نیست ... چون هزینه درآمد خانوار مشخص‌کننده درآمد واقعی خانوار نیست. در ‌ایران دهک‌بندی براساس هزینه درآمد خانوار انجام می‌شود، یعنی هزینه‌های صورت گرفته خانوار را در طول ماه محاسبه و سپس براساس آن بررسی کرده و دهک‌بندی می‌کنند.

‌به نوشته این مقاله حذف یارانه مرفه ها یک اشکال بزرگ دارد چراکه بسیاری از هزینه‌ها در خانوارها مشترک است و در نتیجه هرچقدر هم که درآمد بیشتری داشته باشید در میزان هزینه‌ها تغییر خیلی محسوسی مشاهده نمی‌شود ضمن ‌اینکه به طور کلی تجربه در آمارگیری‌ها ثابت کرده که افراد همیشه هزینه‌ها را بیش از درآمدها عنوان می‌کنند.

به نظر سرمقاله جهان صنعت گرچه، کارشناسان معتقدند ممکن است به دلیل نبود بانک اطلاعات اقتصادی افراد و نبود یک سیستم کنترل مالیاتی کارآمد روش حذف یارانه اقشار پردرآمد، براساس هدف‌گذاری انجام نشود اما باید توجه داشت که این اقدام مسلما درست است به شرط آنکه شناسایی افراد پردرآمد به درستی صورت بگیرد. چه آنکه طی ماه‌های اخیر منابع بسیاری از یارانه نقدی به سوی اقشاری رفت که نیاز واقعی به این درآمدها نداشتند از همین رو وظیفه اصلی به دوش مرکز آمار است تا به دقت این موضوع را مورد بررسی قرار دهد.

شوخی با تیترها

ابتکار در شوخی با تیتر مطبوعات نوشته:

- نائب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس: از برخورد سلیقه‌ای با رسانه‌ها در دادگاه مطبوعات باید پرهیز شود [این‌همه جا! چرا در دادگاه مطبوعات؟]
- حاجی‌بابایی: آموزش‌وپرورش را به‌گونه‌ای متحول می‌کنم که مردم لذت ببرند [تعطیلات هفتگی را بیشتر می‌کنم]
- شنیده‌های صفار از جلسات اصلاح‌طلبان [اینا یک حرفایی می‌زنن که آدم روش نمیشه بازگو کنه]
- صفارهرندی: دوستان جبهه پایداری گفته‌اند وحدت‌شکن نمی‌شویم [یعنی یه‌جوری مطمئنن که وحدتی وجود نداره]
- مشرق: نیروی انتظامی دیگر فیلم تلویزیونی نمی‌سازد [قرار شد که دیگه به بحث امنیت و آرامش بپردازه]
- نامه چاوز به احمدی‌نژاد: تو را ای برادر برای همیشه می‌فهمم [حالا می‌فهمم که چقدر یک مشایی و یک بقایی برای کشور من هم ضروری است]

+159
رأی دهید
-10

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.