مخالفت آذربایجان با انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه


مخالفت آذربایجان با انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه

در شرایطی که مقام‌های جمهوری اسلامی نهایی شدن طرح انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه را اعلام کرده‌اند یک مقام دولت جمهوری آذربایجان از مخالفت کشورش با این پروژه خبر داده است.

براساس گزارش ایسنا حسینقلی باقراف، وزیر محیط زیست و منابع طبیعی جمهوری آذربایجان، گفته است که ایران برای انتقال آب از رود ارس به دریاچه ارمیه باید در ابتدا رضایت آذربایجان را جلب کند.

این در شرایطی است که طبق توافق میان دو کشور در صورت بروز خشکسالی، ایران و آذربایجان امکان استفاده از ذخایر آبی رود ارس را خواهند داشت.

طرح انتقال آب رود ارس به دریاچه ارومیه درپی اعتراض‌های گسترده فعالان محیط زیست به خشک شدن تدریجی این دریاچه آب شور در دولت و مجلس مطرح شده است.

احمد علیرضا بیگی، استاندار آذربایجان شرقی، گفته است که طرح مطالعاتی انتقال آب رودخانه ارس به دریاچه اورمیه در دومین سفر استانی هیئت دولت تصویب شده است.

به گفته او سال گذشته 700 میلیارد ریال و امسال 840 میلیارد ریال به این طرح اختصاص یافته و در صورت پرداخت به موقع منابع مالی مورد نیاز، این طرح مدت سه سال تکمیل خواهد شد.

هم‌زمان محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس‌جمهور، گفته است که ایران بخش «حق‌آب» از رود ارس را به دشت‌های کشاورزی استان‌های آذربایجان غربی و شرقی انتقال می‌دهد و مازاد آن را دست‌کم در شش ماه از سال به دریاچه ارومیه انتقال خواهد داد.

در واکنش به این اظهارات وزیر محیط زیست و منابع طبیعی جمهوری آذربایجان گفته است که براساس قرارداد دوجانیه میان ایران و آذربایجان، میزان حق استفاده طرفین از آب ارس برای کشاورزی و مسائل دیگر مشخص است.

براساس پروتکل همکاری آذربایجان و ایران در زمینه استفاده مشترک از انرژی سد آبی ارس مقرر شده دو کشور از انرژی برقی و منابع آبی سد ارس به‌طور مشترک استفاده کنند. بر اساس موافقت دوجانبه، در صورت بروز خشکسالی هر دو کشور امکان استفاده از ذخایر آبی رود ارس را خواهند داشت.

براساس طرح مطالعاتی انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه قرار بود مناقصه‌ای برگزار شود و سرمایه‌گذار برنده نسبت به سرمایه‌گذاری در این پروژه اقدام کند. هنوز اجرای این مناقصه گزارش نشده است.

به گفته استاندار آذربایجان شرقی حجم آب انتقالی از رود ارس به دریاچه ارومیه 600 میلیون مترمکعب در نظر گرفته شده است.

سید ابوالقاسم واعظ - اندونزی - جاکارتا
قابل توجه اندک برادران آذربایجانی که خیال می کنند آذربایجان شوروی برای آنها دایه مهربانتر از مادر است. عوض اینکه قدری از سهمابه خودش را هم اهدا کند تا این دریاچه نجات پیدا کند، می گوید اگر ایران حتی از سهمابه خودش هم بخواهد برای نجات دریاچه ارومیه استفاده کند ما نمی گذاریم.
جمعه 18 شهریور 1390

zartusht67 - المان - فرانکفورت
اینها هم برای ما ادم شدن استان اران ایرانزمین را به پیکر ایران بر میگردانیم
جمعه 18 شهریور 1390

mehrdad.n.l - هلند - امستردام
قابل توجه دوستان عزیز اذری که فکر می کنند جمهوری اذر بایجان و ترکیه عاشق انها هستند و تحت تاثیر تحریف تاریخ انها قرار می گیرند و بجای ایرانیت به ترکیت چسبیدند . بیائید به خودمان بیائیم تا از شر دولت وطن فرو ش اسلامی خلاص شویم
جمعه 18 شهریور 1390

experthoney - بحرین - منامه
بابا حالا شما این آبو برسونین دریاچه ارومیه، بعد هر چی میخواین تو سر و کله هم بزنین بشینین دعوا کنین که کی چقدر سهم میبره . آبو باز کن بیاد
جمعه 18 شهریور 1390

sanazsarmad - آلمان - فرانکفورت
اینهم برایِ هموطنانِ عزیزی که گولِ کشور‌های همسایه را خوردن. به خدا هیچ کسی‌ بفکر شما ترک‌ها و آذری‌های عزیز نیست. همه میخوان ازتون استفاده کنن. اینقدر بهونه دستِ غریبه‌ها ندید. تو هیچ جای دنیا مهربون تر و با غیرت تر از مردمِ ایران پیدا نمی‌کنید. ما همیشه شما را پاره تنِ خودمون می‌دونستیم و هر سازی که زدید را قبول کردیم. اینقدر دل ما را با این حرف‌ها و شعارهای ضدِ ایرانی‌ نرنجانید. اگر مشکلی‌ هست برای هممون هست به خدا منِ فارس هم تو ایران آزاد نیستم. به غیر از اینکه ۳۰ سالِ مجبورم لباس‌هایِ زنانِ ترکِ ترکیه را بلاجبار بپوشم؟؟؟ به غیر از اینکه اجازه ندارم ۱۰۰‌ها آداب و روسوم ایرانی‌ را بجا بیارم؟؟؟ همه چیز با اتحاد درست می‌شه با قبول کردنِ تفاوت و یاد گرفتن به احترام.
جمعه 18 شهریور 1390

ukguy4u - بریتانیا - لندن
قابل توجه پان ترکها
جمعه 18 شهریور 1390

romano - ایران - تهران
الهام چی چیف بزار مهر کشور شدنت خشک شه بعد برای ما حق و حقوق شناس بشو مردک بخاطر این دولت فاحشه گان خزر 50 درصدش هنوز تو دست روسیه است مال ایران زیر 11 درصد پدر سوخته از ایران بترسید که بارها تو تاریخ به قدرت برگشته اونم از یک بیابان بی آب و علف. فکر می‌کنین چند سال دیگه ایرانیها می‌زارن هر غلطی بخواید بکنید. بخدا اینها یک روزی خون گریه می‌کنن حالا بگید نه.
جمعه 18 شهریور 1390

مانش رومشکانی - ایران - کرماشان
zartosht67-من از چند ماه پیش بیننده این سایت هستم و معمولا به کومنت ها هم نگاهی می اندازم و می بینم شما و خیلی از ایرانی هایی که در اروپا هستند خیلی با بینش ضعیف و در حد پایین فکری و گاها با نفرت پندار خود را به زبان می آورید کاش به جای استفاده ناسیونالیستی و حمل کردن نام زرتشت حتی مقدار کمی در مورد زرتشت شناخت داشتید که پندار و گفتار نیک تری داشته باشید
جمعه 18 شهریور 1390

raha1984 - المان - هامبورگ
اقای حسینقلی با تمام کس و کارش غلط کرده که مخالفت کرده !!
جمعه 18 شهریور 1390

Royan - المان - المان
اگر مسئله سهم آب و خشکسالی این حرفهاست پس شامل حال ایران و دریاچه ارومیه میشود و آذربایجان هیچ غلطی نمیتواند بکند در ضمن اگر دریاچه ارومیه خشک شود عوارض ناشی از ان آذربایجان را هم در بر خواهد گرفت و همه اینها نتیجه بی لیاقتی ایران در بستن قراردادها و پیمان نامه هاست.
جمعه 18 شهریور 1390

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
ما که میگفتیم این علی اف نیت پلید دارد و دشمن ایران و ایرانی است. برای توجه اندک دوستان آذری که می اندیشند دولت علی اف دوست و برادر است. البته منظور من آن سه چهار پانترک شناخته شده این سایت نیست که بام تا شام کامنتهای بی سر و ته و پر از اشتباه دستوری و نوشتاری و ناسزا به کاربران دیگر گذاشته و به چاپلوسی و ستایش و یقه درانی برای علی اف و اردوغان میپردازند. اینها نوکر و باج بگیر بیگانه اند و خواهند بود و حسابشان از مردم آزادیخواه آذری جداست.
جمعه 18 شهریور 1390

Azadikhah - هلند - تکسل
خیلی بی منطق گفتند!
جمعه 18 شهریور 1390

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
این دماغ علی اف دشمنی اش با ایران به کنار، انقدر بیسواد و نادان و کله خراب است که نمیفهمد چنانچه دریاچه ارومیه بخشکد، بادهای نمک نیمچه کشورش را داغان کرده و همان کشاورزی سنتی و عقب مانده ای را هم که کشاورزان بدبخت بزور سر پا نگاه داشته اند، از میان خواهد برد. اینها که هیچ فرقی با قذافی و اسد ندارند، در کاخهای خود نشسته و با پول نفت و دزدی و کلاشی حال میکنند و برایشان مهم نیست چه به سر مردم میاید! مانند قدافی که در پیام رادیویی اش میگفت مردم که دارند کشته میشوند، باز هم کشته بدهند تا ما سرپا بمانیم!
جمعه 18 شهریور 1390

ukguy4u - بریتانیا - لندن
وقتی رو بدی پشه باند پرواز میخواد!!! سهم دریای کاسپین رو بالا کشیدن طلبکار هم هستند بعد دل سران نطام برای فلسطین میسوزه میگه اشغال شده ! واقعا آدم چی میتونه بگه؟
جمعه 18 شهریور 1390

senator7 - آلمان - برلین
آذربایجان راست میگه اینها با احداث چند سد و کشیدن آن جاده مسخره وسط دریاچه محیط زیست اونجا را با خطر نابودی مواجه کرده اند حالا میخواهند همین بلا رو سر ارس دربیارند آذربایجان خوب میدونه با چه بی سوادهایی طرفه, ارومیه یک منطقه سرد سیره اینها حداقل میتونند با برنامه ریزی و کانال کشی از باران و برفی که در پاییز و زمستان که تا اواسط بهار ادامه داره استفاده کنند و اونجا را کمی احیا کنند.
جمعه 18 شهریور 1390

oghab - فنلاند - هلسینکی
مرگ بر جنبش های وابسته که باعث شده دستهای حکومت در پوست گردو باشه . وامثال این گداها که فقط 5 دقیقه توان رویاروی با ایران را دارند . زرزرکنند .
جمعه 18 شهریور 1390

h.k - دانمارک - اودا
لازم نیست اقایان تذکربدهند.وترکهای اذربایجان ودیگرهموطنان به اندازه کافی سواددارند.ومیخوانند.وبنانیست جرم اشتباه جاهلی رابرادر دیگربپردازد.ضمنا.zartht67 .هرزمانی که بحرین رابرگرداندید.اذربایجان هم برمیگردد.ومن سوالم اینه.برمیگردانیم.ولی منظورت رانمیفهمم.واضحتربیان کنید.لطفا.لقمه کسی رابدزدی.وبگویی ببین برادرت غذابرایت نمیدهد!!!! اذربایجانی هاهم اینکه مشکلات محل سکونتشانرابهترمیشناسند.وهم بهترمیتوانند تحلیل کنند.ازدلسوزیتان تشکرمیشود.
شنبه 19 شهریور 1390

Pezhman - اتریش - وین
سهم آب ایران از رود ارس به حکومت جعلی ساخته شده توسط روسیاه(روسیه) چه مربوط است منافع ملی ما وقتی بخطر افتاده, باید سر رود خانه را کج کنیم.حکومت جعلی اران برود سهم خودش را ازارمنستان فسقلی, درنگورنی قره باغ بگیرد.ضمنا"مگر ارمنستان سهم آب ندارد که ما برویم با ارانیها مذاکره کنیم.؟ حالا که ارانیها قصد خشک کردن دریاچه ارومیه را دارند باید در سراسر ایران تظاهرات ضد ارانی راه انداخت وعواملشان را شناسایی نمود.خاک بر سر حکومت ملاها اگر کوتاه بیایند.
شنبه 19 شهریور 1390

h.k - دانمارک - اودا
uk guy4u ناراحت نباش هموطن.کاسها چه کسی بودند?ترک های خزربازحرفی.کاس هاکی بودند.گورشان کجاست.کفنشان باشد.خیلیهاامدندوطبق قانون تنازع بقارفتند.هزاران قوم وقبایل.پارتی ورشوه هم .نبود.قدرت حاکم بودمثل حالاواینده.
شنبه 19 شهریور 1390

آزادیخواه - اییران - تهران
zartusht67 - المان - فرانکفورت آقای خوش غیرت فقط استان آران از ایران جدا نشده ، تیسفون پایتخت امپراطوری ساسانی ، بغداد ،بحرین ،افغانستان ، بلوچستان پاکستان،ارمنستان ،تاجیکستان ، کردستان عراق،گرجستان ،ازبکستان ،قرقیزستان ،قزاقستان و... جزو استانهای ایرانند. هروقت به فکر پس گرفتن پایتخت امپراطوری ساسانی شدی و با همفکرهای این سایت اسلحه به دست گرفتی ،نوکرتم ،پیش مرگ شما هستیم ، ومن 10 لشگر از آذربایجان برای شمانیرو جمع میکنم وآران رادوباره پس می گیریم. به امید آن روز. نفرتتو حداقل در دل خودت نگه دار ومواظب باشیم که این باقیمانده ایران نیز تجزیه نشود. چون با این تفرقه وبیخیالی مردم ایران محال است این کشور اقتدارگذشته خودرا به دست بیاورد. چون برای دریاچه ارومیه هیچ کس به غیر ازما اعتراضی نکرد. درحالیکه درگفتار ما جزو ایرانی ها هستیم ولی در عمل تنهای تنها. فقط چند تا کامنت گذار آنهم از پشت کامپیوتر و در زمان استراحت با ما هستند.
شنبه 19 شهریور 1390

آزادیخواه - ایران - تهران
. zartusht67 - المان - فرانکفورت آقای خوش غیرت فقط استان آران از ایران جدا نشده ، تیسفون پایتخت امپراطوری ساسانی ، بغداد ،بحرین ،افغانستان ، بلوچستان پاکستان،ارمنستان ،تاجیکستان ، کردستان عراق،گرجستان ،ازبکستان ،قرقیزستان ،قزاقستان و... جزو استانهای ایرانند. هروقت به فکر پس گرفتن پایتخت امپراطوری ساسانی شدی و با همفکرهای این سایت اسلحه به دست گرفتی ،نوکرتم ،پیش مرگ شما هستیم ، ومن 10 لشگر از آذربایجان برای شمانیرو جمع میکنم وآران رادوباره پس می گیریم. به امید آن روز. نفرتتو حداقل در دل خودت نگه دار ومواظب باشیم که این باقیمانده ایران نیز تجزیه نشود. چون با این تفرقه وبیخیالی مردم ایران محال است این کشور اقتدارگذشته خودرا به دست بیاورد. چون برای دریاچه ارومیه هیچ کس به غیر ازما اعتراضی نکرد. درحالیکه درگفتار ما جزو ایرانی ها هستیم ولی در عمل تنهای تنها. فقط چند تا کامنت گذار آنهم از پشت کامپیوتر و در زمان استراحت با ما هستند.
شنبه 19 شهریور 1390

آزادیخواه - ایران - تهران
کاربران سایت که اینهمه مارامتهم میکنید به دفاع از باکو ودشمنی با ایران وایرانی. هیچکس نمی خواهد از چاله دربیاد وبیفته تو چاه فرض محال اگر ماهم خواستیم مستقل شویم این باکو 7.5 میلون جمعیت است که باید در ما حل شوند نه تبریز واردبیل وزنجان وارومیه و.. با اینهمه صنعت وکشاورزی وپیشرفت. گفتم فرض محال ها منو متهم به پان ترکی و تجزیه طلبی نکنید. زیر پرچم کشور دیگری رفتن یعنی مثل بچه یتیمی میماند که پدر ومادر دیگری سرپرستی آنرا به عهده میگیرند ومعلومه رفتارشان با بچه یتیم چی می شود.
شنبه 19 شهریور 1390

nima13591111 - ایران - تهران
با سلام. من تو وزارت نیرو هستم و میخوام توضیحی در این رابطه بدم. برای انتقال آب به دریاچه ارومیه دو گزینه وجود دارد که یکی انتقال از رودخانه ارس و دیگری انتقال از رودخانه زاب. انتقال از ارس به دلیل داشتن 300 متر پمپاژ (هد استاتیک) و اینکه از یک رودخانه مرزی میباشد عملاً غیر ممکن است. ولی انتقال از رودخانه زاب به دلیل اینکه این آب بدون هیچ استفاده ای در ایران وارد عراق میشود بهترین گزینه میباشد ضمن اینکه حجم این آب بسیار بیشتر (1 میلیارد متر مکعب) از حقابه ایران در ارس میباشد که صرف کشاورزی و آبیاری میشود. طرح موضوع انتقال از ارس صرفاً سیاسی میباشد چون اصلاً امکان پذیر نیست(هدف دولت) و فقط باعث این بحثهای بیهوده میشود. وقتی مجلس مخالفت میکنه و آقای بوجرودی میگه این مشکل آذری هاست و بروند جای دیگر زندگی کنند میشه میزان حساسیت مجلسیها و دولتیها رو فهمید.
شنبه 19 شهریور 1390

آزادیخواه - ایران - تهران
آقایاون وخانومها یادتونه چند سال پیش طالبان رودخانه هریرود را که از افغانستان سرچشمه میگرفت وبه دریاچه هامون میریخت بست ودریاچه هیرمند خشک شد واکوسیستم استان سیستان بهم ریخت. الان هم شاید ،( من کارشناس آب ومحیط زیست نیستم ) انحراف آب ارس به ضرر باکو باشد. کارشناسان خبره حتی در tv ج.ا خودشان گفتند که مشکل از پل خاکی مزخرفی است که دریاچه را نصف کرده وجریان آب قطع شده وراکد بودن دوطرف آب دریاچه پل باعث تبخیر بیش از حد آب شده ویا 25 سدی که به روی رودخانه هایی که به دریاچه میریزد یک کمی دریچه هایش رابازکنند مشکل دریاچه حل می شود ونیازی به هزینه های میلیاردی وکشیدن آب رودخانه ارس نیست .خداییش کدوم یک از شماها حاضرید خونتون خراب بشه ولی خانه همسایه، دوست وحتی برادرتون آباد بشه. 2 بار درارومیه 1بار در تبریز اعتصاب شد. ما بکنفرو ندیدیم که از سایر شهرها برای شرکت در راهپیمایی بیایند و فقط پیاده روی بکنند وشعار هم ندهند .این تعصب ووطن پرستی وآذری دوستی هموطنانمون است!!1؟؟؟؟ ، از غریبه که هیچ انتظاری نیست.
شنبه 19 شهریور 1390

zartusht67 - المان - فرانکفورت
به کوری چشم ادمهای بخیل همه جاهای از دست رفته را پس میگیریم میدانم حرفهای من انجای ادمهای بی ریشه و وطن فروش را میسوزاند یاشاسین ایران
شنبه 19 شهریور 1390

zartusht67 - المان - فرانکفورت
به کوری چشم میهن فروشان بعد از سقط شدن جمهوری تازیان همه جاهای از دست رفته را پس میگیریم
شنبه 19 شهریور 1390

مانش رومشکانی - ایران - کرماشان
zartosht67-برای امثال شما و افکار خطرناک تان متاسفم چرا که صاحب این حرفها تنها میتواند یک کسی با روان ناسالم مثل صدام و هیتلر یا قذافی باشد که اگر قدرت و سلاح داشته باشد از هیچ جنایتی فروگذار نمی کند ولی خوشحالم که شما نه فقط هیچ قدرتی ندارید بلکه حتی جسارت آن را ندارید که با هویتی واقعی در فضای مجازی حرف بزنید و اینکه این حرفها از لحاظ حقوقی و منطق انسانی پشیزی نمی ارزد ولی خواستم یادآوری کنم که این حرفهای مسموم فقط افکار بقیه را مسموم میکند
یکشنبه 20 شهریور 1390

آزادیخواه - ایران - تهران
zartusht67 - المان - فرانکفورت چشم حسود کور بشه اول از تیسفون پایتخت امپراطوری ساسانی و بغداد شروع کن بعد به استانهای کوچک برس .هر وقت اسلحه دست گرفتی منو صدا کن لشگرمو برات می فرستم .فکر نکنی مسخره میکنم به مقدسات قسم اگه اینکاروبکن همه پشتت وای می ایستند ومیشی کوروش کبیر دوم. به امید آنروز وقیام جهانی شما. منتظریم
یکشنبه 20 شهریور 1390

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.