ورود خبرنگاران جمهوری آذربایجان به ایران بدون روادید ممنوع شد


ورود خبرنگاران جمهوری آذربایجان به ایران بدون روادید ممنوع شد

یک مقام سفارت ایران در باکو گفته است که اگرچه اتباع جمهوری آذربایجان برای سفر به ایران نیاز به روادید ندارند اما خبرنگاران این کشور برای فعالیت خبری در ایران باید روادید بگیرند.

عباس اسکندری، دبیر مطبوعاتی سفارت ایران در آذربایجان، به ایرنا گفته است که پیش از این سفر برخی از خبرنگاران جمهوری آذربایجان بدون اخذ روادید به ایران، مشکلاتی را به‌وجود آورده بود و برهمین اساس ضروری است که آن‌ها برای سفر به ایران از سفارت تهران در باکو روادید بگیرند.

این دیپلمات ایرانی نگفته است که خبرنگاران جمهوری آذربایجان چه مشکلاتی برای ایران ایجاد کرده‌اند.

تیرماه سال ۸۴ هیئتی از خبرنگاران جمهوری آذربایجان برای بررسی وضعیت استان‌های آذربایجان شرقی و غربی به ایران سفر کردند که در آن زمان مشکل‌آفرینی ازسوی آن‌ها گزارش نشد.

وزارت امور خارجه ایران از بهمن سال ۸۸ روادید سفر برای اتباع جمهوری آذربایجان را به شکل یک طرفه لغو کرد.

وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان در آن زمان اعلام کرد که این کشور سیاست مشابهی را درمورد شهروندان ایران در پیش نمی‌گیرد.

ایران با جمهوری آذربایجان، که هر دو عضو سازمان کنفرانس اسلامی هستند رابطه نزدیکی دارد اما این رابطه در برخی موارد ازجمله روابط دوستانه این جمهوری با آمریکا و اسرائیل دچار تنش شده است.

ماه گذشته وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان سفیر ایران در این کشور را احضار کرد و دلیل آن را سخنان «غیرمنطقی» یکی از فرماندهان ارشد ارتش ایران اعلام کرد.

حسن فیروزآبادی، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح ایران، دولت جمهوری آذربایجان را به «سرکوب بیداری مردم» این کشور متهم کرده و به الهام علی اف، رئیس‌جمهور آذربایجان، نسبت به «عاقبت سیاهی» که در انتظار او است، هشدار داده بود.

چند ماه پیش نیز ایران به دخالت در امور داخلی باکو و بهره‌برداری از هرگونه ناآرامی در آذربایجان متهم شده بود.

پس از گزارش تظاهرات جوانان آذربایجان علیه دولت الهام علی اف که به «فساد و نقض حقوق بشر» متهم شده، ایران به برقراری ارتباط با احزاب مخالف باکو و نفوذ بر نهادهای دینی و آموزشی این کشور متهم شده بود.

ازسوی دیگر بر اساس اسنادی که وب‌سایت ویکی لیکس در فوریه ۲۰۱۰ منتشر کرد رئیس‌جمهور آذربایجان درمورد انتخابات ریاست جمهوری دوره دهم ایران گفته بود: تقلب در انتخابات ایران تکان دهنده بود.

آقای علی اف در آن زمان هشدار داده بود که روابط کشورش با ایران «بسیار پرتنش است و هر لحظه ممکن است این روابط تیره شود.»

الزام خبرنگاران جمهوری آذربایجان به گرفتن روادید برای سفر به ایران و فعالیت خبری در این کشور در شرایطی اعلام شده که قرار است ایران از ۱۷ تا ۱۹ اکتبر (۲۵ تا ۲۷ مهر) میزبان یک نشست تخصصی «سازمان همکاری اقتصادی»، اکو، باشد. ایران و آذربایجان هر دو عضو اکو هستند.

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
بهتر بود میگفت ورود جاسوس های دماغ علی اف بی روادید ممنوع شد.
پنج‌شنبه 10 شهریور 1390

h.k - دانمارک - اودا
پس ازیکسال اموزش وکار اموزی به خرس,,تازه فووت کردن رایادگرفت.حالابعضیهااگرکامنت نگذارند..می ترکند.نظری نداری مجبوری?
جمعه 11 شهریور 1390

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
ساندیس بسیجی های علی اف رسید، خیلی فعال شدند.جز دشنام وناسزا گویی هم که چیزی بلد نیستند.
جمعه 11 شهریور 1390

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
h.k - بسیجی بی ادب حرف زدن یاد نگرفتی هنوز نه؟ آره کامنت میگذارم، به شماها چه ربطی دارد که در هر کاری فضولی میکنید؟ تو یکی فضولی نکنی حالت خراب میشود نه؟
جمعه 11 شهریور 1390

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
این رژیم هرچه هست، میداند که علی اف چه خوابی برای ایران دیده و چه نقشه هایی برای جدا کردن خاک آذربایجان از ایران کشیده. این مرد خودفروخته جاسوس برای رسیدن به اهداف پلیدش به هر کاری دست میزند. کسانی که سنگ این مردک را به سینه میزنند در واقع هم هدف هستند. اما زهی خیال باطل! ایرانیان نمیگذارند تکه ای از خاک ایران جدا شوند. آذری های دلاور هم به خواسته های پلید یک مشت پانترک و سینه زن علی اف و اردوغان پی برده و اجازه خرابکاری نمیدهند.
جمعه 11 شهریور 1390

golabdon - ایران - ایران
علی اف سگ کی باشه. بررگ تر از اون هم عددی نیست . جاوید ایران با اذرابادگان,کرمانشاهان,خوزستان,بلوچستان,.............وهمه مردمانش.
جمعه 11 شهریور 1390

babak2006 - ایران - تهران
درود
جمعه 11 شهریور 1390

آلپ ارسلان - دانمارک - کپنهاگ
چند نفر بی‌ ادبی‌ هستند که هروقت صحبت از آذربایجان و تورکیه می‌شه فقط توهین میکنند. این‌ها فکر میکنند ایران مال اینها است. به این ..‌ها میگویم که کور خواندید. هیچ کسی ایران را برای .. هائی چون شما از دست نمیدهد. ایران مال همه هست. زنده‌باد ایران و زنده‌باد آذربایجان، مرگ بر حکام خودکامه چه علیفئ چه خامنه ائی.
شنبه 12 شهریور 1390

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.