بررسی روزنامه های صبح تهران؛ پنجشنبه ۲۷ مرداد


بررسی روزنامه های صبح تهران؛ پنجشنبه ۲۷ مرداد



روزنامه های صبح امروز درصدر اخبار و گزارش های خود اعلام نرخ تورم 19.6 درصدی از سوی مرکز آمار به نمایندگان مجلس و تفاوت این رقم با آمارهای رسمی را برجسته کرده اند. بررسی آخرین وضعیت جناح ها و گروهای سیاسی بویژه اصولگرایان برای انتخابات آینده مجلس هم در صفحات نخست امروز به چشم می خورد.

اظهارات آیت الله خامنه ای در دیدار با مسئولان و فعالان اقتصادی و تاکید او بر جهاد اقتصادی در سال جاری از جمله موضوعات دیگری است که بر پیشانی برخی دیگر از روزنامه ها نشسته است. همچنین انعکاس نتیجه مذاکرات اخیر مقامات روسیه و ایران با تیترهایی مانند "استقبال از طرح گام به گام روسیه در فعالیت های هسته ای ایران " نیز از گزارش های مشترک روزنامه های امروز است.

مرخصی حق زندانی نیست

اعتماد در گزارش و گفت و گویی شرایط استفاده بازداشت شدگان پس از انتخابات ریاست جمهوری 1388 را مورد توجه قرار داده و نوشته هفته گذشته اسماعیلی، رییس سازمان زندان‌ها در گفت‌وگو با مهر مرخصی را حق یک زندانی ندانست، بلکه امتیازی قلمداد کرد که زندانی بر اساس برخی ضوابط از آن برخوردار می‌شود. در حوادث بعد از انتخابات عده‌یی از محکومین که اکنون دوران حبس خود را می‌گذرانند در چندین نوبت به مرخصی آمدند و برخی دیگر تاکنون نتوانستند از این امتیازی که مورد تاکید مقامات قضایی است استفاده کنند.

این روزنامه با این مقدمه نحوه شرایط اعطای مرخصی را غلامحسین محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضاییه جویا شده و از قول وی نوشته مرخصی حق زندانی نیست بلکه امتیازی است که به زندانی داده می‌شود. افرادی که پس از انتخابات دستگیر شده‌اند مرخصی داشته‌اند مگر اینکه شرایط آنها در بعد از محکومیت‌شان موجب شد که از مرخصی استفاده نکنند. هرکدام که شرایط خلافی بعد از محکومیت‌شان نداشته باشند (یعنی اگر بعد از محکومیت‌شان خلاف دیگری انجام نداده باشند) از مرخصی استفاده کرده‌اند.

اعتماد سپس فصل سوم از بخش سوم آیین‌نامه اجرایی سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور مصوب 20 آذر 84، ماده 216 این آیین نامه را برجسته کرده و نوشته «در مواردی که محکوم پس از تحمل حداقل یک ماه از محکومیت حبس با توجه به نوع جرم ارتکابی و میزان محکومیت از شخصیت، اخلاق و رفتار مناسبی برخوردار باشد شورای طبقه‌بندی می‌تواند پس از اخذ تامین مناسب حداکثر پنج روز در هر ماه به‌طور پیوسته به وی مرخصی اعطا کند.» به موجب این ماده هر زندانی می‌تواند بعد از گذراندن یک ماه از محکومیت خود، هر ماه، پنج روز به مرخصی برود.

شائبه موازی کاری

جام جم در مقاله ای انتصاب علی سعید لو به عنوان معاون امور بین الملل ریاست جمهوری را برجسته کرده و نوشته نباید از یاد برد که برای اعمال سیاست یکدست و هماهنگ بنابر طراحی‌های صورت گرفته و اصول قانونی و همچنین تاکیدات رهبر معظم انقلاب محوریت کار و بازوی هماهنگی و عمل‌کننده اصلی وزارت امور خارجه است. با توجه به موارد فوق به منظور جلوگیری از ایجاد شائبه موازی‌کاری در سیاست خارجی نزد دست‌اندرکاران و افکار عمومی، روشن شدن و شفاف‌سازی حوزه اختیارات و فعالیت هر بخش قطعا ضروری است. چنانچه در مورد شورای عالی امنیت ملی چنین است و به عنوان مثال شاهدیم که محوریت پرونده هسته‌ای به این شورا داده شده است.

جلال برزگر در ادامه افزوده تشکیل معاونت امور بین‌الملل در ریاست جمهوری نیز تا پیش از روشن‌شدن دستور کار و شرح وظایف این معاونت می‌تواند شائبه نوعی موازی‌کاری در سیاست خارجی را تقویت کند، اگر این معاونت به قصد هم‌افزایی نیروها و تمرکز بهتر بر امور مربوط به سیاست خارجی ایجاد شده و قرار نیست جلوتر از وزارت خارجه در فضای بین‌الملل عمل کند، این مهم باید هر چه زودتر برای مسوولان و کارکنان این معاونت و وزارت امور خارجه مشخص شود.

نویسنده مقاله سپس نوشته تجربه تعیین نمایندگان ویژه در قاره‌ها و مناطق خاص و سپس تبدیل حکم آنها به مشاور پس از تذکر عالی‌ترین مقام کشور پیش‌رو قرار دارد. حال برای جلوگیری از رویدادی مشابه بهتر آن‌که بموقع از تقویت شائبه‌ موازی‌کاری در سیاست خارجی جلوگیری شود و با تعیین شرح وظایف و ایجاد تعادل مناسب و تاکید بر محوریت وزارت امور خارجه، از سردرگمی اصحاب فعال در حوزه سیاست خارجی و ناظران و رسانه‌ها جلوگیری به عمل آید.

آیا به روس اطمینان کنیم؟

حشمت الله فلاحت پیشه در سرمقاله رسالت نوشته در اوج بن‌بست مذاکرات ایران و 1+5، روسیه با طرح «گام به گام» خود در صدد احیای دیپلماسی میان این هفت کشور است. مذاکراتی که اگر حرکت‌های مردمی هشت ماه اخیر در منطقه نبود،‌کماکان در راس اخبار تحولات دنیا قرار می‌داشت. هرچند تحرکات دیپلماتیک ‌تازه روس‌ها منجر به جلسات و آمد و شدهایی میان مقامات سیاسی دو کشور شده است اما برای پرهیز ازغافلگیری‌های قبلی باید نگاهی به عملکرد این بازیگر در تحولات گذشته داشته باشیم.

این نماینده سابق مجلس اضافه کرده که روس‌ها در کشانده شدن موضوع ایران به شرایط کنونی بی‌تقصیر نیستند. آنها مدعی بوده‌اند که در قبال ارجاع پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد و صدور قطعنامه‌های ناعادلانه آن شورا، سیاست تاخیر زمانی و تعدیل محتوایی را دنبال کرده‌اند. اما اکنون در شرایطی که تخلفی از ناحیه جمهوری اسلامی ایران اثبات نشده، علاوه بر ارجاع غیر قانونی پرونده از شورای حکام آژانس هسته‌ای به شورای امنیت،‌ چند قطعنامه ناعادلانه نیز صادر شده است. روس‌ها در تحریم ایران همدست شده‌اند. آنها از لحاظ محتوایی نیز بیشتر مشغله خارج کردن «نیروگاه بوشهر» را از شمول تحریم داشته‌اند، نه نگاه توام با مقتضیات حقوق بین‌المللی به این روند.

نویسنده مقاله با اشاره به بدقولی های روسیه به ایران در قبال راه اندازی نیروگاه بوشهر و تحویل موشک های اس 300 ادامه داده میز مذاکره ایران و روس، مملو از گلایه‌های جدی است. آنها تا وقتی که نقش «دست دوم» و یا «پایین دستی» را در معادلات امروز دنیا بازی می‌کنند، نمی‌توانند شریک قابل اعتمادی باشند. هرچند که تحولات امروز خاورمیانه و شمال آفریقا و کشاندن و دستکاری تحولات به حریم‌های مدنظر روسیه، آنها را به شدت نگران کرده است.

سرمقاله نویس رسالت خاطرنشان کرده که روسیه تنها در قبال صورت مذاکرات از ناحیه 1+5 ماموریت دارد و نمی‌تواند در قبال محتوای مباحث تعهدی را نسبت به طرف ایرانی متقبل شود. اما آنچه همواره مورد اعتراض جمهوری اسلامی بوده است نه صورت، بلکه محتوای مذاکرات بوده است لذا هر آنچه در قبال طرح گام به گام روسیه مطرح شده، هنوز از حوزه صوری خارج نشده است.

ارایه غیر رسمی آمار رسمی

اعتماد در گزارش اول امروزش ارایه آمارهای تازه مرکز آمار ایران از شاخص های مهم اقتصادی به مجلس را دستمایه کرده و نوشتهروز سه‌شنبه مسوولان مرکز آمار ایران به کمیسیون اقتصادی مجلس گزارشی ارایه دادند که جزییات شاخص‌های مهم اقتصادی کشور را شامل می‌شود؛ آماری که به گفته چهره‌های اقتصادی مجلس حکایت از بدتر شدن وضع اقتصادی چهار ماه ابتدایی امسال نسبت به سال گذشته دارد. نمایندگان از این گزارش دو نوع واکنش نشان دادند؛ یکی همان ابراز نگرانی نسبت به دلایل بدتر شدن وضع اقتصادی کشور است و دیگری طرح این سوال که چرا این آمار در اختیار افکار عمومی و چهره‌های اقتصادی قرار نمی‌گیرد؟

صبا آذرپیک در این گزارش نوشته نمایندگان مجلس که آخرین آمار تورم و بیکاری به صورت «محرمانه» به دست‌شان رسیده، نسبت به اینکه با دستور رییس‌جمهور این آمار رسانه‌یی نمی‌شود اعتراض و تصمیم دارند طرحی را به صحن بیاورند تا بار دیگر بانک مرکزی موظف شود آمار مربوط به تورم، بیکاری و رشد اقتصادی را رسانه‌یی کند؛ طرحی که دیروز در راهروهای مجلس برایش امضا جمع می‌شد اگر به صحن بیاید و تصویب شود دستور رییس‌جمهور برای ممنوعیت ارایه آمار تورم و بیکاری از سوی بانک مرکزی لغو می‌شود و بانک مرکزی موظف است از این پس آمارهای اینچنینی را به صورت علنی ارایه کند.

به نوشته این روزنامه بنا بر گفته غلامرضا مصباحی مقدم مرکز آمار در گزارشی که به مجلس ارایه داده نرخ تورم تیر امسال را 19 و 6 درصد اعلام کرده است. نمایندگان مجلس هم به مرکز آمار اعلام کرده اند که این مرکز باید آمارهای تولیدی خود را اعلام عمومی کند چون افکار عمومی و چهره‌های اقتصادی و کارشناسان مستقل هم باید دسترسی آزاد به آمارهای اقتصادی داشته باشند.

چشم انداز تورم

شرق در سرمقاله اش به موضوع افزایش نرخ تورم پرداخته و نوشته پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تورم روند صعودی به خود گرفته است به‌طوری‌که تورم واقعی با آمار اعلام شده اختلاف دارد. تداوم ‌این روند می‌تواند آثار جبران‌ناپذیری بر اقتصاد بگذارد، چراکه وقتی تورم خیلی بالا باشد به صورت مارپیچی افزایش می‌یابد. به این معنا که افزایش بیشتر دستمزد‌ها منجر به افزایش بیشتر قیمت‌ها می‌شود و این یکی باز هم منجر به افزایش بیشتر دستمزد‌ها خواهد شد. مارپیچ تورمی که مارپیچ دستمزد قیمت است، ویژگی کنونی تورم در ایران است که همراه با رکود موجود پدیده رکود تورمی در حال گسترش را پدید آورده است.

حسین راغفر در ادامه این مقاله نوشته نباید فراموش کرد تورم موجود حاصل مجموعه اقدامات و سیاست‌های دولت طی سال‌های گذشته بوده و در صورتی که طرح‌هایی از جمله حذف چهار صفر نیز به اجرا گذاشته شود، معلوم نیست چه رشدی در انتظار تورم خواهد بود. به نظر می‌رسد حذف چهار صفر از پول ملی تورم را در ایران سه رقمی خواهد کرد.

جهان صنعت نیز سرمقاله امروزش را به همین موضوع اختصاص داده و نوشته با توجه به اینکه پیش از این هم کارشناسان با اجرای هدفمندی یارانه‌ها پیش‌بینی رشد تورم تا مرزهای سال 73 و عبور از تورم 40 درصدی را هشدار داده بودند اما دولت معتقد بود، تورم حدود 20 درصد در سال افزایش خواهد یافت و این میزان هم موقتی است. اما شواهد نشان‌دهنده این است که دولت بیشتر وعده‌هایی را می‌دهد که نمی‌تواند عملی کند، پیش از این هم دولت گفته بود باید نرخ بیکاری صفر درصد شود اما این‌طور که نشد هیچ به 5/13 درصد هم رسید بنابراین با بایدها نمی‌توان شاهد رشد اقتصادی باشیم.

مهدی تقوی در این مقاله خاطرنشان کرده که هم‌اکنون دولت با مشکل افزایش تورم و افزایش بیکاری روبه‌رو است.کاهش بهره‌وری عوامل تولید در اقتصاد و افزایش هزینه‌های تولید باعث ایجاد رکود تورمی در اقتصاد ایران شده است به هر حال برای کنترل این شرایط اقتصادی لازم است بانک مرکزی که با مشکل عرضه هم روبه‌رو می‌باشد سیاست‌های طرف عرضه را در پیش گیرد، یعنی افزایش بهره‌وری نیروی کار که روزانه هشت ساعت کار مفید انجام دهد.علاوه بر این یکی دیگر از فاکتورهایی که باعث کاهش نرخ تورم می‌شود، افزایش نرخ سود سپرده‌هاست که در این حالت هم سیاست‌های طرف عرضه تقویت می‌گردد و اگر مردم پول خود را در بانک‌ها سرمایه‌گذاری کنند باعث کاهش نرخ تورم می‌شود.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.