بررسی روزنامه های صبح تهران، پنجشنبه سیزده مرداد


بررسی روزنامه های صبح تهران، پنجشنبه سیزده مرداد



روزنامه های صبح امروز رای اعتماد مجلس به چهار وزیر برای وزارتخانه‌های نفت، صنعت و معدن و تجارت، کار و امور اجتماعی و رفاه و ورزش و جوانان را در صدر اخبار و گزارش های خود قرار داده اند. هشدارآیت الله محمد یزدی درباره قدرت گرفتن برخی جریانات انحرافی با توسل و تمسک به مسایل دینی از جمله موضوعات دیگری است که به طور مشترک مورد توجه روزنامه قرار گرفته است.

اخبار و تصاویر محاکمه حسنی مبارک رییس جمهور مخلوع مصر و همچنین روایت های مختلفی از عزل ناگهانی رییس سازمان جنگل ها و ربط این برکناری با طرح باغ شهرهای دولت نیز در صفحات نخست روزنامه های امروز به چشم می خورد.

پیام غیر مستقیم به پاستور

تهران امروز در سرمقاله اش نوشته رای اعتماد مجلس به چهار نامزد معرفی شده برای تصدی وزارتخانه‌های نفت، صنعت و معدن و تجارت، کار و امور اجتماعی و رفاه، ورزش و جوانان نشان داد که نمایندگان ملت در بهگزینی نیروها و همکاران رئیس دولت هیچ تردیدی به خود راه نمی‌دهند. آرای بالای به دست آمده نشان می‌دهد که مجلس فارغ از محاسبات جناحی تنها به شایسته‌سالاری و تعهد و گرایش به خدمتگزاری معرفی‌شدگان توجه داشته است.

مجید امیری در ادامه افزوده متاسفانه تحت تاثیر القائات عناصر جریان انحرافی، برخی از دولتیان و رسانه‌های وابسته به دولت، موضع منفی در برابر مجلس داشتند تا جایی که از به‌کارگیری هیچ دستاویزی برای بهره‌گیری علیه مجلس و نمایندگان مردم پرهیز نمی‌کردند. دیروز اما مجلس فارغ از گرایش‌های سیاسی و جناحی فراکسیون‌های مختلف آن، پس از سنجش میزان تعهد همراه با شایستگی نامزدهای معرفی شده، آنان را به سوی صندلی وزارت هدایت کرد. رای اعتماد بالای مجلس بدین معنی است که مجلس سرستیز با دولت ندارد.

نویسنده این مقاله رای اعتماد به وزرای دولت را حاوی پیام هایی برای دولت خوانده و نوشته"به نظر می‌رسد این آرای بالا حاوی پیامی غیرمستقیم برای ساختمان پاستور باشد، بهارستان، پاستور را بدون عناصر جنجال‌طلب انحرافی می‌خواهد. کسانی که مدیر و مدبرند، ولایت‌پذیرند و بیش از هر چیز به خدمت می‌اندیشند نه به سمت. اکنون چهار وزیر جدید باید نقش پل ارتباطی را میان مجلس و دولت دهم بازی کنند. به نظر می‌رسید که روابط بهارستان و پاستور طی ماه‌های اخیر تیره و کدر شده بود اما اضافه شدن چهار وزیر جدید می‌تواند موجب تعامل بیشتر دولت با مجلس و بالعکس شود.

حسین نیک پور هم طی مقاله ای در جام جم نوشته رای اعتماد دیروز نمایندگان مجلس به وزیر نفت، ابعاد مختلفی داشت و سیمای کلی مجلس را در مواجهه با برخی مسائل به تصویر کشید. به عنوان مثال نمایندگان نشان دادند حضور یک فرمانده سپاه در رأس یک وزارتخانه را به منزله دخالت نظامیان در سیاست نمی‌دانند، آنها نشان دادند لجاجتی با دولت ندارند، اما گذشته از این مسائل مجلسی‌ها دیروز نشان دادند که پارلمان جای فامیل‌بازی نیست و مواضعی که نمایندگان در قبال مسائل مختلف اتخاذ می‌کنند، فارغ از روابطی است که آنها در خارج از مجلس دارند.

طرحی که استقلال رسانه ها را زیر سوال می برد

خراسان در مقاله ای تهیه پیش نویس طرح نظام جامع رسانه ای در مجلس را دستمایه کرده و نوشته طبق پیش نویس طرح مجلس و در صورتی که نهایتا در صحن علنی تصویب شود، صلاحیت افراد متقاضی ورود به عرصه فعالیت در رسانه ها باید توسط شورایی موسوم به شورای عالی نظام رسانه ای مورد تایید قرار گیرد. این که اعضای شورای عالی نظام رسانه ای براساس چه معیارهایی صلاحیت افراد را برای فعالیت در عرصه رسانه ها احراز می کنند، هنوز روشن نیست اما می توان این پرسش را در برابر طرح کمیسیون فرهنگی مجلس نهاد که این شکل ورود افراد به عرصه رسانه ها، رفع کننده کدام نیاز در جامعه رسانه ای کشور یا در جامعه مخاطبان آن هاست؟

بهروز بیهقی ادامه داده که از سوی دیگر، این نیز پرسشی اساسی است که چگونه می توان از اعمال سلیقه ها در بررسی صلاحیت افراد جلوگیری کرد؟ چه ضابطه ای می تواند از نفوذ و رسوخ دیدگاه های شخصی در شورای عالی نظام رسانه ای جلوگیری کند؟ آیا تعیین ناظرانی برای اجرای این ضابطه به تسلسلی محال نمی انجامد؟ این پرسش ها دستکم این تردید را به وجود می آورند که کمیسیون فرهنگی مجلس به تالی های فاسد طرح خود برای نظام جامع رسانه ها نیندیشیده بلکه تنها تاسیس حقوقی تازه ای را مطرح کرده که فلسفه وجودی آن در بخش بررسی صلاحیت ها در هاله ای از ابهام است.

نویسنده این مقاله افزوده ترکیب پیشنهادی برای تشکیل هیئت بررسی صلاحیت افراد متقاضی کار در رسانه ها شامل معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد، معاون وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، یک نماینده مجلس، یک قاضی عالی رتبه، یک عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، یکی از فضلای آشنا به مسائل رسانه ای از حوزه علمیه و ۷ رسانه نگار این شائبه را به طور جدی تری مطرح می کند که این نهاد جدید حرکتی در راستای محدود کردن بیشتر رسانه ها نیست؟

مقاله خراسان در پایان این مقاله خاطرنشان کرده که در لزوم ضابطه مندی ورود افراد به عرصه فعالیت در رسانه ها نمی توان تشکیک کرد اما می توان به جای تعیین سازوکارهای پیچیده، این مسئولیت را به روال کنونی به مدیران مسئول یا مدیران عامل رسانه ها وانهاد و سپس بر آن ها نظارت کرد.این سازوکار به ظاهر ساده در بطن خود موجب می شود که رسانه ها گرایش های فکری و به تعبیر دقیق تر سلایق سیاسی خود را حفظ کنند و در عمل به ضوابط حرفه ای و رسالت رسانه ای خود پایبند بمانند.

صدا و سیما و ربنای شجریان

محمدحسین روانبخش در سرمقاله مردم سالاری دومین سال ممنوعیت پخش دعای ربنای محمدرضا شجریان از صدا و سیما را دستمایه کرده و نوشته سالهاست که مردم وقت معنوی افطار در ماه مبارک رمضان را با زمزمه مناجات معروف به "ربنا" استاد محمد رضا شجریان سپری می کنند، چنان که گویی این مناجات جزیی از مراسم افطار است. اما امسال دومین سالی است که صدا وسیما سعی دارد به خیال خود، جایگزینی برای این نوای ملکوتی پیدا کند و از پخش آن امتناع می کند.

او در ادامه این مقاله نوشته این اتفاق در روزگاری می افتد که سالهاست دنیای دیجیتال، انحصار را از رادیو و تلویزیون گرفته و دیگر مردم منتظر نیستند تا مثلا رادیو لطف کند و آنچه آنها درخواست می کنند، پخش کند. امروز در جیب هرجوان حتی در دور افتاده ترین مناطق کشور، یک رسانه مالتی مدیا قرار دارد که او را از پیروی از آنچه صدا و سیما به او تحمیل می کند، بی نیاز کرده است

سرمقاله نویس مردم سالاری یادآور شده که صدا وسیمای با زمان جلو نیامده و خودشیفته ما هنوز در این تصور است که با عدم پخش ربنای شجریان، آن هم در حالی که ناتوان از تهیه اثری با کیفیت بسیار پایین تر از آن است، می تواند این استاد بزرگ را از مردم بگیرد; در حالی که همواره و بخصوص امروز، این صدا و سیما است که احتیاج حیاتی به استفاده از اثر یا آثار شجریان و استادانی از این دست دارد، نه اینکه شجریان و مردم، محتاج عنایت و لطف صدا وسیما باشند تا شاید ربنا را ناقص و با هزار اما و اگر پخش کند.

نویسنده خطاب به مقامات صدا و سیما افزوده آن کسی که سرش زیر برف است تنها خود را از دیدن آن محروم کرده است و یک روز بالاخره باید کله را بیرون بیاورد و ببیند که دنیا کجا رفته و مردم چه نگاهی به رسانه ای دارند که روزگاری نام "ملی " را یدک می کشید. آن روز طنین ربنای شجریان ممکن است از کامپیوتر یا موبایل فرزندانتان در خانه شما بپیچدو شما را متوجه کلاهی که سر صدا و سیما رفته است، بکند.

پشت پرده عزل ناگهانی

جهان صنعت در گزارش اصلی امروزش به عزل ناگهانی رییس سازمان جنگل ها از سوی وزیر جهاد کشاورزی پرداخته و نوشته دیروز مراسم تودیع و معارفه رییس سازمان جنگل‌ها برگزار شد، مراسمی که حتی خود وزیر هم در آن حضور نداشت به همین دلیل رییس برکنار شده نیز در مراسم تودیعش حضور نیافت تا این مراسم بدون حضور وزیر، رییس سابق و خبرنگاران برگزار شده باشد. از قرار معلوم اختلاف سلاجقه با وزیر کشاورزی در مورد اتفاقاتی که در حوزه منابع طبیعی در حال افتادن است باعث شده تا صادق خلیلیان قید او را بزند.

به نوشته این روزنامه علی سلاجقه رییس سابق سازمان جنگلها درباره این برکناری ناگهانی گفته می‌خواستند منابع طبیعی را تکه پاره کنند اما من زیر بارشان نرفتم، زیرا این کار را خیانت به کشور می‌دانم. بنده استعفا نکردم، بلکه مرا برکنار کردند، زیرا منابع طبیعی برای مسئولان جهاد کشاورزی اولویت ندارد، ضمن اینکه این موضوع سال گذشته هم با آتش سوزی جنگلها بیشتر خود را نشان داد، چراکه وزیر حتی یکبار هم با سازمان تماس نگرفت تا از وضعیت آتش سوزی در جنگلها اطلاعی را کسب کند.

به گزارش این روزنامه رییس برکنار شده همچنین افزوده بنده از روز اول هم به وزیر اعلام کردم که با تکه‌تکه شدن منابع طبیعی مخالفم و باید از این منابع حفاظت کرد. همانطور که مقام معظم رهبری دغدغه دارند باید با چنگ و دندان منابع طبیعی را حفظ کرد اما وزیر به این موضوع اعتقادی ندارد.

جهان صنعت نوشته که رییس برکنار شده درباره طرح باغ شهرهای رییس دولت و واگذاری زمین های یک هزارمتری به هرخانواده هم گفته در این مورد با بنده صحبتی نشده بود و نمی‌توانم نظر قاطعی در این مورد بدهم. شاید به دنبال این هستند که منابع طبیعی را تکه پاره کنند اما بنده در مقابل این موضوع ایستادگی می‌کردم و به آن اعتقاد دارم. سال گذشته هم مقام معظم رهبری در هفته منابع طبیعی نسبت به طرح باغ شهرها ابراز نگرانی کرده بودند.

صادرات غیر نفتی

اعتماد در مقاله ای نوشته مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران اظهار داشته‌میزان صادرات غیر نفتی کشور طی سال گذشته 30 میلیارد دلار بوده است. سوال این است که در مواجهه با اینگونه اظهارنظرهای آماری چه موضعی باید اتخاد کرد؟

پویا نعمت اللهی در ادامه افزوده در آخرین گزارش موجود در سایت بانک مرکزی، در بخش گزیده آمارهای اقتصادی و قسمت تراز‌پرداخت‌ها، میزان صادرات غیرنفتی در 9‌ماهه سال 1389 رقم 19 میلیارد و 143 میلیون دلار عنوان شده است. هرچند جای سوال دارد که با گذشت پنج ماه از سال 90، اطلاعات موجود در سایت بانک مرکزی، آمارهای کل سال 1389 را منعکس نکرده است اما با این اوصاف اگر آمار مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات را درست بدانیم آنگاه باید قبول کنیم که صادرات غیرنفتی کشور در عرض یک مقطع سه‌ماهه (چهارم) سال گذشته به تنهایی یک رشد بالای 50 درصدی را تجربه کرده است.

نویسنده این مقاله به مورد مشابه دیگری هم اشاره کرده و نوشته از سوی دیگر، رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران هم مجموع صادرات غیرنفتی در سال گذشته را با احتساب میعانات گازی6/32 میلیارد دلار اعلام کرد و گفت:«این رقم با احتساب خدمات فنی ومهندسی به مرز 36 میلیارد دلار رسیده است.» صرف‌نظر از اینکه مقوله «ترکیب صادرات» در کشور چه روندی را دنبال می‌کند و چه میزان از این صادرات صنعتی، وابسته به نفت و پتروشیمی و چه میزان در نتیجه افزایش قیمت نفت است، باید مجددا به این نکته اشاره کرد که کدام‌یک از آمارهای گفته‌شده، قابل‌قبول و منطقی است؟

به اعتقاد نویسنده مقاله اعتماد نمی‌توان درباره آمارهای متفاوتی که مسوولان کشور در بخش‌های اقتصادی ارایه می‌کنند، موضع دقیقی گرفت و آن‌آمارها را قبول یا رد کرد. اساسا اختلافات آماری ممکن است به خاطر روش‌های اندازه‌گیری (انتخاب جامعه و نمونه و تعمیم و تعیین شاخص و تعداد متغیرها و اندازه آنها و شیوه‌های محاسبه و.. )پیش بیاید. اما در برخی اوقات، آمارهای ارایه‌شده، نمی‌تواند درک درستی را از واقعیت‌ها به دست بدهد.
+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.