رئیس کل بانک مرکزی ایران: ناگهان گفتند نرخ تورم را اعلام نکنید


رئیس کل بانک مرکزی ایران: ناگهان گفتند نرخ تورم را اعلام نکنید

محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی ایران در واکنش به واگذاری مسئولیت انتشار نرخ تورم به مرکز آمار ایران گفته که "به یکباره اعلام کردند که نرخ تورم را بانک مرکزی اعلام نکند و فلان سازمان اعلام کند."

آقای بهمنی به خبرگزاری مهر گفته که بانک مرکزی قبلا توضیح داده که حدود ۸۰ سال است نرخ تورم را اعلام کرده و در حال حاضر نیز آمار نرخ تورم را تولید می کند.

عدم انتشار آمارهای اقتصادی در چند سال اخیر به خصوص نرخ رشد تورم در سه سال گذشته از سوی بانک مرکزی ایران انتقادهای زیادی را متوجه دولت کرده است.

برخی کارشناسان می گویند که دولت به دلیل کاهش شدید رشد اقتصادی مانع از انتشار آمار شده است تا به این وسیله، ناکامی خود را پنهان کند.

با وجود انتقادات تند کارشناسان و نمایندگان مجلس، دولت با مصوبه ای مسئولیت انتشار آمار تورم را از بانک مرکزی گرفته و آن را به مرکز آمار ایران محول کرده است.

به همین دلیل، بانک مرکزی که هر ماه نرخ تورم را به صورت رسمی اعلام می کرد در سه ماه گذشته آمار رسمی از نرخ تورم ارائه نداده در حالیکه مرکز آمار نیز در این زمینه سکوت اختیار کرده است.

تا به حال آمار بانک مرکزی ایران در زمینه شاخص های اقتصادی نظیر رشد اقتصادی و تورم رسمیت داشت و مورد استناد کارشناسان قرار می گرفت ولی با تصمیم جدید دولت، از این پس باید آمار مرکز آمار ایران مبنا قرار گیرد.

در سالهای اخیر بانک مرکزی و مرکز آمار در زمینه تهیه و تولید آمار اقتصادی فعالیت داشته اند ولی هیچگاه نتایج آمارگیری آنها در زمینه هایی نظیر نرخ تورم یکسان نبوده است.

به عنوان نمونه بانک مرکزی نرخ تورم اردیبهشت ماه امسال را ۱۴.۲ درصد اعلام کرده ولی نتایج مرکز آمار ایران نرخ تورم همین ماه را ۱۶.۷ درصد نشان می دهد.

البته همیشه نرخ تورم اعلام شده از سوی مرکز آمار بیشتر نبوده بلکه در مواردی نظیر سال ۸۸ نرخ تورم اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران ۹.۵ درصد و نرخ تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی برای همین سال ۱۰.۸ درصد بود.

تفاوت نرخ تورم اعلام شده از سوی مرکز آمار و بانک مرکزی دلایل متعددی دارد. تفاوت سال پایه نرخ تورم و سبد کالاهایی که برای سنجش میزان تورم استفاده می شود، جزو مهمترین مواردی که به نظر کارشناسان باعث شده تا آمار اعلام شده از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار متفاوت باشد. در حال حاضر سال پایه بانک مرکزی سال ۱۳۸۳ است در حالی که سال پایه مرکز آمار ایران سال ۱۳۸۱ است.

از زمان شروع حذف یارانه ها در زمستان سال گذشته، سرعت رشد تورم بیشتر شده و بنابر این گزارش، در هشت ماه اول اجرای این طرح شش درصد به نرخ تورم، اضافه شده است.

برخی کارشناسان می گویند که به دلیل افزایش شدید قیمت برخی مواد سوختی، نرخ تورم در ماههای آینده با سرعت بیشتری رشد خواهد کرد.

آقای بهمنی می گوید که "با اجرای هدفمندی یارانه ها کار بسیار عظیمی صورت گرفته است، چگونه می توان انتظار داشت که با افزایش دو یا سه برابری قیمت ها و افزایش قیمت بنزین از ۱۰۰ و ۴۰۰ به ۷۰۰ تومان، نرخ تورم کاهش یابد، مشخص است که به نرخ تورم افزوده می شود."

نرخ تورم تیرماه سال ۱۶.۳ درصد اعلام شده و آقای بهمنی می گوید که بیشتر از ۶.۴ درصد از آن مربوط به حذف یارانه هاست.

baran828 - ایران - تهران
کسی که هنوز نمیفهمه بهره اینطور نیست که یکنفر از راه برسه نرخ بهره رو بیاره پایین و در پی یک عوامل زنجیره ای که از خط تولید شروع میشه و قسمتهای دیگه ای مثل بهره رو هم در بر میگیره چه توقعی میشه ازش داشت ؟! نرخ تورم همون مقداری هست که بانکها بر مبنای اون باید سود سپرده هارو بپردازن یعنی اگر 30%باشه باید همین مقدار پرداخت بشه واین تازه بیس پرداخت مبلغ بهره در بانکها هست اما این مبلغ پرداخت نمیشه ومن که رشته م مدیریت بانکیه میگم اضافه ی سود های پرداخت نکرده کجاست؟! دوراه داره:یا سودی بیشتر از این مبلغی که پرداخت میشه نیست که این امکان نداره یا سود پرداخت نشده ش میره مثلا برای پرداخت یارانه ها!یعنی از خود مردم به مردم !یا هزاران احتمال دیگه............ادامه بدم اعصابم بهم میریزه!
دوشنبه 7 شهریور 1390

garfield - ایران - تهران
16.3%؟! به قول امریکاییها wtf؟! خودم متوسط قیمتها رو با تیرماه سال قبل مقایسه کردم حداقل 220% تفاوت داره. دیگه بعد از 20 سال درس خوندن یه تورمو نتونیم حساب کنیم باید بریم غاز بچرونیم.
سه‌شنبه 8 شهریور 1390

ppp3 - ایران - کرمان
بااین وضعیت یک سردرگمی عجیبی درشهرهای کوچک ایجادشده نرخهالحظه میشمند محتکرین عرضه ارزاق نمیکنند درستتفاوت220درصداست.سودبانکها به اوراق قرضه وسهام واقعی نیست.کی جواب گو باید باشد این خونریزی دارد بیمار را میکشد جلو تمامی کالاها را باز بکنید تاواردات ورقابت در بازار کشور کلی از این خونریزی جلوکیری کند.
سه‌شنبه 8 شهریور 1390

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.