آنچه مغز پس از توقف مشاهده تصاویر توسط چشم می‌بیند

آنچه مغز پس از توقف مشاهده تصاویر توسط چشم می‌بیند

هنگامی که به یک جسم نگاه کرده و از آن چشم برمی‌داریم، یک پس‌دید در یک رنگ مکمل قابل مشاهده خواهد بود و اکنون دانشمندان ژاپنی برای اولین بار دریافته‌اند که این پس‌دیدها در یک شکل مکمل نیز ظاهر می‌شوند که حالت شش گوشه یا دایره دارند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)‌، به گفته محققان دانشگاه دانشگاه کیوتو، این نتایج نشان‌دهنده آن است که پس دید نه در چشم‌ها بلکه در مغز شکل می‌گیرد.

به طور کارشناسانه‌تر، این تصاویر در قشر بصری پردازش شکل و نه در شبکیه تولید می‌شود. این یافته‌ها در مجله Psychological Science منتشر شده است.

محققان به انجام سه آزمایش بر روی به ترتیب 82، 92 و 44 داوطلب پرداختند. در دو آزمایش اول به شرکت‌کنندگان تصاویری از دایره‌ها یا شش ضلعی‌های زردرنگ نشان داده که به شکل یک طرح کلی یا پر شده، ایستا یا چرخان و بر روی یک زمینه خاکستری بودند.

در هر آزمایش پس از 10 ثانیه نمایش تصویر، تنها صفحه خاکستری قابل مشاهده بود.

محققان از این داوطلبان خواستند تا نزدیکترین حالت از هفت شکل هندسی به تصویر پس‌دید خود را بر روی کاغذ طراحی کنند.

در آزمایش سوم، محققان به تقسیم میدان دید بین دو چشم پرداختند. داوطلبان در پس‌دید چشم چپ خود دایره‌، شش‌ضلعی‌ و ستاره‌های چرخان می‌دیدند که نه مدور و نه زاویه‌دار بودند.

پس دید چشم راست اما در تمام شرایط، دایره‌های ثابت بود. با محو شدن دایره‌ها، شش‌ضلعی‌ها و ستاره‌ها، میدان دید چپ تاریک شده و ساختار پس‌دیدها سرکوب شدند، در حالی که چشم راست به سفیدی گراییده و این تصاویر را شدیدتر می‌کرد.

این دانشمندان نظریه سابق را در مورد اینکه پس‌دید یک جلوه از سفیدشدن شبکیه در اثر بی‌تاثیر یا خسته شدن این عضو درپی قرار گرفتن طولانی‌مدت در برابر نور بوده، رد کردند.

مشاهده دایره‌ها یا شش ضلعی‌های ثابت منجر به تولید نواحی سفید رنگ مدور یا شش‌ضلعی در شبکیه می‌شود، با این حال اشکال پس‌دید به صورت اشکال سفید شده نیستند. یک دایره یا شش‌ضلعی چرخان منجر به تولید یک مسیر چرخان نور در شبکیه شده و باعث شکل چرخان سفیدشدگی مانند یک نقاشی بر روی آن می‌شود. این درحالی است که دایره‌های چرخان به تولید اشکال پس‌دید شش‌ضلعی و بالعکس می‌شود.

سفیدشدگی چشم نمی‌تواند یک شکل پس‌دید متفاوت از شکل سفیدی شبکیه تولید کند. همچنین شبکیه نمی‌تواند اطلاعات به دست آمده از چشم چپ را برای تولید یک پس‌دید در چشم راست استفاده کند، از این رو تنها ارگانی که قابلیت انجام این کار را دارد، مغز محسوب می‌شود.

+112
رأی دهید
-19

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.