تدارک حمله نظامی به سوریه؛ مقدمه حمله نظامی علیه ایران؟


تدارک حمله نظامی به سوریه؛ مقدمه حمله نظامی علیه ایران؟

مراسم استقبال از بشار اسد در تهران/ مرداد ۸۸

رضا تقی زاده (تحلیلگر سیاسی)
دیمیتری روگوزین، نماینده روسیه در پیمان اتلانتیک شمالی مدعی است که تدارک حمله نظامی ناتو علیه سوریه، مقدمه‌ای است برای فراهم ساختن زمینه حمله نظامی علیه ایران. اظهارات سفیر روسیه در ناتو، علاوه بر انعکاس گسترده در وسایل ارتباط جمعی جهان، در رسانه‌های رسمی جمهوری اسلامی نیز، با حذف بخش نهایی حمله به ایران، بازتاب وسیعی داشته است.

موضوع حمله نظامی علیه تأسیسات اتمی ایران، طی شش سال اخیر هرازگاهی مطرح و پس از پایان سررسید مورد پیش‌بینی، به خبر کهنه تبدیل شده است.

هشدار روز گذشته روگوزین تازه‌ترین حرکت تبلیغاتی-سیاسی روسیه، پیرامون اعلام خطر حمله نظامی علیه ایران به شمار می‌رود. سفیر روسیه در ناتو در ماه ژوئن سال جاری نیز هشدار داده بود که ارسال مجدد کرم‌های اینترنتی مشابه «استاکس نت» به تاسیسات اتمی ایران و راکتور بوشهر، می‌تواند به تجدید فاجعه اتمی در چرنوبیل-اوکراین، بیانجامد.

اینک سفیر خبرساز روسیه، ایجاد آمادگی مابین «بعضی کشورهای ناتو» به منظور مداخله نظامی در سوریه، و یمن را، مقدمه تدارک حمله علیه ایران معرفی می‌کند.

دبیرکل ناتو در گذشته امکان حمله نظامی علیه سوریه را مردود شمرده، اگرچه کشورهای عضو ناتو، هم اکنون طرح و تصویب قطعنامه تنبیهی تازه‌ای در شورای امنیت علیه سوریه را تدارک می‌بینند. مابین کشور‌های ناتو، ترکیه تنهای کشوری است که از امکانات نظامی کافی برای حمله زمینی علیه سوریه برخوردار است. اسرائیل با توانایی‌های نظامی بیشتر، بدون داشتن عضویت رسمی، همپیمان ناتو محسوب می‌شود.

انعکاس خبری گسترده

اظهارات سفیر روسیه پیرامون تدارک ناتو برای مداخله نظامی در سوریه را روزنامه ایزوستیا، چند ساعت پس از انتشار هشدار دوباره مدودف، به بشار اسد و دعوت از وی برای توقف استفاده از زور علیه مخالفان حکومت سوریه، انتشار داد.

رئیس‌جمهور روسیه با مخاطب قرار دادن اسد یاد آور شده بود که در صورت ادامه خشونت‌های کنونی در سوریه، سرنوشت غم‌انگیزی در انتظار وی خواهد بود.

رسانه‌های نزدیک به دولت ایران که تاکنون از کنار گزارش‌های مربوط به نا آرامی‌های داخلی سوریه می‌گذشتند، ضمن انتشار گزارش‌های پراکنده از حضور نظامی ارتش سوریه در شهرهای و اشاره به تلفات روزانه مردم، امروز هشدار تازه روگوزین دایر بر تدارک حمله نظامی ناتو علیه رژیم حاکم بر دمشق را در صدر گزارش‌های خود قرار دادند.

این تغییر سیاست خبری رسانه‌های رسمی ایران را، ضمن گذر از سیاست تلاش برای عادی جلوه دادن اوضاع داخلی سوریه، می‌توان نشانه افزایش نگرانی‌ها نزد حاکمیت سیاسی ایران، نسبت به تغییر احتمالی رژیم بشار اسد در دمشق، و شاید آماده شدن برای مواجه با نتایج مستقیم و غیرمستقیم سقوط  اسد در سوریه تعبیر کرد.

آخرین کارت اسد

استفاده از حداکثر ظرفیت ارتش برای سرکوب مخالفان داخلی، از جمله استقرار ۲۵۰ تانک در شهر حماه، آخرین کارت اسد برای کنترل نا آرامی‌های داخلی  است.

از سویی ادامه حضور سنگین نیروهای ارتش در خیابانها در درازمدت ناممکن است، ضمن آنکه در میان مدت می‌تواند به فرسودگی تدریجی نیروها، افزایش امکان شورش فرماندهان و همچنین ترک خدمت توسط کادرهای نظامی بیانجامد.

اکثریت کادرهای ارتش سوریه، به نسبت ترکیب جمعیت سنی هستند، و رئیس‌جمهور علوی سوریه، بشار اسد، متعلق به شاخه‌ای از اقلیت شیعه در آن کشور است.

از این لحاظ، در صورت بی‌اثر ماندن حضور نظامی سنگین ارتش در شهرهای سوریه، و یا تمرد فرماندهان سنی، رژیم اسد اهرم کارآمد دیگری برای کنترل اوضاع در اختیار نخواهد داشت. در صورت سقوط حکومت اسد، معادلات قدرت در منطقه بشدت دستخوش تغییر خواهد شد.

تغییر سیاست اسرائیل

دولت اسرائیل  که تا ماه قبل گسترش «بهار عربی» از شمال آفریقا به خاورمیانه و مرزهای همجوار را، در تضاد با امنیت ملی خود می‌دید، و به این دلیل، در سکوت از ادامه وضع موجود و ماندگاری اسد در قدرت حمایت می‌کرد، اینک سیاست خود را تغییر داده است.

دولت‌های غربی نیز که تاکنون آشکارا خواستار کناره‌گیری اسد نشده بودند، در یک تغییر جهت تدریجی، بر میزان انتقادات خود از اعمال خشونت در سوریه و کشتار مخالفان افزوده‌اند.

اظهارات تند مدودف خطاب به بشار اسد و پیش‌بینی سرنوشت غم‌انگیز برای رئیس‌جمهور سوریه، در صورت ادامه خشونت‌های جاری، در رسانه‌های اسرائیلی، برخلاف رسانه‌های ایران، به صورت برجسته انعکاس یافت.

در همین رسانه‌ها، اظهارات روگوزین دایر بر اینکه، تدارک حمله مورد ادعای او توسط ناتو، علیه سوریه، مقدمه‌ای است برای فراهم ساختن زمینه حمله نظامی علیه ایران، با آب و تاب بیشتری منتشر شد.

به نظر می‌رسد که تغییر سیاست اسرائیل در قبال حکومت اسد در سوریه، با وجود غیر قابل اجتناب بودن پاره‌ای هزینه‌های کوتاه مدت آن، بیشر با این انگیزه صورت گرفته که در میان مدت، تحقق هدف بزرگتری را امکان‌پذیر سازد.

در جمع‌بندی‌های نظامی ناتو، توانایی‌های دفاعی کشورهای لیبی و یمن کوچک، سوریه اندکی بزرگتر، و توانایی‌های دفاعی ایران در رده متوسط قرار داده شده است. روسیه معتقد است که ناتو در حال حاضر به حمله نظامی علیه یک هدف متوسط در اندازه ایران قادر است، و حمله نظامی به سوریه انجام آن را تسهیل خواهد ساخت.

بی‌شک سقوط احتمالی رژیم سوریه، یا در نتیجه تحولات داخلی و یا در نتیجه اقدامات فرضی خارجی، در هرحال به جدایی دمشق از تهران خواهد انجامید. این جایزه‌ای است که شاید تل‌آویو در میان مدت، تحقق آن را هدف قرار داده است و به این امید از رژیم اسد دل شسته است.
DKDK - دانمارک - اسلیس
این کشورهای غربی هر چی و هر کی برای منافعشان خوب باشد راتصدیق میکنند.بخدا که اینان اصلا فکر ملت نیستند.
یکشنبه 16 مرداد 1390

khosh bavar - ایران - یزد
یکی از صفات متمایز غرب و جهان اول در این است که " دگم مانند " با مسائل اجتماعی و سیاسی خود و سایر کشورها برخورد نمیکنند و با " انعطاف پذیری " به سوی مشکلات و راه حل او میرونند و انرا پیدا میکنند که نمونه اینگونه سیاست را در کشور اسرائیل مشاهده میکنیم که " تغییر سیاست " داد و به سوریه پشت کرد ( قابل توجه دوستان و هم مینهان عزیز, که انعطاف پذیری را با سیاست باد به پرچم عوضی نگیرنند, بلکه سیاست و مشکلات شخصی و امروزی, انسان را باعث تغییر جهت و فکر میشود و نه مانند سیاست دگم اخوندی که تمام راه حلها را در یک جهت و غیرقابل انعطاف میبینند ) ! ما مردم ایران " نباید " فریب حرفهای بیمحتوای سفیر روسیه در ناتو را بخوریم که مثلا بعد از حمله به سوریه نوبت ایران است و ما و فشار سیاسی ما را از رژیم حیوانی اسلامی ایرانی کم کند که با دست روی دست گذاشتن منتظر حمله هوایی و کمک غرب به کشورمان باشیم که اجازه چنین خریتی usa و ناتو چه از لحاظ قوانین بین المللی و چه از لحاظ سیاسی بخودشان نمیتوانند بدهند و از طرفی,
یکشنبه 16 مرداد 1390

khosh bavar - ایران - یزد
قسمت 2): پول و قدرت حلاجی کردن این جنگ را به مردمی که دچار بحران اقتصادی هستند و از دولتمردانش خواهان کار و اقتصاد هستند و نه جنگ را ندارند, پس از این لحاظ هم حزب حاکم دچار چنین ریسکی نمیشود که باعث شکست نظامی, سیاسی و اقتصادی خودش را به ارمغان بیاورد و از طرفی همه ماها این قانون نوشته نشده ولی منطقی جنگی را میدانیم و انرا بوضوح در لیبی مشاهده میکنیم که " تغییر " رژیم فقط از طریق حمله " هوایی " میسر نخواهد بود و هماطوریکه ملاحظه میکنیم usa قصد بیرون کشیدن نیروهای نظامی خودش از افغانستان و عراق را دارد, پس امکان حمله به ایران مساوی 0,01% میباشد ! ولی تز دیمیتری روگوزین در مورد ویروس و انفجار راکتور اتمی, مانند چرنوبیل را قبلا من " خوش باور " هم بعنوان هشدار و اعتراض به غرب را گفتم که با این " صفت مظلوم بازی " که در دین اسلام ایرانی هست که وسیله هدف را توجیه میکند, نگرانی خودم را اینگونه ابراز داشتم که خود رژیم حیوانی ایران شاید باعث انفجار نیروگاه بشود که باعث فشار نظامی و سیاسی به غرب بشود تا از اینطریق صدای اعتراض هر گونه مردم ایران
یکشنبه 16 مرداد 1390

khosh bavar - ایران - یزد
قسمت 3): چه از لحاظ اب بازی در پارک و یا با بیرون امدن چند تار مو در نطفه خفه کند ! پس این سفیر روسی, فقط خواسته با اینگونه تفسیر خبر سیاسی در ماه رمضان یک خوشخدمتی به اخوند بکند که به انها یک ابشخوری بدهد که " غرب " را بعنوان شیطان بزرگ و فرزندان اسلحه بدست در پارک را فتنه گر و شیطان کوچک بنامد ! پس تا زمانیکه ما مردم ایران برای گرفتن حق خود بپا نخیزیم, هیچ منطق و نیرویی به کمک مشکلات ما نخواهد امد و از طرفی رژیم منفور ایرانی بزرگترین موتور اقتصادی بازار داغ فروش اسلحه به غرب میباشد ! رژیم منفور باید با خفت و حیرت و خواری شاهد از دست رفتن پایگاه خود در سوریه شود و خود را با این واقعیت و پدیده تلخ همدم کند. فقط افسوس از انهمه ثروتهای چند میلیارد دلاری به سوریه که ایکاش انرا خرج رفاه و اسایش مردم ایران میکردید ! پس همواره شاد و مصمم باشیم .
یکشنبه 16 مرداد 1390

Michael Jackson L.O.V.E - ایران - تهران
جالبه این دایه های دلسوزتز از مادر چرا نسبت به سران قاتل بحرین و یمن از این دلسوزی ها نمی کنند!!!ه ه ه
یکشنبه 16 مرداد 1390

afshin7174 - ایران - تهران
لطفا در مورد مشکلات مالی دولت آمریکا بیشتر بنویسید. متشکرم
یکشنبه 16 مرداد 1390

iranian_x - ایران - وطنم
سلام.با هر تغییری در منطقه ، روسیه طوری هیاهو را می اندازد که بیشترین منافع را نصیب خودش کند.همه حتی کسانی که شم سیاسی قوی ندارند میدانند که حکومت اسد،پرونده اش در بایگانی تاریخ بسته شده و این تحرکات خونین ارتش اسد آخرین دست و پازدنهای این رژیم پوسیده است.رژیم سوریه یکی از متحدان استراتژیک ج.ا است و نبود آن بسیار برای ملایان تهران گران تمام خواهد شد و نمیتوانند جایگزین آن کنند.البته الان ملاها روی دولتمردان مصر و اخوان المسلمین کار میکنند تا آن را جایگزین رژیم سوریه کنند اما محال است.حمله مستقیم ناتو به ج.ا.ا یا ناشدنی است و یا هزینه آن زیاد خواهد شد ، برای رژیم ج.ا.ا همان استراتژی اتخاذ شده در لیبی تا حداکثر پنج سال آینده کارآیی خوبی خواهد داشت.خود مردم ایران باید تکلیف این آخوندها را روشن کنند و غرب نباید در صحنه سیاسی ایران مستقیما" دخالت کند.
یکشنبه 16 مرداد 1390

ssepehr - ایران - ایران
لعنت به این سیاست کثیف که دنیا را به لجن کشانده. به امید دنیایی بدون جنگ و نفرت و خشونت.که: اینهمه جنگ و جدل حاصل کوته نظری است.
یکشنبه 16 مرداد 1390

hamzehveronique - ایران - تهران
نیروهای خارجی خوش اومدید- دیگه خسته شدیم
یکشنبه 16 مرداد 1390

baran shomal - نروژ - اسلو
واسه حفظ کردن دولت اسد دست به چه شایعات مسخره ای می زنید مطمئن باشید این مردم ککشون هم نمی گزه کسی به ایران حمله کنه پس خودتونو خسته نکنید
یکشنبه 16 مرداد 1390

Behnam1978 - المان - شتوت گارت
این روسیه شده موی دماغ.
یکشنبه 16 مرداد 1390

romano - ایران - تهران
چراغ سبز روسیه و چین همیشه خاموش یعنی اوضاع ارتش سوریه از آنی که ماها فکر می‌کنیم خرابتر است و احتمال زیادی به ریزش نیروهای نظامی وجود دارد. آخ خامنه‌ای جون داری به درک می‌ری دوسال روی 32 سال چیزی حساب نمی‌شه از الان زورتو بزن که بمونی تا می‌تونی دستگیر کن که عین سگ اول از خود مردم ایران می‌ترسی. شما اتفاقا دردتون غرب نیست دردتون داخله که مردم دارن باهاتون مقابله می‌کنند اگر رگتون به چاههای نفت و صدها نعمت خدادادی وصل نبود تا الان فاتحهتون صدبار خونده شده بود. آخ که بالاخره هیتلرها در کوچه بغلی صدای دشمنشونو خیلی دیر می‌شنون ولی میشنوند. همونطور که صدتا سگ دیگه رفتن تو هم می‌ری حالا دوروزی با ماشین زد گلولت حال کن.
یکشنبه 16 مرداد 1390

harrp - اتریش - وین
باید قببل مرگمون رفتن آخوندا رو ببینیم والا خدا به ما ظلم کرده،!! آدم یه مورچه رو اشتباهی‌ می‌کشه ناراحت می‌شه،،ولی‌ آرزومه جنگ بشه ، خودم شخصا شر چنتا از اینا رو از ایران کم کنم ,,, تٔف به روحت خمینی
یکشنبه 16 مرداد 1390

Michael Jackson L.O.V.E - ایران - تهران
khosh bavar - ایران - یزد خوشباور (:گفتی : **قصد بیرون کشیدن نیروهای نظامی خودش از افغانستان و عراق را دارد, پس امکان حمله به ایران مساوی 0,01% میباشد **خوب خیلی سادست برنامشون اینه که یه کشور عربی رو به جون ما بندازند که احتمالا اردن و عربستان هست.مگه در گذشته عراق و به جون ما ننداختن!
یکشنبه 16 مرداد 1390

Michael Jackson L.O.V.E - ایران - تهران
hamzehveronique - ایران - تهران واقعا باعث تاسفه که چنین تفکری داری
یکشنبه 16 مرداد 1390

hassan5 - ایران - تهران
بنظرم ساندیس خور های کامنت گذار دارند زیاد میشوند.شاید بعلت وحشت حاصل از در هم ریختن و پاشیده شدن پاشنه اشیل نظام که همان دولت سوریه باشد است.بله سوریه پاشنه اشیل نظام جمهوری اسلامی میباشد که بوسیله ان امریکا و اسرائیل را تهدید میکند.با از دست رفتن سوریه دست ایران برای کمک بحزب الله کوتاه میشود
یکشنبه 16 مرداد 1390

zartusht67 - المان - فرانکفورت
مطمئن باشید بعد از سوریه نوبت اخوندها و مزدورانشان هست
یکشنبه 16 مرداد 1390

iSam - انگلستان - لندن
afshin7174 - ایران - تهران. عزیزم مشکلی درحقیقت نیست و این ها فقط برای کنترل جهان و اهداف جهانی است که توسط گردانندگان این جهان از پنجاه سال قبل طراحی شده. شما هم جای ساده دلی کمی مطالعه البته از منابع درست و گاها با دردسر یافتنی بکن.
یکشنبه 16 مرداد 1390

khosh bavar - ایران - یزد
Michael Jackson L.O.V.E - : اصلا انها قصد حمله به سوریه را ندارند تا چه برسد به ایران و از بابت بجان انداختن کشورهای عربی به ایران, مقصر " نقشه " دیرینه " صادر " کردن انگلاب 57 به جهان است که قصد دارند همه زنان دنیا را با توسری ببینند اما usa دوست دارند, زنان خود را ازاد و خوشبخت بدینجهت usa دوست ندارد این محصول اسلامی را در کشورشان ببینند ! از تهدید پوچ و توخالی محمود صغیر بگذریم که قصد محو کردن کشور اسرائیل را دارد, پس مقصر خود رژیم منفور ایران اسلامی میباشد و از طرفی usa به پول احتیاج دارند که باید پولی را که بابت نفت دادند با فروش اسلحه بکشورشان بازگردانند ! شاد و هوشیار باشیم
یکشنبه 16 مرداد 1390

oghab - فنلاند - هلسینکی
شما ها این اخوندها را دست کم گرفتید .اخوند جائی نمی خوابه که زیرش خیس باشه .امریکا و ناتو فعلا تو لیبی بو غلطون شدن . وضع اقتصادی امریکا به حدی خراب است .که سیاست مداران جرات گفتن ندارند . این شما .. اگر با ایران رابطه برقرار نکردند . .
دوشنبه 17 مرداد 1390

آرش نوری - ایران - کرمان
آخ بیایند چه حالی میده آمریکایی کشی و انگلیسی کشی در عراق و افغانستان کشورهایی با آن همه عقب ماندگی چه غلطی کردن که اینجا بکنن بخدا حال میکنم آمریکایی و انگلیسی بکشم
سه‌شنبه 18 مرداد 1390

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.