اتهام تبانی برای کسب مدال بوکس المپیک لندن


اتهام تبانی برای کسب مدال بوکس المپیک لندن

ایوان خدابخش اتهامات وارده را دروغ محض دانسته است

برنامه نیوزنایت بی بی سی مدارکی دال بر پرداخت میلیون ها دلار از جمهوری آذربایجان به سازمان "مسابقات بوکس قهرمانی جهان" به دست آورده است.

"مسابقات بوکس قهرمانی جهان" که به اختصار (WSB) خوانده می شود، یکی از لیگ های بوکس حرفه ای است و توسط انجمن بین المللی بوکس آماتور (آیبا) راه اندازی شده است.

منابعی افشاگر از داخل سازمان "مسابقات بوکس قهرمانی جهان" به نیوزنایت بی بی سی اطلاع داده اند که ایوان خدابخش، رئیس اجرایی این رقابت ها، مدعی شده بود که وجوه مذکور در قبال این تضمین که بوکسورهای جمهوری آذربایجان در بازهای المپیک سال ۲۰۱۲ لندن دو مدال طلا کسب کنند، پرداخت شده است.

انجمن بین المللی بوکس آماتور که برگزارکننده مسابقات بوکس در المپیک ۲۰۱۲ است، می گوید که یک شهروند جمهوری آذربایجان مبالغی به یکی از تورنومنت های آن، اعطا کرده است.

با این وجود، آیبا تاکید دارد که این اقدام با هدف تضمین اعطای مدال انجام نشده است.

وکلای انجمن بین المللی بوکس آماتور می گویند چنین اتهامی "مهمل و کذب محض" است.

چینگ کو - وو، مدیرکل آیبا، با اتخاذ موضعی مشابه، به برنامه نیوزنایت بی بی سی گفت که این اتهام، "مضحک و کذب محض" است و تاکید کرد "مسابقات بوکس قهرمانی جهان به طور شفاف برگزار می شود."

وی در عین حال افزود که آیبا بر اساس خطی مشی خود، ابدا فساد را تحمل نمی کند و فورا در خصوص اتهامات وارده، تحقیقات را آغاز خواهد کرد.

"مسابقات بوکس قهرمانی جهان" برای رقابت هایش در آمریکا با مشکلات مالی مواجه شده بوده و به کمک مالی نیاز داشته است.

"فروش مدال"

منابع افشاگر در داخل این سازمان به برنامه نیوزنایت گفته اند که ایوان خدابخش به آنها گفته بود که یک معامله مخفیانه انجام شده است تا کمکی مالی از جمهوری آذربایجان دریافت کند و در ازای آن، با دستکاری در نحوه برگزاری مسابقات بوکس المپیک ۲۰۱۲ مدال های طلایی به بوکسورهای این کشور اعطا شود.

یکی از این منابع گفت: "ایوان با افتخار به چند نفر از ما گفت لازم نیست که نگران آن باشید که مسابقات بوکس قهرمانی جهان پول پرداخت صورت حساب هایش را ندارد. اگر بوکسورهای جمهوری آذربایجان مدال هایشان را بگیرند، مسابقات بوکس قهرمانی جهان وجه نقد خود را خواهد گرفت."

یکی دیگر از این منابع نیز می گوید که ایوان خدابخش گفته بود: "ما حالا محفوظ هستیم. جمهوری آذربایجان اعلام آمادگی کرد، باید که مدال هایشان را به آنها بدهیم."

این منبع می گوید: "او درباره مدال های طلای المپیک لندن در ازای میلیون ها دلار وجوه مخفیانه صحبت می کرد."

وی افزود: "این بسیار متحیرکننده است که مدال ها این طور بی شرمانه فروخته می شود."

رئیس سازمان "مسابقات بوکس قهرمانی جهان" در مصاحبه ای با برنامه نیوزنایت این اتهام که معامله ای محرمانه با جمهوری آذربایجان انجام شده را "دروغ محض" دانست.

ایوان خدابخش گفت: "من این خبر که به کسی دو مدال طلا پیشنهاد کرده ام را یا هرگونه آگاهی از این که فرد دیگری به جمهوری آذربایجان دو مدال طلا پیشنهاد کرده است، را رد می کنم."

انجمن بین المللی بوکس آماتور پیشتر گفته بود که یک شرکت خصوصی سوئیسی به شعبه مسابقات بوکس قهرمانی جهان در آمریکا کمک مالی کرده است اما مدراک گفتگوهای هو کیم، مدیر اجرایی آیبا و کمال الدین حیدرف، وزیر امور اضطراری جمهوری آذربایجان، بیانگر یک سرمایه گذاری ۱۰ میلیون دلاری است.

این مدارک شامل ایمیلی از سوی ایوان خدابخش است که در آن می گوید: "لطفا وجوه سرمایه گذاری را هر چه سریع تر به حساب بانکی مسابقات بوکس قهرمانی جهان در آمریکا منتقل کنید."

"رابط"

برنامه نیوزنایت در اوایل ماه سپتامبر با آقای خدابخش در سوئیس مصاحبه ای انجام داد و از او درباره منبع این وجه نقد سوال کرد. سازمان تحت هدایت وی در سوئیس دفاتری دارد.

او گفت: "وجه نقد برای شعبه آمریکای مسابقات بوکس قهرمانی جهان از طرف یک شرکت سرمایه گذاری مستقر در سوئیس واریز شده است."

وکلای آیبا و سازمان "مسابقات بوکس قهرمانی جهان" حال می گویند که وجه مذکور از طریق یک شرکت سوئیسی پرداخت شد ولی از جمهوری آذربایجان رسیده بود. آنها می گویند که این پول از طرف دولت جمهوری آذربایجان ارسال نشده است.

این وکلا می گویند وزیر امور اضطراری جمهوری آذربایجان یک سرمایه گذار خصوصی را به دست اندرکاران "مسابقات بوکس قهرمانی جهان" معرفی کرده بود و شخص وزیر و دستیارش به عنوان رابط عمل کردند زیرا سرمایه دار مذکور زبان انگلیسی را به خوبی صحبت نمی کرد.

نیوزنایت تلاش کرده که در این رابطه با وزیر امور اضطراری جمهوری آذربایجان صحبت کند اما پاسخی دریافت نکرده است.

اما تحقیقات نشان می دهد که یک سرمایه گذار ناشناس نه میلیون دلار به شعبه آمریکای سازمان "مسابقات بوکس قهرمانی جهان" کمک کرده است.

باری هرن، کارشناس امور اقتصادی رویدادهای ورزشی، در سال ۲۰۰۹ وضع مالی "مسابقات بوکس قهرمانی جهان" را بررسی کرد و به این نتیجه رسید که این سازمان توان کسب درآمد ندارد.

او به نیوزنایت گفت تعجب می کند که سرمایه گذاری فکر می کند که رقابت های بوکس سازمان مذکور بتواند فرصتی برای کسب سود بالا باشد.

به گفته وی: "اگر سرمایه گذاری با ۱۰ میلیون دلار چنین نقشه ای داشته باشد من فقط می توانم بگویم که از یک سیاره دیگر است."

در گذشته نیز بارها در مسابقات بوکس المپیک اتهامات فساد مطرح شده است.

جیم نیلی، مفسر معروف رقابت های بوکس، به نیوزنایت گفته است: "وقایعی از این قبیل به اندازه کافی طی سال های گذشته رخ داده که حاکی از تبانی است."

مدیرکل انجمن بین المللی بوکس آماتور به نیوزنایت گفت که سازمان وی طی چهار سال اخیر مشغول "تمیز کردن خانه بوکس" بوده و هرگونه فساد یا دستکاری در مسابقات را تحمل نخواهد کرد.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.