روزنامه های صبح تهران؛ دوشنبه ۷ شهریور


روزنامه های صبح تهران؛ دوشنبه ۷ شهریور



روزنامه های امروز صبح تهران در عنوان های اصلی خود از استقبال سیاست پیشه گان از آزادی عده ای از زندانیان جنبش سبز خبر داده، به دیدار اعضای دولت با رهبر جمهوری اسلامی به مناسبت هفته دولت و تاکید های آیت الله خامنه ای پرداخته اند. تعطیلی دو روزه عید فطر که چهارشنبه تعیین شده و نگرانی ها از خشک شدن دریاچه ارومیه و ترک خوردن سی و سه پل از جمله دیگر مطالب این روزنامه هاست که درباره لیبی و آینده آن کشور هم گزارش ها دارند.

آزادی زندانیان، باز شدن فضای سیاسی

"استقبال فعالان سیاسی از آزادی زندانیان امنیتی" تیتر اول اعتماد است، "آزادی زندانیان سیاسی گام مثبتی است" در صدر گزارش های مردم سالاری آمده، شرق از "استقبال از آزادی زندانیان سیاسی" خبر داده و ابتکار پرسیده "کدام زندانیان آزاد شدند؟"

نفیسه زارع‌کهن در گزارش اصلی شرق با اشاره به آزادی زندانیان سیاسی نوشته سه روز مانده به عید سعید فطر، عیدانه فراوان شد و نزدیک به ۷۰ نفر از بازداشت‌شدگان و متهمان وقایع پس از انتخابات، راهی خانه و کاشانه خود شدند. در میان این صد نفر اجرای حکم ۱۸ نفر از آنان متوقف شد و ۱۲ نفر زندانی دیگر نیز مشمول تخفیف در مجازات شدند.

گزارشگر شرق با نقل سخن دادستان تهران که همچنان روند آزادی‌ها ادامه پیدا خواهد کرد نوشته آزادی‌های رخ داده، به باور بسیاری شاید پیام‌آور نگاه مثبتی باشد به خواست‌های مطرح شده از سوی اصلاح‌طلبان. درخواست‌هایی که یکی از آنها آزادی زندانیان سیاسی حوادث پس از انتخابات بوده است، چه به اعتقاد تحلیل‌گران و فعالان عرصه سیاست که با «شرق» سخن گفته‌اند این درخواست‌ها تا پیش از این از سوی روسای‌جمهور سابق و اسبق کشور هم مطرح شده بود تا فضای کشور نه تنها آرام شده که انگیزه لازم برای فعالیت و مشارکت مدنی افراد و از جمله اصلاح‌طلبان را فراهم آورد.

مهسا امر آبادی در گزارش اصلی اعتماد نوشته آزادی تعداد زیادی از زندانیان امنیتی، طی دو شب گذشته، موجی از امیدواری و شوق را بین فعالان سیاسی و هواداران اصلاح‌طلبان در جامعه به وجود آورد. لحظه به لحظه به اسامی آزادشدگان افزوده می‌شود و خانواده‌ها و دوستان آزاد‌شدگان پس از دو سال انتظار توانستند زندانیان خود را آزاد ببینند. هرچند که تعداد زیاد دیگری از زندانیان امنیتی مشمول این آزادی‌ها قرار نگرفته‌اند اما آزادی این تعداد این امید را به وجود آورده که بقیه زندانیان نیز بزودی آزاد شوند یا محکومیت‌شان کاهش پیدا کند.

به نوشته این گزارشگر امیدواری نسبت به باز شدن فضای سیاسی، آزادی بقیه زندانیان و کاهش فشارها بر اصلاح‌طلبان موضوعی بود که در دو روز گذشته بین جامعه به وضوح دیده می‌شود و بنا به گفته صاحب‌نظران و کارشناسان سیاسی باید منتظر اتفاقات خوشایند و مثبت دیگری در آینده باشیم.

چهارشنبه عید، دو روز تعطیل

"افزایش تعطیلات عیدفطر به دو روز" عنوان اصلی فرهیختگان و آرمان است و ابرار به نقل از دفتر آیت الله خامنه ای نوشته "عید فطر چهارشنبه خواهد بود".

مهرداد میهن‌دوست در سرمقاله جهان صنعت با عنوان "حرف دولت به کرسی نشست" نوشته نمایندگان مجلس یقین داشتند اگر این بار هم به درخواست دولت که رسمی هم هست جواب رد بدهند، آب از آب تکان نمی‌خورد و دولت باز هم با استفاده از قانون نانوشته بین‌التعطیلین به صلاحدید خود پنجشنبه این هفته را تعطیل می‌کند.اگر این اتفاق رخ می‌داد باز هم بهارستان‌نشینان باید فریاد سر می‌دادند که دولت تخلف کرده و نهایتا یک مورد دیگر به سیاهه تخلفات اضافه می‌شد و لاریجانی هم در نامه‌ای رییس دولت را از این عمل خلاف قانون آگاه می‌کرد و آنچه در نهایت برون داد این روند می‌شد دست کوتاه نمایندگان بود برای هدایت دولت به سمت قانون.

به نظر نویسنده این مقاله به همین دلیل حاضران در پارلمان صلاح دانستند که این بار تعطیلی را قانونی کنند تا ناتوانی در هدایت دولت به مسیر قانون را بار دیگر مردم و رسانه‌ها مشاهده نکنند اما با این کارشان باز هم باعث شدند تا حرف دولت به کرسی بنشیند نکته دوم این بود که روز گذشته ۸۴ نماینده مجلس اصلا حضور نداشتند

نویسنده ضمن انتقاد از غیبت های متوالی نمایندگان مجلس به طعنه نوشته قبول این مطلب که هر ۸۴ نفر کارهای واجبی داشته‌اند و امکان حضور برایشان فراهم نبوده واقعا سخت است. از آن سخت‌تر این است که توجیه قابل قبولی بیابیم برای همه ۲۸ نماینده حاضر که آن ها هم در رای‌گیری شرکت نکردند!

سند ترک خوردگی سی و سه پل

شرق نوشتهیک روز پس از انتشار گزارش ترک‌خوردگی بخشی از سقف سی‌و‌سه‌پل، عکس‌های تازه‌تری از دیگر آسیب‌های وارد شده به این پل تاریخی به جا مانده از زمان شاه‌عباس صفوی توسط شرق منتشر می‌شود. مدتی است که اداره کل میراث فرهنگی استان، داربست‌هایی را در ضلع جنوبی سی‌و‌سه‌پل برپا کرده است تا شکاف‌ها و آسیب‌های به وجود آمده در پی حفاری‌های شرکت قطار شهری و همین‌طور خشک شدن زاینده‌رود بر بدنه پل را بپوشاند.

به نوشته این روزنامه مسوولان اداره میراث فرهنگی اصفهان گویا نه آن روز که مجوز عبور خط مترو را از مسیر خیابان چهارباغ و زیر سی‌و‌سه‌پل دادند و نه امروز که داربست‌های مرمتی را به شکلی ناشیانه بر شانه‌های پل بر افراشته‌اند دغدغه حفاظت از سی‌و‌سه‌پل مهم‌ترین و مشهور‌ترین نماد نصف جهان را نداشته‌اند.

اختلاس های سرگیجه آور

"احتمال توقیف اموال بدهکاران بانکی" گزارش اصلی جهان صنعت است، دنیای اقتصاد از "مزایده ساختمان‌های وزارتی" خبر داده و تهران امروز در تیتر اول خود از "جزئیات بزرگ‌ترین اختلاس بانکی" خبر داده است.

تهران امروز در گزارش اصلی خود نوشته خبر اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی از بانک صادرات آنقدر تکان‌دهنده بود که اخبار مربوط به اختلاس‌های نه‌چندان کوچک در بانک‌های دیگر به فراموشی سپرده شود. اختلاسی که در نوع خود بی‌نظیر است حالا به صدر اخبار تبدیل شده و نام بانک صادرات به مدیریت وزیر سابق کار به عنوان بانکی که از آن اختلاس شده نیز یاد اختلاس ۱۲۳ میلیاردی معروف از این بانک در دهه ۷۰ را زنده کرد.

افشین زمانی هم در همین روزنامه نوشته انتشار اخبار متعدد از اختلاسهای ریز و درشت که گاه حتی شمردن صفرهای رقمهای اختلاس شده برای مردم عادی امکان‌پذیر نیست، دارای تبعات فوری و بلند مدت اثرگذار بر جامعه است که اگر با ریشه های چنین سوء استفاده های مالی برخورد اصولی نشود می تواند هزینه های بسیاری را بر ساخت اجتماعی و سیاسی کشور وارد کند .

به نوشته سرمقاله تهران امروز تداوم انتشار چنین اخباری بدون اینکه نتیجه مشخصی از صحت و سقم این اخبار به افکار عمومی داده شود یا اینکه اساسا معلوم نشود سرانجام سوء استفاده کنندگان از بیت المال به کجا رسیده است، لاجرم به شکل‌گیری این ذهنیت در افکار عمومی منجر می‌شود که اختلاس و سوء استفاده از بیت المال یک موضوع عادی در کشور است و اساسا نباید از شنیدن اخبار اختلاسها حتی با رقم نجومی چند هزار میلیارد تومان تعجب کرد.

هفته دولت، انتقادها و تبلیغاتش

"دولت از انتقادهای نخبگان استقبال کند" تیتر جام جماست، خراسان از "توصیه های مهم رهبر به دولت" خبر داده، کیهان از همین گزارش نقل کرده "رمز موفقیت و محبوبیت دولت انقلابی ماندن است"، حمایت از زبان رهبر جمهوری اسلامی با دولتمردان نوشته "رویکرد مخاصمه در برابر اختلافات به جائی نمی رسد"و "دولت افطاری مجلس را نپذیرفت" گزارش اصلی روزگاراست.

داریوش قنبری در روزگار نوشته مقابله با زیاده خواهان شعاری تکراری از سوی دولت است و همگان پس از گذشت شش سال از حضور جریان فعلی در دولت می دانند که معنای این سخنان چیست. برآیند اظهارات آقای احمدی نژاد در این باره مانند همان فهرستی است که می گفتند از مفسدان اقتصادی تهیه کرده اند؛ مفسدانی که هیچ گاه معرفی نشدند و اقدام خاصی نیز در ارتباط با آنها صورت نگرفت. میشود گفت در طول این سال ها که مقابله با فساد، رانت خواری و زیاده خواهی در زمره شعارهای اصلی دولت قرار داشته کمترین اقدام در زمینه عمل به آنها صورت گرفته است.

این نماینده مجلس پرسیده: آیا رییس دولت با زیاده خواهانی که در بین اطرافیانشان حضور دارند، برخوردی کرده اند؟ آیا در دولت افرادی وجود ندارند که پرونده داشته باشند؟ آقای احمدی نژاد همچون زمانی که شعار ساده زیستی می داد و وزیر میلیاردر به مجلس معرفی میکرد شعار مقابله با زیاده خواهی، فساد اقتصادی و رانت خواری را میدهد. متاسفانه آنچه ایشان مطرح میکنند با واقعیات فاصله دارد و بیشتر با هدف تبلیغاتی صورت می گیرد.

طنزنویسان و نمره دولت

مسعود زریبافان معاون رییس‌جمهوری و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به نوشته روزنامه های امروز صبح گفته هر چند تنها ۹۰ درصد آرمان‌ها و افکار رییس‌جمهوری در دولت‌های نهم و دهم اجرایی شده است اما دولت پر کار، پر تلاش و وقت گذار است.

ابراهیم رها در طنز اعتماد نوشته ما از بالا رفتن آمار و ارقام در دولت احمدی‌نژاد قویا اعلام حمایت کرده، یک دست روی سرمان و یک دست در نواحی کمرمان گذاشته عرض می‌کنیم واویلا لیلی! در راستای این افزایش آمار که دولت با تمام توان به آن اهتمام دارد اخیرا اعلام شد بیش از ۳۰۰ هزار دانش‌آموز مدرسه ندارند. احسنت! تو که منو مردی!

در ادامه این طنز نوشته آمده یعنی پس از بالا رفتن نرخ تورم و بیکاری و... آدم وقتی این همه افزایش را می‌بیند از ته دل می‌گوید خدایا شکر که همه‌چیز زیاد است و کمبود نیست! تا کور شود هرکس زحمات دولت را نمی‌بیند. این خارکف‌های ماداگاسکار منفی‌باف را ول کنید و اعداد و ارقام را بچسبید!

و سرانجام اعتماد به طنز نوشته : بهترین کار این است آدم برود برای پاسپورتش عکس بگیرد، بیانیه صادر کند و بگوید با عماد افروغ اعلام مخالفت می‌کنیم. یعنی چه که گفته دولت در عرصه فرهنگ، سیاست، اجتماع و اقتصاد نمره قبولی نگرفته. اصلا من نمی‌فهمم چرا یک عده سیستم‌شان نمره‌محور است؟ سال‌هاست که در جهان دیگر نمره ملاک نیست. متاسفانه این تفکرات پوسیده. محمود من دیگه طاقت ندارم!

محمد حسین روان بخش در مردم سالاری نوشته آن روزهای خوب اول کار گذشته دیگر کسی از دولتمردان نمی خواهد که از خودشان امتحان بگیرند و خودشان به خودشان نمره بدهند ! مردم که از اول می دانستند که نمره وقتی ارزش دارد که دیگران آنرا بدهند اما حالا حتی رمالهایی که به هیچ قاعده و قانونی پایبند نیستند هم قبول کرده اند که عروس تعریفی... ممکن است دچار سوء هاضمه شود!

به نوشته این طنز نویس با نقل این جمله که اگر بخواهیم در مقایسه با دولتهای پیشین و بر روی منحنی، اقدامات دولت های نهم و دهم را ببینیم نمره این دولت قطعا بیست است، هر چند تنها ۹۰ درصد آرمانها و افکار رئیس جمهور در دولتهای نهم و دهم اجرایی شده است نوشته آفرین بر این همه اعتماد به نفس در کنار شکسته نفسی! در روزگاری که هر طرف واز هر زاویه ای که نگاه می شود، گلکاری های دولت و دولتمردان کمی تا قسمتی توی ذوق می زند، زریبافان واقعا با کلام خودشان زری دوزی کرده است.

مردم سالاری نوشته فقط ای کاش معاون محترم فقط ۲۵ صدم ناقابل بابت داستان عزل وزیر اطلاعات و ۱۱ روز خانه نشینی پس از آن کم می کرد و نمره ۱۹/۷۵ به دولت می داد تا لااقل مابقی برادران زحمتکش که وظیفه تعریف و تمجید از خودشان را به عهده دارند حرفهای این معاون محترم را بتوانند توجیه کنند و کمی از تابلو بودن آن کاسته شود. درک مقتضیات زمان بد نیست، آخه برادر الان زمان نمره ۲۰ دادن است؟!

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.