روزنامه های صبح تهران؛ پنجشنبه ۱۷ شهریور


روزنامه های صبح تهران؛ پنجشنبه ۱۷ شهریور



بیانیه پایانی دهمین اجلاس دوره چهارم مجلس خبرگان با تیترهایی همچون "تاکید خبرگان بر تفکیک جنسیتی" و "هشدار خبرگان به فتنه گران قدیم و جدید" در صدر گزارش های برخی از روزنامه های امروز است. اظهارات محمود احمدی نژاد درباره امکان افزایش سه برابری یارانه های نقدی و انتقاد رییس قوه قضاییه از اظهارنظرهای غیر مسئولانه درباره مفاسد اقتصادی نیز از جمله مطالب مشترک روزنامه هاست.

همچنین اظهارات فرمانده نیروی انتظامی کشور درباره آب بازی و اعتراضات زیست محیطی اخیر به خشک شدن دریاچه ارومیه با گزارش ها و مقالات مختلفی مورد توجه روزنامه های امروز قرار گرفته است.

بازانتشار نامه هاشمی و چرایی آن

سیاست روز گزارشی بازانتشار نامه آیت الله هاشمی رفسنجانی خطاب به رهبرجمهوری اسلامی در زمان انتخابات ریاست جمهوری۸۸ که از سوی سایت هاشمی رفسنجانی صورت گرفته است را مورد انتقاد قرار داده و نوشته روز گذشته مجددا سایت رسمی آیت الله هاشمی رفسنجانی این نامه را با تیتر جدید احمدی‌نژاد و جریان انحرافی یکی هستند، باز انتشار کرد. سوال جدی که با این حرکت تازه سایت رسمی هاشمی رفسنجانی مطرح می‌شود، این است که در سال ۸۸ انتشار این نامه به آشوب‌های خیابانی دامن زد و حال چه ضرورتی داشت که در فضای آرام کنونی که رهبری معظم انقلاب بارها بر حفظ وحدت و یکپارچگی جامعه تاکید کردند، این نامه مجددا منتشر گردد.

این روزنامه با برجسته کردن بخشهایی از مقدمه این نامه مانند این که « این نامه تاریخی که " رهبری ملاحظه ای بر محتوای آن نداشتند " و امروز " مصادیق آن روشن شده " ولی " مخالفان باندی آن حاضر به اعتراف آن نیستند... » نوشته اگر مدیریت رهبر معظم انقلاب نبود و ملاحظاتی که ایشان نسبت به وقایع انتخابات ریاست جمهوری و مسائل پس از آن نداشتند این غائله و فتنه خاموش نمی‌شد حال چگونه است که سایت آقای هاشمی رفسنجانی اینگونه تعبیر می‌کند؟!

سیاست روز سپس در مقام دفاع از آیت الله خامنه ای برآمده و نوشته شاید باید به دست‌اندرکاران سایت هاشمی رفسنجانی متذکر شد که تحلیل رهبری معظم انقلاب درباره حوادث جهان اسلام در خطبه‌های نماز جمعه بسیاری از کارشناسان غربی را متحیر کرد و شاید اینکه آنها به یاد ندارند چندماه قبل رهبری بروز اعتراضات گسترده در اروپا را پیش‌بینی کردند و ما امروز شاهد حوادث انگلیس و اسپانیا و ایتالیا هستیم.

مشایی به احمدی نژاد گفت اسم بیاور

ناصر سقای بی ریا، مشاور سابق محمود احمدی نژاد در امور روحانیت و از شاگردان آیت الله مصباح یزدی درگفت و گویی با قدس ضمن انتقادات شدید از محمود احمدی نژاد و اسفندیار رحیم مشایی رییس دفتر وی گفته بنده از زبان آقای احمدی نژاد شنیده ام که ایرانیان هیچ گاه بت نپرستیده اند و همیشه موحد بوده اند و دیگر اینکه ایرانیت از اسلامیت برتر و ریشه دارتر است. یکی از القائاتی که جریان انحرافی بعد از بیداری اسلامی داشت و احمدی نژاد آن را به نقل از مشایی بیان کرد این بود که گفت ما تمدن اسلامی و امت اسلامی نداریم. بنابراین می توان نتیجه گرفت اگر ما ریشه امت اسلامی را تخریب کنیم، حرکتهای بیداری، ربطی به امت اسلامی پیدا نمی کند و این بر خلاف سخنان رهبری و حضرت امام است و هدف این تحلیل تخریب ریشه ها بود.

مشاور سابق احمدی نژاد همچنین درباره تاثیر افکار مشایی بر احمدی نژاد نیز گفته افکار جریان انحرافی عناصری دارد که هنگامی که کنار یکدیگر گذاشته می شود، در حقیقت انقلاب اسلامی را تضعیف می کند و متأسفانه آقای احمدی نژاد بدون توجه به لوازم اینها، آنها را تکرار نموده و نقل می کند و ما نیز مشاهده می کنیم که در همین مرحله بیداری اسلامی تحلیلی عنوان شد و این افراد بیان کردند که تحلیل ما این است که این حرکتها کار خود آمریکایی هاست و آنها هستند که این فتنه را به پا کرده اند.

آقای سقای بی ریا همچنین گفته مشایی به عنوان عنصر اصلی جریان فتنه در قضایای جزئی به سران مدیران اجرایی القا نموده و می گوید که امام زمان اکنون فلان خواسته را دارد، گاهی اوقات هم مواردی پیش آمده که خواسته های او با سخنان مقام معظم رهبری در تضاد بوده است.

او با این توضیح در تکمیل این بخش اضافه کرده که به عنوان مثال مقام معظم رهبری راجع به اینکه آقای احمدی نژاد در مناظره اسم شخصی را نیاورد تأکید داشته اند، اما احمدی نژاد اسم آورد. بعدها هم گفت تنها کسی که به من گفت اسم افراد را بیاورم مشایی بود؛ حالا مشایی چه طوری بیان می کند که احمدی نژاد باید این کار را بکند، دیگر برای ما روشن نیست. خلاصه اینکه مشایی نقل می کند که من در حالت معنوی که قرار گرفتم یقین کردم که امام زمان می خواهد که احمدی نژاد اسم افراد را بیاورد.

وقتی رقابت نیست

مردم سالاری در سرمقاله امروزش ماجرای انتخاباتی شدن زودهنگام فضای سیاسی کشور را دستمایه کرده و نوشته همیشه چند ماه مانده به انتخابات، فعالیت و رایزنی و جنب وجوش در میان گروه ها و دسته جات و طیف های مختلف سیاسی شدت می گیرد و رفتارها و گفتارها تحت تاثیر انتخابات پیش رو شکل دیگری به خود می گیرد. این روزها هم ۵ ماه مانده به انتخابات مجلس، همین داستان قدیمی در حال تکرار است.

محمدحسین روانبخش با تقسیم بندی جناح اصولگرا به دو دسته "وحدت گرایان " و " وعده گرایان " نوشته از نظر آنها رفتار مردم در انتخابات منفعلانه و تحت تاثیر تبلیغات و شعارها است، منتهی یک طرف به شعارهای سیاسی دلخوش دارد و طرف دیگر به شعارهای اقتصادی. یک طرف سعی دارد خود را مظهر و حافظ همه باورهای مردم که متاسفانه در معرض هجوم و تضعیف قرار گرفته نشان دهد و طرف دیگر خود را تنها کسانی که می توانند آرزوهای اقتصادی مردمی که در طول مسئولیت آنها روز به روز در وضعیت ناهنجارتر اقتصادی قرار گرفته اند، جا می زند.

به نوشته مردم سالاری چنین رقابتی در نهایت به هر نتیجه ای منجر شود دستاوردی برای مردم نخواهد داشت. در واقع این نوع رقابت ، ممکن است بعضی از افراد جامعه را سرگرم کند اما بیشتر از یک بازی سیاسی، برای مردم نیست. در همین یکی دو ماه اخیر، حرف و حدیث هایی که دو طرف در مقابل هم مطرح کرده اند نشان داده که دغدغه های آنها با دغدغه هایی که مردم در هر انتخابات دارند، زمین تا آسمان فرق دارد... دعوای شکل گرفته بر سر وحدت اصولگرایان را با هیچ چسبی نمی توان به مردم چسباند و گفت که این عزیزان برای خدمت به مردم این طور رودرروی هم قرار گرفته اند. این دعوا بر سر پیروزی در انتخابات و کسب کرسی های مجلس و تقسیم قدرت است.

یارانه کدام گروه ۳ برابر می‌شود


جهان صنعت در سرمقاله اش نوشته روز گذشته محمود احمدی‌نژاد در همایشی با بیان اینکه ۱۲۰ هزار میلیارد تومان یارانه توزیع می‌شود، گفت که می‌توان این میزان یارانه را تا سه برابر افزایش داد. این تازه‌ترین وعده رییس‌جمهور به قدری تعجب‌آور است که به نظر می‌رسد بحث یارانه‌ها به مروری کوتاه نیاز دارد.

روژیا یکتا سپس در بررسی خود از هدفمندی یارانه ها ادامه داده زمانی که دولت کلید اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها را زد، کارشناسان امر پیش‌بینی کردند این شیوه اجرا سبب افزایش تورم و نرخ بیکاری می‌شود اما اجراکنندگان با رد این مساله گفتند از آنجا که قرار است مابه‌التفاوت رقم کالاهایی که یارانه‌شان آزاد می‌شود به صورت نقدی پرداخت شود و در کنار این مساله کمک به صنعتگران هم در دستور کار قرار دارد بنابراین بیان چنین مسایلی بجا نیست.اما پس از اجرای قانون فوق صدای صنعتگران و دریافت‌کنندگان یارانه نقدی درآمد، اولی به این دلیل که هیچ مبلغی بابت کمک به حساب آنها ریخته نشده و دومی هم به خاطر تورمی که در کشور به وجود آمده است.

نویسنده مقاله اضافه کرده حال که رییس‌جمهور گفته می‌توان میزان یارانه‌های نقدی را سه برابر کرد قبل از هر هیجانی باید گفت اگر قرار باشد دولت در انجام این آخرین وعده خود که مشخص نیست به کدام دلیل مطرح کرده مصمم باشد آیا قرار است باز به همان دهک‌بندی‌های گذشته که چندان دقیق هم نبود مراجعه کند که با این حساب باید عده‌ای از همین لحظه خود را از دریافت ماهانه دولتی بی‌نصیب دانند. اما مساله‌ای که می‌توان بدون‌شک مطرح کرد این است که در صورت محقق شدن این صحبت دولت، باید منتظر گرانی و تورم بیشتر بود، در واقع باید پرسید قرار است یارانه کدام گروه سه برابر شود؟

تصحیح شورای پول و اعتبار

تهران امروز طی مقاله ای پیشنهاد اخیر محمود بهمنی به شورای پول و اعتبار را مورد ارزیابی قرار داده و نوشته اظهارات محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر اینکه برای دومین بار پیشنهاد افزایش سود بانکی متناسب با نرخ تورم را به شورای پول و اعتبار ارائه داده است، هم امیدوار کننده برای تصحیح یک مصوبه اشتباه اقتصادی است و هم نشانه اعتراف ضمنی آقای رئیس کل درباره تاثیرپذیری منفی اقتصاد کشور از نرخ سود بانکی است که در حال حاضر به سپرده‌های بانکی تعلق می‌گیرد.

افشین زمانی در این مقاله افزوده ناگفته پیداست که دومین پیشنهاد بانک مرکزی به شورای پول و اعتبار برای افزایش نرخ سود بانکی نشاندهنده عدم موفقیت تصمیمی است که شورای پول‌‌و اعتبار برای نرخ سود بانکی در سال ۹۰ گرفته است. رویه غالب در دولت محمود احمدی‌نژاد درباره سود بانکی عدم باور به ارتباط نرخ سود بانکی و نرخ تورم بوده است و بر اساس همین ایده هم نرخ سود بانکی در شش سال گذشته روند کاهنده داشته است....اما زمانی که تورم در ایران دو رقمی است و با اجرای قانون یارانه‌ها، روند تورم صعودی شده است در چنین شرایطی تصمیم به کاهش دوباره نرخ سود بانکی اشتباهی بزرگ بود که شورای پول و اعتبار به‌رغم هشدار کارشناسان به آن تن داد.

نویسنده مقاله در پایان مقاله خاطرنشان کرده طرح رئیس کل بانک مرکزی حاوی این پیام است که حرکت در جهت خلاف روند اقتصاد کشور با این تصور که می‌توان با دستور جلوی تبعات تصمیمات غلط را گرفت اشتباهی است که خیلی زود نتایج آن آشکار می‌شود. اگرچه به کنار نهادن مصوبه شورای پول اعتبار درباره نرخ سود بانکی سال ۹۰ در شرایطی که هنوز نیمی از سال را هم طی نکرده‌ایم به ثبات تصمیمات کشوری آسیب وارد می‌کند اما در عین حال ادامه این تصمیم غلط مضرات بیشتری دارد که به نظر می‌رسد لغو مصوبه کنونی و تن دادن به نرخ سود منطقی ثمرات بیشتری برای اقتصاد کشور دارد.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.