دشواری‌های شاغل‌بودن برای زنان در افغانستان


دشواری‌های شاغل‌بودن برای زنان در افغانستان

دویچه وله می نویسد :

تأثیرگذاری آن چیزی است که این زنان افغان می‌خواهند. آنان در انتخابات پارلمانی پیشین در کشورشان در سال ۲۰۱۰ به پای صندوق‌های رأی رفتند، هر چند بارها از سوی اسلام‌گرایان افراطی طالبان تهدید شدند.

حضور در قلمرو مردان
خاتول محمدزای نخستین زن چترباز افغانستان است. هم‌قطارانش امروز او را هم‌سطح دیگران می‌بینند. او می‌گوید: «مبارزه‌ی سختی بود، اما من پیروز شدم».

پزشک، شدیدا مورد نیاز
افغانستان شدیدا به پزشک، پرستار و بیمارستان نیاز دارد. شمار اندکی از زنان موفق شدند به درجه‌ی پزشکی برسند. در برخی از مناطق این کشور به ازای هر ۱۰۰ هزار بیمار تنها یک پزشک زن وجود دارد.

تابویی به نام سکس
در افغانستان تنظیم خانواده مفهومی ناشناخته و صحبت از سکس به دلیل مسائل فرهنگی یک تابو است. دولت و نهادهای اجتماعی تلاش می‌کنند در این زمینه به ویژه برای زنان روشنگری کنند.

نشان‌دادن چهره
امروز گزارشگران و مجریان زن بسیاری در افغانستان فعالیت می‌کنند؛ عرصه‌ای که حضور زنان در آن تا چند سال پیش غیر قابل تصور بود.

کار بیرون از خانه را اکنون یک زن از هر سه زن افغان انجام می‌دهد. این قشر از زنان افغانستان عموما تنها نان‌آوران خانواده‌ی خود هستند. تصویر، یک کارگاه خیاطی لباس‌های نظامی را نشان می‌دهد. این شغل درآمد نسبتا خوبی دارد.

همچون هزار سال قبل
زنان و دختران در جلال‌آباد در شرق افغانستان زیراندازهای سنتی کشورشان را می‌بافند؛ فعالیتی دشوار و خسته‌کننده و البته عموما تنها منبع درآمد خانواده.

زنان - سهمیه
این زن در کابل مشغول کنترل نتایج انتخابات است. بر اساس قانون، ۲۵ درصد مناصب دولتی باید در اختیار زنان قرار گیرند. بسیاری از زنان افغان این را دست‌آورد بسیار مهمی می‌دانند.

یک دادستان

زن را بسیاری از مردان افغان جدی نمی‌گیرند. اما ماریا بشیر، نخستین زن افغان در این منصب در غرب افغانستان، تا کنون هر مردی را به سخن‌گفتن واداشته است. بشیر که علاوه بر طالبان دشمنان دیگری هم دارد، از سوی محافظان شخصی همراهی می‌شود.

آینده برای مردم افغانستان ناروشن است. بسیاری از زنان و دختران از خود می‌پرسند، چه بر سرشان خواهد آمد، اگر طالبان بار دیگر زمام امور را در دست بگیرند. در حال حاضر حدود ۲ میلیون دختر افغان به مدرسه می‌روند.

khorramdin babak - فرانکفورت - فرانکفورت
با وجود سختی ها فراموش نباید کرد که زنان افغان در مقایسه با زمان طالبان پیشرفت های زیادی کرده اند و روز به روز هم بهتر میشود. به امید روزی که زنان ایران هم از دست طالبانایران هم ازاد شوند.
سه‌شنبه 1 شهریور 1390

طالب حق - ایران - تهران
من فکر میکنم افغانها، مخصوصا زنهاشون ، پتانسیل بالایی داشته باشند برای رشد و پیشرفت. چیزی که واقعا بهش احتیاج دارن اینه که بهشون اعتماد بشه و وسایل این پیشرفت در اختیارشون قرار بگیره.اونوقت خواهیم دید که از پس چه کارهایی میتونن بربیان
سه‌شنبه 1 شهریور 1390

alihosain2001 - افغانستان - کابل
اون کسی که این مطالب رو نوشته یا از واقیت افغانستان چیزی نمیدونه و یا اینکه صرفآ این مطالب رو از یه سایت دیگه کپی کرده .همونطور که همه میدونن تو این مملکت دیگه جایی برای طالبان نیست یعنی غرب این اجازه رو نمیده که طالبان دوباره به وجود بیان نه به خاطره اینکه دلشون واسه ما میسوزه بلکه به خاطر منافع خودشون و بعد از اون هم ما داریم تو کشوری زندگی میکنیم که دموکراسی داره از بالا به پایین تزریق میشه و مردم آموزش کافی ندیدن برای پذیرش یک سیستم دموکراتیک در یک جامعه سنتی ولی اگه دقیق نگاه کنیم زندگی امروز با زندگی در ده سال پیش بسیار تغیر کرده و اگه با همین سرعت پیش بره در آینده نزدیک ما شاهد تغیرات بسیار زیادی خواهیم بود .
سه‌شنبه 1 شهریور 1390

رضا هراتی - استرالیا - ملبورن
افرین به شیر زنان افغان که با ان همه مشکلات به کار میروند و تن به کارهای خلاف نمیدهند. زنده باد افغانستان و نام افغان. با تشکر از سایت ایرانیان uk
سه‌شنبه 1 شهریور 1390

Afshin London - انگلستان - لندن
خوشم اومد. هزاران آفرین به بانوان افغان. به امید سرافرازی های بیشتر. بازم بگید آمریکا بده!
سه‌شنبه 1 شهریور 1390

Ghooloo - ایران - آبادان
خیلی باعث تعجب که بعد از گذشت چند روز از مرگ پدرخوانده هالیوود هیچ خبری از ایشان در این سایت منتشر نشده!!! رضا بدیعی افتخار هر ایرانی بود روحش شاد.
سه‌شنبه 1 شهریور 1390

raha1984 - المان - هامبورگ
رضا هراتی-استرالیا همه جای دنیا ازهرنژاد و رنگی شیر زن زحمت کش هست و زن خلافکار و بدکار هم هست !! کامنت های  قبلی پر از نیش و کنایه هاتون رو به یاد دارم !!
سه‌شنبه 1 شهریور 1390

sourena.de - آلمان - اشتوتگارت
به امید روزی که زنان ایران هم از شر وجود کثیف طالبان ایران راحت بشند. مرگ بر خامنه ای و طالبانش
سه‌شنبه 1 شهریور 1390

pelle - سوئد - استکهلم
Ghooloo - ایران - آبادان. بله حق باشماست دوست عزیز ،جا داشت سایت یوکی از رضا بدیعی گرامی یادی میکرد و خبردرگذشت این نازنین هنرمند که افتخار ما در هالیوود بود را به اطلاع میرساند.
سه‌شنبه 1 شهریور 1390

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
زنان ایرانی که سی سال است زیر بار طالبانهای شیعه نرفته اند و با سختی براه خود ادامه میدهند و دستاوردهای خوبی نیز داشته اند. البته وضع برای مردان هم چندان خوب نیست. در جامعه ای که ازادی نباشد، همه زیر فشار هستند، که همواره بر زنان و کودکان و در این حکومت دینی، بر پیروان دینهای دیگر، بیشتر است. به آن ادمی که در بالا به خودفروشی در ایران تکه انداخت باید گفت، میلیونها زن ایرانی دارای تحصیلات خوب و بالا، کار در شرکتها و اداره ها و بیمارستان و اموزش و پرورش و صنعت و ...هستند و خرج خانواده شان را میدهند. بسیاری نیز موفقیت ها بالای بدست آورده و چه در ایران چه بیرون، دانشمندان و هنرمندان و فیلمسازان شناخته شده ای هستند.در همین امریکا در سالهای گذشته سدها دختر ایرانی مهندس و ریاضی دان برای ادامه تحصیلات آمده و اکنون در شرکتهایی مانند اینتل و ...کار میکنند. یک جوری ننویسید انگار همه زنهای ایران از آن راه پول درمیاورند.
سه‌شنبه 1 شهریور 1390

zartusht67 - المان - فرانکفورت
بنویسد دشواری زنان شاغل در کشورهای اسلامی
چهار‌شنبه 2 شهریور 1390

Ghooloo - ایران - آبادان
pelle - سوئد - استکهلم . پله جان من فکر میکنم که نسل جدید این عجوبه هنر هفتم را نمی شناسند پاینده باشید دوست عزیزم.
چهار‌شنبه 2 شهریور 1390

sepherdad - استرالیا - سیدنی
ارش جان برات یک لینک فرستادم.
چهار‌شنبه 2 شهریور 1390

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
sepherdad - آن پیج را برداشته بودند.
چهار‌شنبه 2 شهریور 1390

علی محمودی نژاد - ایران - تهران
رضا هراتی - استرالیا - ملبورن [.. تن به کارهای خلاف نمیدهند ...] منظورت چیه؟
شنبه 5 شهریور 1390

+1
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.