چرا زنبورها پس از نیش زدن می‌میرند

چرا زنبورها پس از نیش زدن می‌میرند

جام جم آنلاین: اگر شاید شما هم از آن دسته افرادی هستید که حداقل یک بار توسط زنبور گزیده شدید باید بدانید که تمام زنبور‌هایی که در یک کندو زندگی می‌کنند توانایی نیش زدن را ندارند بلکه تنها زنبور‌های کارگر هستند که نیش می‌زنند و پس از این اقدام می‌میرند.
 

اگردرد ناشی از گزیدگی حواسی برای شما گذاشته باشد و دقت کرده باشید متوجه شده‌اید که معمولا بیشتر زنبورها بعد از نیش زدن می‌میرند.

در یک کندو ملکه، زنبورهای نر و کارگر در کنار هم زندگی می‌کنند و هر کدام وظایف متفاوتی را در کندو برعهده دارند.

ملکه که مادر تمام زنبور‌های کندو است، مهم‌ترین وظیفه‌اش تخم‌گذاری است. خرطوم ملکه توانایی جمع‌آوری شهد گل‌ها را ندارد و به طور طبیعی بیش از پنج سال می‌تواند زندگی کند.

زنبور نر که معمولا وظیفه‌اش بارور کردن ملکه است، به علت نداشتن نیش، توانایی جمع‌آوری شهد و گرده را ندارد و تنها 24 روز زنده می‌ماند.

زنبور‌های کارگر که همگی ماده هستند، بیشترین جمعیت کندو را تشکیل می‌دهند و کار آنها جمع‌آوری شهد و گرده گل‌ها و در نهایت تولید عسل است.

در این میان باید گفت تمام زنبور‌هایی که در یک کندو زندگی می‌کنند توانایی نیش زدن را ندارند و تنها زنبور‌های کارگر هستند که نیش می‌زنند و پس از نیش‌زدن می‌میرند.

مرگ این زنبور‌ها بعد از نیش‌زدن به دلیل نوع نیش آنهاست. نیش زنبور‌های کارگر خاردار است، به این معنی که پس از نیش زدن و ورود زهر به بدن موجوداتی که ساختار گوشتی دارند، نیش درمحل گزش گیر می‌کند و زنبور تمام تلاش خود را برای بیرون آوردن نیش خود می‌کند که این تلاش با پاره شدن شکم، در نهایت منجر به مرگ زنبور پس از چند دقیقه بعد از گزش می‌شود.

این درحالی است که ملکه و سایر زنبورهای کندو به علت داشتن نیش بسیار نرم و انعطاف‌پذیر پس از نیش زدن نمی‌میرند و این ویژگی، این قابلیت را به این زنبورها می‌دهد تا بصورت پیاپی از نیش خود استفاده کنند، بدون آن که نیش آنها در محل مورد گزش گیر کند.

نکته قابل ذکر این‌که علت قرمزی و سوزش در محل گزیدگی مربوط به اسید فرمیک موجود در زهر زنبور است که این اسید در گیاه گزنه نیز وجود دارد.

n2011k - انگلستان - لندن
بزرگی خلقت را شکر....
جمعه 6 آبان 1390

a.ahooraei - المان - کلن
زنبورهای کارگر ماده هستند و تنها آنها توانایی گزش و نیش زدن را دارند؟ وجه مشابه با خانمها خیلی زیاده، با این تفاوت که خانمها قربانیشون را میکشند و خودشون زنده می مونن.
جمعه 6 آبان 1390

ARMINRAMBOD - ایران - تهران
ما که نفهمیدیم آخرسر زنبور ملکه نیش می زنه یا خیر
جمعه 6 آبان 1390

felora - ایران - تهران
a.ahooraei - المان - کلن_ دوست گرامی شماکه نیش نخوردین! پس از کجا این موضوع رو میدونین؟؟؟؟؟!!!!!!!
جمعه 6 آبان 1390

bawafa1385 - المان - هامبورگ
اگر 10 تا زنبور نر ادم را بگزند با یک سوزش کوچک چند دقیقه ای قضیه تمام است . ولی خدا نکند زنبور ماده سبب گزیدن ادم شود مخصوصا اگر این لا مصب زهر اگین هم باشد امکان زنده ماندن بسیار کم است . و نکته جالب اینکه هیچوقت خانمها از زنبور ماده گزیده نمیشوند . یعنی زنبور ماده هیچوقت زنها را نمیگزد . زنبور ماده فقط با جنس نر و یا بمرد ها طرف حساب هستند . حالا این چه حسابی در خلقت طبیعت است من نمیدانم
جمعه 6 آبان 1390

feminism - انگلستان - لندن
bawafa1385 / با وفا جان این گزش سوزناکی را که ازش تعریف کردی از زنبور ماده بوده و یا از نیش جنس ماده و مؤنث !
شنبه 7 آبان 1390

بنده ی تنهای خدا - قطر - دوحه
wow چه جالب نمیدونستم که چرا میمیرن!! یکبار بچه بودم نیشم زد (پشت دستم) اولش خیلی درد داشت بعد که دیدم دستم خوشگل شده اروم شدم اما خارشش که شروع شد خیلی کلافم کرد
شنبه 7 آبان 1390

bawafa1385 - المان - هامبورگ
feminism لندن . سلام بشما خانم نازنین . این نیشی که من تعریف کردم . نیش جنس ماده و مونث است. مثلا ماجرا ان رمضانعلی بلبل را اگر خوانده باشی که بیچاره از نیش جنس ماده به لکنت زبان افتاد و عمرش را از دست داد. اصلا مدتها این بدبخت از دست نیش گزنده ارگان و سیستم بدنی ان از کار افتاد . امان از زخم زبان گزنده زنبور ماده و نیش کشنده ان . بهر کسی اصابت کرد ان را کشت.جالب این است که این نیش کشنده نه تنها بخود زنبور ماده اثری نمیگذارد بلکه باعث تقویت روحی و جسمی زنبور ماده هم میشود. بهمین دلیل است که میگویند که پوست زنبور ماده خیلی کلفت است
شنبه 7 آبان 1390

feminism - انگلستان - لندن
bawafa1385 / سلام بر شما باوفای عزیز سایت ، باور کن که هر وقت کامنتهات رو میخونم ، اول اینکه کُلّی با آن نگارش شیرینی که در درج مطالبت بکار میبری ، میخندم :) و دوم اینکه من فقط متن را نمیخوانم بلکه در موردش روانشناسی هم میکنم از اینجهت متوجه شدم این نیشی که سوزشش را تا مغز استخوان میشود نیش زنبور نمیتواند باشد ، بله عزیز جان دانشمندان هم تاکنون نتوانسته اند برای این نیش پادزهری کشف کنند :)) بیچاره رمضانعلی بلبل ، ارگانهای دیگر بدنش به کنار یعنی زبانش هم از کار مضاعف افتاده ؟!! آخی !! به هر حال از این گفتگو بسیار خوشحال شدم :) شاد و تندرست باشی .
یکشنبه 8 آبان 1390

bawafa1385 - المان - هامبورگ
Feminisms لندن. با سلام بشما . هر چند وقت کوتاه است و من عازم یک سفر کوتاه مدت هستم اما ناگزیرم باطلاع شما برسانم. بلطف خدای تبارک وتعالی تا امروز این باوفا بی وفا با صفا از نیش زنبور ماده در امان بودم.ولی اگر روزی برسد مورد هجوم این از خدا بی خبران قرار بگیرم باور کن مرگ را بر نیش اینها ترجیع میدهم. چون این بد مصب ها موقعیکه نیش گزنده را فرو میکنند اگر شخص فولاد باشد از پا در خواهد امد. اصلا راحت تر بگویم اینها با این نیش زهر اگین خودشان حکومت ها را ساقط کردند. اینهابا همین نیش زهر اگین خودشان امامان ما را بکشتن دادند.من حاضرم سرطان داشته باشم ولی گرفتار و اسیر نیش زنبور ماده نشوم. خالا چرا اینها به زنبور ماده نیش میزنند نه تنهامریض نمیشوند بلکه هم چاق تر و سر حال تر هم میشوند .قربان ان کرامت خدا باید رفت که چطور اینقدر پوست زنبور ماده را کلفت خلق کرده. شاد و سرحال باشید
یکشنبه 8 آبان 1390

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.