بررسی روزنامه های صبح تهران؛ پنجشنبه ۳ شهریور


بررسی روزنامه های صبح تهران؛ پنجشنبه ۳ شهریور



روزنامه های صبح امروز در صدر اخبار و گزارش های خود به گفته های آیت الله خامنه ای درباره روز قدس پرداخته اند و بیشتر این جمله از وی را برجسته کرده اند که "روز قدس امسال با عظمت تر برگزار می شود". شکایت دولت از مداح که درخواست کشتن رییس دفتر محمود احمدی نژاد را کرده بود موضوع دیگری است که در صفحات نخست به چشم می خورد.

همچنین مقالات و گزارش های مختلف از اوضاع نابسامان اقتصادی و افزایش تورم و گرانی از جمله مطالب مشترک روزنامه های امروز است که در کنار تیترهایی از عذرخواهی یک روحانی از مردم برای اوضاع کشور قرار گرفته است.

فحاشی ها مظلومشان می کند

روزگار در مقاله ای به ماجرای درخواست کشتن اسفندیار رحیم مشایی از سوی منصور ارضی مداح سابقا حامی احمدی نژاد پرداخته و نوشته ذکر نام اشخاصی که در جامعه محل بحث و سخن هستند یا منتسب به انحراف هستند، همراه با بکار بردن عبارات موهن که قبلا هم توسط فرد دیگری صورت گرفته بود، در شان جلسات سوگواری و مداحی ما نیست؛ حتی در شان روحانیون منبری هم نیست.

محمدتقی رهبر از نمایندگان اصولگرای مجلس هشتم در این مقاله ادامه داده که اتفاقا بیان مطالب توهین آمیز در مورد افراد باعث می شود آنها طلبکار شوند و در جایگاه مدعی قرار بگیرند، همانگونه که دیدیم دادستان تهران اعلام کرد این افراد می توانند علیه مداح مذکور شکایت کنند. یعنی با یک حرکت غلط اینگونه افراد مظلوم شده و پوششی برای فعالیت های خودشان پیدا می کنند.

تهران امروز هم در گزارش اصلی امروزش به همین موضوع پرداخته و نوشته معاون حقوقی رئیس‌جمهور در واکنش به سخنان اخیر یکی از مداحان درباره یکی از اعضای هیات دولت گفت که «درخواست رسیدگی قضایی می‌کنیم؛ معتقدیم فرامین مقام معظم رهبری در مورد ممنوعیت هتک حرمت و هتاکی باید حفظ شود و هر شخص حقیقی و حقوقی این موضوع را مخدوش کند و زیر پا بگذارد، کار او را در راستای نقض فرامین مقام معظم رهبری می‌دانیم و درخواست رسیدگی قضایی می‌کنیم.»

مطهره شفیعی اگر چه دولت از سال ۸۴ تاکنون شکایات زیادی از افراد و سازمانهای غیر دولتی به دستگاه قضایی ارائه کرده است اما آنچه موضوع شکایت از مداحان را جالب می‌کند، این است که افراد مورد شکایت از حامیان نامدار دولت در ابتدای دولت نهم بوده‌اند. آخرین شکایت مربوط به حاج منصور ارضی یکی از مداحانی می‌شود که در سال ۸۴ برای پیروزی احمدی‌نژاد دست به دعا و نیایش‌های طولانی برداشت و از مخاطبان خود درخواست کرد برای تقویت ارزش‌های انقلاب و مبارزه با فقر و فساد به کاندیدای مورد نظر او رای دهند البته این علاقه دو طرفه بود و احمدی‌نژاد هم در ظاهر علاقه زیادی به این مداح اهل بیت نشان می‌داد.

نویسنده گزارش همچنین نوشته که البته در این میان به نظر می‌رسد که تصمیم‌گیر اصلی در مورد شکایت از مداحان، احمدی‌نژاد نیست و پای رئیس دفتر او یعنی اسفندیار رحیم مشایی در میان است. مشایی پیش از این در اردیبهشت سال جاری از حدادیان که او هم از حامیان گذشته احمدی‌نژاد است و حاج منصور ارضی شکایت کرده بود که البته به این شکایات رسیدگی نشد.

شکایت ایران از روسیه

همشهری در گزارشی به نقل از سفیر ایران در روسیه از شکایت ایران از روسیه خبرداده و نوشته ایران به علت لغو یکطرفه قرارداد خرید سامانه دفاع ضد موشکی اس-۳۰۰ از طرف روسیه به دیوان بین‌المللی کیفری(ICC) شکایت کرده است. در قرارداد خرید سامانه اس-۳۰۰ آمده است که اگر یکی از دو طرف به تعهداتش عمل نکرد، طرف دیگر بتواند به آی سی سی شکایت کند.

به گزارش این روزنامه سیدمحمودرضا سجادی همچنین گفته یکی از مقامات روسیه که در این رابطه به ایران سفر داشت گفته است که اگر آی سی سی تشخیص داد که تحویل اس -۳۰۰ به ایران مغایر قطعنامه نیست؛ روسیه این سامانه را به ایران تحویل خواهد داد. ایران نیز چون معتقد است که تحویل اس-۳۰۰ مغایر با قطعنامه شورای امنیت نیست به آی. سی. سی شکایت کرد تا پس از برنده شدن در این پرونده روسیه مجوز تحویل اس-۳۰۰ را به ایران داشته باشد.

اعتماد هم در یکی از گزارش های اصلی امروزش موضوع دیرکرد روس ها در راه اندازی نیروگاه بوشهر را دستمایه کرده و نوشته بازهم شهریور‌ماه رسید و دغدغه راه‌اندازی نیروگاه بوشهر مجددا تکرار شد. به قول محمدحسن غفوری‌فرد، رییس کمیته ویژه بررسی علل تاخیر نیروگاه بوشهر در مجلس «سناریو»ی تحویل نیروگاه بوشهر هر سال در حال تکرار شدن است.

سیده آمنه موسوی در این گزارش نوشته بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، قرار بود نیروگاه اتمی بوشهر اواسط سال گذشته برق تولید کند اما طرف روسی اسفندماه سال گذشته پیش از تولید برق، خواستار خروج سوخت از رآکتور اتمی نیروگاه به دلیل مشکلات فنی شد. خارج شدن سوخت از نیروگاه اتمی بوشهر سبب شد تا راه‌اندازی این نیروگاه یک‌سال به تاخیر افتد.

اعتماد نوشته که عسگر جلالیان عضو کمیته بررسی وضعیت نیروگاه اتمی بوشهر تاکید کرده است که «در گزارش آماده شده از سوی این کمیته، نقش روس‌ها و تاثیر آنها در تاخیری که برای راه‌اندازی نیروگاه بوشهر اتفاق افتاد، تبیین شده است و ما روس‌ها را به علت تاخیر در راه‌اندازی نیروگاه مقصر می‌دانیم. پیشنهاد صریح ما به مسوولان نیروگاه و سازمان انرژی اتمی این است که با روس‌ها شفاف‌تر و جدی‌تر وارد مذاکره شوند و مذاکرات خود را بدون اما و اگر و شاید پیش ببرند.»

بالاخره تورم چند درصد است؟

تهران امروز در مقاله ای ماجرای تناقض های آماری درباره اعلام نرخ تورم را مورد پرسش قرار داده و نوشته روز گذشته مرکز آمار ایران طی اطلاعیه‌ای برخی اخبار را مبنی بر اینکه نرخ تورم محرمانه شده است، به شدت تکذیب کرد و در سوی دیگر هم محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی، نرخ تورم در ماه تیر را همان ۱۶.۳ درصد دانست و تلویحا آمارهای غیر رسمی مرکز آمار مبنی بر اینکه نرخ تورم تیر ماه حدود ۲۰ درصد بوده است را نادرست دانست.

افشین زمانی با این مقدمه نوشته البته بازی با آمار و ارقام و به خفا بردن شاخص‌های اقتصادی در کشور چند سالی است آغاز شده است. پنهان‌سازی آمار ابتدا دامنگیر خط فقر شد، سپس نرخ بیکاری و نرخ رشد اقتصادی را شامل شد و در حال حاضر هم نصیب نرخ تورم شده است. در اینجا افکار عمومی و ایضا کارشناسان و فعالان اقتصادی حق دارند که از دولت سوال کنند: بالاخره نرخ رسمی تورم چند درصد است؟ و اگر این نرخ محرمانه نیست که نباید هم باشد چرا دولت از اعلام رسمی آن طفره می‌رود؟

مهدی عباسی در سرمقاله مردم سالاری هم به همین موضوع پرداخته و نوشته چگونه می توان برای کشور برنامه ریزی صحیح وعملیاتی صورت داد، اما اطلاعات دقیقی از وضعیت کشور در اختیار نداشت. مگر می توان بدون اعلام دقیق آمار، تصمیم گیری کرد؟ چرا که لازمه هرنوع تصمیم گیری دانستن شرایط موجود است... آیا بهتر نیست، دولت دهم فکر جدی تری برای ماه های باقیمانده از عمرش صورت دهد تا شاهد وضعیت مطلوب برای شاخص های مختلف باشیم؟ نه اینکه با اعلام آمارهای مختلف که گاها در خصوص صحت شان تردید وارد می شود افکار عمومی دچار سردرگمی شود.

یک حساب و چند سود

دنیای اقتصاد طی مقاله ای نوشته «سود تسهیلات اعطایی به بخش صنعت از صندوق توسعه ملی دو درصد است.» این همان خبر خوشی بود که رییس‌جمهور در مراسم روز صنعت و معدن در جمع صنعتگران و معدنکاران اعلام کرد. بیش از یک ماه و نیم از آن روز و آن خبر خوشایند برای صنعتگران می‌گذرد و هربار که سخنی از تسهیلات صندوق توسعه ملی می‌رود، نرخ سود این تسهیلات متفاوت از دفعه قبل اعلام می‌شود. چندی پیش مدیرعامل بانک صنعت و معدن سود این تسهیلات صنعتی را کمتر از هفت درصد اعلام کرد و بعد از ایشان عضو هیات‌مدیره هیات امنای صندوق توسعه ملی این نرخ سود را پنج یا پنج و نیم درصد بیان می‌کند.

ستار مرادی با این پرسش که بالاخره نرخ سود تسهیلات صندوق توسعه ملی برای صنعتگران چند درصد خواهد بود؟ در ادامه افزوده این سوال از آن رو مهم جلوه می‌کند که دامنه تغییر نرخ سود تسهیلات صندوق توسعه ملی از دو درصد تا هفت درصد در رفت و برگشت است؛ یعنی عددی معادل پنج درصد تفاوت.سرمایه‌گذاران، کنشگران اولیه سیاستگذاری‌های اقتصادی هستند و این موضوع در سطح کلان و به‌خصوص برای سرمایه‌گذاران، بسیار قابل تامل است که حتی یک درصد تغییر در نرخ سود ایجاد شود؛ چه برسد به اینکه طی کمتر از دو ماه نوسانات پنج درصدی داشته باشد.

نویسنده مقاله در پایان نوشته عدم شفافیت در اعلام حجم منابع صندوق توسعه ملی، روشن نبودن نرخ سود این تسهیلات، کش و قوس‌های مابین دولت و مجلس روی صندوق توسعه ملی، از جمله علامت‌هایی هستند که نشان می‌دهد سرمایه‌گذار و سرمایه‌گذاری در کشور خیلی جدی گرفته نمی‌شود و دانش مدیریت سرمایه‌گذار و سرمایه‌گذاری در کشور هنوز در سطح دانشگاهی و تئوری قرار دارد.

از رویاهایتان خارج شوید

مردم سالاری در ستون طنز شماره امروزش وعده چند ماه پیش آقای احمدی نژاد برای کاهش قیمت ها را سردست گرفته و نوشته یکشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۸۹ احمدی نژاد در سخنرانی در حضور حدود ۲۰۰ نماینده ملت در مجلس جهت اخذ رای اعتماد به علی اکبر صالحی به عنوان وزیر پیشنهادی امورخارجه، با کنایه به افرادی که نسبت به تورم زا بودن هدفمندی یارانه ها هشدار داده بودند، وعده داد که از فروردین ماه کاهش قیمت ها آغاز شود. هم اکنون ۵ ماه از سال گذشته و کاهش قیمتها که از فروردین ماه آغاز شد، همین طور ادامه دارد و ادامه دارد و ادامه دارد و... معلوم نیست به کجا ختم شود!

محمدحسین روانبخش ادامه داده که روند کاهش قیمتها در حال حاضر باعث سربلندی بسیاری از مردمان کشور شده و در عوض دشمنان را مایوس ساخته به طوری که چندی پیش یکی از عوامل آنها از یک عامل دیگر پرسید: واقعا دولت ایران چه جوری این همه ارزانی به مملکت آورده است، آن هم در حالی که نرخ تورمشان ۲۰ درصد است؟! بعضی از صاحب نظران اعتقاد دارند با این روند ممکن است تا دو سه ماه آینده همه اقلام مورد نیاز خانواده های ایرانی مجانی شود و بابت آن پولی گرفته نشود. چون هزینه انبارداری این اقلام بیش از قیمت اصلی آنها است.

طنز نویس مردم سالاری در پیش بینی این روند هم نوشته حالا این که چیزی نیست ، اگر این داستان تا سال آینده ادامه پیدا کند، احتمالا درفروردین سال ۹۱، هرکس برای خرید گوشت ومرغ به فروشگاه ها مراجعه کند نه تنها پولی بابت این اقلام از او دریافت نمی شود بلکه یک یخچال ساید بای ساید هم به عنوان اشانتیون همراه گوشت و مرغ به هموطنان اهدا می شود...ادامه این روند تا سال ۹۲ دیگر کولاک می کند... در آن سال برنج، حبوبات، قند وشکر وروغن و... را می آورند در خانه ها و التماس می کنند که تورو خدا، جان هر کی دوست دارید چند تن از اینها را بردارید که روی دست ما مانده است.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.