کشتی‌های کمک‌رسان ترکیه به نوار غزه با کشتی‌های جنگی همراهی می‌شوند


کشتی‌های کمک‌رسان ترکیه به نوار غزه با کشتی‌های جنگی همراهی می‌شوند

رییس جمهوری ترکیه همچنین گفته است که از این پس مانع از استفاده یکجانبه اسراییل از منابع طبیعی شرق دریای مدیترانه خواهد شد

رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه می گوید از این پس کشتی های حامل کمک های بشر دوستانه ترکیه برای فلسطینیان در نوار غزه، توسط کشتی های جنگی این کشور همراهی خواهند شد.

آقای اردوغان این سخنان را روز پنجشنبه، هشتم سپتامبر ۲۰۱۱ در یک گفتگوی تلویزیونی با شبکه عربی الجزیره بیان کرد.

مقام های ترکیه از اینکه اسراییل حاضر نشده است در ارتباط با حمله کماندوهای ارتش این کشور به کشتی حامل کمک های بشر دوستانه ترکیه برای نوار غزه رسما عذرخواهی کند، ابراز ناخرسندی کرده اند.

در جریان این حمله که در ماه ژوئن سال گذشته صورت گرفت ۹ نفر از فعالان ترک کشته شدند.

رییس جمهوری ترکیه در سخنان اخیر خود تاکید کرده که از این پس اجازه نخواهد داد حادثه ای مشابه آنچه که سال گذشته رخ داد تکرار شود.

در پی این حمله، ترکیه ضمن اخراج سفیر اسراییل روابط دیپلماتیک خود را با این کشور کاهش داد، و تمامی توافق های نظامی خود با اسراییل را لغو کرد.

رییس جمهوری ترکیه در بخش دیگری از این مصاحبه گفته است ترکیه گام هایی را برای جلوگیری از استفاده یک جانبه اسراییل از منابع طبیعی شرق دریای مدیترانه برداشته است.

به نظر می رسد اشاره این سخنان آقای اردوغان به برنامه های دولت اسراییل برای بهره برداری از منابع گازی در بخش هایی از دریای مدیترانه باشد که همزمان لبنان نیز در مورد آنها ادعای مالکیت دارد.

ییگال پالمور، سخنگوی وزارت امور خارجه اسراییل در پی پخش این سخنان از شبکه الجزیره گفت: "بهتر است در مورد این سخنان اظهار نظری نکنیم".

نفیسه کوهنورد، خبرنگار بی بی سی فارسی در ترکیه می گوید با توجه به اینکه این مصاحبه با یک شبکه الجزیره عربی صورت گرفته است، هنوز مشخص نیست که آیا این سخنان آقای اردوغان موضعگیری رسمی او در قبال اسراییل است و یا تنها پیامی خطاب به مردم کشورهای عرب زبان بوده است.

دو کشور پیش از این در چند مورد تلاش هایی را برای بهبود روابط انجام داده اند و از جمله در تازه ترین مورد اهود باراک، وزیر دفاع اسراییل امروز پنجشنبه از لزوم عادی سازی روابط کشورش و ترکیه سخن گفته و افزوده است که اسراییل و ترکیه در نهایت به جای تبدیل شدن به دشمن، روابط دوستانه گذشته را در پیش خواهند گرفت.

تا پیش از تیرگی روابط اسرییل با ترکیه، این کشور بزرگترین متحد اسراییل در میان کشورهای مسلمان محسوب می شد.

مقام های اسراییلی عملیات نیروهای ارتش این کشور علیه کشتی حامل کمک های بشردوستانه ترکیه به نوار غزه را اقدامی قانونی می دانند.

گزارش تازه کمیته تحقیق سازمان ملل خاطرنشان کرده است که اسرائیل "واکنش نامتناسبی" در این حمله نشان داده، هر چند اقدام آن کشور در محاصره دریایی غزه را قانونی دانسته است.

ترکیه نیز در واکنش به این گزارش اعلام کرد که موضوع قانونی بودن محاصره غزه را در دیوان داوری بین المللی پیگیری خواهد کرد.

Esfahan_20 - ایران - اصفهان
این رجب دگوری داره حکومت إسلامی بپا میکنه و ترکیه را به نابودی میکشانه . من نمیدانم این بی فرهنگها چی دارن که میخوان جز اروپاه بشن البته این ارزو را بگور میبرن
جمعه 18 شهریور 1390

potatis - سوئد - مالمو
بر خلاف نظر خیلی از کاربران که از اسراییل خوششون میاد من اصلا نظر خوبی نسبت به این حکومت ندارم، اسرائیل از حقه باز ترین حکومت های دنیاست و جمهوری اسلامی هم از حامیان پنهانی اسرائیل محسوب میشه ،اما در ظاهر همیشه از اسرائیل بد گفته دوستان توجه کنند فقط در ظاهر، اما ۳۲ ساله که کوچکترین حرکتی بر زد منافع اسرائیل انجام نداده ،اگر کسی چیزی یادش میاد که من اشتباه میگم لطفا همین جا کامنت بزاره.
جمعه 18 شهریور 1390

mjrad - ایران - تبریز
زنده باد مرد دلیر ترک که بخاطر جان هموطنانش یک قدم هم عقب نمیگذاره. اسرائیل حکومتی منفور جهانیان حتی یهودیان است و باید پوزه اش به خاک مالیده شه .
جمعه 18 شهریور 1390

romano - ایران - تهران
Esfahan_20 - ایران - اصفهان نه عزیزم این اتفاقا عین سیاستشه و دیپلماسی بسیار فعالی داره شما با وضعیت ترکیه آشنا نیستی اولا مطبوعات مثل ایران تو فشار نیستن ثانیا همین الان هزاران رادیو تلویزییون خصوصی تو این کشور دارن کار می‌کنن و ارتش ترکیه هم بسیار لاییکه موقش عین سگ پارس می‌کنه. کاشکی ماهم یک دیپلماسی فعال داشتیم اینها تنها ماسک اسلامی می‌زنن که منافعشون رو ببرن یعنی وقتی لازمه مسلمون می‌شن وقتی لازم نیست شو مد لباس تو استانبول می‌زارن شاه خدا بیامرز تقریبا همچین سیاستی داشت اتفاقا روی حقوق فلسطین هم تکیه داشت ولی وقتی لازم می‌شد چشمی به اسرائیل می‌انداخت از اونور مسابقه دوستانه والیبال با مصر!(خودت اصفهانی می‌فهمی چطوری می‌گم) این رو بهش می‌گن دیپلماسی فعال اتفاقا اصلا دلیلی نداره که شما به دنیا بگی من مسلمون هستم یا نیستم چون سیاستمداری و هروقت لازم شد مثلا حزبت می‌گه آقا فردا برای فلان موضوع مسلمون و پس فردا روابط رو در حد فرستادن یک کاردار با اسرائیل ارتقاع بده یک خواننده اسرائیلی هم کنسرت می‌گذاره تو آنکارا!
جمعه 18 شهریور 1390

khorramdin babak - فرانکفورت - فرانکفورت
خیر دوست عزیز این رجب مثال اخوندها خر نیست. هر حرکتش به خاطر نفوز اقتصادی است. رشد اقتصاد تر کیه 11 درصد است. یکی از دوستان ساندیس خور در این سایت ترکیه را به خاطر سوریه فاحشه خواند. حق دارد سیاست فاحشه گری است. دولت ترکیه اما فاحشه زرنگ و زیرک است. و به فکر ملت خود . اما دولت ما را نگاه کنید. مفلوک ترین فاحشه دنیا. مشتری هایش .کره شمالی.سومالی.سودان. تازه به اینها هم پول می دهد.تا از ایران استفاده کنند.
جمعه 18 شهریور 1390

Khashayarshah - ایران - تهران
ترکهای ترکیه آدمهای بسیار اقتصادی هستند. تا در چیزی منافع اقتصادی نداشته باشند, هیچگونه قدمی برای آن بر نمیدارند. این خصلت برای یک قوم بسیار با ارزش است. بر خلاف حکومت ترکیه, حکومت ایران در اقتصاد بسیار کودن است. خمینی که رهبرشان بود, اقتصاد را برای خر میدانست. در واقع چون فهم خودش در سطح همین حیوان بود, نمیدانست که اقتصاد خوردنیست یا نوشیدنی.
جمعه 18 شهریور 1390

karaji - سوئد - گتنبرگ
تقابل ترکها و یهودیها دامی دیگر برای خر تو خر کردن منطقه !!
جمعه 18 شهریور 1390

saljog - ایران - خوی
Esfahan_20 - ایران - اصفهان. بفرمایید مگر فرهنگ خود تو چی هست که به چپ و راست خود توهین میکنی
جمعه 18 شهریور 1390

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
این حرکت تبلیغاتی برای انحراف افکار توده های عامی عرب و خاورمیانه ای و ایرانی از آماده سازی ناتو برای تاختن به سوریه است. در واقع ناتو میخواهد از خاک ترکیه برای بمباران سوریه و شاید هم بعد ایران بهره گیری کند. اما پیش از آن باید به گونه ای دید عوام عرب را به سوی یک هیاهوی تبلیغاتی بکشانند و آنهم اختلاف ترکیه و اسراییل است. از هم اکنون اعراب ساده و کم سواد شادمانی شان از این حرکات رجبعلی بلند شده، اما داستان چیز دیگری است. خود نیروهای سکولار ترکیه و ارتشیان با این سیاستهای ماجراجویانه مخالفند اما از ترس این اسلامگراها دم بر نمیاورند.
جمعه 18 شهریور 1390

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
دیگر اینکه این کشتی ها جنگی تنها بهانه ای است برای لشگر کشی به سوی مدیترانه و هدفی به نام سوریه، داستان اینجاست که یک اسراییل به جنگ نیاز دارد تا شورشهای درونی را آرام سازد و سوریه نیز آشوب زده است و راهی جز بمباران نمیماند. رجبعلی جز ناتو است و بی اجازه این نیروها نمیتواند آب بخورد. زیرا هیچکدام از اعضای ناتو سرخود کاری نمیکنند.
جمعه 18 شهریور 1390

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
کسانی که میگویند دولت اسراییل بد است، بگویند کدام حکومت منطقه خوب بوده است؟!! دولت مصر؟ لیبی؟ سوریه؟ ترکیه؟ ایران؟ عراق(صدام)؟ همه در راستای اهداف غرب و برای بهره وری بیشتر انان از سرچشمه های نفت و گاز منطقه هستند. روشن است که پشتیبانان رژیم ایران از تنش میان یک کشور اسلامی! با اسراییل کیف میکنند و هورا میکشند، اما این تنها یک ظاهر سازی است و هیچ کشوری با اسراییل در نمیفتد چون قدرتش را ندارد. از سویی فلستینی ها دارند بسوی مستقل شده پیش میروند، جنگی دیگر دوباره کار انها را خراب کرده و سبب رشد حماس و فتح و حزباله لبنان و ....خواهد شد.
جمعه 18 شهریور 1390

آلپ ارسلان - کپنهاگ - دانمارک
توهین و بد دهنی بخشی از فرهنگ بعضی‌‌ها هست. مثل Esfahan_20 - ایران - اصفهان
جمعه 18 شهریور 1390

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
potatis - دوست گرامی درست میگویی، البته همه شان دستشان در دست همدیگر است و هدف تنها بهم ریختن خاورمیانه و برانگیختن جنگ و ویرانی است، تا دوباره با سرمایه هنگفت این کشورها ساخته شود. شوربختانه عوام مسلمان اسرایی ستیزی را یک پوئن مثبت میدانند، درحالیکه جنگ و خونریزی به سود هیچکس نیست.
جمعه 18 شهریور 1390

persian_aria75 - انگلستان - شفیلد
بعد از خاطرات بدی که امپراطوری عثمانی در ذهن اعراب منطقه گذاشته بود حالا اردغان برای بدست آوردن ثروت های هنگفت اعراب و پاک کردن ذهنیت بد نسبت به ترکها داره با مهره اسرائیل بازی میکنه و تابتونه توریستهای بیشتری از اعراب رو به ترکیه بیاره و در این اشفته بازار منطقه که مصر و لیبی و سوریه و بحرین دچار دگرگونی شدند ، میخواهد دوباره قدرت و امپراطوری عثمانی رو برپا کنه و از این طریق هم از اروپا باج بگیره و هم از آمریکا باج بگیره برای رابطه با ایران ، و چند سال دیگه اروپا با خواهش و تمنا از ترکیه خواهد خواست که به اتحادیه اروپا وارد بشه و تمام اینها چیزی جز بازی سیاسی نیست و هرکجا که منافع ترکیه چربتر باشه به اون سمت خواهد رفت و الان نیاز داره تو سومالی چند تا عکس با گرسنگان سومالی بندازه و فردا به غزه بره یا در سوریه رئیس بازی دربیاره .
جمعه 18 شهریور 1390

بچه شمرون - هلند - روتردام
ببینیمو تعریف کنیم, اگه فقط در حد حرف نباشه ولی اگه جناب اردوقان رگ ترکیش بزنه بیرون که چه یه اکشن درست حسابی ببینیم البته فقط در حد حرفه, حرف هم که باد هواست کنترم که نمیندازه
جمعه 18 شهریور 1390

iSam - انگلستان - لندن
رجت اوسکل که سه سال تو کشورش زندگی کردم و میتونم هیچ ...نیست و این کشور در سیستم سکولار حکومت میشه و بس.
جمعه 18 شهریور 1390

morid - ایران - بوشهر
potatis جهت اطلاع جنابعالی.در جنگ 33 روزه حزب الله لبنان باحمایت و سلاحهای پیشرفته ایران چنان بلای سر اسراییل و ان تانکهای مرکاوایش اوردند و حتی دو تا ناو هایش در ساحل لبنان به قعر دریا فرستادند اسراییلی که قبلا تا بیروت پیش میامد سربازان کشته شده اش رها کرد و الفرار. موشکهای حزب الله هم یکی پس از دیگری در تلاویو ودیگر شهرهایش منفجر شدند .شارون بعد از این شکست دو سکته مغزی و قلبی را با هم زد و بدرک واصل شد.این گوشه کوجکی از عملیات سپاه پاسداران ایران بود که به دست شاگرد نو اموزش حزب الله لبنان علیه صهیونیستها انجام گرفت. افتاد؟
جمعه 18 شهریور 1390

svenskpojke - سوئد - استکهلم
از اسرائیل به عنوان یک کشور دفاع میکنم اما جنایتهای زیادی مرتکب میشود
جمعه 18 شهریور 1390

danial nabi - سوئد - استکهلم
اسرائیل تنها بدون حتی 1 دوست در منطقه.
جمعه 18 شهریور 1390

Azadikhah - هلند - تکسل
ببینیم این کشمکش سیاسی به کجا کشیده می‌شه.morid - ایران - بوشهر:یادت رفت بگی‌ این پولهای مفتی که به حزب الله مفتخور و حسن گردن کلفت میدن از کجا میاد؟در این جنگ مردم و مدارس رو سپر قرار داده بودن این نیروهای جان بر کفّ حزب الله و اسرییل هم ۴۵ کیلومتر در خاک لبنان بود.نه اسرائیل حکومتش درسته نه حزب‌ا‌لله جیره خوار ولایت دولت جمهوری نا اسلامی ایران.از طرفین چقدر کشته شدند؟ کمی‌ انصاف داشته باش
شنبه 19 شهریور 1390

jamshid arya - ایران - تهران
اوووه ترکهای ترکیه خیلی کینه ای اند الانم با اسراییل کینه شتری کردن، فکر نکنم به این ساده گی کنار بیان، جفت کشورها نژاد پرست و مغرور متکبر هستند. اونا یه معذرت خواهی خشک و خالی نمیکنن ترکها هی گیر دادن که تو باید این کاروبکنی. اخلاق ترکها اینه که اگه کسی اشتباهی می کنه باید حتما جبران کنند
دوشنبه 21 شهریور 1390

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.