آمریکا دریافت نامه خشم آلود از ایران را تایید کرد

آمریکا دریافت نامه خشم آلود از ایران را تایید کرد

خانم نولاند این نامه را آکنده از انکارها توصیف کرد

دولت آمریکا روز سه شنبه دریافت نامه ای از ایران در انکار اتهامات ایالات متحده دایر بر تلاش این کشور برای ترور سفیر عربستان سعودی در واشنگتن را تایید و آن را "خشم آلود" توصیف کرده است.

ویکتوریا نولاند سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که "یک یادداشت بلند دیپلماتیک" از طریق سفارت سوئیس در تهران منتقل شده است.

او به خبرنگاران گفت: "حدود هفت صفحه است. خشم آلود است. آکنده از انواع و اقسام انکارها. از نقطه نظر ما چیز زیاد تازه ای در آن نبود."

رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز روز سه شنبه گفت که ایران نامه ای به آمریکا فرستاده و خواستار "عذرخواهی رسمی آمریکایی ها در اعتراض به این سناریوی ساختگی شده است."

او توضیح داد که نامه ایران در پاسخ به نامه آمریکا نوشته شده اما محتویات نامه واشنگتن را فاش نکرد.

مقام های پلیس و دادگستری آمریکا روز ۱۱ اکتبر اعلام کردند که منصور ارباب سیر با تابعیت دوگانه ایرانی و آمریکایی را به اتهام توطئه برای ترور عادل الجبیر سفیر عربستان سعودی در واشنگتن بازداشت کرده اند.

آمریکا نیروی قدس، واحد برون مرزی سپاه پاسداران، را مسئول آن توطئه دانست؛ اتهامی که ایران قاطعانه رد کرده است.

مقام های دولت آمریکا پس از طرح اتهامات سه هفته پیش علیه ایران گفتند که مستقیما با ایران تماس گرفته اند اما "واکنش سازنده ای" دریافت نکرده اند.

اما ایران دیدار با مقام های آمریکایی را تکذیب کرد.

'نیازی به ملاقات با ایران نیست'


همزمان به گزارش خبرگزاری فرانسه نایف بن عبدالعزیز ولیعهد عربستان سعودی گفته است که کشورش نیازی به سازش با ایران در ارتباط با طرح ادعایی ترور سفیر این کشور نمی بیند.

او که همچنین وزیر کشور عربستان است روز سه شنبه در کنفرانسی خبری در ریاض گفت: "در ارتباط با آن طرح ترور نمی توان با ایران سازش کرد، زیرا نیازی به آن نیست."

او افزود: "ما آماده ایم با هر سناریویی روبرو شویم... با هر وسیله ای که لازم باشد."

این سخنان پس از آن مطرح می شود نخست وزیر قطر روز یکشنبه پیشنهاد کرد مقام های عربستان و ایران در این ارتباط دیدار کنند.

به گزارش خبرگزاری رسمی قطر شیخ حامد بن جاسم الثانی پس از دیدار با علی اکبر صالحی وزیر خارجه ایران در دوحه گفته بود: "فکر می کنم بهترین و ساده ترین راه برای حل این مساله این است که دو طرف ملاقات کنند."

نخست وزیر قطر گفت که "جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی دو کشور بزرگ هستند و باید روابط خوبی داشته باشند". او اظهار امیدواری کرد که اتهامات آمریکا غلط از آب درآید و گفت کشورش منتظر شواهد است.

آقای صالحی پس از طرح آن اتهامات علیه کشورش، هشدار داده بود که مقام های عربستان مراقب باشند "مبادا در دامی بیفتند که بعدا خارج شدن از این دام برایشان مشکل باشد."

براساس مدارکی که دولت آمریکا تحویل دادگاهی در نیویورک داده است آقای ارباب سیر و یک شهروند دیگر ایرانی به نام علی غلام شکوری که آمریکا ادعا می کند افسر ارشد نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است به طراحی ترور عادل الجبیر، سفیر ریاض در واشنگتن متهم هستند.

در این اسناد آمده است که منصور ارباب سیر، یک دلال ماشین های دست دوم، در صدد استخدام یک کارتل مواد مخدر مکزیکی، مشهور به کارتل زتا، برآمده تا سفیر عربستان در آمریکا را ترور کند.

آمریکا ادعا می کند که مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران در جریان این توطئه قرار داشته اند.

آقای ارباب سیر که برای سه دهه ساکن آمریکا و عمدتا تگزاس بوده است هفته گذشته در دادگاه اتهامات وارده را رد کرد.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.