عمق دریاچه ارومیه به یک متر رسید

عمق دریاچه ارومیه به یک متر رسید

مسافت بین جزایر دریاچه ارمیه به شوره‌زار تبدیل شده است

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی شنبه، ۲۱ آبان هشدار داد که عمق تالاب بین‌المللی دریاچه ارومیه به یک متر رسیده است.

حسن عباس‌نژاد به خبرگزاری مهر گفت که با وجود افزایش ۶۰ درصدی بارندگی در دوماهه پاییز، نسبت به مدت مشابه قبل، همچنان تاثیر زیادی در وضعیت نامناسب این دریاچه به‌وجود نیامده است و وضعیت دریاچه ارومیه همچنان بحرانی است.

او تاکید کرد که این بارندگی‌ها تنها پنج سانتی متر به سطح آب این دریاچه اضافه کرده است.

به گفته آقای عباس‌نژاد کمبود حجم آب در دریاچه ارومیه باعث شده است که مسافت بین جزایر به شوره‌زار تبدیل شود.

این مقام مسئول با اشاره به طرح‌های نجات این دریاچه توضیح داد: چند طرح مانند انتقال آب حوضه به حوضه، اصلاح سیستم آبیاری و اصلاح روش‌های کشت محصولات و بارور کردن ابرها در دست اقدام است.

در ماه‌های گذشته طرح‌های مختلفی از جمله انتقال آب از دریای خزر، رودخانه ارس، رودخانه‌های جاری در استان کردستان و رودخانه زاب ارائه شده که هر یک از این طرح‌ها موافقان و مخالفانی دارد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با اشاره به خشک شدن ۶۰ درصد از مساحت دریاچه ارومیه (معادل سه هزار کیلومتر مربع) بهترین طرح برای کمک اولیه به دریاچه را در حال حاضر بارور کردن ابرها دانست.

حسن عباس‌نژاد با این حال گفت که با وضعیت موجود استفاده از منابع آب موجود در حوزه دریاچه ارومیه، رواناب‌ها، سدها، صرفه‌جویی در بخش کشاورزی و بارورسازی ابرها نمی‌تواند باعث نجات این دریاچه شود.

روند کاهش سطح آب دریاچه ارومیه از ۱۵ سال اخیر آغاز و بیش از شش متر از عمق آن کاسته شد.

دریاچه ارومیه، دومین دریاچه آب‌شور دنیاست که در اثر خشکسالی و ایجاد سدهای متعدد روی رودخانه‌هایی که به آن می‌ریزند،۶۰ درصد از آن نابود شده وبخشی از آن به دلیل افزایش شوری به حد فوق اشباع، به رنگ قرمز درآمده است.

در ماه‌های گذشته، هم‌زمان با بحرانی‌شدن وضعیت این دریاچه، احتمال بروز سونامی نمک و مخالفت ۹۴ نماینده مجلس با بررسی دو فوریت طرح «انتقال آب برای نجات دریاچه ارومیه»، اعتراض‌ها نسبت به این موضوع شدت گرفت.

۱۰ روز پیش هم شماری از کارشناسان و تشکل‌های شناخته شده فعال محیط زیست نسبت به وضعیت دریاچه ارومیه هشدار دادند و از نهادهای مختلف مسئول در ایران خواستند تا دیر نشده راهکارهای عملی و علمی برای حل این بحران پیدا کنند.

مردم شهرهای ارومیه و تبریز هم تاکنون چندین بار نسبت به وضعیت دریاچه ارومیه اعتراض کرده‌اند. در آخرین موارد، روز شنبه ۱۲ شهریور ماه «صد‌ها» نفر در ارومیه و تبریز در اعتراض به خشک‌شدن دریاچه ارومیه دست به اعتراض زدند اما این تجمع توسط نیروهای نظامی و امنیتی «گاز اشک‌آور و باتوم» به خشونت کشیده شد و عده‌ای بازداشت شدند.

۲۷ مهرماه هم طرح جدیدی برای نجات دریاچه ارومیه از خشک شدن با ۱۰۰ امضا به هیئت رئیسه مجلس ارئه شد.

در همین حال، دولت محمود احمدی‌نژاد اواسط شهریور اعلام کرد که مبلغ ۹۵۰ میلیارد تومان (۹۰۰ میلیون دلار) برای نجات این دریاچه اختصاص داده است اما چندی پیش یک نماینده مجلس تاکید کرد که تاکنون نه از مبلغ وعده داده شده دولت و نه ۲۵ میلیون تومانی که در بودجه برای احیای دریاچه ارمیه پیش بینی شده خبری نشده است.

+39
رأی دهید
-117

vudvudak - لس آنجلس - امریکا
روند کاهش سطح آب دریاچه ارومیه از ۱۵ سال اخیر آغاز : و جالب اینجاست که جاده شهید کلانتری از 25 سال پیش آغاز و از 15 سال پیش به بهره برداری رسیده است (این جاده به طول 15 کیلومتر درون دریاچه احداث شده است)
یکشنبه 22 آبان 1390 - 04:14
Royan - بوخوم - آلمان
باید اون 94 نماینده مجلس را وسط همون شورزار دریاچه رضایه به تیرک بست تا درس عبرت بشه واسه باقی نماینده ها و کسانی که ایران را به فنا دادند بیشرفهای بی همه چیز از زیر بته عمل آمدند واسه همین فقط به فکر پول هستند و عین خیالشون نیست که چه بر سر ایران داره میاد فردا هم که وضع بدتر بشود پولهاشون بر میدارند می روند یک کشور خوش آب و هوا اقامت میگیرند/.
یکشنبه 22 آبان 1390 - 05:45
greentree - تهران - ایران
این محیط زیست ایران داره کامل نابود می‌شه ،نه به جنگل‌ها اهمیت میدند نه به حیوون‌های زیبای ایران اهمیت میدند ،،اون هم از رود‌های ایران که با زباله پر شده
یکشنبه 22 آبان 1390 - 15:30
golly47 - فوكشتاد - المان
فقط زورتون به زنها می‌رسه عرضه ندارید یا می‌ترسید آب را از رود ارس بیاورید به دریاچه رضاییه
یکشنبه 22 آبان 1390 - 23:22
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.