سردار قاسم سلیمانی: مهره اصلی جمهوری اسلامی ایران در عراق


سردار قاسم سلیمانی: مهره اصلی جمهوری اسلامی ایران در عراق

قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی ویژه قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

روزنامه گاردین، چاپ لندن، در مطلبی به موقعیت فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در عراق پرداخته و معتقد است: نفوذ این فرمانده سپاه در عراق به حدی است که در نظر بسیاری از عراقی ها، در واقع اوست که امور کشورشان را در دست دارد.

در دورانی که دیوید پترائوس، مدیر جدید سازمان سیا، به عنوان ژنرالی چهار ستاره در بغداد خدمت می کرد، یک روز تلفن همراهی را به او دادند که حاوی پیامکی از یک سردار سپاه پاسداران جمهوری اسلامی بود. پیامک از قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی ویژه قدس، ارسال شده بود.

به نوشته روزنامه گاردین، متن آن پیام به این شرح بود: «ژنرال پترائوس، شما باید بدانید که من، قاسم سلیمانی، هدایت سیاست ایران در زمینه عراق، لبنان، غزه و افغانستان را برعهده دارم. سفیر ایران در بغداد هم عضو نیروی ویژه قدس [تحت امر من] است. فردی که جایگزین او خواهد شد نیز عضو نیروی قدس خواهد بود.»

روزنامه گاردین در ادامه می نویسد: البته این اطلاعات پیش از ارسال پیامک سردار سلیمانی در سال ۲۰۰۸ از دید پترائوس چندان هم پنهان نبود. پیشتر، بخش زیادی از فعالیت های ارتش آمریکا در ارتباط با شیعیان عراق توسط سلیمانی و نیروهای شبه نظامی تحت امرش در نیروی قدس با مشکل مواجه شده بود. دیگر اقدامات دیپلماتیک دولت آمریکا در خاورمیانه نیز، به ویژه در لبنان، به دلیل دخالت های این نیروها به وضعیتی مشابه دچار شده بود.

سال گذشته پترائوس در گفت و گو با موسسه مطالعات جنگ گفت: «هم اکنون، مشکلی که دیپلماسی ما پیش رو دارد این است که ما با وزارت خارجه یک کشور دیگر طرف نیستیم، بلکه با یک دستگاه امنیتی مواجهیم.»

از زمانی که دیوید پترائوس به سمت ریاست سازمان سیا منصوب شده است، سطح رویارویی او با قاسم سلیمانی به هیچ وجه کاهش نیافته است.

آوازه سلیمانی به عنوان قدرتمندترین فرد در منطقه طی سه سال گذشته کماکان حفظ شده است و شاید بتوان گفت به نوعی نفوذ وی افزایش یافته و کشور سوریه نیز به قلمرو این پاسدار افزوده شده است.

در همین ارتباط، در جریان سلسله مصاحبه هایی که روزنامه گاردین با قانونگذاران عراقی انجام داده است، کیفیت ارتباط قاسم سلیمانی با نمایندگان مجلس عراق آشکارا نشان داده می شود. نظرات مقام های عراقی درباره این سرلشگر سپاه پاسداران در بعضی مصاحبه ها حاکی از ستایش و در بعضی دیگر حاکی از ترس است.

شروان الوائلی، وزیر مشاور در امور امنیت ملی عراق سرلشگر پاسدار قاسم سلیمانی را به خوبی می شناسد. سال گذشته، مصاحبه رسمی گاردین با آقای وائلی با اشاره به نام قاسم سلیمانی به ناگاه لحن دیگری به خود گرفت. سؤالی که از آقای الوائلی پرسیده شده بود این بود که «آخرین باری که قاسم سلیمانی به منطقه سبز[بخش مهم تحت حفاظت شدید امنیتی بغداد] آمد، کی بود؟»

در واکنش به این پرسش، با شنیدن نام سردار سلیمانی دست چپ الوائلی به لرزش افتاد، اخم هایش در هم گره خورد و با دستپاچگی گفت: «منظورتان سید قاسم سلیمانی است،» عنوان «سید» در زبان عربی برای ابراز نهایت ادب و اکرام نسبت به مردان محترم به کار می رود.

گاردین تاکید می کند که در بغداد هیچ نام دیگری را نخواهید یافت که به این اندازه در میان دولتمردان عراقی احساس معذب بودن، عدم اطمینان و ترس ایجاد کند.

موفق الرباعی، وزیر پیشین مشاور در امور امنیت ملی عراق، به تازگی گفت: «بی چون و چرا، سلیمانی قدرتمندترین مرد در عراق است.» او تاکید دارد که « بدون او هیچ چیز [در عراق] انجام شدنی نیست.»

از آن سو، هیچ نهادی مشابه نیروی ویژه قدس در ایران هم وجود ندارد. در منشور این نیرو نخستین وظیفه  آن محافظت از انقلاب اسلامی ذکر شده است. با این حال، از دیگر وظایف نیروی قدس صدور آرمان های انقلاب به  جهان اسلام دانسته شده است.»

تا به امروز، گروه های شیعه در منطقه بسترهای مناسبی برای دریافت پیام انقلاب اسلامی نشان داده اند. شیعیان روابط عمیقی با نیروی قدس برقرار کرده اند و چندین گروه سنی مخالف اسرائیل نیز در این امر به آنها پیوسته اند – اولین آنها گروه حماس در غزه بود.

در همین حال، طی هشت سال گذشته عراق به میدان اصلی رویارویی میان نیروی قدس و ارتش آمریکا تبدیل شده است. کشمکشی که نتایج آن کماکان و به مرور، در حالی که آمریکا خود را آماده ترک عراق می کند، در حال شکل گیری است. کل این نبرد هم بر سر آن است که در نهایت کدام طرف سرنوشت قلب جهان عرب را تعیین خواهد کرد.

صالح المطلق، یکی از سه قائم مقام نخست وزیر عراق، می گوید از آنجایی که قدرت آقای سلیمانی به طور مستقیم از آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، ناشی می شود، «او فراتر از هر مقامی در جمهوری اسلامی قدرت دارد، از جمله احمدی نژاد.»

آقای مطلق که یک سنی مذهب سکولار به شمار می رود، توضیح می دهد: «بر پایه آموزه های اسلامی، شما هرگز نباید با پدر یا مادر خود به تندی برخورد کنید. تفسیر شیعیان از این مطلب آن است که هر آنچه خامنه ای از طریق سلیمانی می گوید باید توسط تمام مسلمانان شیعه در داخل یا خارج از ایران محترم شمرده شود.»

وی می افزاید: «تمام افراد سرشناس در عراق به دیدار او می شتابند و مسحورش می شوند، انگار یک فرشته را دیده اند.»

در بیرون از مرزهای عراق هم اعتراض ها در سوریه ابعاد جدیدی به نفوذ نیروی قدس بخشید و تا کنون منابع بسیاری نقش این شاخه سپاه پاسداران را در سرکوب اعتراض های مردم سوریه مورد تایید قرار داده اند. در مقابل ایالات متحده نیز تحریم هایی را علیه شخص قاسم سلیمانی و دو سردار دیگر نیروهای امنیتی ایران وضع کرده اند.

سرکوب های اعتراض ها در سوریه تا کنون ۱۶۰۰ کشته برجای گذاشته است. حدود یک چهارم کل تلفات نیروهای آمریکا در جنگ، معادل تقریبا ۱۱۰۰ کشته و هزاران مجروح، در عراق در نتیجه عملیات نبرد با نیروهای تحت حمایت جمهوری اسلامی بوده است.

به گفته ژنرال «جفری بوکانان»، سخنگوی ارتش آمریکا در عراق «سیاست کلی حکومت ایران آن بوده است که عراق را از دیگر همسایگانش و ایالات متحده جدا نگاه دارد، زیرا به این ترتیب می توانند عراق را متکی به ایران و در نقش یک تابع ضعیف اداره کنند.»
sharafYabi - انگولا - بیمبه
از دو تا پیراهن یقه دار که روی هم پوشیده بگذریم, از قیافه اش پیداست اگر کارش را بد انجام ندهد از ملاط پلاط خبری نخواهد بود.
دوشنبه 10 مرداد 1390

oghab - فنلاند - هلسینکی
پرروهای بی هویت . سر بار ایران بخوانند.
دوشنبه 10 مرداد 1390

ben 15 munich - المان - مونیخ
معلومست که اگه تمام سرمایه مملکت بدست چنین دزدها و جنایتکارا بیفته خرج پرورش دادن تروریستها و اشوب انداختن بجان مردم در منطقه میشه بهترین مثال سوریه است.اسد عوضی مگه بدون کمک از این مزدورا میتونست تا بحال دوام بیارند.
دوشنبه 10 مرداد 1390

khosh bavar - ایران - یزد
ایا به وجود این شخص که باعث خونریزی و قتل هزاران انسان شده باید افتخار کرد ?! پس بهتره از خردار سلیمانی, قاتل اصلی جمهوری اسلامی ایران در عراق و سوریه صحبت کنیم !
دوشنبه 10 مرداد 1390

zartusht67 - المان - فرانکفورت
یک کثافت دیگر مثل بقیه اشان
دوشنبه 10 مرداد 1390

Shomali - ایران - لاهیجان
بااین پیامکی که فرستاد معلومه که یک تروریست تمام عیاراست!. بااین اوصاف،شخصیت عجیبی بنظرمی رسد!
دوشنبه 10 مرداد 1390

sharafYabi - انگولا - بیمبه
وقتی کشوری از داخل میپوسد, بلند پروازیهای صد میلیارد$$$ ی, در برابر حریفانی به زیرکی کهکشانها و Sern و نانو پارتیکل و ISS و بسیاری اکتشافات مخفی دیگر شانسی نخواهد داشت. فقط هزیته از جیب ملت فاجعه زده. طی شش سال گذشته بهترین موقعت سیاسی برای استحکام فرهنگ و اقتصاد ایران در فرامنطقه بوسیله دزدان امام زمان ربوده شد.!!!
سه‌شنبه 11 مرداد 1390

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.