باغ شازده؛ تجلی هنر عصر قاجار


باغ شازده؛ تجلی هنر عصر قاجار

باغ شاهزاده یکی از زیباترین باغ‌های ایران و نمونه ای شاخص از باغ‌های دوره قاجاریه می‌باشد که در ۴ کیلومتری شهر ماهان و در دامنه کوه‌های تیگران واقع شده است.
این اثر تاریخی در جوار شهر ماهان در 35 کیلومتری کرمان قرار گرفته است. این بنا نمونه ای شاخص از باغ‌های ایرانی می‌باشد که در قرن سیزدهم ه.ق در دوره قاجاریه احداث شده است.
باغ شازده (شاهزاده) دارای مساحتی به وسعت 75 هزار متر مربع بوده که به صورت مستطیل شکل می‌باشد. در این باغ زیبا بناهای مختلفی نیز ساخته شده است از جمله: عمارت اصلی (شاه نشین) در بخش بالایی باغ، در دو طبقه ساخته شده که در بخش شرقی آن حمام بنا قراردارد و می‌توان ویژگی‌های معماری دوره قاجاریه را در آن بخوبی مشاهده نمود.
در قسمت ورودی باغ هم شاهد سردر خانه هستیم که در دو طبقه و با تزئینات زیبایی چون کاشی کاری و نقوش هندسی آراسته شده است.



سردر ورودی باغ
 
همچنین در قسمت‌های مختلف آن درختان گوناگونی چون سرو، کاج، چنار، بید و... وجود دارد که زیبایی‌های این باغ را دو چندان کرده است.
از دیگر ویژگی‌های این اثر آب‌های جاری در آن است، جریان آب که سرچشمه آن از کوه‌های تیگران تامین می‌شود و با جریان یافتن در حوض‌های پلکانی موجود در فاصله میان شاه نشین تا سردر ورودی به همراه درختان رفیعی که در اطراف مسیر آب قرار دارد منظره بسیار باشکوهی خلق کرده است که عبور ازاین مسیر احساس شکوه خاصی را در بیننده ایجاد می‌نماید.



مسیر پلکانی به طرف عمارت اصلی

عمده مصالح بکار رفته در ساخت بناها آجر و ملاط بوده که در اغلب بخش‌ها توسط کاهگل اندود شده و در قسمت‌هایی نیز از کچ استفاده شده است و در برخی قسمت‌های خارجی بناها نیز از کاشی استفاده شده است.
همچنین از مصالحی چون قلوه سنگ و ملاط در پوشش کف محوطه استفاده شده است.
این میراث تاریخی به شماره 966 در سازمان میراث فرهنگی به ثبت رسیده است و هر ساله میزبان هزاران گردشگران داخلی و خارجی بسیاری می‌باشد.


عمارت اصلی باغ شازده




نمای داخلی سردر ورودی


مسیر پلکانی رو به سردر ورودی


حمام موجود در باغ

سارا-تهران - ایران - تهران
دمه شاه ها گرم چه حالی میدادن به خودشون ولی دریغ از اینکه هیچ کدوم از این تجملات بهشون وفا نکرد.
دوشنبه 17 مرداد 1390

baran828 - ایران - تهران
عاششششششششششششق خونه های قجریم.
دوشنبه 17 مرداد 1390

baran828 - ایران - تهران
عاششششششششششششق خونه های قجریم.
دوشنبه 17 مرداد 1390

zartusht67 - المان - فرانکفورت
نگران نباشید این هم این تازیان وحشی ویران میکنند.
دوشنبه 17 مرداد 1390

Royan - المان - المان
هر وقت یکی از این آثار را معرفی می کنید دلم هری میریزه پائین برای اینکه دزد را یاد سنگ می اندازید و فرداست که آخوندای عقده ای بی اصل ونصب با تیشه به ریشه این هم بیفتن.
دوشنبه 17 مرداد 1390

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.