مرگ فرمانده گروه آزادسازی سفارت ایران در لندن


مرگ فرمانده گروه آزادسازی سفارت ایران در لندن

جان مک لیس

رضا تقی زاده (تحلیلگر سیاسی)
با مرگ جان مک لیس، عضو نیروهای مخصوص هوابرد ارتش بریتانیا ( اس-ای-اس)، و فرمانده عملیات حمله سال ۱۹۸۰ به سفارت ایران در لندن و آزاد سازی ۲۶ گروگان، فصل دیگری از این رویداد جنجالی، که به خبر ساز ترین موضوع روز دنیا تبدیل شده بود، بسته شد.
گفته شد مرگ مک لیس - ۶۱ ساله، که بعد از هجوم نیروهای اس-ای-اس به سفارت ایران در لندن و آزاد ساختن ۲۶ گروگان، به یک قهرمان ملی در بریتانیا تبدیل شده بود، ناشی از غم کشته شدن فرزندش در جنگ افغانستان بوده است.
با وجود آزاد ساختن بسیاری از اسناد محرمانه وزارت خارجه بریتانیا پیرامون حادثه یاد شده، و روشن شدن بسیاری از زوایای مربوط به آن، نحوه برخورد با موضوع حمله نظامی به سفارت ایران در لندن همچنان موضوع بحث تحلیلگران علاقمند به رویداد های تاریخی است.
فیلم عملیات نظامی حمله به سفارت ایران، که پیش از هجوم نیروهای مخصوص هوا برد به مدت شش روز در اشغال شش مهاجم مسلح قرار داشت، یکی از پر بیننده ترین گزارش های مصور خبری در سراسر جهان بشمار میرود. تاکنون چندن فیلم سینمائی و تلویزیونی، و دهها برنامه مستند نیز پیرامون این رویداد تهیه و در سراسر جهان انتشار یافته است.
قریب به ۳۱ سال بعد از وقوع رویداد یاد شده ، فیلم انفجار طبقه دوم سفارت ایران توسط مک لیس، و هجوم سریع کماندو ها به داخل ساختمان، همچنان به عنوان یک واقعه تاریخی بزرگ و به یاد ماندنی از شبکه های تلویزیونی جهان پخش میشود.
آغاز ماجرا
در ساعت ۱۱.۳۰ روز چهار شنبه ۳۰ ماه آوریل سال ۱۹۸۰ شش مرد مسلح که خود را اعضاء " جبهه دمکراتیک برای آزادی عربستان ( خوزستان ) معرفی کردند، بعد از خلع سلاح پلیس محافظ سفارت ایران به ساختمان آن وارد شده و ۲۶ نفر، منجمله یک گزارشگر بی بی سی، یک توریست پاکستانی و یک روزنامه نویس اهل سوریه را به گروگان گرفتند.
گروگان گیر ها در روز بعد منشی انگلیسی سفارت، گزارشگر بی بی سی و توریست پاکستانی را آزاد ساخته و تهدید کردند که در صورت برآورده نشدن خواسته های آنها، گروگانها به قتل خواهند رسید.
گروه یاد شده که با گذرنامه های عراقی سفر میکردند خود را ساکنان عرب استان خوزستان ایران معرفی کرده و خواستار حق خود گردانی برای خوزستان و آزادی ۹۱ زندانی سیاسی از زندانهای ایران بودند.
این در خواست بی درنگ از سوی صادق قطب زاده وزیر خارجه وقت ایران رد شد. همزمانی رویداد یاد شده با واقعه گروگان گیری اعضاء سفارت امریکا در تهران، دولت انقلابی تهران را در وضعیت دشواری قرار داده بود.
اشغال سفارت ایران در لندن ۵ روز پس از حمله نظامی آمریکا به طبس برای نجات اعضاءگروگان گرفته شده سفارت آمریکا در تهران و شکست عملیات یاد شده صورت گرفت.
کشتن یک گروگان
بعد از چند بار تمدید ضرب الاجل ها و برآورده نشدن خواسته های گروگان گیر های عرب تبار، منجمله دریافت هواپیما برای خارج ساختن زندانیان سیاسی که آزادی آنها را خواستار بودند، یکی از گروگانها در درون سفارت به قتل رسید و جسد او از ساختمان سفارت به بیرون پرتاب شد.
گروگان به قتل رسیده عباس لواسانی دانشجو و همکار بخش مطبوعاتی سفارت بود. دولت ایران بعد لواسانی را شهید معرفی کرد و مدعی شد که او خود را بجای گروگان سالمندی که از سوی گروگان گیر ها برای اعدام انتخاب شده بود داوطلب اعدام ساخته بود . سایر اسناد حاکی از کشته شدن لواسانی به ضرب سه گلوله در جریان درگیری لفظی وی با گروگان گیرها است.
کشته شدن لواسانی مذاکرات مربوط به آزاد ساختن سفارت را عملا به بن بست کشاند. ماگارت تاجر نخست وزیر وقت بریتانیا که بعدا "بانوی آهنین " لقب گرفت، دستور آغاز عملیات حمله به سفارت ایران و آزاد ساختن گروگان ها را صادر کرد.
عملیات حمله به ساختمان سفارت ایران در لندن که نیمرود نام گرفته بود، توسط نیروهای ویژه هوا برد بریتانیا با موفقیت بموقع اجرا گذاشته شد. در جریان عملیات یاد شده که طی آن بخش بزرگی از ساختمان سفارت ویران شد، تمامی گرو گانها، بجز فردی بنام علی اکبر صمد زاده که حین عملیات مورد اصابت گلوله قرار گرفت و به قتل رسید، آزاد شدند.
در ضمن پنچ مهاجم مسلح گروگان گیر نیز توسط نیروهای اس-آ-اس به قتل رسیدند. مهاجم ششم جوانی بنام فوزی بداوی نژاد، در صف زخمی ها خوابید و زنده ماند. فرد یاد شده متعاقبا خارج از سفارت توسط گروگانها شناسائی و توسط مردم دستگیر شد.
یکی از نکات مورد ابهام در مورد عملیات نیمرود، تصمیم به کشتن تمامی گروگان گیر ها، و پرهیز از دستگیری آنها در هر شرایط بود. بعد از آزاد شدن اسناد این عملیات گفته شد که تعدادی از گروگان گیر های قصد تسلیم شدن داشته اند، با این وجود کماندو های مهاجم آنها را به قتل رسانده اند. این نوع برخورد با "هدف تعیین شده " از سوی کماندو های نیرو های مخصوص آمریکایی حین عملیات منجر به کشته شدن بن لادن در پاکستان نیز دیده شد.
نقش عراق
در طول شش روز گروگان گیری محل سفارت ایران در لندن، مطبوعات عراقی بصورت گسترده جزئیات این رویداد را منعکس میساختند. با این وجود دولت عراق مداخله خود را در این اقدام انکار کرد.
بجز صدور گذرنامه های گروگان گیر ها توسط دولت عراق، سلاحهای مورد استفاده آنها نیز همراه محموله های دیپلماتیک، توسط سفارت عراق در بریتانیا ترخیص و با کمک گروه فلسطینی جورج حبش با وساطت یک فرد اطلاعاتی عراق بنام محمد علی سامی در اختیار آنها قرار گرفته بود.
با وجود انتشار اسناد متعددی در ارتباط با این رویداد، هنوز بخشی از ابهام های مربوط به این واقعه تاریخی، منجمله امکان حل مسالمیت آمیز آن از راه مداخله کشور های عربی، و همچنین نحوه ارسال اسلحه برای گروگان گیرها از میان نرفته است.
alexxx - اتریش - وین
سیاست پدر مادر نداره. به همین دلیل هم دین و سیاست متضاد هستند. یه مذهبی نمیتونه دروغ بگه و یک سیاستمدار نمیتونه دروغ نگه.! پس هر کدام باید بره سی خوش.. !
سه‌شنبه 8 شهریور 1390

kholidar - ایران - رشت
بله خوب شد سن ما تقاضا نمیکند اما میدانیم که در همان زمان این برادران ما میگفتند مرگ بر انگلیس
سه‌شنبه 8 شهریور 1390

love-iran - ایران - مشهد
چه جالب بعد از حمله طبس و بعد از گروگان گیری سفارت امریکا حدود 5 روز بعد اش سفارت ایران در انگلیس هم گروگانگیری میشه بعد که میبینن دولت بیخیال و به نقشه خودشون نرسیدن دستور قتل همه گروگان گیر ها رو میدن و هیچکی رو زنده نمیزارن اون یکی هم که مونده داشته فرار میکرده اگر میکشتن اش این همه از دولت های غربی که همیشه ازادی ایران رو میخواستن مخصوصا اون موقع که پدر دکتر مصدق رو در اوردن واسه ملی شدن صنعت نفت و از ایران بخاطر این کار به دادگاه شکایت کردن چقدر این حکومت انگلیس خوبه .
سه‌شنبه 8 شهریور 1390

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.