ایران به جای موشک اس ۳۰۰ روسی سامانه باور ۳۷۳ می سازد


ایران به جای موشک اس ۳۰۰ روسی سامانه باور ۳۷۳  می سازد

اسماعیلی خودداری روسیه از تحویل سامانه موشکی را به "شیطنت غربیها" نسبت داده است

ایران به جای موشک های اس ۳۰۰ روسی شبکه دفاع ضد هوایی بومی باور ۳۷۳ را می سازد.

روز سه شنبه، ۲۹ شهریور (۱۹ سپتامبر)، خبرگزاری فارس متن مصاحبه با سرتیپ فرزاد اسماعیلی، فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء را منتشر کرد که در آن، از طراحی و ساخت سامانه بومی موشک های اس ۳۰۰ به جای موشک های مشابه روسی خبر داده است.

موشک های اس ۳۰۰ ساخت روسیه در سامانه های پدافند هوایی به کار می رود و در سال ۲۰۰۷، جمهوری اسلامی قراردادی را برای خرید این سامانه و آموزش نظامیان ایرانی برای استفاده از آن با دولت روسیه امضا کرد.

اگرچه شماری از نظامیان ایرانی برای گذراندن دوره آموزشی به روسیه اعزام شدند، اما تا سال گذشته، در مورد تحویل سخت افزارهای این سامانه موشکی به ایران خبری رسمی انتشار نیافت.

در ماه نوامبر سال گذشته، رئیس جمهوری روسیه با امضای قانون اجرای قطعنامه الزام آور شورای امنیت راجع به تحریم تسلیحاتی ایران، عمل به این قرارداد و تحویل تجهیزات سامانه موشکی اس ۳۰۰ به جمهوری اسلامی را ممنوع اعلام کرد.

مقام های ایرانی در چند مورد از طرح شکایت حقوقی علیه تخلف روسیه از اجرای این قرارداد سخن گفته اند اما طرف روسی، با استناد به اینکه تمامی کشورهای عضو سازمان ملل از لحاظ قوانین بین المللی موظف به تبعیت از قطعنامه های الزام آور شورای امنیت هستند، تصویب قطعنامه تحریم تسلیحاتی ایران را مصداق "فورس ماژور" (قوه قهریه) دانسته و خودداری از اجرای قرارداد را موجه اعلام کرده است.

سرتیپ فرزاد اسماعیی به خبرگزاری فارس گفته است که طرف ایرانی تمامی مفاد قرارداد را اجرا کرده و قرار بود این سامانه واگذار شود اما "به دلیل شیطنت دولت های غربی، این کار صورت نگرفت."

 

نهادهای نظامی و آموزشی کشور در طراحی مفهومی سامانه مورد نظر مشارکت داشته اند

وی گفته است که وزارت دفاع مسئولیت پیگیری پرونده مربوط به این قرارداد را برعهده دارد و افزوده که "دولت به خوبی بحث تخلفات صورت گرفته توسط طرف خارجی را دنبال می کند."

این مقام نظامی سامانه موشک های اس ۳۰۰ روسی را نیز ضامن حفظ امنیت کامل هوایی ایران ندانسته و گفته است: "معتقدیم اگر تمام کشور را به سامانه اس ۳۰۰ که از خارج تقدیم ما شده باشد ... مجهز کنیم، ده درصد دفاع ما هم تامین نمی شود."

هنگام اعلام خبر تصمیم ایران به نصب موشک های اس ۳۰۰، برخی منابع دفاعی خارجی گفتند که جمهوری اسلامی در نظر دارد از این سامانه دفاعی برای حفاظت از تاسیسات هسته ای در برابر حملات هوایی احتمالی از سوی اسرائیل یا ایالات متحده حفاظت کند.

استفاده از "باور ۳۷۳"

سرتیپ اسماعیلی اقدام در مورد ساخت داخلی سامانه دفاعی را به تصمیم آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، نسبت داده و گفته است که دستور ساخت این سامانه از زمان طرح احتمال خودداری روسیه از تحویل سامانه اس ۳۰۰ مطرح شده بود.

وی گفته است که زمانی که اولین بحث ها مبنی بر تحویل ندادن اس ۳۰۰ مطرح شد و نظامیان اعزامی ایران هنوز در روسیه دوره می دیدند، آیت الله خامنه ای به وزارت دفاع دستور داد "بروید و خودتان این کار را ملی کنید."

به گفته فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا، از همان زمان تلاش برای ساخت این شبکه موشکی و طراحی مفهومی آن در وزارت دفاع، در قرارگاه پدافند هوایی و در برخی مراکز علمی و دانشگاهی ایران آغاز شد.

 

آیت الله خامنه ای به عنوان فرمانده کل قوا دستور ساخت داخلی سامانه باور 373 را صادر کرد

این مقام نظامی گفته است که در طرح ایران، خلاء های سامانه موشکی اس ۳۰۰ روسی نیز برطرف شده و طراحی مفهومی آن به پایان رسیده و مرحله نیازسنجی و طراحی دقیق آن توسط قرارگاه خاتم الانبیاء و وزارت دفاع در دست اجراست.

سرتیپ فرزاد گفت که وزارت دفاع در نظر دارد سامانه دفاعی مورد نظر را به نحوی طراحی کند که بتواند دو یا سه نوع موشک را در لایه های مختلف وارد عمل کند.

سرتیپ فرزاد اسماعیلی در مورد نامگذاری این موشک به نام باور ۳۷۳ نیز گفت که عدد ۳۷۳ یکی از القاب پیامبر اسلام به حروف ابجد است و واژه باور نیز به این دلیل انتخاب شده که "ما باور داریم این کار انجام می شود."

سیستم دفاع ضد هوایی اس ۳۰۰ روسی شامل سکوهای سیار پرتاب موشک های زمین به هواست که برای نخستین بار در اواخر دهه ۱۹۷۰ توسط ارتش اتحاد شوروی سابق به کار گرفته شد.

این سیستم هوایی به منظور شناسایی و مقابله با حملات هواپیماهای متخاصم و موشک های کروز طراحی و ساخته شد و در سال های بعد، هدف گیری برخی انواع موشک های تهاجمی نیز به امکانات آن افزوده شده است.

تاکنون انواع مختلفی از سامانه پدافند هوایی اس ۳۰۰ ساخته و به کار گرفته شده است.

در حال حاضر، علاوه بر روسیه، شماری از جمهوری های شوروی سابق و چند کشور اروپای شرقی دارای انواعی از این سامانه دفاع ضد هوایی هستند و گفته می شود سوریه نیز چنین تجهیزاتی را در اختیار دارد و جمهوری خلق چین هم از مجوز ساخت انواعی از این نوع سامانه هوایی برخوردار است و آن را تحت نامی متفاوت تولید می کند.

اظهارات فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء در مورد ساخت سامانه پدافند هوایی مشابه اس ۳۰۰ پس از آن انتشار می یابد که دولت ترکیه از نصب تجهیزات سامانه دفاع ضد موشکی ناتو خبر داده است.

کشورهای غربی هدف از ایجاد این شبکه دفاع ضد موشکی را مقابله با تهدیدات موشکی کشورهایی مانند ایران و کره شمالی اعلام کرده بودند.

cat boy - ژاپن - توکیو
به یاری پروردگار بزرگ پیشرفتهای بزرگتری در راه هست.. درود بر غیور مردان ایران زمین.
سه‌شنبه 29 شهریور 1390

morid - ایران - بوشهر
ما ایرانی ها در سایه همین تحریمهاست که به شکوفایی و خودباوری میرسیم ای کاش نفت مارا هم تحریم صد در صد میکردند تا وارد عرصه های دیگر صنعتی شویم تا معضل بیکاری هم در کشور حل شود.مثلا در زمینه تسلیحات به شدت تحریم شدیم ولی دست اوردها شگفت انگیز وباور نکردنیست.
سه‌شنبه 29 شهریور 1390

Arash_Barcelona - اسپانیا - بارسلونا
ونزوالا از شوروی میخره بعد به ایران چند برابر میفروشه تا برادران بسیج پوز ساختنشو بدن ..البته این ابزار جنگ برای برقراری صلح بکار برده میشه..یکی خواهش دارم توضیح بده این چگونه صلح و چگونه ارامشی در برقراری اونه..
سه‌شنبه 29 شهریور 1390

shirazi - امریکا - کالیفرنیا
"در طرح ایران، خلاء های سامانه موشکی اس ۳۰۰ روسی نیز برطرف شده و طراحی مفهومی آن به پایان رسیده و مرحله نیازسنجی و طراحی دقیق آن توسط قرارگاه خاتم الانبیاء و وزارت دفاع در دست اجراست" . کسی که اندکی از طراحی و مهندسی میداند و تجربه کار در ایران هم دارد میفهمد که مفهوم جمله بالا یعنی .......؟. راهنمایی:. خلاء های سامانه موشکی اس ۳۰۰ برطرف شده . طراحی مفهومی آن به پایان رسیده . طراحی دقیق آن در دست اجراست
سه‌شنبه 29 شهریور 1390

zartusht67 - المان - فرانکفورت
خالی بند دیگر دست کثیفتون برای همه رو شده است
سه‌شنبه 29 شهریور 1390

zebelkhan - آمریکا - لوس آنجلس
من تعجب میکنم چطور یک عده هالو چنین دروغها و مهملاتی را باور میکنند. اولین سوال برای این جماعت هالوی زود باور که متاسفانه تعدادشان هم کم نیست اینست که: اگر ما چنین دانشی را از قبل دارا هستیم که با یک فرمان سید علی چلاق برویم بدنبال ساختن نمونه بهترش (البته با صد زرشششککک) پس چرا قرارداد خرید اس-300 را بستیم؟! مگر نمیگویید ایراد داشته و شما در خیال ایرادات آنرا برطرف کرده و مشغول طراحی نمونه کاملترش هستید؟! پس چزا اینقدر ضجه میزنید که چرا روسیه به ما موشک نمیدهد و غربیها شیطنت کردند و چنین و چنان؟! شما که ادعا میکنید هر چه تکنولوژی میخواهید دارید پس این سلاحها و موشکهای زمان جنگ دوم جهانی را برای چه میخرید؟ که آنرا رنگ کنید و بنام شهاب و سجیل و رعد و ساعقه و شومبول به امت حزب الله بچپانید؟!! جمع کنید این بساط شارلاتان بازی اسلامی را! همه اش دروغ, همه اش جنایت, همه اش فریب. ناف اسلام و اسلام چیها از روز اول به دروغ بسته شده!
سه‌شنبه 29 شهریور 1390

Khashayarshah - ایران - تهران
این موضوع را یکبار گفته ام. ایران بلف میزند. هر گردوئی گرد هست ولی هر چیزی که گرد باشد, گردو نیست. میتوان سر و ته لوله آب را به صورت موشک در آورد. اما این هنوز لوله آب است و موشک نیست. تکنیک موشک یک مقدار پیچیده تر است. اگر ایران در این حد بود که بتواند موشکی با کیفیت اس 300 درست کند, پس چرا برای دریافت آن یکسال از روسیه التماس میکرد. اینها فقط جنبه مردم فریبی دارد. اینکه نوشته شده است که "آیت الله خامنه ای به عنوان فرمانده کل قوا دستور ساخت داخلی سامانه باور 373 را صادر کرد" به اندازه یک شاهی هم ارزش ندارد. اینها فقط دل آن دسته از ایرانی هائی را خوش میکند که هنوز هم گیج و گنگ ایستاده اند و تمام امیدشان را به اینها دوخته اند. خوشا به حال آن دیکتاتوری که در مملکت, از اینگونه افراد زیاد باشند. زیاد بودن این ساده لوحان, با دوام و طولانی بودن دوره دیکتاتور رابطه مستقیم دارد.
چهار‌شنبه 30 شهریور 1390

Khashayarshah - ایران - تهران
در عکس دوم, روی ماشین نوشته شده است که "ما میتوانیم" .آری شما میتوانید. شما میتوانید 18 میلیارد دلار ثروت ایران را در سر مرز ترکیه به تاراج بگذارید. میتوانید 8 میلیارد دلار ایران را به بشار اسد هدیه بدهید و چون میدانید که از ملت, فقط "لت"ش باقیمانده است, در روز روشن 3 میلیارد دلار دیگر هم به آن دزدیهایتان اضافه کنید. مسلم است که شما میتوانید. شما توانسته اید در عرض این 32 سال تمام سیستمهای اجتماعی, اقتصادی, تولیدی, کشاورزی, صنعتی, تحصیل و ارزشهای انسانی ایران را از بین ببرید. تنها چیزی که در ایران خوب کار میکند عبارتند از دزدیهای میلیاردی, رشوه گری, عوام فریبی, تولیدات خرافات. کشف تاریخ ظهور دوازدهمین الدنگ فراری تازی, مردم فریبی, شستشوی مغزی کودکان و نوجوانان, مراغبت از موی زنان و .. در ایران چه چیزی سالم مانده است؟
چهار‌شنبه 30 شهریور 1390

morid - ایران - بوشهر
توی سایت uk امروز یک مقاله تحقیقی مفصلی دیدم که ثابت میکنه هر وقت به شدت عصبانی هستید لازم نیست گلوتانرا جر بدین و توی سایت چرت و پرت بنویسید شکلات بخورین البته تا میتونید زیرا کمش افاقه نمیکنه .
چهار‌شنبه 30 شهریور 1390

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.