همزمان با پیشروی مخالفان، درگیری‌های سنگین طرابلس را فرا گرفت


همزمان با پیشروی مخالفان، درگیری‌های سنگین طرابلس را فرا گرفت

مخالفان مسلح دولت لیبی اعلام کرده‌اند که در حال تثبیت کنترلشان بر شهر زاویه هستند.

به دنبال چندین ساعت درگیری و تیراندازی در طرابلس، پایتخت لیبی، سرهنگ معمر قذافی و پسرش تاکید کرده‌اند که همچنان از پیروزی بر مخالفانشان اطمینان دارند.

بر اساس گزارش‌ها، همزمان با نزدیک‌تر شدن مخالفان دولت لیبی به طرابلس، پایتخت لیبی، صدای انفجار و تیراندازی مداوم از بخش‌هایی از این شهر شنیده می‌شود.

یکی از مقامات مخالفان سرهنگ قذافی هم گفته است که قیام در طرابلس آغاز شده است.

با این حال، سرهنگ قذافی در پیامی صوتی که از تلویزیون دولتی لیبی پخش شد، گفت که نیروهایش، کسانی را که او "خائنان به میهن" خواند، از میان برداشته‌اند.

او مخالفانش را متهم کرد که به دنبال نابودی لیبی هستند.

کاهش فاصله مخالفان از پایتخت

پیش از این گزارش شده بود که مخالفان دولت، کنترل شهر زلیتان در ۱۶۰ کیلومتری شرق طرابلس و شهر زاویه در ۳۰ کیلومتری غرب طرابلس را در دست گرفته‌اند.

خبرنگار بی‌بی‌سی در شهر زاویه می‌گوید که مخالفان دولت، کنترل این شهر را در دست گرفته‌اند.

به گفته تحلیلگران، در دست گرفتن کنترل شهر زاویه، در ۵۰ کیلومتری غرب طرابلس، برای مخالفان سرهنگ قذافی اهمیت زیادی دارد، چون راه را برای حمله نهایی به پایتخت هموار می‌کند.

 

مخالفان دولت در شهر زاویه پرچم‌های سبزرنگ سرهنگ قذافی را آتش زده‌اند

خبرنگار بی‌بی‌‌سی در زاویه گزارش کرده است که مخالفان دولت در این شهر پرچم‌های سبزرنگ سرهنگ قذافی را آتش زده‌اند و اجساد چندین نفر از نیروهای طرفدار سرهنگ قذافی هم در شهر پیدا شده است.

با این حال، نیروهای تحت امر سرهنگ قذافی در شهر بندری بریقه‎ در مقابل معترضان به پیروزی‌هایی دست یافته‌اند. مخالفان دولت تایید کرده‌اند که به دنبال بمباران شدید نیروهای دولتی، از منطقه صنعتی این شهر عقب‌نشینی کرده‌اند.

شهر بریقه، در شرق لیبی، دومین مجتمع هیدروکربوری بزرگ این کشور را دارد و پالایش نفت خام تولیدی میدان‌های نفتی اصلی لیبی در پالایشگاه بریقه انجام می‌شود.

پیش از این، مخالفان دولت لیبی از تصرف کامل بریقه خبر داده بودند و در ۶ ماهی که درگیری‌های مخالفان و نیروهای تحت امر دولت جریان داشته است، این شهر به طور مرتب به دست یکی از دو طرف افتاده است.

در عین حال، گزارش‌هایی از تجمعات اعتراضی و تیراندازی در مناطقی در شمال و شرق طرابلس، از جمله منطقه تاجوراء‎ منتشر شده است.

"درگیری نیم‌ساعته"

یکی از مقام‌های شورای ملی انتقالی لیبی به خبرگزاری رویترز گفته است که طرفدارانشان در طرابلس، هماهنگ با پیشروی این نیروها از شرق، غرب و جنوب به سمت طرابلس، به پاخاسته‌اند.

او گفته است که آنها از قبل، برای این عملیات در طرابلس برنامه‌ریزی کرده بودند.

با این حال، موسی ابراهیم، سخنگوی دولت لیبی، گفت که نیروهای حکومتی برای حدود نیم ساعت با افراد مسلح درگیر شدند و ماجرا پایان یافته است.

او گفت که "طرابلس امن و کاملا تحت کنترل مردم شرافتمند، داوطلبان و کمیته‌های مردمی مسلح است."

این مقام دولتی لیبی اضافه کرد: "چند مرد مسلح در دو یا سه منطقه طرابلس وارد خیابان‌ها شدند، ولی با آنها برخورد شد و همه چیز در مدت نیم ساعت به پایان رسید."

همزمان، هواپیماهای ناتو چند هدف را در طرابلس بمباران کرده‌اند و خبرگزاری فرانسه از وقوع ۴ انفجار بزرگ در این شهر خبر داده است.

به گزارش خبرنگار بی‌بی‌سی، سرهنگ قذافی به طور حتم در طرابلس طرفدارانی دارد.

در هفته‌های اخیر توقفگاه‌های ایست-بازرسی بیشتری در طول شب در سراسر طرابلس به راه انداخته شده‌اند و مردان و زنان طرفدار سرهنگ قذافی برای استفاده از اسلحه آموزش دیده‌اند.

کناره‌گیری مقامات ارشد

در عین حال، گزارش‌های جدیدی از کنار رفتن تعدادی از مقام‌های ارشد لیبی از جمع اطرافیان سرهنگ قذافی منتشر شده است.

بر اساس این گزارش‌ها، عبدالسلام جلود که در سال ۱۹۶۹ میلادی به سرهنگ قذافی کمک کرد تا بر سر کار بیاید، از کشور تونس در همسایگی لیبی، راهی یکی از کشورهای اروپایی است.

وزیر نفت لیبی هم که به ایتالیا رفته بود، روز پنجشنبه به لیبی برنگشت و منابع تونسی گفته‌اند که او به تونس رفته است.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.