شفافیت ؛ از ایران تا کانادا


شفافیت ؛ از ایران تا کانادا

عصر ایران , رضا غبیشاوی

1 - چندی پیش یک سوء استفاده عظیم مالی در کشور رخ داد که به "اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی" معروف شد. سپس محمودرضا خاوری مدیر بزرگ ترین بانک ایران یعنی بانک ملی به کانادا رفت و بدین ترتیب مشخص شد که او از سال ها قبل تابعیت کانادایی داشته است. یکی دو روز پس از انتشار این خبر، یکی از رسانه های کانادا منزل خاوری و مشخصات آن از جمله آدرس، نام مالک، قیمت و زمان خرید آن را منتشر کرد تا مشخص شود خاوری در کانادا چنین منزلی با این مشخصات در اختیار دارد.


روزنامه"گلوب اند د میل"نوشت:
این خانه در تاریخ 30 جولای 2007 (8 مرداد 1386) از سوی خاوری و به قیمت 2 میلیون و 925 هزار دلار خریداری شده است .


2- یکی از عوامل روی دادن چنین اختلاس بزرگی در کشور نبود شفافیت لازم و فقدان فعالیت رسانه های تخصصی و جدی است. اگر شفافیت در معلومات و داده ها در کشور به میزان کافی وجود داشت و اگر روزنامه نگاران پی گیر آزادانه فعالیت می کردند قطعا تغییرات شگرف در وضعیت برخی ها به سرعت نمایان می شد و این اختلاس خیلی زودتر از اینها کشف می شد و حتی می توان گفت در سایه چنان شفافیتی اساساً رخ نمی داد.

به عنوان مثال در یک سیستم شفاف مالی ، فوراً معلوم می شود که ثروت مالک یک شرکت سرمایه گذاری یا مدیر یک بانک دولتی در مدت زمان کوتاهی به طور تصاعدی افزایش یافته است و لذا ممکن است خبرهایی باشد که قابل رسیدگی است.

در کانادا ، به فاصله اندکی از افشای ماجرای خاوری ، رسانه ها حتی پلاک خانه خاوری و قیمت معامله شده آن را منتشر کردند.در کشوری که می توان چنین اطلاعاتی را در یکی دو روز به دست آورد قطعا رسیدن رقم اختلاس و کلاهبرداری به رکورد 3 هزار میلیارد تومان تقریبا غیرممکن است.

3- اینکه خبرنگاری می تواند در زمانی بسیار کوتاه بفهمد خانه "فلان شخص" کجاست؟ قیمت آن چقدر است؟ چه زمانی این منزل خریداری شده و به چه قیمت؟ قطعا نشان دهنده شفافیت در کشور محل کار آن خبرنگار است. آیا خبرنگاری می تواند در ایران چنین اطلاعاتی را درباره منزل خاوری یا سایر مسوولان در تهران بیابد؟ (مگر در مواردی که سیاسیون بخواهند علیه همدیگر راپورت بدهند!)

نظرات کاربران سایت عصر ایران در مورد این مطلب :

در ایران به قدری سیستم آلوده شده هیچ کس از چنین شفافیتی در عمل استقبال نمی کند!


در ایران ثبت اسناد فقط یک چیزی برای خنده است و ثبت ملی به معنی کشورهای امریکای شمالی و اروپا وجود نداره


جهت اطلاع شما ثروت خانوادگی آقای خاوری به لحاظ تمکن بالای مالی از قبل انقلاب , بیش از این مبالغ است. اگر شما هم روزنامه نگار صادقی بودی ابتدا تلاش میکردی که ریشه ثروت آقای خاوری را پیدا کنید نه اینکه به شائبه اختلاس ایشان دامن بزنی و از این آب
گل آلود ماهی بگیرید. امیدوارم بعد از پی بردن به حقیقت در عذرخواهی هم گوی سبقت را از بقیه همکارانتان بربایید !

مدیر پایگاهسخن ما در این مطلب این نبود که آقای خاوری اختلاس کرده است؛چه آن که تا این لحظه هیچ جرمی درباره ایشان ثابت نشده است و حتی رفتن او به کانادا هم قانوناً دلیلی بر مجرمیت ایشان نیست. متن را دوباره مرور فرمایید؛ نه درباره اختلاس که درباره شفافیت است.
موفق باشید

این آقای خاوری اگر مشکلی نداره پس چرا ترسید برگرده ایران؟؟؟!!!

 اگر ریگی تو کفش ندارد وحساب ایشان پاک است چرا از ایران ..... فرار کرده ؟

 این جور مواقع همه ثروت خانوادگی پیدا میکنن !

متاسفم برای رسانه هایی که بجای اینکه زحمت بکشند اطلاعاتی که به راحتی قابل دسترسی نیست کشف کرده به اطلاع مردم برسانند اطلاعات منتشر شده قبلی را مدام به شکلهای مختلف به خورد مردم میدهند! ناشناس درست میفرمایند ثروت آقای خاوری اصلا ربطی به این قضیه و کلا اختلاس و کلاه برداری ندارد. شما سوراخ دعا را گم کرده اید! جوری با این قضیه برخورد کرده اید که مردم فکر میکنند واقعا خاوری در این قضیه مقصر است! بقول خودتان مقاله درباره شفافیت است ولی این شفافیت را خودتان شروع کنید و به مردم اطلاعات بدهید نه اینکه جوری حرکت کنید که خواست اختلاس کنندگان واقعی است یعنی گمراه شدن اذهان عمومی به سمتی که طبق میل آنان است!

 اگه این همه پول دار بوده چرا آمده بانک استخدام شده چون از روز اول که مدیر کل بانک ملی که استخدام نشده

ورژن جدید ابراز علاقه
چند تا دوسم داری !؟
اختلاس تا ! D:

حرف شما درست ، اما به نظر من هنوز فرهنگ ما به اون حدی نرسیده که بشه همه چیز رو شفاف گفت . چون شرایط معیشتی مردم مساعد نیست ، به فرض اگر کسی هم از راه قانونی و درست رشد مالی داشته باشه ، همه به اون فرد انگ دزدی و فساد می زنن و برای او حاشیه هایی درست میشه که اون فرد رو از مسیر اصلیش خارج میکنه .
البته اینهایی که گفتم فقط در زمانی صادق که ما نخوایم بدبختی و بی پولی مون رو به رخ مردم بکشیم ، وگرنه اگه بنا بر نشون دادن خونه ، پژو 504 قدیمی و این چیزا باشه ، همچین تو بوق و کرنا میکنیم که بچه هنوز به دنیا نیومده هم بفهمه ما بی پولیم !!!!!

تا کی؟ بالاخره یه بار یه کم هزینه میدیم، یواش یواش می فهمیم که چی به چیه! این هزینه رو هر وقت بخوایم شروع کنیم باید بدیم!
در ضمن این قدرا هم اوضاع جماعت بد نیستا! مگه اینکه کسی بخواد بدشون کنه یا حقیر ببینه..........
یا خدا..........

لطفا بفرمایید از چه لحاظ ایران با کشورهایی نظیر کانادا و آمریکا قابل قیاس هست که این دومیش باشه؟ ...

از کدام کوره ده به امریکا رفتی که اینقدر خودت را حقیر و امریکا یا کانادا را گنده و غیر قابل قیاس با ایران میبینی؟ داستانی برات تعریف کنم روزی در کلینکی نشسته بودم متوجه شدم زنی درجواب دختر خردسالش میگفت ای داروهای اضافی مریض هارا به کشور های فقیری درافریقا یا ایران میفرستند که نخواستم صدایش را بلند کنم و بهتردیدم در خریت خودش بماند چراکه این افراد از ایرانی بودن فقط پاسپورتش راحمل میکنند و هزاران تهمت و دروغ بمملکت میزنند تا بتوانند با در یوزگی و خفت خودشان را قالب اینطرف اب کنند!!

شفافیت دراین مملکت معنانداردخیلیهاباپنهانکاری به مال ومنال رسیده اندوقتی گفته میشوددیگروام محرمانه نبایدداشته باشیم یعنی داشته ایم وچون گندش دراومده بایدجلوشوبگیریم وگرنه اگرقضیه لومیرفت ولی سروصدایی نمیشدکسی کاری نداشت مثل همیشه بایدپیشامدبدی راتجربه کنیم تابه فکربیفتیم

با توجه به شرایط حساس کنونی (که الان سالهاست که ادامه داره ) وجود شفافیت تا اطلاع ثانوی مناسب نیست!!!!!

دوست عزیز اگه شفافیت به اندازه کانادا در ایران وجود داشته باشه هر روز باید یه دولت عوض کنیم بزار بشینیم سره جامون

خاوری جون کوفتت بشه

عصر ایران ملاحظه می فرمایید!
مطلب شما در مورد شفافیت بود به اصطلاح ولی طوری رفتار کرده اید که همه انگشت اتهام رو به سمت خاوری نشانه رفته اند!!
ایها الناس کی می خواهید بفهمید؟! آدرس رو دارید اشتباه می رید! آقا دزده بزرگه خودشم داره داد می زنه آی دزد! آی دزد! مثل روز برام روشنه که خاوری رو قربونی کردند که خودشون به سلامت در بروند.

در کانادا کلیه اطلاعات بخصوص اطلاعات املاک برای فروش و املاکی که قبلا فروش رفته و حتی نام صاحبخانه بصورت آنلاین موجود است و بانکهای اطلاعات املاک در اختیار مشاورین مسکن می باشد.شفافیت برای مقامات مسئول نیز قابل اعمال میباشد.مثلا چند روز پیش شهردار میسیساگا که خانم مسنی میباشد متهم به اعمال نفوذ در پروزه ی شهری به نفع پسرش که مشاور املاک و سرمایه گذار است شد که مردم در جریان قرار گرفتند و موضوع در حال بررسی است.از اینگونه اعمال نفوذها وتوصیه ها در ایران به فراوانی وجود دارد ولی منتشر نمیشود.مشکل فرهنگی یعنی همین.فقط باید مردم عادت به راست گوئی بکنند تا ایران آباد شود.سیستمهای ثبت آنلاین نیز بزودی باید جایگزین ثبت و سندهای دستی گردد.

با کمال شفافیت عرض میکنم که صاحبخانه عزیزم مبلغ دویست و پنجاه هزار تومان به کرایه من اضافه کرده است ! پرداخت مبلغ اضافی یه طرف هر چی حساب میکنم نمیتونم رابطه ای بین 6% افزایش قیمت با این مبلغ پیدا کنم

اگه رسانه‌های بزر‌گ و قدرتمندی مثل شما فقط به فکر سیاسی کاری و کوبیدن رقیب نباشند، شاید این مشکلات کمتر پیش بیاد

یادش به خیر، گردش اطلاعات باید شفاف باشه

افراط و تفریط, زمانی آوردن متخصصان و سرمایه گذاران ایرانی خارج از کشور هدف می شود و در حال حاضر حذف کامل آنها, بهتر است به دنبال حل کردن مسائل نظارتی و کنترلی باشیم تا حذف یک گروه از مردم. چون با خبرهایی که شما می دهید بسیاری از نخبگان به خارج رفته و احتمال تابعیت دوگانه آنها وجود دارد و با این روش بازگشت آنها سخت تر خواهد شد.

مسئولین کجا زندگی میکنند و از کجا آورده اند لطفا برای ریشه کنی فساد بررسی گردد.

ما که ادعای مدیریت جهانی داریم !!!
آقا جان خانه از پای بست ویران است.

شفافیت از معایب دموکراسیه دیگه!!!!!!!!!

اصلا برای جعیت و ثبت احوال - صنعت - کشاورزی - بیمارستان - ثبت اسناد و املاک و 00000 آمار و دیتا بیس داریم ؟ یا اگر داریم قابل اعتنا هستند که شما سراغ شفافیت میکنید - همین الان این مقدار پولی که توسط آقای خاوری خارج شده برای خرید خانه ردیابی سند دارد ؟ سازمان امور مالیاتی هنوز هم با کوهی از اسناد کاغذی در نهایت عمل میکند اگرچه کامپیوتر دارن فقط برای پرینت گرفتن ولی هدف اصلی ایجاد دیتا بیس و شبکه اجرای امور بصورت سیستمی میباشد که اراده ای هست که نمیخواهد این شفافیت اتفاق بیفتد

شفافیت یعنی اینکه انتهای هر فرایندی را دقیقا بدانیم و مراحل انجام اون هم مونیتورینگ بشه. حالا کی می دونه فرایندهای مالی در این مملکت چطوریه و همچنین فرایندهای اقتصادی. به همین دلیله که اختلاس ایجاد می شود

چقدر خوب میشد به جناب خاوری هم یه فرصت میدادیم ، یه خرده در مورد این شایعات فرار ! و اختلاس ! توضیح بفرمایند . شاید ایشون هم یه توجیهاتی !!! داشته باشند .

شاید اصلا" برای مأموریتهای بعدی بخوان تو یه فرصت مناسب ! دوباره به وطن اسلامی عزیزشون برگردن و خدمت کنن !!!

به هر حال خسته نباشید مدیر عامل محترم ((بزرگترین بانک جهان اسلام ))

مطلب خوب وجالبی بود ولیکن واقعیت این است هیچیک ازایرانیان حتی من وشما وهمه با شفافیت سازی برای دیگران صددرصدموافقیم وبرای خودمان ونزدیکانمان صددرصدمخالف .تعارف ندارم حاضریم جوال دوزبه دیگرا ن بزنیم وحرف هم نزنند ویک سوزن به تن ما واردشودمی خواهیم زمین وزمان را بهم بدوزیم.

در آمریکا به خاطر پیگیریهای دو خبرنگار رییس جمهور آمریکا یعنی نیکسون مجبور شد استعفا بده اون وقت اینجا........باعث شرمساریه

خاوری دمت گرم فقط جاش بود سند مند خونه رو به اسم بروبچ میزدی که این بلبشوها درست نشه جون تو

alirezaperspolisi - ایران - بندرعباس
ایشون شهامت کرده استعفا داده رفته اب و هوا عوض کنه گیر دادین هاااااااا بنده شیطون چند میلیارد هم شد پول زشته ََََََََ
شنبه 16 مهر 1390

Khashayarshah - ایران - تهران
1- steve jobs پایگذار شرکت Apple که ثروت آن از ثروت دولت آمریکا هم بیشتر است, مرد. این ملعون مطمنان به جهنم خواهد رفت. زیرا: به دین بودیست پیوسته بود. در اوج موفقیت, در حد سادگی و افتادگی زندگی میکرد و به خدا و محمد و علی اعتقاد نداشت. برای امام حسین سینه نزد و اشگ نریخت. امام زمان را هرگز نمیشناخت. به زیارت جماران هم نرفته بود. به امام و رهبری چون خمینی و خامنه ای احترامی نداشت و آنها را حتی آدم حساب نمیکرد. نکیر و منکر اورا سئوال پیچ خواهند کرد و اورا به وسط جهنم خواهند فرستاد. تمام زحمات زندگیش تاسیس شرکت Apple بود که هزاران هزار خانواده از دسترنج این شخص تامین معاش میکردند. اما افسوس یک قطره اشک هم برای امام حسین نریخت. بنا بر این جایگاهش جهنم خواهد بود. اما. .
یکشنبه 17 مهر 1390

Khashayarshah - ایران - تهران
2- اما آقای محمودرضا خاوری, یکی از دزدان ایران که به کانادا گریخت, جریمه اش تنها چند ضربه شلاق و حد اکثر قطع دست او خواهد بود. ولی جایگاهش بهشت است. به پیشانی او نگاه کنید. جایگاه مهر را که نشانه خواندن نماز ها و نماز شب ها میباشد, بوضوح میبینید. چه اشگهائی برای شهادت امام حسین ریخت. چه ستایش هائی برای رهبر انقلاب و امام زمان کرد. از روزه گرفتن هایش, از زیارت کعبه اش, از سینه زدن هایش.... جایگاه او به خاطر همان یک قطره اشکی که برای امام حسین ریخت, وسط بهشت خواهد بود. بهشت رفتن او هیچ رد خوری هم ندارد. حتی اگر چندر غاز پولی را که متعلق به ملت ایران بود, دزدیده باشد. مهم نیست که میلیون ها نفر در ایران شبها را بدون شام میخوابند وغذائی برای فرزندانشان ندارند. مهم نیست که این شخص در طول کار خود در مقامی که داشته است, جز خیانت و دزدی کار دیگری نکرده است. حاصل تمام زحمات زندگی این بدبخت در یک کلمه "دزدی" خلاصه میشود. اما جایگاه او در بهشت است. . .
یکشنبه 17 مهر 1390

Khashayarshah - ایران - تهران
3- کمال سادگیست, اگر باور کنید که این شخص به تنهائی دزدیده است. تمام سیستم حکومت اسلامی ایران از خامنه ای گرفته تا آن کارمند بانک در این دزدیها شریکند و همه دارند کشور را به غارت میبرند. این دزد بدون شک برای اینکه آواز زیادی نخواند و همدستانش را لو ندهد, به زودی ترور خواهد شد. ولی لا اقل یک ذره مردانگی نشان بدهد و قبل از اینکه ترور شود, شریکان خودرا به ملت ایران معرفی کند. . .
یکشنبه 17 مهر 1390

toloo-khorshid - ایران - تهران
ایشون که ثروت فامیلی را مطرح میکنند آن هم قبل از انقلاب به این موضوع توجه نکردند که اگر یک هم چین ثروتی می‌داشت همان اوایل انقلاب تمامش مصادره شده بود به اسم فئودال و از این چرندیات همه را آقایون به اصطلاح مومن، که همش فیلمشون بود برای قدرت و ثروت، غصب میکردند و یک فتوا هم میزدند تنگش تا جون خودشون شرعیش کنند. دزدی کردی جرات داشته باش بگو تونستم دزدی کردم، هر کس قیافه این افراد را ببینه از ۱۰۰ فرسخی می‌فهمه که طرف حکومتی و مفت خور است، هر چه قد هم زور بزنید فایده ندارد چون همه میشناسنتون که چه ملونهایی هستید، با خدا، دین ، اعتقادات مردم، و و و.... بعضی‌ می‌کنید و به ریش مردم هم میخندید، غافل از این که سر مردم را کلاه بذارید سر خدارا که نمی‌تونید، دهنتون سرویس است، حالا فعلا چند صباحی خوش باشید، فرعون هم عظمتی‌ داشت!!!!!!!! چی‌ شد؟ شماها هم همینطور.
یکشنبه 17 مهر 1390

a.ahooraei - المان - کلن
این مرتیکه و امثال اینها را ، خانوادشون را باید طرد کرد و خودش را هم هر جا دید باید دندوناشو توی دهنش ریخت که درس عبرت بشه!
یکشنبه 17 مهر 1390

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.