خیابانی در تهران به نام شهیده راشل کوری نامگذاری شد


خیابانی در تهران به نام شهیده راشل کوری نامگذاری شد

یک عضو پارلمان کودکان فلسطینی عکس راشل کوری را در دست دارد.

شورای اسلامی شهر تهران خیابانی را در منطقه شش پایتخت ایران به نام «راشل کوری»، تبعه آمریکایی که در سال ۲۰۰۳ بر اثر برخورد یک بولدوزر نظامی اسرائیلی در نوار غزه کشته شد، نامگذاری کرد.

رسانه‌های ایران گزارش داده اند که شورای اسلامی شهر تهران در سیصد و نود و چهارمین نشست علنی خود در روز چهارشنبه، خیابان ۲۷ منطقه شش پایتخت را به نام «شهیده راشل کوری» نامگذاری کرده است.

هنوز مشخص نیست که چه زمانی تابلوی نام این شهروند آمریکایی بر روی دیوار خیابان نصب خواهد شد.

راشل آلین کوری، فعال مدنی از ایالت واشینگتن بود که برای جلوگیری از تخریب خانه‌های فلسطینی ها به نوار غزه رفته بود.

وی در ۱۶ مارس سال ۲۰۰۳ در حالی که سعی می‌کرد مانع حرکت یک بولدوزر نظامی اسرائیلی برای تخریب یک خانه فلسطینی در مرز رفح شود بر اثر اصابت تیغه‌های بولدوزر کشته شد. خانم کوری هنگام مرگ ۲۳ سال داشت.

روزنامه همشهری در شماره روز پنجشنبه خود نوشت که شورای شهر تهران در صدد بود زودتر این نامگذاری را انجام دهد ولی سرانجام در جلسه علنی روز چهارشنبه این نامگذاری را تصویب کرد تا به نوشته این روزنامه، «نام راشل در پایتخت ایران نیز همچون دیگر شهرهای جهان زنده بماند.»

این نخستین بار پس از انقلاب بهمن ۱۳۵۷ است که خیابانی در تهران به نام یک تبعه آمریکایی نامگذاری می‌شود.

پیش از انقلاب حداقل سه خیابان در پایتخت ایران نام رؤسای جمهوری آمریکا را بر خود داشتند: خیابان دوایت آیزنهاور که هم اکنون خیابان «آزادی» است؛ خیابان جان اف کندی که پس از انقلاب به «توحید» تغییر یافت و خیابان فرانکلین روزولت که در حال حاضر خیابان «مفتح» است.

هم اکنون مناطق محدودی در تهران با نام‌های مکان‌ها و شخصیت‌های غربی وجود دارند که معروف‌ترین آنها خیابان بابی ساندز، مبارز ایرلندی است که در سال ۱۹۸۱ به دلیل اعتصاب غذا در زندانی در بریتانیا جان خود را از دست داد.

نام ادوارد براون، مستشرق بریتانیایی، که آثار مختلفی درباره ایران نوشته بود نیز بر روی خیابانی در حاشیه دانشگاه تهران - خیابان ۱۶ آذر- گذاشته شده است.

نوفل لوشاتو، منطقه‌ای در اطراف پاریس نیز به دلیل اقامت آیت‌الله خمینی در فرانسه بر روی خیابانی در مرکز تهران نامگذاری شده است.

جمهوری اسلامی ایران و آمریکا از زمان اشغال سفارت ایالات متحده در تهران در ۱۳ آبان ۱۳۵۸ و به گروگان گرفتن ۵۲ کادر دیپلماتیک این کشور، روابط سیاسی با یکدیگر ندارند.

آمریکا و کشورهای غربی بارها ایران را به دلیل برنامه هسته‌ایش و آنچه که نقض حقوق بشر در ایران عنوان می‌کنند محکوم کرده‌اند. مقام‌های ایران نیز مقابل آمریکا را به حمایت از اسرائیل در قضیه فلسطینی‌ها و نقض حقوق آنها متهم می‌کنند.
ARTEMIS-SW - فرانسه - پاریس
حالا شهید ایرانی کم شد نوبت خارجی شد با همین شهید بازی و استخوان مردگان جنگی که خود بیشرفتان مسبب ان بودید کارخانه خر سازیتان برای پیداکردن مرید را سازمان می دهید اگر یک جو شرافت در شما بود خیابانی را برای جان باختگان 2 سال پیش نامگذاری می کردید/ این دختر امریکائی بوسیله ی اسرائیل کشته شده به شما چه مربوط//چرا از ان مرد ایتالیائی که برای دفاع از فلسطینیها به انجا رفت و بوسیله ی خود فلسطینیها کشته شد چیزی نمی گوئید و ایرانیانی که بوسیله ی اوباش حزب الله لبنان و چند عضو حماس در خود ایران میهنشان به قتل رسیدند و پاسداران و بسیجی قاتل شما در سوریه????????
پنج‌شنبه 20 مرداد 1390

ben 15 munich - المان - مونیخ
ادم چندش درمیاد از تروریستهای فلسطینی و شهدای الکی.
پنج‌شنبه 20 مرداد 1390

Michael Jackson L.O.V.E - ایران - تهران
جالبه خبرو میزاره: *بر اثر اصابت تیغه‌های بولدوزر کشته شد* بنده خدارو با قصاوت تمام عمدا زیر گرفتن اونوقت مینویسن بر اثر اصابت...!!
پنج‌شنبه 20 مرداد 1390

romano - ایران - تهران
شهید بی حجاب قبول نیست! ولی یک چیزی رو اثبات کرد اونم اینکه .. بیشتر از همه آیات اعظام است ما خبر یک اخوند رو در این 32 سال با یک پیکان هم نشنیدیدم چه برسه به بولدوزر برای حق مردم. ای وای آخوندا حسابی پس بدید تو تاریخ جها نوشته بشه. مقصر خودتونید.
پنج‌شنبه 20 مرداد 1390

morid - ایران - بوشهر
هر کس ازمظللوم دفاع کند برای ما مردم ایران عزیز و قابل احترام است زن مرد واز هرملیتی باشد دین دار یا لاییک باشد فرق نمیکند روانت شاد راشل کوری وننگ ابدی بر اشغال گران فلسطین که تورا زیر چرخهای لودرشان له کردند.
پنج‌شنبه 20 مرداد 1390

pelle - سوئد - استکهلم
چرا خیابانی به نام ندا ، سهراب یا یکی از قربانیان کهریزک نامگذاری نمیشود. هرکسی میتواند مقدس شود فقط بشرطی که پای فلسطین در میان باشد.
پنج‌شنبه 20 مرداد 1390

samy1221 - قطر - دوحه
هرچیزی حد و حسابی داره حتى اسم شهید هم رو تو چشم مردم سیاه کردن هر چی اینها ازش طرفداری میکنن مردم ایران از متنفر میشن
پنج‌شنبه 20 مرداد 1390

baran828 - ایران - تهران
ای خدااااا...دلم گرفته!یعنی اگه منم یروزی شهید بشم اسمم لااقل تو اوگاندایی ،افغانستانی ...........چمیدونم یه قبرستونی نامگذاری میشه؟!چقدر تو کشور خودم احساس غربت میکردم همیشه............خوشبحالشون هم تو کشور خودشون هم تو کشورای دیگه عزیزن.مردم از اینهمه سرخوردگی!
پنج‌شنبه 20 مرداد 1390

shahryar-khan - کانادا - مونترال
عجب کفران نعمتی کرده این راننده لودر
پنج‌شنبه 20 مرداد 1390

mashady - انگلیس - منچستر
shahryar-khan - کانادا - مونترال چشماتو درویش کن به شهید زل نزن سوسک میشیا
جمعه 21 مرداد 1390

gol andam - سویس - زوریخ
یادشون رفت با ماشین از روی زنان و مردان شجاع ایرانی رد شدن...کور خودشون...بینایه ملتهایه دیگه...برید بمیرید که شما ها کم ستم در حق ملت ایران نکردین وهنوز هم روتون سنگ پایه قزوینه ...خیابون به اسم یه خارجی می کنید.که هیچ ربطی به ما نداره
جمعه 21 مرداد 1390

bita tehrani - کانادا - ویکتوریا
مرید کوچولو باز تو از قول ملت ایران حرف زدی? مردم خودشان بلدند حرف بزنند,شما فعلا ''جانان من اندوه لندن کشت ما را '' را سینه بزن.
جمعه 21 مرداد 1390

دستان - ایران - تهران
دولت مردان غربی و ادامه هایشان حق دارند ناراحت باشند چون عمل شجاعانه مرحوم راشل کوری باعث شرمندگی آنان شد .ما از هر عمل انسانی در دفاع از هر مظلوم واقعی حمایت میکنیم .حال فرق نمیکند که آن شخص مرد و یا زن ویا هر مذهب قانونی باشد مهم عمل نیک اوست که کمترین پاداشش نام گذاری محل و یا خیابانی به نام اوست.
جمعه 21 مرداد 1390

مهدی کیانمهر - ایران - تهران
خانم آرتمیس هر فحش و دری وری می ده بده ولی اسم شهداء جنگ ایران با عراق رو نیار که اونوقت جواب زیاد دارم برات!! اینا خالصترین و بهترین جوونای این مملکت بودن!!
شنبه 22 مرداد 1390

ARTEMIS-SW - فرانسه - پاریس
مهدی کیانمهر - ایران - تهران. اگر یک ارتشی و سرباز به جنگ رفت و برای ایران نه اسلام خونین!!!! جان باخت زنده وجاوید یادش---- و هرکس که برای اسلام و ملا به جنگ رفت به درک// لابد شهید بهشتی و شهید لاجوردی هم احترام دارند چون پیشوند شهید دارند ///چون واژه ی شهید که در ایران بار مذهبی دارد و برای هر بسیجی و پاسدارهم استفاده می شود من بعنوان یک ایرانی نمی خواهم برای یک ایرانی جان باخته/نه تازیان اشغالگر/ از این واژه استفاده کنم/در ضمن فکر نمی کنم هیچ ایرانی راستین نمی خواست ملایان بیگانه و 1000 پدر از جسم او برای تبلیغ خود بهره برند/
شنبه 22 مرداد 1390

ARTEMIS-SW - /فرانسه - پاریس
مهدی کیانمهر - ایران - تهران . فراموش هم نکن مطلب بالا در مورد 2 سال اول جنگ است//با وجودیکه خمینی با تحریک خل و چلهای شیعه ی عراق مسبب ان بود// بعد از انکه صدام پیشنهاد صلح و پرداخت غرامت جنگی داد و ملایان پست فطرت برای بقای خود نپذیرفتند 6 سال بقیه افتخار که هیچ ننگ است/
شنبه 22 مرداد 1390

ARTEMIS-SW - .فرانسه - پاریس
مهدی کیانمهر - ایران - تهران . دری وری--- هم دین خونین و زیر شکمی اسلامت است
شنبه 22 مرداد 1390

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.