فوت و فن های آشپـزی


فوت و فن های آشپـزی

خانم هایی که بیرون از خانه کار می کنند و وقتی ظهر به خانه می آیند، فرصت پختن برنج را ندارند و یا اینکه دوست ندارند از شب قبل برنج آماده کنند، می توانند از این روش کمک بگیرند:

صبح یا شب قبل برنج را آبکش کنید، البته کمی آن را خشک بردارید، سپس ته دیگ برنج را آماده کرده و برنج را داخل قابلمه بریزید و قابلمه را داخل یخچال قرار دهید، ظهر برنج را کمی آب و روغن دهید و آن را دم کنید حالا تا سالاد را آماده کنید، برنج هم دم کشیده است.

برای از بین بردن بوی سوختگی برنج:
1. یک تکه نان روی برنج قرار دهید و موقع کشیدن، نان را بردارید.
2. یک عدد پیاز را پوست کنده و در داخل برنج فرو کنید پیاز بوی سوختگی را بخود می گیرد.

آب برنج برای بچه ها:
وقتی می خواهید برنج را آبکش کنید یک لیوان از آب آن را بردارید و با یکی دو قاشق ماست مخلوط کنید. این آب برنج در صورتی که شور نباشد برای بچه ها خیلی مفید است.

اگر برنج شما شور شد:
اگر قبل از آب کش کردن برنج متوجه شدید، که برنج شما شور شده است موقع آب کش کردن برنج آب بیشتر روی برنج داخل آبکش بریزید. اما اگر بعد از آب کش کردن برنج متوجه شوری آن شدید دیگر چاره ای برای برطرف کردن شوری آن ندارید. مگر اینکه خورش را بی نمک درست کنید.

اگر برنج شما بی نمک شد:
اگر بر اثر فراموشی برنجتان بی نمک شد اصلاً نگران نباشید، موقع کشیدن برنج مقدار مورد نیاز نمک را با مقدار بسیار کمی آب و روغن مخلوط کنید و روی برنج بریزید. با این کار بی نمکی برنج شما رفع می شود هرگز نمک را مستقیم در روغن نریزید، زیرا نمک در روغن حل نمی شود.

برای خوشمزه تر شدن شیر برنج:
اگر می خواهید شیر برنج شما خوشمزه تر شود، برنج را با شیر خیس کنید. این کار باعث می شود که شیر برنج شما خوشمزه تر شود.

برای خوشمزه تر شدن شوید پلو:
برای اینکه شوید پلوی شما خوشمزه تر شود می توانید از ادویه ی مخصوص پلو که سبزرنگ است و (در عطاری ها موجود می باشد) استفاده کنید بعد از آبکش کردن برنج کمی ادویه لابه لای برنج بپاشید.

از بین بردن بوی نامطبوع برنج:
اگر به هر دلیلی برنج خشک شما بو گرفت برنج را روی یک سطح پهن کنید. البته باید حتماً در سایه باشد تا بوی نامطبوع برنج از بین برود. زیرا اگر برنج را جلوی نورآفتاب قرار دهید باعث خرد شدن برنج می شود و برنج حالت خود را از دست می دهد و وقتی آن را داخل آب جوش می ریزید از هم پاشیده می شود.

بر طرف کردن بوی پیاز از کارد:
اگر کارد شما بوی پیاز می دهد، با کارد هویج را حلقه حلقه ببرید. با این کار بوی پیاز از بین می رود.

تمیز کردن ظرفی که در آن غذا سوخته است:
اگرغذا به ته قابلمه چسبیده، هرگز کارد، قاشق یا کفگیر فلزی برای پاک کردن آن به کار نبرید. کافی است آن را از آب گرم پر کنید و مقداری نمک نیز به آن اضافه کنید. اگر غذا خیلی محکم به قابلمه چسبیده است، مقداری سرکه در آن بریزید و بجوشانید تا کاملاً پاک شود.

برای پاک کردن سس:
برای پاک کردن لکه ی سس با پارچه ی تمیزی که درون آب سرد فرو ببرید، پاک کنید و در صورت لزوم مقدار کمی از محلول آب و کف پودر رختشویی را به وسیله ی یک اسفنج به آرامی روی آن بمالید و سپس با یک پارچه ی تمیز و نم دار آن را پاک کنید.

دستگاه بخار پز درخانه:
برای ساختن این دستگاه، یک قابلمه را آب کرده و آبکشی روی آن قرار دهید. سپس مقداری آب در قابلمه بریزید(به میزانی که آبکش با آب برخورد نکند) حالا هر ماده ای را که می خواهید بخار پز کنید، روی آبکش قرار دهید. اجاق گاز را روشن کنید تا مواد غذایی شما بخارپز شود.

راهی برای بهتر رنگ دادن زعفران:
برای اینکه زعفران شما بهتر رنگ بدهد می توانید از این روش کمک بگیرید: درون یک استکان کوچک به مقدار مورد نیاز زعفران ساییده بریزید و دو قاشق غذا خوری آب جوش به آن اضافه کنید. بعد از اینکه برنج را آبکش کردید و داخل قابلمه ریختید استکان حاوی آب و زعفران را در برنج فرو ببرید و دم کنی را روی قابلمه بگذارید. با دم کشیدن برنج، زعفران هم دم می کشد و بهتر رنگ می دهد.

نکته هایی در مورد پخت گوشت:
اگر می‌خواهید گوشت سفت را ترد کنید، روی همه قسمت های آن مخلوطی از سرکه و روغن زیتون بمالید و بگذارید به مدت دو ساعت بماند، سپس بپزید. اگر گوشت شما خیلی سفت و تازه است، روی همه قسمت های آن جوش شیرین بمالید، بگذارید چند ساعت بماند، سپس قبل از پختن کاملاً بشوئید و وقتی می‌خواهید گوشت را با زدن بیفتک یا کارد نرم کنید، روی آن آرد بپاشید، ‌این کار از خارج شدن آب گوشت جلوگیری خواهد کرد.

آبگوشت پرمایه:
برای آنکه آبگوشت شما غلیظ تر و پرمایه تر شود چند تکه نان به داخل آن بیندازید.

اسپاگتی نچسب:
برای آنکه برنج، ماکارونی، اسپاگتی یا هر ماده نشاسته دار دیگر هنگام پختن به هم نچسبد، قبلاً دو قاشق روغن خوراکی به آب آن اضافه کنید مشکل شما حل خواهد شود.

سفید مثل یاس:
اگر هنگام پختن پلو یا کته یعنی زمانی که برنج در داخل آب شروع به جوشیدن می کند، مقدار کمی آبلیمو یا آب نارنج یا آبغوره یا یک تکه زاج سفبد به آب برنج اضافه کنید، نه تنها پلو یا کته را مانند یاس سفید می کند، بلکه دانه های آن را نیز از هم جدا ساخته مانع از چسبیدن آنها به یکدیگر و در نتیجه له شدن برنج می شود.

خاصیت روغن:
هنگام جوشاندن برنج، لویبا و حبوبات دیگر یک کاغذ روغنی را به بالای قابلمه یا دیگ بمالید و یا چند قطره روغن خوراکی به آن اضافه کنید این کار باعث خواهد شد که محتوی دیگ یا قابلمه دیر تر از حد معمول بجوشد و در نتیجه طعم و مزه آن بهتر و لذیذتر خواهد شد.

پوست کندن تخم مرغ آب پز:
تخم مرغ آب پز را بعد از جوشیدن حدود 1 دقیقه زیر آب سرد نگه دارید پوست آن مانند یک نوار متصل به هم کنده می شود.

چه کنیم تخم مرغ هنگام آب پز شدن ترک نخورد:
قبل از اینکه تخم مرغ را آب پز کنید درون ظرف مورد نظر کمی نمک بریزید، دیگر تخم مرغها ترک بر نمی دارد.

کندن پوست گردو:
اگر گردوی خشک را در آب نمک بخوابانید، بعد از چند ساعت حالت گردوی تازه پیدا می کند و پوستش به راحتی کنده می شود.

جلوگیری از وارفتن غذا:
برای آنکه مواد خوراکی مانند کوفته و غیره در آب از هم نپاشد و به اصطلاح وا نرود قدری آرد یا تخم مرغ به آن بیفزاید و حرارت آتش را زیاد کنید.

کف جانانه:
برای آنکه سفیده تخم مرغ زودتر و بهتر کف کند، قدری نمک به آن اضافه کنید. سپس هم بزنید خیلی زودتر از موقع لازم کف خواهد کرد.

نمک ناپز:
هنگام پختن نخود و لوبیا سایر حبوبات هیچگاه به آن نمک نزنید زیرا سفت خواهد شد و دیرتر می پزد.
*Fanoos* - ایران - شهمیرزاد
اتفاقا به دنبال اینطور فنهای آشپزی میگشتم که مدیر مثل همیشه لطف کردن و برای ما اراده دادن, بسیار عالی بود , . هر چند خود من یه پا استاد آشپزی و فوت و فنشم looooooool
یکشنبه 30 مرداد 1390

*Fanoos* - ایران - شهمیرزاد
عذر میخوام اشتباه چاپی رو اصلاح میکنم مدیر برای ما ارائه دادن
یکشنبه 30 مرداد 1390

porharfi - هلند - آرنم
خوشم اومد!..آشپز خونه همگانی..زن ومَــرد نداره دیگه!!....
یکشنبه 30 مرداد 1390

kamelia-77 - انگلستان - لندن
خیلی جالب بود مرسی Iranian uk . فقط لطفا میشه یک نفر به من توضیح بده زاج سفید چی هستش بسیار ممنون میشم
یکشنبه 30 مرداد 1390

Pull.over - قطر - دوحه
گشنمههههههههه...برای رفع اشک تمساحی که در هنگام پیاز خرد کردن میریزید آدامس بخورید.
یکشنبه 30 مرداد 1390

Pull.over - قطر - خور
*Fanoos* - ایران - شهمیرزاد :از بس با اراده اید.
یکشنبه 30 مرداد 1390

*Fanoos* - ایران - شهمیرزاد
kamelia-77 - انگلستان - لندن سلام کاملیا جونم خوبی عزیزم؟کاملیا جونم زاج سفید فکر کنم همون پودر تمیز کننده رخشا حالا با هر طعم میوه ای که میخواهد باشد...امیدوارم تونسته باشم منظورم رو به شما فهمونده باشم. شاد باشی عزیزم
یکشنبه 30 مرداد 1390

*Fanoos* - ایران - شهمیرزاد
. Pull.over - قطر - خور دوست عزیز شما لطف دارید
یکشنبه 30 مرداد 1390

gole poneh - ایران - تهران
جالب بود ممنون.با سلام من عضو جدیدهستم.
یکشنبه 30 مرداد 1390

*Fanoos* - ایران - شهمیرزاد
Pull.over - قطر - دوحه ههههههه اشک تمساح رو خوب اومدی
یکشنبه 30 مرداد 1390

feminism - انگلستان - لندن
kamelia77 و فانوس دوستان عزیز, زاج سفید که نام لاتین آن Alum میباشد, بلورهای شفاف و کریستال شکل که طعم شیرینی دارند, ولی اگر به مدت زیاد مصرف شود باعث یبوست میشود . فانوس جان من فکر میکنم اگر از وایتکس به جای پودر پاک کنندۀ رخشا را در برنج استفاده شود قدرت تاثیر بیشتری دارد :)) دختر تو اگر اینطوری آشپزی کنی که همسر آینده در کمترین مّدت فنا خواهد شد, ولی ایدۀ بکری بود ! شاد و موفق باشید دوستان .
یکشنبه 30 مرداد 1390

Royan - المان - المان
*Fanoos* - ایران - شهمیرزاد پودر تمیز کننده رخشا دیگه چیه؟ تا جائیکه من یادمه و اگر اشتباه نکنم , زاج سفید مثل سنگ نمک میمونه و طمش ترش است و فکرکنم اسم دیگر آن جوهر لیمو است.از عطاری میشه تهیه کرد.
یکشنبه 30 مرداد 1390

kamelia-77 - انگلستان - لندن
Fanoos* - ایران - شهمیرزاد سلام عزیزم من خوبم شما خوب هستید دوست گلم ???? ممنونم از راهنمایی شما عزیز , ولی فانوس جونم من خوب متوجه نشدم یا شاید چون تا حالا ندیدم نمی شناسم من فقط یک مدل رخشا دیدم که با اون توالت و دستشویی می شستند والا من طعم دارش رو تا حالا ندیدم چون در قسمت بالا نوشته یک تکه زاج سفبد به آب برنج اضافه کنید، پلو یا کته را مانند یاس سفید می کند، به هر حال مرسی از راهنمایی شما عزیز, در ضمن افرین به شما که در اشپزی استادی دوست گلم , اگه ازدواج کردین پس خوش به حال شوهرتون ,اگر ازدواج نکردین که بازم خوش به حال شوهر اینده تون . شاد و سلامت باشی عزیزم
یکشنبه 30 مرداد 1390

*Fanoos* - ایران - شهمیرزاد
gole poneh - ایران - تهران سلام هموطن خوش اومدی
دوشنبه 31 مرداد 1390

*Fanoos* - ایران - شهمیرزاد
kamelia-77 - انگلستان - لندن سلام به روی ماهت کاملیا جونم واقعا شرمنده ...من اصلا همه ایتمها رو به دقت نخوندم ..من تو ذهنم از زاج سفید پودر تمیز کننده بود وای عجب سوتی بزرگ و بدی دادم کلی پیش شما شرمنده شدم توروخدا ببخشید عزیزم .. کاملیا جونم دوستان خوب و عزیز ما یعنی *Royan - المان ///*feminism - انگلستان - لندن *محبت کردن و توضیحات خوبی رو گفتن ..... بازم از شما عذر میخوام بخدا من اصلا مطالبهای سایو به دقت نخوندم .. موفق باشی عزیزم ..
دوشنبه 31 مرداد 1390

*Fanoos* - ایران - شهمیرزاد
feminism - انگلستان - لندن سلام دوست عزیزم وااااای هیچی نگو هر چی میکشم از بی دقتی خودم عجب سوتی بزرگی دادم کلی آبروم در این سایت رفت :">:"> و این درس عبرتی برای من شد تا نخونده شخصی رو راهنمایی نکنم ...فمینسم عزیزم سپاسگذارم از توضیحات شما جالب بود.. هیچی دیگه اگه من اینطوری در خانه همسر آینده ام آشپزی کنم باید باز به مجرد بودن خودم ادامه بدم :d. **Royan - المان - المان** دوست عزیز شما راست گفتین من این زاج رو اشتباه گرفتم با مواد شوینده و بهداشتی تمیز کننده !!! عجب سوتی دادم واای . ممنونم از راهنمایی شما.
دوشنبه 31 مرداد 1390

feminism - انگلستان - لندن
Royan جان , اسید سیتریک یا جوهر لیمو بخاطر خواص اسیدی که دارد برای نگهداری غذا از فاسد شدن و همینطور خوش طعم کردن آن بکار میره . درحالیکه سنگ نمک یا سدیم کلرید از معادن و دریاچه های نمک استخراج میشود که بدون عمل تصفیه و اضافه کردن ید به آن قابل استفاده نمیباشد ! امیدوارم که این اطلاعات سودمند بوده باشد .
دوشنبه 31 مرداد 1390

feminism - انگلستان - لندن
*Fanoos * سلام عزیزم , فانوس جان هیچ اشکالی نداره و بهیچ عنوان هم خودتو نگران این موضوعات نکن , تازه اگر طرف بخواد فقط به خاطر آشپزی و دست پخت خوبت باهات ازدواج کنه بهتره بره با آشپز رستوران محله شون پیمان ازدواج ببنده :) اصلا کی گفته که فقط خانمها باید آشپزی کنند, اتفاقا بعضی از آقایون در پخت و پز و آشپزی نه تنها مهارت کامل دارند بلکه از این کار لذت هم میبرند. خندان باشی عزیزم.
دوشنبه 31 مرداد 1390

Kamelia-77 - انگلستان - لندن
فانوس جونم اشکالی که نداره گلم, برای هر کسی امکان داره پیش بیاد .دوستان عزیز محبت کردن توضیح دادند من از همه دوستان بابت راهنمایی و کامنت های جالبی که  گذاشتند بسیار ممنونم چون باعث شدند که امشب من یک دل سیر بخندم .مرسی از همه عزیزان
دوشنبه 31 مرداد 1390

shiva safapour - ایران - تهران
خدایا: به روشنفکرانی که اقتصاد را "اصل" می دانند، بیاموز که: اقتصاد "هدف" نیست، و به مذهبی ها که "کمال" را هدف می دانند، بیاموز که: اقتصاد هم "اصل" است. ایران تهران
دوشنبه 31 مرداد 1390

*Fanoos* - ایران - شهمیرزاد
feminism - انگلستان - لندن واای خدا بگم چکارت نکنه امان از دست شما فمینیسم عزیزم :d. که باعث شدی من کلی بخندم . والله الان دیگه وضع تغیر کرده ..من عمرا سنتی فکر نمیکنم :d. تازه هر کی با من وصلت کنه خوشبخت چون من به فکر اقتصاد دیگرانم .. ..lol. به نظر من شیرینی زندگی به مساوات و عادلانه تقسیم کردن کارها بین زوجینه ..خودتم خوب میدونی کار دنیا تمومی نداره کسی هم نتونسته تمومش کنه !! بنابراین نتیجه میگیرم و به قول خود شما که درست فرموردین در مورد آشپزی کردن آقایان که مهارت خاصی دارن..پس دیگه حله. عزیزم شما هم همیشه سلامت و خندان باشید
دوشنبه 31 مرداد 1390

*Fanoos* - ایران - شهمیرزاد
Kamelia-77 - انگلستان - لندن قربونت عزیزم که اینقدر با محبتی ..من و باش بعد مدتی رفتم جواب سوال شما رو بدم خیتی به بار آوردمو شرمنده شما شدم.. الهی که همیشه شاد باشی کاملیا جونم ..باور کن من که به خاطر سوتی بزرگی که دادم از خنده زیادی اشکهام همین طوری سرازیر شد ..:d. مواظب خودت باش.موفق و سلامت باشی
دوشنبه 31 مرداد 1390

felora - ایران - تهران
Fanoos* - ایران - شهمیرزاد عزیزم میدونی چه خاطره با نمکی برای همه به جا گذاشتی! قربون تو که اینقدر صاف و بی ریا هستی وخوش به حال کسی که تو بهش بله بگی خانم گل
دوشنبه 31 مرداد 1390

*Fanoos* - ایران - شهمیرزاد
felora - ایران - تهران سلام فلورا جونم خوبی عزیزم نظر لطف شماست ..منم بارها گفتم خوبی از شماست ولی خوب من خیلی سوتی بدی دادم :d. فدای مهربونیهای خانم محترمی مثل شما , مواظب خودتون باشید
سه‌شنبه 1 شهریور 1390

yashainiran - ایران - ایران
بهتر بود عنوان مطالب را به این صورت می نوشتید: فوت و فن های آشپـزی حاج خانوم*Fanoos* - ایران از شهمیرزاد . چون تمامی کامنت ها به ایشان ختم می شود
سه‌شنبه 1 شهریور 1390

*Fanoos* - ایران - شهمیرزاد
yashainiran - ایران - ایران با سلام به شما حاج آقای گرامی :d...این لطف شما و سایر دوستان است که کامنتهای من رو مورد توجه قرار میدید , . نظر شما حاج آقا هم قابل احترامه حتما به اطلاع مسولین سایت میرسونیم :d
سه‌شنبه 1 شهریور 1390

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.