روزنامه های صبح تهران - چهار‌شنبه ۱۶ شهریور


روزنامه های صبح تهران - چهار‌شنبه ۱۶ شهریور



روزنامه های امروز صبح تهران در صفحات اصلی خود به اجلاس خبرگان اهمیت داده، از کم ارزش بودن پول ایران نوشته، از توقیف دو نشریه انتقاد کرده و در نهایت صعود بهای سکه و طلا و افزایش تورم را همان اندازه مهم دیده اند که سقوط تعداد اشتغال ها در کشور.

جام جم "رازگشائی از مافیای فوتبال" را در صدر اخبار خود آورده، مردم سالاری از "برخورد با یک تهدید در دریای خزر" خبر داده، خراسان "دستگیری ۵ عامل شبکه تروریستی القاعده در کرمان" را با اهمیت دیده و سیاست روز از "تمام نگرانی‌های‌آمریکا از همسایگی ایران و عراق" در عنوان اصلی خود نوشته است.

کدام مقصرند: نشریه، مدیر یا روزنامه‌نگار؟

بهروز بهزادی در سرمقاله اعتماد با اشاره به تعطیل دو نشریه که در خبرهای دیروز بود نوشته باز دو نشریه تعطیل و شماری از اعضای مطبوعات بیکار شدند. آقایان. مسوولان عزیز. یک روزنامه یا مجله مدیرمسوول دارد، سردبیر دارد، دبیر دارد، نویسنده دارد و اگر به زعم شما مشکلی در آن هست، خود روزنامه یا مجله نمی‌تواند مقصر باشد، زیرا روزنامه کاغذ سفیدی است که در چاپخانه چیزی را که صفحه‌آرایی کرده‌اند روی آن چاپ می‌کنند، پس یکی یا دو تا و حتی چند تا از افرادی که نام بردم عامل فعلند.

نویسنده این مقاله تاکید کرده اگر به شکل انشای قانون توجه کنیم، متوجه خواست قانونگذار خواهیم شد ولی متاسفانه هر توقیف موقت حداقل یک سال طول می‌کشد، بدون اینکه کسی به فکر صدها نیروی تحریری، فنی، اداری، تبلیغاتی و خدماتی نشریه‌یی باشد که توقیف یا تعطیل شده است.

محمد حسین روان بخش در مردم سالاری ضمن اشاره به نشریات توقیف شده به تیتر نشریات باقی مانده پرداخته و نوشته دیروز اکثر روزنامه ها در صفحه اول خود خبر ترور نافرجام امیر قطر را منعکس کرده اند اما از همه جالب انگیزناک تر ، تیتر یک روزنامه فخیمه است که " ترکش انقلابهای عربی بر ران امیر قطر". این روزنامه قصد داشته از انقلاب های عربی تعریف و تشکر کند اما کمی تا قسمتی ترور را با انقلاب های مذکور اشتباه گرفته است.

به نوشته این مقاله طنزآمیز یک روزنامه دولتی که چند وقت پیش هم با اسم رمز "خاتون " نشان داده بود چقدر حالش خوش است، در روزی که روزنامه های دیگر از پیشنهاد رئیس بانک مرکزی برای افزایش ۵ درصدی نرخ سود بانکی خبر داده اند تیتر زده دولت تورم را کاهش داد. حالا این معادله را چطور باید حل کرد که در حالی که دولت موفقیت کم سابقه در مهار تورم دارد، چرا می خواهد نرخ سود بانکی را افزایش دهد؟!

ابراهیم رها هم در ستون طنز اعتماد نوشته ما از توقیف روزنامه روزگار و هفته‌نامه شهروند به شدت حمایت می‌کنیم. خیلی کار خوب و حکیمانه‌یی بود. فقط در همین راستا از محمود احمدی‌نژاد درخواست می‌کنیم یک بار دیگر سخنرانی مفصلی در باب آزادی در ایران و اینکه در ایران آزادی نزدیک به مطلق است و از ایران آزادتر نداریم و... بکند. خوب است دور هم حال می‌کنیم. گاهی اوقات آدمیزاد دلش تنگ غروب آسمون می‌شود.

گزارش خبرگان

اکثر روزنامه های امروز صبح در صفحات اول خود از اجلاس خبرگان با ترکیب هیات رییسه جدید خبر داده و با چاپ عکس هائی استقبال اعضای این مجلس را از هاشمی رفسنجانی با اهمیت دیده اند.

"خبرگان در انتظار ورود هاشمی" تیتر اول شرق است، اعتماد از همان جلسه "هشدار وزیر اطلاعات درباره جریان انحرافی" را مهم دیده، تهران امروز و آرمان از زبان وزیر اطلاعات در اجلاس خبرگان نوشته اند "با انحراف انتخاباتی برخورد می کنیم"، قدس همین خبر را با تیتر "ائتلاف علنی و مخفی جریان انحرافی و فتنه" منعکس کرده و کیهان از زبان مهدوی کنی نوشته "بیداری اسلامی در منطقه نتیجه رهبری آیت الله خامنه ای است".

نفیسه زارع‌کهن در گزارش اصلی شرق با عنوان "خبرگان در انتظار ورود هاشمی" نوشته دهمین اجلاس رسمی مجلس خبرگان رهبری در دوره چهارم در حالی آغاز شد که پیش از ورود هاشمی‌رفسنجانی به ساختمان مجلس قدیم، رییس مجلس خبرگان، مهدوی‌کنی نشست را آغاز نکرد و از همین رو به محض ورود رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و صلواتی که در پی‌اش فرستاده شد، اعضای خبرگان به احترامش برخاستند و پس از آن، مهدوی‌کنی بود که با اعلام این جمله که «نشست به حد نصاب رسید» اجلاسیه دو روزه خبرگان رهبری را با ۱۵ دقیقه تاخیر کلید زد.

بنا به این گزارش اگرچه روز گذشته حضور هاشمی‌رفسنجانی، غیبت وی در نشست دور پیش را به نوعی پاک کرد و نشان داد که رییس سابق‌، دلخوری‌ها را به دست فراموشی سپرده است. اما در نشست دیروز، اغلب روحانیون خبره در نشست حاضر بودند، از حسن روحانی و محمود هاشمی‌شاهرودی گرفته تا مصباح‌یزدی و احمد خاتمی و از نمازی - که در دور پیش علاقه‌ زیادی به انتخاب مهدوی‌کنی به عنوان رییس خبرگان داشت- گرفته تا کعبی عضو کنونی کمیته وحدت اصولگرایان.

صعود سکه و تورم، سقوط اشتغال

"حباب در خصوصی سازی" گزارش اصلی جهان صنعت است، "رکوردشکنی همزمان بورس و سکه" در صدر اخبار دنیای اقتصاد آمده و ابتکار خبر داده که "سکه از ششصد هزار هم گذشت".

شرق در گزارشی نوشته چشم همه روشن. سکه ۶۰۰ هزار تومانی هم به بازار آمد؛ هرچند که کسی با دیدن قیمت‌های جدید حیرت زده نشد و تعجب نکرد. همین چند هفته پیش بود که سکه بهار آزادی نیم میلیون تومانی شد، بسیاری از اهالی و حرفه‌ای‌های بازار پیش‌بینی کردند که نرخ طلا فعلا و تا اطلاع ثانوی از نردبان ترقی پایین نخواهد آمد، بنابراین باید منتظر رکوردهای جدید ماند. اما از بین همه کسانی که روزهای آینده بازار طلا و سکه را پیش‌بینی کردند محمد کشتی‌آرای، رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر تصویر دقیق و واقعی‌تری ترسیم کرد. او در اولین ساعاتی که همه از شنیدن خبر سکه نیم‌میلیون‌تومانی شگفت‌زده بودند گفت که بحران جهانی را عمیق‌تر از آن می‌بیند که به این زودی‌ها فروکش کند.

به گزارش شرق کشتی‌آرای با همین پیش‌فرض به این نتیجه رسید که رشد قیمت‌ها کماکان ادامه خواهد داشت و در آینده بسیار نزدیک روی تابلوی قیمت طلافروشی روبه‌روی سکه بهار آزادی عدد ۶۰۰ هزار تومان نوشته می‌شود. پیش‌بینی رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر از سوی بسیاری از جمله کارشناسان و اقتصاددان‌ها به رویاسازی تشبیه شد اما این رویایی بود که خیلی زود تعبیر هم شد و جالب اینکه کسی از این رویا یا شاید کابوس انگشت به دهان نشد.

به عبارت دیگر، وقتی در دومین روز کاری بازارهای جهانی در هفته جدید ارزش هر اونس طلا تا هزار و ۹۱۰ دلار هم بالا می‌رود عجیب نیست که در داخل همه عوامل بازار که چشم به دهان بازار جهانی داشتند نرخ‌ها را به سرعت بالا ببرند. دیروز در بازار آزاد و غیررسمی قیمت هر سکه بهار آزادی طرح قدیم تا ۶۱۰ هزار تومان هم بالا رفت البته دست‌آخر در قیمت ۶۰۵ هزار تومان به ثبات نسبی رسید.

مهدی عباسی در مردم سالاری نوشته ایجاد ۲/۵ میلیون شغل در سال ۹۰ یکی دیگر از وعده های مهم دولت احمدی نژاد است که با تبلیغات گسترده در ابتدای سال مطرح شد و حال که ۵ ماه و نیم از سال جاری می گذرد، تحقق این وعده دولت با تردیدهای بیشتر روبه رو است. واکنش جدی به آمار اشتغال زایی دولت از سال ۸۹ آغاز شد که دولت در بهمن ماه ۸۹ به یکباره اعلا م کرد که بیش از یک میلیون و ششصد هزار فرصت شغلی ایجاد کرده است. آن روز، دولت از تحقق یک میلیون و هشتصد هزار شغل تا پایان سال ۸۹ خبر داد.

نویسنده پرسیده: چگونه دولت می خواهد در سال ۹۰ به یکباره ۲/۵ میلیون شغل ایجاد کند؟ البته این روزها برخی خبرها از عقب نشینی دولت از تحقق وعده ۲/۵ میلیون شغل حکایت دارد. اگرچه این اخبار تکذیب می شوند، اما یک موضوع اساسی اینجا قابل طرح است.

سرمقاله مردم سالاری با تاکید بر این که ایجاد ۲/۵ میلیون فرصت شغلی، قطعا امری یک شبه نیست نوشته ایجاد شغلی پایدار که حداقل نیروهای بیکار کشور که خیل عظیم آن ازقشر جوان هستند، نیازمند زمان است در حالی که پنج ماه و نیم از سال می گذرد، دولت بیش از آنکه درگیر فعالیت های اجرایی باشد، با حاشیه دست و پنجه نرم کرده. قابل تصور نیست با روندی که در حال حاضر دولت طی می کند، به یکباره در بهمن ماه سال جاری اعلام شود، وعده دولت محقق شده است.

پول ملی در میان کم پرستیژترین پول ها

گزارش جهان صنعت از جایگاه واحد پول ایران در جهان با این سئوال آغاز می شود: ریال چقدر در بین همسایگان و همسنگان پرستیژ دارد.

امیرهادی انواری در این گزارش نوشته ظاهرا پس از سال‌ها ناگهان مسوولان اقتصادی به یاد ارزش برابری واحد پول ایران با دلار و پرستیژ واحد پولی‌ افتادند، این عجب که درست در زمان هیاهوی حذف صفر و تغییر نام واحد پولی و اعلام نرخ تورم و...هم این خبر‌ها می‌رسد.

به نوشته این گزارش دغدغه‌ها و نگرانی‌های جدیدی در بین مسوولان اقتصادی برای «پرستیژ» واحد پولی کشورمان پیدا شده چرا که دیروز معاون اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه از بین ۶۴ کشور،‌ ارزش پول ایران در مقابل دلار به همراه ‌«‌دونگ» ویتنام در رتبه آخر است، تاکید کرده که اگر بخواهیم ارزش ریال را به دلار بیان کنیم هر ریال معادل عدد ۹۴۲ با پنج صفر پس از اعشار دلار است‌ به گونه‌ای که عملا ارزش ریال در مقابل دلار به سمت صفر میل می‌کند.

جهان صنعت با نقل گفته این مقام دولتی که ریال کارکرد اصلی خود را در ذهن مردم از دست داده است، آماری از ارزش و نرخ برابری پول های دنیا داده که نشان می دهد پول ملی ایران در بین ۵ واحد پول کم پرستیژ دنیا قرار دارد.

رییس جمهور در تسخیر

ابتکار در سرمقاله خود به یاد آورده که رییس‌جمهور کنونی با منش و مشی متفاوت از پیشینیان در صحنه حاضر شد. نه باد به غبغب می‌انداخت و نه پرطمطراق و فیلسوفانه حرف می‌زد. خیلی ساده و خودمانی و به زبان کوچه و بازار با مردم سخن می‌گفت. شعار دلربای «مردی از جنس مردم» هم حقاً با رفتار و گفتار وی در آن روز سازگاری نزدیکی داشت. سخنانی می‌گفت که درد دل مردم بود.

نویسنده این مقاله تاکید کرده با ظهور و حضور احمدی‌نژاد تصور می‌شد که اسب قدرت رام بچه‌های کف خیابان گشته است. حاشیه‌نشین‌ها و خوش‌نشین‌ها و نادیده‌گرفته‌‌شده‌ها که اکثریت را داشتند، خوشحال گشتند و ریختند پای صندوق تا سهمی در اسب‌سواری داشته باشند. اما اگرچه اقداماتی در جهت وعده‌ها صورت گرفت، کم‌کم «مصلحت» و «سنت قدرت» زورش چربید و امید مردم حقیقت‌جو را رام خویش کرد.

به نوشته ابتکار زمانی‌که احمدی‌نژاد حکم قانونی سنگسار را در سازمان ملل تکذیب کرد و آقای اژه‌ای هم تکذیب رئیس‌جمهور را تکذیب کرد، بخشی از دوستداران وی دلخور شدند. وقتی این‌همه روزنامه و روزنامه‌نگار در تنگنا قرار گرفتند و از ترس برخورد به لکنت زبان افتادند، رئیس‌جمهور دولتش را آزادترین دولت برای بیان انتقادات به‌حساب ‌آورد و باز بخش دیگری از طرفداران وی انگشت به دهان می‌شدند. حالا آقای خوش‌چهره، طرفدار سرسخت قبلی و منتقد فعلی دولت، وضعیت انتقاد را در این دوره بسیار سخت توصیف کرده و دولت اصلاحات را از این حیث ترجیح داده است.

آموزش پیدا کردن سوازیلند روی نقشه

پوریا عالمی در ستون کاناپه ضمن اشاره به پیام تبریک محمود احمدی نژاد برای پادشاه سوآزیلند نوشته باعث افتخار است که روابط خارجی ایران بر خلاف دوره‌های قبل که کاملا انفعالی بود، در سال‌های اخیر اینقدر فاعلی، خوب و صمیمی شده است.

طنزنویس اعتماد با آموزش طرز یافتن سوازیلند روی نقشه جغرافی و اشاره به تاریخ آن کشور نوشته اهمیت اقتصادی: اهمیت اقتصادی سوازیلند در جهان خیلی بیشتر از زیاد است. اهمیت نظامی: اهمیت نظامی و امنیتی سوازیلند در جهان حتی زیادتر از اهمیت همیار پلیس در مقابل مدرسه‌ها است.

در پایان این نوشته اعتماد آمده:

پیش‌شماره سوازیلند: یکی از زیباترین پیش‌شماره‌های کشورهای جهان پیش‌شماره حسرت‌برانگیز ۰۰۲۶۸ است که متعلق به سوازیلند است. هموطنان گرامی می‌توانند با ۰۰۲۶۸ تماس گرفته و بعد شماره ۱۱۸ را بگیرند، سپس شماره کاخ شاهنشاهی سوازیلند را بپرسند. البته احتمال دارد خود «مسواتی سوم» از بیکاری تلفن ۱۱۸ را جواب بدهد و بگوید: "اوه. هلو مای بست فرند این د ورد... آر یو پرزیدنت محمود؟ اوه... نو... نو... اوه مای گاد... ور ایز هی؟"

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.