روزنامه های صبح امروز در عنوان های اصلی خود از دیدار رهبر جمهوری اسلامی با شاعران و ادیبان نوشته و از زبان آیت الله خامنه ای از حاضران خواسته اند اشعار انقلابی بسرایند. کیهان در گزارشی از "دیدار صمیمی شاعران با رهبر انقلاب" از قول آیت الله خامنه ای خطاب به شاعران نوشته "بیداری منطقه را به گفتمان روز تبدیل کنید" و حمایت همین گزارش را با تیتر "ضرورت پایبندی به گفتمان انقلابی" منعکس کرده است.
مذاکرات هسته ای ایران و روسیه، مصاحبه متفاوت خبرگزاری جناح راست با علی مطهری نماینده تهران، تهیه یک کلیپ جنجالی دیگر در قیاس احمدی نژاد و بزرگان دین، تحلیل جنجال سازی های تازه دولت برای کسب پیروزی در انتخابات از جمله دیگر مطالب این روزنامه هاست.
شصت میلیارد از کجا آمد، فقر و شکایت از کی افتخار شد
"شصت میلیارد دلار درآمد یارانه هدفمند" تیتر اول شرق است و تهران امروز همین گزارش را با عنوان "معمای درآمد هدفمندی یارانهها" منعکس کرده است.
تهران امروز در گزارش اصلی خود نوشته وزیر اقتصاد در آمد هدفمندی یارانهها را طبق اعلام صندوق بینالمللی پول حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد، صندوق بینالمللی پول این ارقام را از روی دادههایی به دست میآورد که توسط خود منابع آماری داخلی به آنها ارائه میشود.
به نوشته این گزارش دولت باید هر شش ماه یکبار یک گزارش کامل از نحوه اجرای قانون یارانهها به مجلس و نهادهای نظارتی ارائه کند. البته کل درآمد پیشبینی شده از هدفمندی یارانهها در قانون بودجه سال ۹۰ حدود ۵۴ هزار میلیارد تومان با برآورد حدود ۷۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر یارانهبگیر بوده است اما در حال حاضر طبق آخرین اخبار اعلام شده تعداد یارانهبگیران حدود ۷۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر شده است.
سعید لیلاز هم در شرق نوشته معتقدم درآمد ۶۰ میلیارد دلاری یک عدد غیرواقعی است. فرض را بر این بگذاریم که ارزش کل انرژی تولیدی کشور چیزی در حدود ۲۵۰ میلیارد دلار است، در این صورت دستکم تا پیش از اجرای طرح هدفمندی یارانهها انرژی به ارزش حدود ۱۵۰میلیارد دلار در داخل کشور مصرف میشده و ما تنها صد میلیارد دلار آن را صادر میکردهایم. حال گفته میشود که درآمد حاصل ما از هدفمندی یارانهها، یعنی درآمد دولت نزدیک به ۶۰میلیارد دلار است. پذیرش این عدد به منزله آن است که ما بپذیریم در هفت ماه گذشته به صورت ماهانه هشت تا ۹ میلیارد دلار در مصرف انرژی صرفهجویی کرده و مصرف از ۱۲ و نیم میلیارد دلار به ۴ و نیم میلیارد دلار در ماه برسد که این واقعیت ندارد.
نویسنده اقتصاددان یک فرض دیگر را مطرح می کند: دولت در قالب یارانه نقدی ماهانه چیزی در حدود سه تا سهونیم میلیارد دلار به مردم پرداخته و از آنجایی که تاکنون هیچ پرداخت دیگری به بخش صنعت و... انجام نشده بنابراین اگر بخواهیم عدد اعلامی را بپذیریم آن وقت شاید لازم باشد برای خیلی از پرسشها به دنبال پاسخ بگردیم. اینکه چرا در پنجماه گذشته از سالجاری هیچ نشانهای از تحرک در اقتصاد کشورمان دیده نشده است؟
و مقاله شرق در نهایت می نویسد اینکه چرا در شرایطی که مجموع بودجه محقق شده عمرانی کشور در سال ۸۹ حتی به ۵۵ درصد بودجه پیشبینی شده نرسید دولت این افزایش درآمد را به افزایش بودجه عمرانی اختصاص نداده و چرا امروز در حالیکه وزیر اقتصاد چنین آماری را ارایه داده نمایندگان بخش صنعت و حتی رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس از عدم پرداخت سهم ۳۰درصدی صنایع از هدفمندی یارانهها گلایه میکنند؟ اینها سوالهایی هستند که اگر بخواهیم استثنائا این آمار اعلام شده دولت را قابل اتکا بدانیم، به راحتی پاسخی برایشان نخواهیم یافت.
مردم سالاری در سرمقاله خود نوشته اگر در روزهایی که مجلس جلسه دارد، گذرتان به آنجا افتاده باشد. خیل عظیم هموطنان عزیز را می بینید که برای رسیدن به حق خود صحیفه ای در دست، دست به دامان نماینده ای می شود تا ایشان دستی از آستین بیرون آورند و سفارش نامه ای برایش بنویسد. این عمل نمایانگر عدم اجرای صحیح قانون در کشور است زیرا مجلس جای قانون گذاری است نه سفارشات جاریه.
نویسنده به ادعای رییس دولت در مورد سی میلیون نامه شکوائیه مردم به نهاد ریاست جمهوری اشاره کرده و پرسیده این مایه مباهات است یا شرمندگی؟ اگر بخواهیم به آمار مراجعه کنیم ایران ۷۴ و نیم میلیون نفر جمعیت است که بیش از ۳۵ درصد آن زیر ۲۰ سال تشکیل اند یعنی تنها حدود ۲۰ میلیون خانوار در ایران وجود دارد و از این خانوار تنها پدر یا مادر خانواده برای طرح مشکل خود مراجعه کرده باشد آشکار می شود رقم واقعی نیست.
سرمقاله مردم سالاری نوشته ۲۰ میلیون و نه سی میلیون، اما باید گفت این آمار کم کاری و عدم توانایی قوه مجریه را در اجرای قانون و جاری و ساری و نمودن آن نشان می دهد. باید گفت درست است که تبلیغات خوب است، اما نه تبلیغاتی که مایه مباهات نباشد.
مبارزه با آنتن و دیش، موضوع روز
شوق از چیست؟
"قتل های زنجیره ای، نهضت آزادی، انتخابات ۸۸ شبهه تقلب، اعتراضات خیابانی موسوی و کروبی" عنوان گفته های علی مطهری در روزگار است.
عبدالجواد موسوی در مقاله ای در همین روزنامه نوشته آنچه مرا سر ذوق آورده، بیش از آنکه به محتوای سخنان علی مطهری برگردد، به لحن منطقی و مودبانه و رعایت اخلاق و انصاف در کلام ایشان مربوط میشود. علی مطهری در این گفت وگو آدم منصف و مومنی است که از اتهام زدن و نسبت دروغ دادن به دیگران پرهیز دارد. درباره موضوعی که اطلاع ندارد، اظهارنظر نمیکند. مخالفانش را به کفر و ارتداد متهم نمیکند. به مردم احترام میگذارد. دچار توهم توطئه نیست. با خیال پردازی نسبتی ندارد و چیزی به نام "عقل" را به رسمیت می شناسد. نهادهای مردمی و مدنی را قابل نقد میداند.
به نظر مقاله روزگار وی قداست تراشی و دین فروشی نمی کند. اگر میخواهید به اهمیت آنچه گفته ام پی ببرید گفت و گوی آقای مطهری را در همین شماره امروز روزنامه بخوانید و بیش از آنکه در پاسخ های ایشان دقیق شوید در پرسش های طرف مقابل تامل کنید تا قدر و قیمت علی مطهری را بیشتر و بیشتر بدانید.
در انتهای مقاله آمده: پرسشگر هر که را چون او نمیاندیشد، به کفر و ارتداد و زندقه و جاسوسی سیا و موساد و اینتلیجنت سرویس متهم میکند و کم مانده در همین جلسه تکلیف علی مطهری را مشخص و حکم محکومیتش را صادر کند.
پوریا عالمی در ستون کاناپه اعتماد به یک سئوال خبرنگار خبرگزاری فارس از علی مطهری گزارش کرده که پرسیده بود مگر مواضع آقای صانعی با گوگوش یکی نیست؟» به نظر شما کدامیک از گزینههای زیر درباره این خبرگزاری صحیح است؟
طنزنویس این روزنامه معتقد است پرسشگر فارس یا با مواضع آقای صانعی خوب آشنا نیست یا با مواضع خانم گوگوش خیلی خیلی خوب آشنا است، ممکن است در این خبرگزاری اگر مواضع آقای صانعی شفاف نیست، اما خانم گوگوش طرفدار زیاد دارد و بالاخره بچههای گروه سیاسی این خبرگزاری، بیزحمت این آلبوم آخر رو دانلود کردید – قبل از تحلیل استراتژی ترانههای گوگوش - یه کپی هم به ما بدید. ممنون.
نکته دوم این که خبرنگار فارس برایش سوال پیش آمده که «آیا به همان شدت که با رسانههای ارزشی برخورد میشود با سایر رسانهها هم میشود؟» طنزنویس چند جواب داده:
الف- ضمن همدردی با خبرگزاری مورد اشاره و توابع، عرض شود که: نه، متاسفانه. ب- ضمن همدردی با این خبرگزاری و توابع، عرض شود که: نه به این شدت. پ- ضمن همدردی با این خبرگزاری و توابع، عرض شود که: نه، شرمنده این تبعیض هستیم. ت- ضمن همدردی با این خبرگزاری و توابع، عرض شود که: ببین این آلبوم گوگوش دانلود شد یا نه، اخوی؟
و بالاخره این که خبرنگار گفته نه، ما این را قبول نداریم. میگوییم نهضت آزادی، آزادی داشتند. پوریا عالمی جواب داده:
الف- چون این خبرگزاری میگوید «ما این را قبول نداریم.» ب- چون این خبرگزاری میگوید «ما میگوییم.» پ- خیلی تابلو است که. توی اسمشان «آزادی» است دیگر. ت- هنوز دانلود نشده؟ عجیبه، شما که هم سرعت اینترنتت بالاست هم فیلتر نداری.
و پایان طنز کاناپه اعتماد این است:در این فاصله که دوستان دارند آلبوم آخر را دانلود میکنند، به نظر شما کدام ترانه زیر مواضع خانوم گوگوش را برای این خبرگزاری روشن کرده و چرا؟
الف- «اونجا کییه کییه / پشت دیوار کییه / سایهش رو من میبینم» چون به سایه موساد و سیآیای اشاره مستقیم کرده. ب- «هم صدای بیصداییم / با هم و از هم جداییم / خسته از این قصههاییم / هم صدای بیصداییم» چون به وضوح در حال تبانی و ایجاد اجتماع برای براندازی و بر هم زدن نظم عمومی است. پ- «با تو من بهارم / بیتو شورهزارم / وقتی هستی خوبم / وقتی نیستی، بیتو، یه قاب شکسته، رو دیوارم» چون با خودزنی و تبدیل خود به یک قاب شکسته روی دیوار سعی در سیاهنمایی و نشان دادن چهرهیی منفی از جامعه دارد...
کارناوال انتخاباتی آقای خاص
مردم سالاری در صدر اخبار خود نوشته "انتقادات امروز اصولگرایان همان سخنان دیروز اصلاح طلبان است"، اعتماد نوشته "محمود احمدی نژاد به مختار ثقفی تشبیه شد"، و آرمان خبر داده "جریان سوم در بدنه اصولگرایان شکل می گیرد".
فرزانه آیینی در گزارشی در اعتماد نوشته بار دیگر کلیپی درباره احمدینژاد و مقایسه او با یکی از شخصیتهای تاریخی ساخته شده تا انگشت اتهام برای ساخت این فیلم به سمت جریان خاص نشانه برود. این بار هم تنها چند روز پس از ماجرای ویژهنامه روزنامه ایران برخی، انتشار سیدی با نام عبرت تاریخ را به جریان خاص منتسب میکنند. این جریان در مظان انتشار کلیپی هستند که احتمالا در روزهای آینده در فضای رسانهای کشور از آن زیاد خواهیم شنید. همچنان که قبلا انتشار سیدی مستند ظهور و تشبیه رئیسجمهور به یکی از یاران امام زمان جنجال آفرین شد.
به نوشته این روزنامه این کلیپ تازه که «عبرت تاریخ» نام دارد، در حالی منتشر شده است که هنوز موج واکنشها به خاتون ـ ویژهنامه جنجالی روزنامه ایران ـ فروکش نکرده است و مواضع مشاوران و معاونان رسانهیی محمود احمدینژاد ـ علیاکبر جوانفکر، مهدی کلهر و محمدجعفر بهدادـ درباره فلسفه حجاب و عفاف و چادر از تب و تاب نیفتاده است.
گزارشگر اعتماد تاکید کرده این مواضع واکنش مراجع و علمای حوزه و چهرههای اصولگرا را در پی دارد؛ واکنشهایی که محور اصلی آنها یک چیز است، جریان مشهور به انحرافی به جذب آرای انتخاباتی قشری است که به خاطر حساسیت اصولگرایان بر مساله حجاب و موضوعاتی چون آن از جناح راست رویگردان بودهاند.
مردم سالاری در سرمقاله خود نوشتهجن گیرها و رمالان بازداشت شدند تا مرد استخبارات مورد غضب قرار گیرد و سخن از خط قرمز به میان آید. مقاومت های جدی در مقابل کارناوال انحرافی مشاهده شد اما غافل از یک اقدام عملی برای روشنگری و برطرف کردن نقاط مبهم پرسش ذهن جست وجوگر جامعه. هر چه کارناوال به پیش می رود بر نوازندگان افزوده می شود و مهره های آنها سمت های کلیدی تری را تصاحب می کنند.
خاتون قطعه ای است که موسیقی دانان انحرافی از آن به عنوان برگ برنده برای کسب نظر قشر خاکستری یاد می کنند. خاتون را می توان پس از رضاخان دومین مخالف سرسخت حجاب در ایران اسلامی قلمداد کرد. شاه شاهان قاجار، ناصرالدین شاه چگونه توانسته رنگ سیاه را به مادران ما تحمیل کند؟
به نوشته مقاله مردم سالاری کمتر از ۲۰۰ روز تا انتخابات پارلمانی ایران اسلامی مانده است و کارناوال آقای خاص برای تصاحب ۱۷۵ کرسی در شهرهای کوچک و بزرگ مراسم برگزار می کند و از کمک های سخاوتمندانه مالی به عنوان یک موهبت استفاده می کنند. آیا گسل جریان انحرافی در راستای حرکت نوازندگان التقاطی باید زلزله ای ایجاد می کرد و افشای ابعاد پرونده رمالان و جن گیرها مایه نگرانی آنهاست؟
نظامی تحت تعقیب نیست
ابتکار در سرمقاله خود اشاره کرده که پرفروشترین کتاب در آمریکا ترجمههای مثنویمعنوی است و نتیجه گرفته جامعه امریکایی بهسمت عرفان، اخلاق و معنویت گرایش پیدا کرده است. این در حالی است که در کشور خود ما، بیآنکه آشنایی چندانی به این گنجینه عظیم عرفانی داشته باشیم، این قرآن منظوم فارسی را تکفیر میکنیم. خیام در انگلیس به انجیل کوچک معروف است؛ یعنی ترجمههای رباعیات این شاعر بزرگ و ژرفاندیش نزد مردم انگلیس همان مرتبهای را دارد که حافظ نزد ایرانیان.
نویسنده این مقاله سپس به نظامی گنجوی می رسد که بنظر وی از آن شاعرانی است که بهراحتی به کسی ویزا نمیدهد که بتواند پیچیدگیها و تعقیدات لفظی و معنایی ابیات گنجینههای نظامی را فهم کند، اما خبر رسید که ابیاتی از خسرو و شیرین همین شاعر باید تغییر داده شود یا حذف شود که اجازه چاپ پیدا شود.
سرمقاله ابتکار پرسیده حالا همهچیز را درست کردهایم و میخواهیم می، معشوق، عشق، زلف و... را از اشعار حذف کنیم، گو اینکه عامل آن هشتاددرصد ارتباط دختران دانشآموز با پسران و این همه شرابخواری و ارتباطات جنسی نامشروع و... همین چند بیت معاشقه و میگساری است. اینهمه فیلمهای مبتذل، سکس، سوپر و فوقسوپر در جامعه موجود است. اینهمه برنامههای مهوع ماهوارهای شب و روز جوانان را به خود مشغول ساختهاند. بازار دوستی و صیغه که علناً رواج پیدا کرده است. برای چندهمسری نسخه قانونی پیچیدهایم. خانه عفاف را در بوق کردهایم و... حال چه شده که به این رسیدهایم که اسناد هویت ملی خویش را تکهپاره کنیم؟
آشوب در بریتانیا
در حالی که همچنان گزارش هائی از آشوب هفته گذشته لندن در صفحات روزنامه های امروز صبح هم دیده می شود سعید اعتمادی در ستون طنز اعتماد به جزیره بریتانیا پرداخته و نوشته:
انگلیس: یک جزیره در غرب آفریقا که به شیوه پادشاهی اداره میشود و پادشاه همیشه منتظر است ملکه به او اجازه بدهد که آب بخورد. قدیمیترین کشور استعماری جهان که همه کارها را در اکثر کشورهای خاورمیانه انجام میدهد، بدون اینکه خودش خبر داشته باشد.
سیستم سیاسی: سلطنتی، لیبرال، سوسیالیست، امپریالیست و پارلمانی. نقش اصلی را در این کشور نخستوزیر دارد، تغییر نخستوزیر در انگلیس برخلاف لیبی و پاکستان از طریق انفجار یا کودتا یا اعدام صورت نمیگیرد، بلکه از طریق انتخابات صورت میگیرد. در دو حالت دولت انگلیس تغییر میکند؛ اول: یک درصد به بیکاران یا تورم اضافه شود؛ دوم: ۲۰۰ هزار نفر تمام انگلیس را به آتش بکشند. پس از تغییر دولت مردم انگلیس روزهای تعطیل به کافه میروند و فریاد میکشند.
آموزش: انگلیس به دلیل اینکه مدرسه دارد، مشکل آموزشی دارد و چون مشکل آموزشی دارد، دانشآموزان آن روزهای تعطیل برای حل مشکلات آموزشی به مغازهها حمله میکنند و پلیس را کتک میزنند و از سیگار و مشروبات مضر الکلی بدون پرداخت پول استفاده میکنند.
کارتون روز
"بلاتکلیفی با دو نرخه شدن دیه" عنوان اصلی فرهیختگان است و قدس از "دیه ۹۰ میلیونی و دغدغه های شخص ثالث" نوشته است.
+0
رأی دهید
-0
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.