رومی و صوفی - ۱۷ سپتامبر - لندن (Cadogan Hall)


رومی و صوفی - 17 سپتامبر کدوگان هال لندن (Cadogan Hall)

این‌جا همه به فرمان نی، رباب، دف، تنبور، کمانچه و تار می‌چرخند. نام این مراسم سماع است. سماع دنیایی متفاوت است. حتی اگر مولانا را نشناسیم و با تفکراتش آشنا نباشیم، دیدار از این مراسم تاثیرگذار خواهد بود. مولانا در کنار اشعارش که بیانگر تفکراتش هستند، امروز با مراسم سماع نیز آشنای جهانیان است. در مراسم سماع، در آن حال چرخش و تسلیم محض، شوری نهفته است که هم چرخنده و هم بیننده را به وجد می‌آورد. مولانا شعر، موسیقی و رقص را برای توصیف آن چه غیرقابل توصیف می باشد، به کار گرفته است.
سماع چیست: سماع به معنی شنوایی و هر آوازی است که شنیدن آن خوشایند است. صوفیه می‌گویند سماع حالتی در قلب و دل ایجاد می‌کند که “وجد” نامیده می‌شود و این وجد حرکات بدنی چندی به‌وجود می‌آورد.  امروزه مراسم سماع در شهرهایی همچون قونیه، قاهره و حلب به صورت باشکوهی برگزار می‌شود. مراسم شامل موسیقی، رقص، چرخش و حرکات نمادین است . همه چیز از اتم تا کهکشان در حال چرخش است. به عقیده مولانا عشق، انگیزه این حالت است.
مولانا و رقص سماع: وجدی عظیم در تسلیم محض و چرخش درویشان به هنگام اجرای سماع نهفته است. سماع تاثیر گذار است زیرا شخص بدون کوچکترین آشنایی با رفتار و تعلیمات مولانا بلافاصله درک میکند که سماع دنیای کاملا متفاوتی را نشان میدهد. در حقیقت سماع و تفکرات مولانا درهایی به روی ماورای دنیای مادی میباشد. بر اساس مکتب مولانا، در قلب انسان چیزی به نام سِر نهفته است رازی در قلب ما شکل میگیرد و هر آنچه خلق میشود با این راز در ارتباط است. حتی طبقات مختلف آسمان هم به واسطه آن در گردشند. این راز در اختیار کسی قرار نمی گیرد و تنها با ریاضت طولانی و کردار نیک می توان به آن رسید.
بلوغ مولانا و تهذیب آینه قلب او علاوه بر تلاشهای خود او توسط اولین استاداش به وقوع پیوست و به قول خودش بقیه آن به عهده حضرت حق گذاشته شد. این لطف در قالب شمس تبریزی به سراغ مولانا آمد. شمس آتشی بود که وجود مولانا را گرم میکرد و می سوزاند و وجود مولانا هیزمی برای این آتش بود  شمس آمد تا در این راه به مولانا کمک کند. اعتقادات و منطق ها و ترس ها که مانعی برای رسیدن به هدف ایجاد میکردند باید در این آتش سوخته میشدند. در ابتدا شمس جرقه ای در دل مولانا روشن کرد و بعد  شعله ای برپا نمود. سپس آن شعله به آتش سوزان تبدیل شد. اما یک مانع وجود داشت اتکای مولانا به شمس . وقتی زمانش فرا رسد حتی لازم است که این تکیه گاه نیز آتش زده شود و بسوزد. هنگامیکه شمس ناپدید شد یا بر اساس یک شایعه کشته و به چاهی در قونیه انداخته شد؛ درد جدایی چنان مولانا را سوزاند که چیزی از جلال الدین باقی نماند. مولانا نیز همچون سیاره در آسمان شروع به چرخیدن دور خورشیدی کرد که در درون او درخشیدن آغاز کرده بود.
تصوف: عنوان قسم عمده‌ای از سلوک باطنی دینی و معنوی است. ظاهراً واژه صوفی به معنای پشمینه پوش، در قرن دوم، در برخی از سرزمینهای اسلامی، بخصوص در میانرودان، متداول شد. کسانی که در قرن دوم صوفی خوانده می‌شدند، تشکیلات اجتماعی و مکتب و نظام فکری و عرفانی خاصی نداشتند؛ به‌عبارت دیگر، تشکیلات خانقاهی و رابطه مرید و مرادی و آداب و رسوم خاص صوفیه، و هم‌چنین نظام فکری و اعتقادی ای که جنبه‌نظری تصوف را تشکیل می‌دهد، در قرن دوم و حتی در ربع اول قرن سوم پدید نیامده بود.
در تاریخ 17 سپتامبر سال جاری از ساعت 7:30 عصر، به همت فستیوال هنر برنامه ای با نام « رومی و صوفی» در کدوگان هال لندن(Cadogan Hall) به مناسبت بزرگداشت مولانا برگزار می شود.

در این برنامه نوازندگان و خوانندگان مشهوری از ایران و سایر کشورها شرکت خواهند داشت و اندیشه های تابناک مولانا را برای حاضران به نمایش می گذارند. همچنین در این برنامه، رقص سماع نیز توسط رقصنده های بین المللی اجرا خواهد شد. هنرمندانی که در این برنامه به هنرنمایی خواهند پرداخت عبارتند از:
- شاهرخ مشکین قلم طراح رقص و رقصنده بین الملی
- سیامک نعمت ناصر نوازنده تار
- پوریا اخواص خواننده و نوازنده قیچک
- پژهام اخواص نوازنده دف و تمبک
- آوا فرهنگ رقصنده
- کارن گنزالس رقصنده


جهت نمایش ویدئو در یوتوب اینجا کلیک کنید.

جهت دانلود ویدئو اینجا کلیک کنید.

https://www.youtube.com/watch?v=EBpmhdFXQSA

لینک دانلود مدیافایر

sanama - امریکا - سیاتل
افرین به این هنر و مرحبا به این هنر نمایی.
شنبه 29 مرداد 1390

مستانه شرق - المان - هایدلبرگ
آی عشق من...............
شنبه 29 مرداد 1390

مبحوت - فنلاند - هلسینکی
مگه هنر نه یعنی لختی؟ اینها که هیج جاشون معلوم نبود.
شنبه 29 مرداد 1390

alexxx - اتریش - وین
در جهان حمتا نداره, این سیشنها سیاره ایست به عالم خلصه .! یاهو 121
شنبه 29 مرداد 1390

parvaz39 - آلمان - هامبورگ
هیچ وقت از شنیدن نامهایی امسال رو می ، صوفی ، درویش و یا حق، احساس خوبی به من دست نمیده. گونه ا یی بدتر از دین اسلام به نظرم میان .
شنبه 29 مرداد 1390

Ghooloo - ایران - آبادان
آدمها معمولا در مورد چیزهایی که براشون ناشناخته ست احساس غریبی دارند.
یکشنبه 30 مرداد 1390

ghom.666 - ایران - قم
arvaz39 - آلمان - هامبورگ. دمتگرم منهم از این اصطلاعات متنفرم .درویش یک جانی که با خون ایرانیها باز سیر نشد .را میپرستن و همش یا هو مزخرف را بل...ق....و....ر..میکنن
دوشنبه 31 مرداد 1390

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.