پارسی‌های هند و سال ‌نو تابستانی


پارسی‌های هند و سال ‌نو تابستانی

در شهر بمبی در حدود ۵۰ آتشکده و چندین محل مقدس پارسی وجود دارد که ورود غیر زرتشتی به آنها ممنوع است.

از چند روز پیش یک تیم از تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی به شهر بمبئی که در هند مومبای نامیده می شود، سفر کرده تا فیلمی در مورد تاریخ و زندگی پارسی های مقیم هند تهیه کند.

پارسی های هند جمعیت کوچکی از مهاجران زرتشتی ایرانی تبار را تشکیل می دهند و در همین روزها آیین های مربوط به سال نو خود را برگزار می کنند.

در گاهشماری پارسی ها همچون ایران باستان هر روز ماه یک نام دارد. مبنای این تقویم سال تاجگذاری یزدگرد سوم آخرین پادشاه ساسانی است.

مطابق نوشته ها و تقویم مخصوص پارسی ها، از آنجایی که هر سال ۳۶۵ روز و شش ساعت دارد، در قدیم رسم بر این بود که برای محاسبه این یک چهارم روز در هر ۱۲۰ سال یکماه به سال اضافه شود به طوری که آن سال دارای ۱۳ ماه می شد.

بر اساس این نوشته ها آخرین باری که سال ۱۳ ماه داشت، سال ۱۱۲۹ میلادی (۵۰۸ هجری خورشیدی) بوده و پس از آن این کار به دلایل نامعلومی متوقف شده است.

به همین دلیل مراسم سال نو که در آن زمان، مانند ایران در بهار برگزار می شد کم کم به عقب افتاد و به ماه اوت منتقل شد و بعد از اصلاح تقویم، تا امروز در این ماه ثابت مانده و از طرف جمعیت پارسی به عنوان مبدا سال نو پذیرفته شده است.

در شهر بمبئی علاوه بر پارسی ها جمعیت کوچک دیگری از زرتشتیان زندگی می کنند که خود را از پارسی ها متمایز می دانند و به "ایرانی" معروفند.

اینها ظاهرا نوادگان دسته ای از پیروان دین زرتشت هستند که در ۲۰۰ سال گذشته به هند مهاجرت کرده اند.

"زرتشتیهای ایرانی" بمبئی نیز تقویمی جداگانه دارند که به تقویم قدیمی معروف است و بر اساس آن سال ۱۳۸۱ یزدگردی سی و یک روز پیش از شروع سال یزدگردی آغاز می شود.

تقویمی که بین زرتشتیان ایران معمول است و بر اساس آن سال نو با آغاز بهار همزمان است، به "تقویم فصلی" معروف شده است.

شروع سال نو که پارسی ها تا امروز به آن "نوو سال" می گویند با آیین های مختلف دینی و اجتماعی همراه است.

اگر چه این مراسم با نوروز امروز ایران شباهت زیادی ندارد اما برخی آیین ها و باورهای مرتبط با آن با آیین های پیش از نوروز زرتشتیان ایران (گهنبار) مشابه است.

 

پارسی های هند اگر چه امروز جمعیتی کوچک، کمتر از صد هزار نفری را تشکیل می دهند ولی در توسعه صنعتی و تجاری در هند و بخصوص شهر بمبی تاثیر زیادی داشته اند.

در مرکز نیایش ها و آیین دینی ده روز آخر سال باور بازگشت روان نیاکان به زمین قرار دارد که از بازماندگانشان درخواست عملی نیک برای خود دارند.

اوستا خوانی در معابد بر میز گل و میوه هر خانواده و چراغی که به یاد نیاکان در کنار آنها روشن می شود، مهمترین وظیفه بازماندگان برای شادی روح در گذشته است.

خیرات غذا و و کمک های دیگر به همکیشان هم در این ده روز از وظایف بهدینان است. نقطه اوج این آیین ها در آخرین شب سال، قبل از طلوع آفتاب است.

این آیین جشن خوانی نام دارد و با بدرقه روان نیاکان همراه است.

بر اساس گفته های پارسی ها در این موقع طی مراسمی گل گلدانهای خانواده ها که بر آنها در روزهای گذشته اوستا خوانده شده و در آتشکده هاست توسط موبدها از گلدان برداشته، آب آن خالی و گلدان برگردانده می شود.

برگرداندن گلدان در باور پارسی ها به عنوان بازگشت روان نیاکان به آسمان تلقی می شود.

از این زمان سال جدید شروع می شود و پیروان این دین با گفتن "سال مبارک" آغاز سال نو را به همدیگر تبریک می گویند.

امسال آغاز سال نو پارسی در بمبی با اجرای نمایش های کمدی که مسائل اجتماعی درون گروهی را بررسی می کنند نیز همراه است.

این نمایش ها با ابتکار و اجرای هنرمندان پارسی و به زبان گجراتی به اجرا در آمده است. برخی خانواده ها و دوستان در بمبئی با جمع شدن در رستورانها برای نهار یا شام آغاز سال نو را در کنار هم می گذرانند.

در مورد مهاجرت پارسی ها روایت های گوناگونی وجود دارد ولی بیشتر پژوهشگران معتقدند نیاکان این مردم چند سده بعد از فروپاشی سلسله ساسانی برای حفظ آیین مذهبی خود از خراسان ایران به گجرات هند مهاجرت کردند و پس از پذیرش آنها از طرف"جادی رانا" حاکم گجرات و اجازه برپایی آیین مذهبی در آن خطه آتشکده های خود را برپا کردند.

در نوشته های پارسی اولین گروه مهاجران در سال ۳۱۵ هجری خورشیدی به ساحل گجرات وارد شدند و تا امروز برای اجرای آیین های مذهبی خود آزاد، آتشکده های آنها در شهرهای مختلف هند فروزان، و معابد و زیارتگاههای آنها رونق دارند.

امروزه تنها در شهر بمبی در حدود ۵۰ آتشکده و چندین محل مقدس پارسی وجود دارد که ورود غیر زرتشتی به آنها ممنوع است.

پارسی های هند اگر چه امروز جمعیتی کوچک، کمتر از صد هزار نفری را تشکیل می دهند و تعداد آنها در مقایسه با افزایش جمعیت هند در سالهای گذشته کاهش چشمگیری داشته ولی در توسعه صنعتی و تجاری در هند و بخصوص شهر بمبی تاثیر زیادی داشته اند.

گفته می شود که حدود ۹۷ درصد پارسی ها با سواد هستند و بسیاری از آنها حرفه های تاثیر گذاری داشته و دارند.

به همین دلیل و شاید به دلیل احترام و تعامل مردم هند با مذاهب دیگر، جامعه پارسی بخصوص در دو سده گذشته در کشور میزبان از احترام خاصی برخوردار بوده است.

احترام به آیین و اقلیت پارسی از آنجا آشکارتر می شود که سال نو این اقلیت بسیار کوچک در همه شهر بمبی و اطراف آن تعطیل رسمی است و هر ساکن این شهر می داند که روز سال نو پارسی چه روزی است.

khosh bavar - ایران - یزد
یکبار بطور کنایه و طنز در این سایت گفتم که یکروزی خواهد امد که دیگران از " خارج " امده و به مردم " داخل " ایران, فرهنگ, دوستی و شادی را یاد بدهند, پس به امید ان روز شاد و امیدوار باشیم .
یکشنبه 30 مرداد 1390

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
درود بر اینها که در کشوری دیگر به آیین و باور و فرهنگ خویش وفادار مانده و بسیار هم پیروز و سربلند و ثروتمند هستند. ایرانیها در کشور خودشان به چه روزی افتاده اند: تو سر زنی و سینه زنی و قمه زنی و زیارت گور مرده و نوحه خوانی.
یکشنبه 30 مرداد 1390

pelle - سوئد - استکهلم
امان از اسلام که ایرانیان راستین را آواره هند کرد ولی بعد یک هیولای هندی بنام خمینی را به ایران صادر کرد تا با ریختن خون ایرانیان اسلامشون را آبیاری کنند .
یکشنبه 30 مرداد 1390

bache shapoor - سوئد - یوسدال
وای چه بامزه و باحال!!! سال نو را به شما پارسیان مهاجر و پارسیانی که به دلایلی نتونستند هجرت کنند تبریک عرض میکنم. چه با حال نوشته بود به احترام این معدود پارسی که در بمبئی زندگی میکنند کل بمبئی در شب نوو سال پارسیان تعطیل میکنند!!! بابا خیلی حرف بزرگیه! دم شما پارسیان هم گرم.
یکشنبه 30 مرداد 1390

UKGUY4U - بریتانیا - لندن
فرخ بولسارا یا فردی مرکوری خواننده گروه کویین از همین ها بود.
یکشنبه 30 مرداد 1390

zartusht67 - المان - فرانکفورت
افرین که باعث افتخار هستید اینها خفت و خواری به نام اسلام را قبول نکردند و با دلی اکنده میهن خود را ترک کردند و مورد احترام همه هستند و دروغ و شارلاتان بازی بلد نیستند و تمام اقتصاد هند دست انها میباشد و انسانهای ارام و صلح طلب هستند درود میفرستنم به زرتشت پاک سرشت
یکشنبه 30 مرداد 1390

feminism - انگلستان - لندن
با مردم اصل پاک و عاقل آمیز -- وز نااهلان, هزار فرسنگ گریز !! رانده شدگان عرب و تازیزادگانِ بی اصل و نانجیب , سرزمین ایران را به فلاکت و بدبختی کشاندند ولی در عوض مردمان پارسی پاک گوهر در مرزو بومی دگر آئین خود را برپا کرده و آن را گرامی میدارند .
یکشنبه 30 مرداد 1390

Khashayarshah - ایران - تهران
1- آنها هم ایرانی بودند و ما هم ایرانی هستیم. آنها دین و فرهنگ اصیل ایرانیشانرا برداشتند و با خود بردند ولی تن به اسلام ندادند. ما با پرداخت جان و مال و زن و دختر و پسر, با تمام ننگی, اسلام عرب را تحمل کردیم و پس از چندین نسل فرهنگ خودمانرا فراموش کردیم. حال باید از خودمان بپرسیم که چه کسی اصالت دارد آنها یا ما. من در دو سالی که در شهر مومبئی هندوستان زندگی میکردم, با این ایرانیهای اصیل آشنا گشتم. با حسرت به این گروه پارسی نگاه میکردم که چگونه با افتخار و یقین به عقاید خود عمل میکنند و باهم چقدر صمیمی و محترمانه برخورد میکنند. من هم در اصل جزئی از آنها بودم. اما با این فرق که من در درون خودم احساس وطن و فرهنگ فروشی بسیار بدی داشتم. زیرا والدین من و در نتیجه من خفت اسلام را پذیرفته بودیم.
یکشنبه 30 مرداد 1390

Khashayarshah - ایران - تهران
2- وقتیکه به ایران برگشتم, قرآن و تمام کتابهای اسلامی خانه ام را جمع کردم و به آشغالدانی ریختم....با گفتن کلمه " برای همیشه" ..., بعد از آن به حمام رفتم و وقتی که از حمام بیرون آمدم, انسانی جدید با افکاری آسوده و آرام, اولین روز خروج از اسلام را جشن گرفتم. اکنون پس از حدود 20 سال از این موضوع گذشته است, هر لحظه و هر روز من مفهوم بسیار زیبائی دارد. .
یکشنبه 30 مرداد 1390

bache shapoor - سوئد - یوسدال
UKGUY4U-بریتانیا-لندن. دوست عزیز سلام, من در یک مجله خواندم که اسمش فارغ بوده نه فرخ! البته این زیاد مهم نیست که اسمش کدام بوده, مهم این است که زدی تو خال.
یکشنبه 30 مرداد 1390

SarayeAzadi - انگلیس - لندن
feminism - انگلستان - لندن,بادرود به شما و همه هم میهنان و دوستان خوبم. از این یک بیت شعر خوشم اومد. حرف دلم رو زدی « با مردم اصل پاک و عاقل آمیز -- وز نااهلان, هزار فرسنگ گریز» شاد و سربلند باشی نازنین.
دوشنبه 31 مرداد 1390

Pezhman - اتریش - وین
سوال درمورد کتاب مقدس زرتشتیان(اوستا)داشتم. از دوستان سایت که اطلاع جامع در مورد کتاب مقدس پارسیان هند دارند.لطفا"توضیح دهند. آیا صدرصد مثل اوستا های موجود در ایران است یا فرق میکند.؟سپاسگزارم.
دوشنبه 31 مرداد 1390

UKGUY4U - بریتانیا - لندن
bache shapoor - سوئد - یوسدال. درود بر شما. نه اسم ایشون فرخ بوده. با اینحال از اینکه قابل دونستی و جواب دادی ازت سپاسگزارم و برات آرزوی موفقیت دارم.
دوشنبه 31 مرداد 1390

feminism - انگلستان - لندن
SarayeAzadi هموطن و دوست گرامیم بسیار خرسندم که همدلی چون شما دارم. با امید به اینکه روزی سرزمینمان ایران سرای آزادی همه آزاداندیشان و وطن دوستان شود. امیدوارم که همواره پیروز و سلامت باشی.
دوشنبه 31 مرداد 1390

ensanam arezoost - ایران - خارگ
ایرانم ارزوست...جای خوشحالی که همه در مورد این خبر هم عقیده اند...
دوشنبه 31 مرداد 1390

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
Pezhman - کسی میتواند پاسخت را بدهد که اوستای پارسیان را کاملا خوانده باشد. سایتی از پارسیان هند هست که اوستا را به زبان گجراتی آن لاین گذاشته اند. اگر این زبان را بلدید میتوانید بخوانید. اگر هم پرسشی دارید میتوانید به انها ای میل بزنید. البته در فیس بوک هم پیج زرتشت هست که بیشتر کاربران اش پارسی هستند میتوانی بپرسی. اینرا بگویم پارسیان هند کمی بسته هستند و چندان تمایلی به ارتباط با مسلمان ها ندارند.
دوشنبه 31 مرداد 1390

h.k - دانمارک - اودا
به سررمین اجدادی خودبرگشته اند.ودینشان راهم باخودبرده اند.زرتشتیان ایران مردمان خوبی هستند.درشهریزدکه مقراصلیشان است دادگستری یزدجزئ خلوترین وساکترین دادگستری درایران است.مردمان قانع زحمتکش ومهربانی هستند.کاش همه ملت ایران ازانهاالگومیگرفت.
سه‌شنبه 1 شهریور 1390

Pezhman - اتریش - وین
arashbehdin - امریکا - اتلانتا .سپاسگزارم.
سه‌شنبه 1 شهریور 1390

Royan - آلمان - آلمان
Pezhman - اتریش - وین فیس بوک پیج فرزندان زرتشت ممکن است جوابی به سوال شما باشد.
سه‌شنبه 1 شهریور 1390

Pezhman - اتریش - وین
Royan - آلمان - آلمان .مرسی برای راهنمایی.
سه‌شنبه 1 شهریور 1390

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
h.k - حرف بیربط نزن بسیجی رهبر. خودت هندی هستی. دین زرتشتی هم در همه جا هست و پاینده خواهد بود تا کور شودچشمی که نتواند دید.
سه‌شنبه 1 شهریور 1390

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
ایران هرگاه از شر خرافات اسلامی و ملایان نااهل و بیسوادو خودفروختگان به بیگانه و مردم بیسواد و نادان رها شود، روی آسایش خواهد دید.
سه‌شنبه 1 شهریور 1390

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
Khashayarshah - دورد بر شما که به اصل ایرانی خود برگشتید.
سه‌شنبه 1 شهریور 1390

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
برای آفای پژمان: پارسیان هند بواسطه پراکندگی در گجرات و دوری از یکدیگر، بتدریج خواندن و نوشتن اوستای پهلوی را میرفت از یاد ببرند. موبدان مناطق مختلف در برخی از آداب و سنن و مسائل دینی با یکدیگر اختلاف نظر حاصل کردند. چون از حل برخی مسائل عاجز ماندند، به برادران دینی خود در ایران متوسل شدند. این ارتباط تقریبا" مرتب و مستمر شد و زرتشتیان یزد و کرمان که از جامعة زرتشتیان هند و فعالیت های آنها کمتر خبر داشتند، با آغوش باز پارسیان مسافر را پذیرا می شدند. در سال 847 یزدگردی چاپار مخصوص با پرسشهای بسیار روانة یزد نمودند. موبدان ایران، علاوه بر پاسخ به پرسش ایشان، نسخ کتب دینی را برای آنها فرستادند این پرسش و پاسخ ها درمجموعه ای بنام روایات در دو مجلد و بوسیلة شخصی بنام مانکجی رستم اونوالا و در هندوستان و در سال 1922 میلادی بچاپ رسیده است. بدین ترتیب در قرن پانزدهم تا هفدهم میلادی پارسیان هند در مسائل مذهبی شاگردان زرتشتیان ایران محسوب می شدند و ایرانیان برادرانه آنان را راهنمائی می کردند،
سه‌شنبه 1 شهریور 1390

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
...ادامه....در همین زمان یعنی در سال 1089 یزدگردی (قرن هیجدهم میلادی) بود که از کرمان موبدی بنام جاماسب ولایتی، برای تعلیم مسائل دینی و اوستا و پهلوی بزرتشتیان هند، بشهر سورت Surat رفت و بآموختن اوستا و پهلوی به برادران پارسی همت گماشت. تقریبا" تمام نسخ اوستائی و پهلوی و فارسی قبل از ورود جاماسب نامبرده بوسیلة پیک ها بهندوستان رفته بود. این نسخ خطی فعلا" با کمال توجه در کتابخانه های بنگاه شرقشناسی خورشید جی کامه و ملافیروز در بمبئی و کتابخانة مهرجی رانا Meherji - Rana در نوساری و سورت Surat Navosari و غیره نگهداری میشود. نسخة خطی دینکرد نیز در سال 1252 یزدگردی بهندوستانبده شد. .
سه‌شنبه 1 شهریور 1390

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
....ادامه 2.....در قرن نوزدهم اروپائیان ارتباط بیشتری با زرتشتیان هند آغاز نمودند. یکی بمنظور تجارت و دیگری برای آموختن کتب مذهبی آنان، پارسیان نیز بنوبة خود از فعالیت های علمی اروپائیان تا حد امکان بهره بردند و به تقویت ادبیات دینی و نوشته های مذهبی خود پرداختند، که بزودی از آنها یاد خواهیم کرد. در همین زمان کتابخانه ها و مراکز تحقیقات، بمنظور جمع آوری نسخ خطی اوستا و پهلوی و پژوهش و ترجمه ی آنها بزبان های انگلیسی و گجراتی، در شهرهای بمبئی و نوساری و سورت و غیره ایجاد شد
سه‌شنبه 1 شهریور 1390

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.