ناخوشایندی صدای ناخن بر روی سطوح به گردن گوش افتاد

ناخوشایندی صدای ناخن بر روی سطوح به گردن گوش افتاد

محققان کلن و وین با تحلیل دلیل گوشخراش بودن صدای کشیده شدن ناخن بر روی سطوح، دریافته‌اند که احتمالا گوش انسان این صدا که مشابه فرکانس سخن گفتن انسان است را‌ تقویت می‌کند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این محققان در این بررسی از آزمایشی استفاده کردند که برخی شنوندگان در آن فکر می‌کردند در حال گوش دادن به یک موسیقی تجربی سخت بوده و به گروه دیگر گفته شده بود که آنها به صداهای وحشتناک مختلفی گوش می‌دهند.

صدای کشیده شدن ناخن بر روی تخته در درجه بالاتری نسبت به صداهای دیگری مانند کشیدن چنگال بر روی بشقاب و جیرجیر پلی استایرین قرار داشت.

این محققان به رهبری مایکل اوئلر از دانشگاه ارتباطات و رسانه مکرومدیا در کلن آلمان دریافتند شنوندگانی که از شنیدن صدای ناخن بر روی تخته آگاهی داشتند، انزجار بیشتری به نسبت گروه دیگر از خود نشان دادند. اما تاثیر روانشناسانه، دلیل ناخوشایند بودن این صدا برای انسان محسوب نمی‌شود.

حتی شنوندگانی که تصور می‌کردند در حال شنیدن یک موسیقی هستند، با شنیدن این صدا از خود نشانه‌های انزجار را بروز می‌دادند.

محققان برای تشخیص این که کدام صدا برای انسان ناخوشایندتر است، به اندازه گیری ضربان قلب، فشار خون و رسانایی پوست پرداختند.

محققان از صدای ناخن و گچ ضبط شده استفاده کرده و با حذف فرکانس آنها به بررسی و پیگیری ناخوشایندترین اصوات پرداختند.

حتی حذف بخشهای ستیزه‌گر صدای کشیده شدن ناخن بر روی تخته نیز تفاوتی در منزجرکننده بودن تاثیر آن در افراد نداشت.

محققان دریافتند که یک واکنش فیزیکی به صداهایی از این قبیل وجود داشته و جالب این که بدترین صداها در فرکانس مشابه صدای انسان، بخصوص در طیف بین 2000 و 4000 کیلوهرتز قرار داشتند.

شاید شکل کانال گوش انسان مسبب این احساس در انسان باشد؛ چرا که این صدا از لحاظ شنوایی با صدای انسان شباهت داشته و در گوش تقویت می‌شود.

صدای کشیده شدن ناخن بر روی تخته از این لحاظ برای انسان آزاردهنده است که در محدوده‌ای قرار می گیرد که گوش انسان برای شنیدن شدت صدای بیشتری برنامه‌ریزی شده است.

+163
رأی دهید
-23

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.