بررسی روزنامه های صبح تهران؛ شنبه ۵ شهریور


بررسی روزنامه های صبح تهران؛ شنبه ۵ شهریور



روزنامه های صبح امروز در اول هفته، عکس هائی از تظاهرات بعد از نماز جمعه دیروز را با نقل سخنان محمود احمدی نژاد در صفحات اول خود منعکس کرده، از زبان رییس سازمان بازرسی کشور از اختلاس بزرگ در استانداری تهران خبر داده اند. این روزنامه ها در مقالات و تحلیل های خود سقوط بشار اسد را محتمل دیده و به دولتمردان هشدار داده اند که بیش از این وضعیت سوریه را وارونه جلوه ندهند. خبر ممنوع شدن برگزاری مراسم افطار چند تن از اصلاح طلبان از دیگر خبرهای این روزنامه هاست.

صفحه اول روزنامه کیهان به انعکاس روز قدس اختصاص یافته است

روز قدس چرا؟

محمد سعید احدیان در یادداشتی که در خراسان نوشته و تاکید کرده که این مقاله را بعد از مراسم روز قدس منتشر می کند که تشریفاتی تلقی نشود، این سئوال را پیش کشیده: آیا راه پیمایی های روز قدس و ۲۲ بهمن به امنیت و ثبات سیاسی در کشور ارتباط دارد؟ چنین تجمعاتی که هر سال تکرار می شود و جز برخی مواقع که فضای سیاسی کشور از شرایط خاصی برخوردار است، در ظاهر تفاوت چندانی نیز با یکدیگر ندارد، چگونه می توانند به امنیت کشور کمک کنند؟

نویسنده پیشنهاد کرده ایران را بدون راه پیمایی روز قدس و ۲۲ بهمن تصور شود تا نقش کلیدی چنین اجتماعاتی ظاهر گردد. تصور کنید سالی حداقل ۲ بار، چند میلیون نفر از پیر و جوان از مردم در سراسر کشور این فرصت را نداشته باشند که وفاداری خود را نسبت به آرمان هایی که ۳۳ سال پیش آن را با رای ۹۸ درصدی آری به رفراندوم جمهوری اسلامی تعیین کرده اند، اعلام کنند. در این صورت چگونه کارشناسان سیاسی کشورهای بیگانه، می توانند متوجه این امر شوند که جمهوری اسلامی از عده کثیری فدایی برخوردار است.

به نظر نویسنده سرمقاله خراسان نخبگان سیاسی دشمن به دقت این راه پیمائی ها را رصد می کنند و در تحلیل ها و در تصمیمات خود آن را تاثیر می دهند و به خوبی به این باور می رسند که این عده را در شرایط خاص سیاسی باید با ضریبی چند برابر محاسبه کنند و لذا بهتر است تقابل مستقیم را کنار بگذارند و با ایران مقتدر کنار بیایند.

جدال های سیاسی و افطار ممنوع

"از دنیا عقبیم، باید بیشتر کار کنیم" تیتر اول روزگار است و ابتکار همین گزارش را با عنوان "پاسخ تند مهدوی‌کنی به جبهه پایداری" منعکس کرده است.

محمود پوررضایی در اعتماد گزارش داده اصلاح‌‌طلبان ماه رمضان امسال پیام‌‌های ضدو نقیضی دریافت می‌‌کنند و نمی‌‌دانند که صاحبان قدرت، در فضای سیاسی کنونی، برای آنان چه جایگاهی در نظر گرفته اند؛ چراکه از یکسو، با نشانه‌‌هایی مبنی بر گشایش فضای سیاسی روبه رو می‌‌شوند و از سوی دیگر، محدودیت‌‌هایی پیش روی خود می‌‌بینند که تاکنون سابقه نداشته است.

به نوشته این گزارش به تازگی ماموران پلیس امنیت نیروی انتظامی با مراجعه به در منازل برخی چهره‌‌‌های اصلاح طلب به آنان اعلام می‌‌کنند که نمی‌‌توانند ضیافت افطاری در منازل شخصی‌‌شان بدون دریافت مجوز از پلیس برگزار کنند. تاکنون مراسم افطاری علی تاجرنیا، فخرالسادات محتشمی‌پور و حبیب‌الله پیمان با دستور پلیس امنیت لغو شده و برخی از چهره‌‌های اصلاح طلب مانند حسین مرعشی نیز، به طور داوطلبانه از برگزاری این ضیافت صرفنظر کرده اند.

داریوش قنبری نماینده اصلاح طلب مجلس هم در همین مورد در اعتماد نوشته از قدیم گفته‌اند چهار دیواری، اختیاری است؛ نه قرار است در یک مراسم افطاری، یک کنش سیاسی صورت بگیرد نه حرف از راهپیمایی یا تشکیل حزب است که به مجوز نیازی باشد. به همین دلیل هم اعتراض خانواده‌هایی که این روزها از برگزاری یکی از مذهبی‌ترین مراسم‌شان جلوگیری می‌شود بحق است و مسوولان نیروی انتظامی باید به این پرسش پاسخ دهند که بر اساس کدام اصل قانون اساسی یا قوانین مدنی و جزایی اینگونه با اعتقادات مذهبی بخشی از جامعه برخورد می‌کنند؟

به نظر نویسنده این مقاله باید افرادی که به صورت شخصی تصمیم به اجرای چنین رفتارهایی می‌گیرند به این نکته توجه کنند که این رفتارهای غیرقانونی، تنها چهره نظام را لکه‌دار می‌کند و به همین دلیل معتقدیم باید با این اعمال اراده‌های شخصی برخورد کرد، چرا که آنها سبب ایجاد تلقی‌های منفی علیه جمهوری اسلامی می‌شوند که به یقین خواست هیچ یک از دلسوزان نظام نیست.

تلاطم طلا و وحشت از تورم

جام جم از "تلاطم در بازار طلا" خبر داده، دنیای اقتصاد از "مسیر آینده بازارجهانی طلا" گزارش داده و جهان صنعت از "پشت پرده اختلافات در محاسبه نرخ تورم" نوشته است.

مریم باستانی در سرمقاله جهان صنعت نوشته ظاهرا قرار نیست پرونده سهام عدالت بسته شود. همین دو سال پیش بود که کردزنگنه، رییس وقت خصوصی‌سازی وعده داد که مردادماه ۸۸ پرونده سهام عدالت بسته می‌شود اما ظاهرا این رشته سر دراز دارد چراکه اینک خبر می‌رسد قرار است ۶۰ درصد سهام باقی‌مانده شرکت پالایش نفت تهران، ۱۰ درصد پالایش نفت اصفهان و ۵۵ درصد بیمه دانا بابت سهام عدالت واگذار شوند بنابراین پرونده سهام عدالت همچنان باز است.

نویسنده بر اساس گزارش یک خبرگزاری هوادار دولت نوشته متولیان سهام عدالت تا ۳۴ هزار میلیارد تومان یعنی ۴۵ درصد از کل واگذاری‌ها را باید دراختیار داشته‌ باشند . اگرچه این رقم قابل توجه است اما به اعتقاد کارشناسان این ترکیب از واگذاری در عمل هنوز نتوانسته به عنوان نماینده واقعی مردم در شرکت‌ها باشند چراکه با وجود گذشت دو سال از انحلال کارگزاری سهام عدالت هنوز هیچ‌یک از شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در بورس و فرابورس پذیرفته نشده‌اند تا شاید گره‌ای از کلاف هزار توی پیچیده سهام عدالت باز شود.

جهان صنعت در نهایت پرسیده از سوی دیگر با توجه به اینکه ریس سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرده که حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد واگذاری‌ها در قالب سهام عدالت صورت گرفته، پرونده سهام عدالت چه زمانی بسته می‌شود؟

تائید اختلاس بزرگ استانداری

"تایید اختلاس در استانداری تهران" عنوان اصلی روزنامه های شرق،تهران امروز و آرمان است، فرهیختگان همین گزارش را با نقلی از رییس سازمان بازرسی کشور منعکس کرده " نظارت نباشد قانون معطل می ماند" و "قرائت گزارش شکایت از احمدی‌نژاد" در صدر گزارش های اعتماد آمده است.

عباس عبدی در روزگار نوشته وقتی که در روزنامه سلام مطالب مربوط به اختلاس ۱۲۳ میلیارد تومانی از بانک صادرات را پیگیری می کردیم، این رقم آنقدر برای ما بهت آور بود که هیچگاه تصور نمی شد چند سال بعد با رقم سوءاستفاده مالی ۳ هزار میلیارد تومانی مواجه شویم. البته فراموش نکنیم که آن رقم هم ۱۲۳ میلیارد تومان نبود، ۱۲۳ میلیارد به صورت غیرقانونی جابه جا شده بود و میزان اختلاس واقعی سود این ارقام بود که حدود یک میلیارد تومان می شد که البته آن هم رقم کلانی بود.

نویسنده اقتصاددان تاکید کرده از جزییات اختلاس اخیر اطلاعی ندارد و گمان نمی کند تا پایان ماجرا هم اطلاعات چندانی منتشر شود، ولی مساله مهم این است که در آن زمان روزنامه سلام به تنهایی پیگیر ماجرا شد و در نهایت متهمان محاکمه و یک نفر اعدام و چند نفر زندانی شدند. هرچند درباره فرد اعدام شده حرف و حدیث وجود داشت که مجال پرداختن به آن نیست.

مقاله روزگار اضافه کرده در آن زمان که شعار مبارزه با فساد مطرح نبود و تعداد روزنامه های مستقل بیش از یکی دوتا نبودند، آن اتفاق با چنان تبعاتی مواجه شد. ولی اکنون که شعار مبارزه با فساد مالی ما گوش فلک را کرده است، خواهیم دید که چه اتفاقی خواهد افتاد.

عبدالرضا رئیسی در ستون طنز جهان صنعت نوشته گاهی آدم یک چیزهایی می‌شنود که به قاعده یک خیار چمبر که نه، بقاعده یک درخت گلابی روی سرش علامت سوال و تعجب و ویرگول؛ گوگولو مگول در می‌آید، بعد از آنکه پروژه پر صلابت حمله به اقصا نقاط مفسدین اقتصادی در محدوده جیب ریاست محترم جمهوری بایکوت گردید و فقط هر چهار سال یک‌بار جهت حمله به یک جاهایی رونمایی شده و فورا سر مخفی و قاتل ناپیدا میگردد، چشممان به دسته گل تازه شکفته چراغانی و اصلا گلفشانی بادا بادا مبارک بادا! متخلف محترم و شیطون بلای گرامی یکذره، دو ذره، نکرده.

به نظر نویسنده این ستون انگار این بابا تشنه‌اش بوده اومده از آبسرد کن بانک دو قورت و نیم آب یخ میل نموده، عزیزان دل من (از ته اعماق دلم) طرف سه میلیارد دلار را‌هاپولی نموده آنوقت شما میگین به بانک صدمه‌ای نرسیده است؟؟ یا شما نمی‌دانید ۳ میلیارد چیه، یا من مخم پاره آجر دو متری ور داشته! اصن کیییه کیه؟

طنز نویس جهان صنعت نتیجه‌گیری بانکی کرده: سپرده‌گذاران محترم آسوده بخوابید سه میلیارد دلارعددی نیست، به عنوان نتیجه‌گیری فنی نوشته: شهر که شلوغ میشه اختلاس‌گر محترم ترمز میبره، و در نهایت نوشته بزرگ‌ترین اختلاس تاریخ ایران به رقم سه میلیارد دلار در تاریخ تیرماه هشتاد و هشت از بانک صادرات بوقوع پیوسته، مسوولان بانک معتقدند اختلاس این رقم هنگفت خسارتی به بانک وارد ننموده است!.

ابراهیم رها هم در ستون طنز اعتماد نوشته اینکه اخیرا در مورد یک اختلاس بزرگ در سیستم بانکی کشور ما صحبت می‌شود را محکوم می‌کنیم. این حرف‌ها کذب است، یعنی چه که جعل و تبانی و کلاهبرداری روی داده؟ آن هم در سیستم بانکی ما؟ این سیاه‌نمایی‌ها چه معنی‌ای دارد؟ من اعلام می‌کنم. من طی این بیانیه اعلام می‌کنم که در سیستم بانکی ما تنها مهر و دوستی و انصاف و صفا وجود دارد.

طنزنویس اعتماد اعلام کرده با درایت مسوولان، همه از سیستم بانکی راضی هستند و به هیچ عنوان در کشور ما چیزی به اسم اختلاس اتفاق نمی‌افتد. جعل؟ خدا به دور. کلاهبرداری؟ دور از جان. تبانی؟ این مقوله به فوتبال مربوط است و ربطی به سیستم بانکی ندارد. تازه در آنجا هم آگاهان معتقدند بعد از اینکه صاحب وزیر ورزش شدیم دیگر در فوتبال که هیچ حتی در هفت‌سنگ هم تبانی نداریم!

ایران با بهار عربی

صادق زیباکلام در روزگار نوشته با توجه به ظهور تدریجی رژیم های مردمی یکی پس از دیگری در جهان عرب، تکلیف آینده اسرائیل چه میشود؟ این پرسش بالاخص در ایران خیلی پررنگ است و بیشتر پاسخ به حساب می آید، چرا که روایت حکومتی در ایران از بهار عرب متفاوت از روایت های دیگر است.

این استاد دانشگاه اشاره کرده رژیم جمهوری اسلامی ایران از پشت عینک ضخیم ایدئولوژیک به بهار جهان عرب می نگرد. در حالی که پیام اصلی و جوهره و گوهره اصلی این جنبش ها آزادیخواهی، دموکراسی، انتخابات آزاد، آزادی مطبوعات، حاکمیت قانون، آزادی زندانیان سیاسی، و در یک کلام جمع کردن بساط استبداد و دیکتاتوری حاکم بر کشورهایشان است، در ایران مسوولان بیشتر دوست دارند تصور کنند این جنبش ها در اصل علیه غرب، علیه امریکا و علیه اسرائیل است.

مقاله روزگار تاکید کرده نگاه ایدئولوژیک زده و به دور از حقیقت آنقدر نزد مسئولان ایران پررنگ و همه جانبه شده که حتی سقوط معمر قذافی را هم "درسی تاریخی و علامتی گویا از زوال غرب" تفسیر کردند. انسان باورش نمی شد که مفسر تلویزیون جمهوری اسلامی در فردای سقوط معمر قذافی در روز روشن بگوید "دومینوی سقوط رژیم های دست نشانده غرب به راه افتاده، دیروز فرعون مصر بود و امروز نوبت به دیکتاتور لیبی رسیده". این دست تبلیغات دیروز و در سالروز راهپیمایی قدس به اوج خود رسید.

علی خرم دیپلومات سابق در سرمقاله آرمان با اشاره به سفر امیر قطر به گمانی زنی درباره دلایل این سفر پرداخته و به نقش قطر در معضل سوریه پرداخته و نوشته در مورد سوریه باید دید ایران چه موضوعی اتخاذ می کند نه این که چه موضوعی می تواند داشته باشد

نویسنده ابراز عقیده کرده ایران باید توجه کند که اولا مردم سوریه علیه ایران نشوند و در ثانی دوم این که برکناری بشار بسیار محتمل است و چون تمام پل ها را خراب کرده و از بسیاری جهات شانسی برای وی وجود ندارد. به همین جهت ممکن است حمایت از سوریه در این شرایط خطرناک و بی معنا باشد .

به تاکید مقاله آرمان در حالی که دیوان بین الملیل جنایی مشغول تهیه دادنامه ای علیه بشار اسد است اتصال ایران به سوریه می تواند به ضرر ایران تمام شود، بهترین راه کار ایران این است که در ثبال تحولات منطقه به ویژه سوریه حقوق مردم را به رسمیت بشناسد و سعی کند قبل از این که حکومت از دست علوی ها خارج شود آستین بالا زده جانشینی برای اسد پیدا کند.

مردم سالاری در سرمقاله خود مهم ترین رویداد هفته را سرنگونی دیکتاتور لیبی دانسته که با مجاهدت مردم مسلمان لیبی و پشتیبانی جنگنده ها و جنگ افزارهای پیشرفته ناتو محقق شد.

به نوشته این مقاله مسلمان از این که ملت مسلمان لیبی دیو دیکتانوری و استبداد قذافی را نابود کرده است، بر چنین پیروزی ای می بالد، از سوی دیگر از این که برنامه ناتو با تمام تکنیک های آن به موفقیت رسیده و انسان های مستضعف تحت سلطه دیکتاتوری قذافی به مرضی کشنده که همان قابلیت برای استکبار است، مبتلا شده باید بنالد.

مردم سالاری تاکید کرده در برخی حکومت ها سلب آزادی ها و شکستن حرمت های انسانی و عهد شکنی ها و فقر و فلاکت و عدم مشارکت دادن مردم به معنای واقعی و نهادینه شدن مشارکت به جایی می رسد که برای مردم چاره ای جز اعتراف به نیازبه استکبار و خوشنودی نسبت به آن باقی نمی ماند.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.