با سقوط سهام چند بانک، بار دیگر هراس بازار بورس نیویورک را فراگرفت


با سقوط سهام چند بانک، بار دیگر هراس بازار بورس نیویورک را فراگرفت

گزارش ها حاکی است پس از یک روز بهبود نسبی در بازار بورس نیویورک، بار دیگر شاخص های سهام در بازار بورس با کاهش روبرو شده و ترس از سقوط بیشتر بازار، بازگشته است.

به گزارش رویترز، روز چهارشنبه و در پایان ساعت کاری بازار بورس، چهار درصد کاهش در شاخص بازار بورس گزارش شد. کارشناسان می گویند بازار در حال حاضر به سمت اهداف کوتاه مدت حرکت می کند و به همین دلیل تناوب زیادی نشان می دهد.

در پایان ساعت کاری بورس در روز چهارشنبه، شاخص داوجونز چهار و نیم درصد کاهش داشت، «اس اند پی» هم همین مقدار کاهش را گزارش کرده و «نسدک» هم حدود چهاردرصد کاهش داشته است.

رویترز می نویسد اخبار احتمال مشکلات مالی برای بانک «سوسیته جنرال» فرانسه باعث مشوش شدن بازار شد و ارزش سهام این بانک حدود ۱۴ درصد سقوط کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، صاحبان و مدیران بانک سوسیته جنرال احتمال نگرانی را رد کرده و می گویند این بانک در سلامت کامل مالی است و هیچ مشکلی ندارد.

به تبع سقوط ارزش سهام بانک سوسیته جنرال، دیگر بانک ها هم با مشکل روبرو شدند و ارزش سهام بانک «کی بی دبلیو» هم نزدیک به پنج درصد کاهش داشت. «بنک آف امریکا» هم حدود ۱۰ درصد سقوط ارزش سهام را شاهد بود.

اوضاع مشوش بازار بورس در روز چهارشنبه پس از بهبود نسبی بازار سهام در روز سه شنبه بود. بانک مرکزی آمریکا روز سه شنبه اعلام کرد نرخ بهره را تا میانه سال ۲۰۱۳ ثابت نگه می دارد که این اعلام باعث آرام شدن بازار و بالا رفتن شاخص بازار بورس شده بود.

بازارهای بورس جهانی که دیروز، دوشنبه، بدترین روز خود از زمان رکود اقتصادی سال ۲۰۰۸ تجربه می کردند، روز سه شنبه به آرامش نسبی رسیدند. شاخص داوجونز  در پایان کاری روز سه شنبه، چهار درصد گزارش شد.

بازارهای بورس در یک هفته گذشته روزهای پرچالشی را پشت سرگذاشته اند و غیر از روز سه شنبه، بیشتر پایان ساعات کاری بازار بورس نیویورک، با سقوط ارزش سهام همراه بوده است.

بازارهای عمده سهام در نخستین روز  کاری این هفته خود، یعنی دوشنبه، پس از تنزل اعتبار آمریکا،  به شدت سقوط کردند و نطق کوتاه باراک اوباما هم نتوانست بر بدبینی  عمیق بازار تاثیری بگذارد.

در چند روز گذشته و در بازار بورس نیویورک، شاخص سهام داوجونز با ۵.۵۵ درصد، شاخص نزدک، ۶.۹۰ درصد و استاندارد اند پورز ۶.۶۶ درصد سقوط کرده بود.

در مقابل بهای طلا و فرانک سوییس و ین ژاپن افزایش یافت؛ چراکه بسیاری به دنبال تبدیل سرمایه‌‌های خود به طلا و ارزهای باثبات‌تر هستند؛ ارزش اوراق قرضه تضمین شده خزانه‌‌داری آمریکا هم سیر صعودی داشت. دوشنبه ،دیروز، هر انس  طلا با ۳.۶۸ درصد افزایش به ۱۷۱۲ دلار رسید.

سقوط سهام پس از آن تشدید شد که جمعه شب موسسه «استاندارد اند پورز»  اعلام کرد، به دلیل بدهی‌های سرسام‌‌آور و مشکل تصمیم‌گیری درباره افزایش بدهی‌های آمریکا، اعتبار این کشور را از AAA  به +AA  تنزل می‌دهد.
این موسسه یکی از سه موسسه عمده در ارزیابی اعتبار کشورهاست و بدین ترتیب یکی از این ارزیاب‌ها پس از ۷۰ سال از اعتبار آمریکا کاست. یکی از پیامدهای این تنزل اعتبار، این است که دولت آمریکا برای استقراض‌های بعدی خود باید بهره بیشتری بپردازد.
khosh bavar - ایران - یزد
" نطق کوتاه باراک اوباما هم نتوانست بر " بدبینی عمیق" بازار تاثیری بگذارد " ! در زمان رونالد ریگان وضع usa بدتر از حالا بود و بزرگترین پولداران سهام بانکی از " سراسر جهان " در usa هستند که خواهان ورشکستگی اقتصاد usa نمیباشند ! قیمت طلا با توجه به 1800 دلار انس ان بمراتب ارزانتر از 30 سال پیش است که قیمتش 870 دلار بود, زیرا تورم در انموقع مثل الان زیاد بالا نبود و قرض usa در زمان بعد از جنگ جهانی بیشتر از قرض امروزی usa بود که با اقتصاد خوب تبدیل به ابرقدرت شدند ! و از طرفی خوبی سقوط " بیمورد و بی دلیل " بورس, یک هشدار واقعی به بازار اقتصادی جهان است که بیش از قیمت اصلی اوراق بهادار " زیاده روی " نکنند که مثلا در عرض 1 شب اوراق خریده داری شده به 10 برابر قیمت دیروزش ارزش داشته باشد, به عبارت دیگر این قیمت واقعی ان اوراق بهادار خریددارانش " را بدعادت " کرده بود که
پنج‌شنبه 20 مرداد 1390

khosh bavar - ایران - یزد
قسمت 2): سودجو شده بودند و یک شبه سودها میکردند ! اوراق بهادار امریکایی چون نایاب هستند و در بازار اقتصاد جهانی نام خوبی را دارند. در کل رشد اقتصاد جهانی را به 4,5 - 4,3 درصد تخمین زدند و جهان فقط از اروپا و usa تشکیل نشده است, پس شاد و بدبین نباشند !
پنج‌شنبه 20 مرداد 1390

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.