با ریاضیات به جنگ جنایتکاران بروید

با ریاضیات به جنگ جنایتکاران بروید


ریاضیدانان دانشگاه کالیفرنیا با همکاری اداره پلیس لس‌آنجلس برای تحلیل الگوهای جرائم و به منظور شناسایی باندهای جنایتکار خیابانی درگیر در جرایم خشونت‌آمیز حل نشده، یک الگوریتم ریاضی طراحی کردند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این پژوهش مبتنی بر الگوهای فعالیت جنایتکارانه شناخته‌شده بین باندهای جنایتکار بوده و به گفته محققان آن، اولین تحقیق علمی در مورد خشونت باندهای خیابانی در نوع خود محسوب می‌شود.

این ریاضیدانان برای توسعه الگوریتم خود به تحلیل بیش از یکهزار جرایم باندی و جرایم باندی مشکوک که نیمی از آنها حل نشده باقی مانده، طی یک دوره 10 ساله در ناحیه موسوم به هولن‌بک پرداختند که از 30 باند خیابانی و حدود 70 رقیب برخوردار است.

محققان برای آزمایش این الگوریتم، مجموعه‌ای از داده‌های شبیه‌سازی شده ایجاد کردند که به تقلید از الگوهای جرائم شبکه باندهای هولن‌بک می‌پرداخت. آنها سپس برخی از اطلاعات کلیدی مانند مقتول یا جانی یا هر دو را کنار گذاشته و به آزمایش میزان محاسبه گری دقیق این الگوریتم برای اطلاعات مفقود پرداختند.

به گفته آندرا برتوزی، مولف ارشد تحقیق و رییس بخش ریاضیات کاربردی دانشگاه کالیفرنیا، اگر پلیس به هفت یا هشت باند خیابانی در شراکت در یک جنایت مشکوک باشد، این شیوه به بررسی وقایع تاریخی و محاسبه احتمالات برای تعیین باندی که مرتکب جنایت شده می‌پردازد.

در بیش از 80 درصد مواقع، ریاضیدانان توانستند تعداد را به سه باند متهم محدود کنند. در این آزمایش این ریاضیدانان همچنین دریافتند که در 50 درصد موراد، گزینه صحیح به عنوان مظنون شماره یک شناسایی شده بود. با این شیوه، جست‌وجوی پلیس حالت متمرکزتری به خود خواهد گرفت.

به گفته محققان، از این الگوریتم می‌توان در طیف گسترده‌تر مشکلات، شامل فعالیت باندها در شبکه‌های اجتماعی استفاده کرد. برای مثال شناسایی هکرها یا جهات مثبت، مثل کمک به شرکتهای تجاری که به تبلیغ محصولات خود می‌پردازند و شناسایی علاقه‌مندان به این محصولات، از این روشها محسوب می‌شوند.
+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.