آمریکا برقراری خط مستقیم بحران با ایران را بررسی می‌کند


آمریکا برقراری خط مستقیم بحران با ایران را بررسی می‌کند

یک مقام وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، روز دوشنبه بیست و هشتم شهریورماه گفته است، واشینگتن در حال بررسی برقراری «خط مستقیم بحران» نظامی یا «تلفن قرمز» با تهران است تا از هرگونه برخورد ناخواسته در خلیج فارس پرهیز شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نگرانی از یک رویارویی اشتباهی در خلیج فارس که می‌تواند به درگیری گسترده در این منطقه بینجامد، باعث شده است تا مقام‌های آمریکایی برقراری یک خط مخابراتی اضطراری برای جلوگیری از بروز برخورد ناخواسته را مورد توجه قرار دهند، اما یک مقام پنتاگون که نخواست نامش فاش شود، به این خبرگزاری گفته که تصمیم نهایی در این خصوص در حال بررسی است.

این مقام وزارت دفاع آمریکا گفته است: «این ایده مدت‌ها است که در برخی جاها مطرح بوده است، اما از همین حد ایده فراتر نرفته است. هنوز هم پیش‌نویس چنین طرحی به وزیر دفاع ارائه نشده است.»

روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال روز دوشنبه نوشته بود، چندین رویارویی بین نیروهای آمریکایی و ایرانی در خلیج فارس که تا آستانه درگیری نیز پیش رفته بود، باعث شده است تا نیروهای آمریکایی برای جلوگیری از وقوع یک درگیری ناخواسته، ایده برقرار یک خط نظامی مستقیم بحران با تهران را مطرح کنند.

به گزارش وال استریت جورنال، قایق‌های تندرو سپاه پاسداران در خلیج فارس که قادر به حمل موشک نیز هستند، به عنوان یکی از نگرانی‌ها در این زمینه مطرح شده‌اند.

طبق این گزارش در ماه‌های اخیر یک ناو جنگی بریتانیا اخیرا به سوی یکی از این قایق‌های تندرو که در صدد نزدیک شدن به یک کشتی بزرگ بود، شلیک اخطار کرده است.

طبق گزارش این روزنامه پرواز هواپیماهای ایران بر فراز یک کشتی آمریکایی نیز مساله‌ساز شده بود.

به گزارش وال استریت جورنال، مقامات وزارت دفاع آمریکا حداقل خواهان گسترش ارتباط مخابراتی بین نیروی دریایی آمریکا و نیروی دریایی ایران هستند تا از برخورد ناخواسته جلوگیری شود.

طبق این گزارش، وزارت دفاع امریکا به دلیل این که سپاه پاسداران در فهرست سازمان حامی تروریسم آمریکا قرار دارد، نمی‌خواهد با این نهاد در تماس مستقیم باشد.

به گزارش وال استریت جورنال مشخص نیست که آیا آمریکا به طور رسمی مساله خط مستیم ارتباطی بحران یا «تلفن قرمز» با ایران را، احتمالا از طریق عراق، مطرح کرده یا این که این پیام هنوز منتقل نشده است.

این در حالی است که محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری ایران، به همراه علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرده‌‌‌‌‌‌‌اند.

با این حال، جورج لیتل، سخنگوی پنتاگون گفته است: «همچنان نگران جاه طلبی و فعالیت‌های این کشور (ایران) در زمینه ایجاد بی ثباتی هستیم و قاطعانه متعهد هستیم که از منافع آمریکا، نیروهای خود و متحدانمان در منطقه دفاع و حفاظت کنیم.»

جورج لیتل اضافه کرده است: «ما پیوسته از ایران خواستیم به اقدامات خود در ایجاد بی‌ثباتی پایان دهد و از هرگونه اقدام تحریک‌آمیز درخلیج (فارس)، عراق و جاهای دیگر خودداری کند.»

در همین زمینه، پیشتر مایک مالن، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، در یک سخنرانی از فقدان هرگونه رابطه بین دولت‌های ایران و آمریکا، از زمان روی کار آمدن جمهوری اسلامی در ایران، ابراز نگرانی کرد.

وی گفته بود، چنین امری می‌تواند مشکل ساز باشد.

دریاسالار مالن در بخشی از سخنان خود افزوده بود: «حتی در تیره‌ترین روزهای جنگ سرد امکان گفت‌وگو و تماس بین رهبران آمریکا و اتحاد شوروی برقرار بود.»

در اوایل دهه ۱۹۶۰ یک خط تماس تلفنی موسوم به «خط ارتباطی بحران» یا «تلفن قرمز» تماس بین رهبران دو کشور را برقرار می‌کرد. در آن دوران دولت‌های آمریکا و اتحاد شوروی صاحب بزرگترین زرادخانه های سلاح‌های هسته‌ای در جهان بودند. در هر دو کشور نیروهای اتمی همیشه در حال آماده‌باش بودند و هر لحظه امکان داشت که این وضعیت به یک درگیری منجر شود.

نقش «خط ارتباطی» برای موقعیت بحرانی بین کاخ سفید و کرملین این بود که رهبران دو کشور بتوانند به سرعت با یکدیگر تماس گرفته و در لحظات بحرانی اطلاعات دقیق را به یکدیگر منتقل کنند.

ari jojeh - ایران - تهران
این نشان میدهد که احمدی نژاد که میگفت امریکا مثل شیر بی یال و کوپال است یعنی چه. امریکا ورشکست اقتصادی است و حتی نمی تواند سود بدهی های خود را بپردازد. من توصیه میکنم چند خط تلفن راه اندازی کند تا در هنگام درگیری بتوانند التماس اتش بس کنند. بلاخره انگار ورق امریکا برگشته و به نکبت افتاده.
سه‌شنبه 29 شهریور 1390

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.