سرانه صادرات نفت عراق ، دو برابر ایران : غرامت جنگ ۸ ساله چه شد؟!


سرانه صادرات نفت عراق ، دو برابر ایران : غرامت جنگ 8 ساله چه شد؟!

عصرایران ؛ سید ضیاءالدین احتشام - خبر زیر را بخوانید:

«کمیته غرامت ها وابسته به سازمان ملل متحد در بیانیه ای اعلام کردکه  یک مرحله دیگر از غرامت های جنگی ناشی از تجاوز عراق به خاک کویت را به ارزش یک میلیارد و 60 میلیون دلار به این کشور پرداخت کرد.
پرداخت غرامت جنگی به کویت از سال 1994 آغاز شد و این کشور تاکنون33 میلیارد و 300 میلیون دلار غرامت جنگی دریافت کرده و حدود 19 میلیارد دلار نیز باقی مانده است.

 عراق هم اکنون پنج درصد درآمد نفت خود را به عنوان غرامت تجاوز اشغال کویت به صندوق ویژه غرامت های سازمان ملل متحد پرداخت می کند. »  (فرانس پرس)


پلاک خودروهای کویتی در دوران اشغال


حمله عراق به کویت ، 2 سال بعد از اتمام جنگ ایران و عراق انجام شد. جنگ تحمیلی عراق علیه ایران ، 8 سال به درازا کشید ولی کل زمان جنگ و اشغال کویت ، حدود 6 ماه بود.
تقریباً به اندازه کل جمعیت کویت ، در جنگ ایران و عراق ، شهید و مجروح و مفقودالاثر داشتیم .
از نظر میزان خسارت های مالی هم ، جنگ تحمیلی عراق علیه ایران حدود 20 برابر اشغال کویت ، خسارت به ایران وارد کرد.(غرامت برآورد شده جنگ ایران و عراق حدود 1000 میلیارد دلار در برابر 52 میلیارد کویتی ها).



عراق ، سه سال بعد از پایان جنگ کویت ، فرایند پرداخت غرامت را به صورت اقساط آغاز کرده ولی برغم آن که 23 سال از پایان جنگ تحمیلی اش علیه ایران می گذرد ، دریغ از پرداخت حتی یک دلار غرامت به ایران!

این که کویتی ها غرامت خود را گرفته اند و می گیرند ، به پیگیری های آنان مربوط می شود و بی خیالی کنونی مسوولان ایران به این موضوع نیز ، شاید ناشی از این نگراش نادرست باشد که "عراق فقیر" از کجا 1000 میلیارد ما را بدهد؟ و نیز در شرایط کنونی ، مطالبه غرامت ، روابط تهران - بغداد را تیره می کند!



درست است که عراق امروز ، در ظاهر حال و روز خوشی ندارد ولی واقعیت این است که عراق ، کشور ثروتمندی است ؛ همین الان که این متن را می خوانید ، میزان صادرات روزانه نفت خام عراق ، 2 میلیون و 200 هزار بشکه است و قرار است تا سال 2017 ، ظرفیت تولید نفت خام عراق به رقم افسانه ای 12 میلیون بشکه در روز برسد.
با این اوصاف ، در هر روز ، به ازای هر 14 عراقی ، یک بشکه نفت خام صادر می شود ولی در ایران ، به ازای هر 30 نفر ، در روز یک بشکه نفت صادر می کنیم.

وانگهی مگر قرار است این 1000 میلیارد دلار را یکجا به ایران بدهند؟ همان طور که غرامت کویت را به صورت اقساط می دهند ، غرامت ایران را نیز به همان صورت بدهند.

از منظر سیاسی نیز ، توجیه احتمال تیرگی روابط ، بسیار ناموجه است. هم اکنون ، عراق و کویت با یکدیگر روابط متعارف دیپلماتیک دارند و در همان حال ، کویت قسط به قسط غرامتش را از عراق می ستاند. جالب این که کویت تا کنون حتی یک سِنت هم از غرامتش را نبخشیده است و اصرار دارد که عراق ، باید تا آخرین سِنت و دلار ، غرامات جنگ را تمام و کمال پرداخت کند.



ایران ، در زمان حاضر ، نفوذی همه جانبه در عراق دارد و عراق در همه ابعاد اقتصادی ، سیاسی و امنیتی ، به شدت متأثر از ایران است و این امر به حدی جدی است که بحث غرامت نمی تواند آن را تحت الشعاع قرار دهد.
وانگهی ، مگر قرار است از روابط فعلی مان با عراق ، چقدر سود داشته باشیم که می صرفد آن 1000 میلیارد را نادیه بگیریم؟!
اگر اکنون که در عراق نفوذی تاریخی داریم ، نتوانیم مسأله غرامت را حل کنیم ، فردا که خونی به رگ عراقی ها دوید و رمقی یافتند ، ای بسا ادعای طلبکاری هم بنمایند کما این که از همین الان هم برخی گروه های سیاسی و پارلمانی شان ، مدعی دریافت غرامت از ایران به خاطر کم شدن میزان آب رودخانه هایشان هستند که از ایران سرچشمه می گیرند!

در قطعنامه 598 شورای امنیت نیز همه بندهای مربوط به ایران و عراق ، از جمله آتش بس ، عقب نشینی نیروها به مرزهای بین المللی و تبادل اسرا ،اجرایی شده و تنها بند 7 قطعنامه که ناظر به غرامت است ، ناتمام مانده است.



"غرامت" ، بحثی صرفاً مالی نیست بلکه از منظر سیاسی و روانی هم فوق العاده مهم است. اگر غرامت را نگیریم ، معنایش این است که می توان به ایران حمله کرد و سال ها کشت و برد و ویران کرد و آخرش هم هیچ به هیچ ؛ انگار نه انگار که اتفاقی افتاده است!

این تصویر ، در ذهن ایرانیان ، آشوب به پا می کند ، تحقیر می نماید و حس انتقام را در دل های آنان زنده نگاه می دارد که قطعاً این مساله برای عراقی ها نیز خوش آتیه نخواهد بود.

نظرات کاربران سایت عصر ایران در مورد این مطلب :

برو خدا پدرتو بیامرزه یه چی هم دستی دارن میدن به عراق ...


... اینها همش هم ناشی از نبود وطن پرستی لازمه در مسولین هست


این قسمت آخرش یعنی تاثیرات روانی عدم پرداخت غرامت ، مهم ترین بخش بحث بود که کمتر بدان پرداخته شده است.


البته که گرفتن غرامت حق ایرانه. ولی دولتی های ما پولهای بیشتر از این رو به فنا دادن. بهتره تا این مدیریت توی کشور وجود داره این پول به ما نرسه تا اون رو هم نور چشمی ها برای خرج کردن توی مراسم ایرانیان خارج از کشور یا مجموعه تالارهای کیش به هدر بدن. امیدوارم این پول توسط یک دولت مقتدر و توانمند هرچند با قهر و غضب از حلقوم متجاوزین در بیاد.


اهل خرمشهر هستم
هر گاه که به زادگاهم میروم یک دل سیر گریه میکنم نه برای خاک که برای همشهری های خود که در فلاکت بسر میبرند.
22 سال از پایان جنگ تحمیلی گذشته و بنظر میرسد مسئولین هیچ اصراری بر گرفتن غرامت جنگ ندارند
خرمشهر هنوز به ویرانه ای میماند که هر چه آنرا بزک کنند فایده ندارد چون بندر آن که باعث ابادانی شهر بود توان بار گیری کشتی های بزرگ را ندارد
شهر های جنگ زده دیگر نیز وضع بهتری ندارند
چرا ایران از عراق بابت پرداخت نشدن غرامت جنگ شکایت نمیکند؟
مسئولین اجازه گذشتن از این حق را ندارند چون حق خودشان نیست بلکه حق کل مردم ایران است


با سلام
در ضمن لازم است در کنار موضوع فوق میزان کمک های ایران برای بازسازی اماکن متبرکه و برخی از شهرهای عراق را اعلام کرد تا مشخص شود چقدر ایران در بازسازی عراق شرکت داشته است.


بدون تردید این یک حق تاریخی است نگرفتن آن فقط به باج دادن تعبیر می شود و این یک حق ملی است حتما" باید گرفته شود آنهم به قیمت روز 75 میلیون ایرانی این خواسته را دارند .


فقط یک وطن پرست میتونه احقاق حق کنه برای ملتس.
اگه تا بحال خسارتی نگرفتیم دلیلش کم کاری نیست.....
مشکل مردم ما حجاب و ماهوارست ...
مشگل مردم ما اینه اینه که حق و حقوقشون رو نمیدونن.


سلام .امیدوارم نگین این دیگه چه مسلمانی هستش.ولی وقتی نیروهای آمریکایی ریخته بودن توی عراق.من خودم داشتم از خوشحالی پر میزدم.میدونید چرا بالاخره جریان هایی مثل سوسنگرد.قصر شیرین و.........سر خود اونها اومد.بالاخره مزه بعضی ازحرکتهاشونو چشیدن.ولی ما ایرانیها خیلی بی تعصب هستیم.این همه خانواده عزیزاشون تو این جبهه هاپرپر شد.ولی مسولین محترم ما براشون لپ لپ میفرستن که ای عراقی های عزیز ناراحت نشین.کاش.کاش.کاش.چشماشونو بازکنن.تا کی بی تعصب بودن.والا توی دین و مذهب نگفتن بیان به خاک و ناموس.......بکنن بعد شما ببر براش هم شام و نهار بده و هم پولتوی جیبش بزار.فقط و فقط خدا صاحب این مملکت رو هر چه سریعتر برسونه.و در فرجش تعجیل بکنه.انشاالله


آقا اول بگو شما کجا زندگی میکنی تا من جواب نوشتتو بدم...ولی مطمین هستم که ایران زندگی نمیکنی که اینو نوشتی یا حداقل مسولان مارو نمیشنایسی...


"وانگهی ، مگر قرار است از روابط فعلی مان با عراق ، چقدر سود داشته باشیم که می صرفد آن 1000 میلیارد را نادیده بگیریم؟!"
برادر من، اگر مسئولین ما یک چنین نگرشی داشتند که تا به امروز لا اقل یک قسط این طلب را ستانده بودند، لابد حالا حالاها برای مسئولان ما نگرفتن این حق صرفیدنی تره...


عصر ایران خسته نباشید . مگر نمی دانید کشور عراق الان برادر عراق است عراقی که من یادم میاید موشکهایی بنام العباس بر سر شهرهای ایران میریخت . حالا شده برادر عراق . برادرافغانستان . برادر ونزوئلا و...


کربلا و نجف و سامرا و کاظمین را ایرانی ها اباد کرده اند و به وضعیت امروز رسانده اند . زوار ایرانی و پولهایشان ابادگر عراق است . مهاجرین عراقی هنوز هم که هنوز است در ایران جا خوش کرده اند و یارانه هم میگیرند و اسمش را گذاشته اند مهاجر پذیری ایران . شما اگر بخواهید بدون تحصیلات عالیه و ارزشمند به کشور مهاجر پذیری بروید باید حدود 100 میلیون به بالا به دولت آن کشور باج سبیل بدهید تا روادید صادر شود و هزینه سه سالتان را هم باید همراه ببرید در حالیکه ایران شده گدا خانه شاه عباسی و هرچی مفلوکه ریخته توش .و تازه یارانه هم میگیرند .انوقت شما دم از خسارت هم می زنید ؟


به خدا دق کردم افسرده شدم از خواندن این خبر ایا خدا می بخشه این همه تساهل مسولیین مارا؟داعیه داران حماسه دفاع مقدس اکنون مسوول مو ضوع غرامت هم هستند


نکته بسیار سنجیده ای رو اشاره کردید که آقایون مسئول ما چون رابطه خودشو رو با دولت عراق رابطه پدر و فرزند می دونن ( البته از دید طرف ایرانی فقط) سعی می کنن بی خیالش بشن... در ادامه جمله آخر هم اضافه بکنید که ایرانی ها فکر می کنن که از همین سرانه نفتی که بهشون تعلق میگیره بخشیش برای کمک!! به ملت محروم و ستمدیده عراق هزینه میشه. شما اینطور تصور نمی کنید؟


خدا پدرتون رو بیامرزه، یکی باید بلند شه و بگه اونهایی که 8سال تمام کشتندو سوختند و بردند نه آمریکایی بودند نه انگلیسی و نه یهودی بلکه همین همسایه محترم بود. حالا چرا به مردم آدرس آنطرف کره زمین را میدهند الله اعلم....


بابا گرفتن غرامت پیش کش همین که سرمایه های ملی مردم ایران رو در قالب کمک های میلیاردی ((بلاعوض)) به عراق تقدیم نکنند ما دعا گوی آقایان خواهیم بود


چرا هیچ کشوری کوچکترین بهایی به منافع ایران نمیدهد


چیزی نمی دن هیچ تمام اماکن متبرکه هم با پول این کشور داره ساخته می شه...


بعد از اینکه اصل غرامت را گرفتیم باید سود معوق این چند ساله را هم از مسولین خودمان مطالبه کنیم .


نه تنها ما از حق خود گذشتیم بلکه امروز هم در حال گذشتن از حق مردمانی هستیم که 8 سال بیشترین ضربه را در جنگ دیدند..از مرز خسروی که مبادله ی کالا به عراق انجام می شود روزانه حدود200تانکر عراقی به سمت افغانستان وارد ایران می شوند که علاوه بر نا امن کردن جاده ها بنا به شواهد موجود حامل قاچاق هم هستند،این در حالی است که این تعداد تانکر حامل نفت برای افغانستان حجم کل جاده ی منطقه را اشغال،ان را برای ساکنان استان نا امن و جاده ها را در مقابل این حجم ورود در معرض نابودی قرار می دهد..علاوه بر این به خاطر استفاده ی کشاورزان قصرشیرین از اب رودخانه ی الوند برای کشاورزی توسط مسئولان عراقی تهدید شده اند در حالی که این رودخانه سر منشاءی در استان کرمانشاه دارد...اینها یک طرف گرد وغبار چند روز یک بار شهر های ما که هدیه ی بیابانهای عراق هستندیک طرف که بدترین بیماریها را برای مردمان استانهای غربی و جنوبی ایجاد کرده است...نا امنی شبانه ی شهرهای مرزی استانهای کرمانشاه و کردستان توسط گروه های تروریستی پژاک و کومله هم گوشه دیگری از الطاف برادران عراقی است!!! خواهش می کنم این دردنامه را پخش کنید


نه تنها چیزی نگرفتیم که در ساخت ساز مجانی کار کردیم هم پول ساخت و ساز را دادیم انگار این ما بودیم که محکوم شدیم انگار مردم آنجا مردم ترند و ما..............عصر ایران میگم تو هم هر از چند مدت یک آتیش به جان ما میندازی و آه از فقان ما در می آوری.


غرامت تجاوز عراق به ایران را جوانان ما در ورود به دانشگاه ، استخدام ، تسهیلات بانکی و هزاران مورد دیگر باید پرداخت کنند .


منهم مثل این دوستمان تاثیر روانی عدم پرداخت را همانند نگارنده مهم ترین بخش حوزه مطالباتی می دانم که لازم است مسئولان در مورد آن اقدام کنند گرچه تجربه نشان داده که نه تنها مسئولان پی گیر نخواهند شد بلکه یک چیزی هم دستی خواهند داد دیروز عراق به زور در یک جنگ فرسایشی به ما لطمه زد امروز ما خودمان نفت را مجانی می دهیم به هند و چین ، تازه کشورهای عربی را هم اگر اضافه کنیم . ما شدیم خدمه کل کشورهای منطقه. اوضاع خودمان را ببینید بخشش مسئولان به سایر کشورها را هم رصد کنید . بعد مقایسه کنید که خدمتگزار مردم کیست؟


اینجور که مسئولین ما پیش می روند فرداباید یه غرامتی هم به انها بدهیم


آقایون خانم ها، علی آباد خرابه شهر نیست. کسی در این کشور به فکر این چیزها نیست همه به فکر این هستند که از موقعیت فعلیشان نهایت استفاده رو بکنند. مثل همان موقع که جنگ بود.
ما ایرانی ها برای مشکلات همیشه دنبال راه حل شخصی هستیم نه جمعی. این راز عدم حل موثر مشکلاتمان است.


مسئولی که خون ناب ایرانی توی رگهایش باشد انگار در ایران پیدا نمی شود.ایران ظاهرا ایران است.ایران واقعی مرد.میگه نه ببین در سال چند بار امارات برای ما شاخ می شود.اماراتی که 37سال عمر دارد.واقعا اگر ایرانی از داغ شرایط فعلی ایران بمیرد اقدامش قابل ارج و ستایش است.چقدر تحقیر می شویم...آقا عربها یه آقا بالا سر دارند(امریکا)دیگه هزار تا شوهر که ندارند،بهترین زندگی را هم دارند..


هر بار که کویت غرامت خود را ازعراق می گیرد رسانه های ما نیز مقاله ای درباره آن می نویسند و همه چیز تمام می شود تا قسط بعدی غرامت کویت ، چرا به همه چیز سطحی نگریسته می شود چرا پیگیری مسئله به این مهمی به شوخی گرفته می شود ما باید آنقدر بگوییم و بگوییم هر روز بلندتر و بیشتر تا مسئولان کشور فکر نکنند با سرسری گرفتن مسائل می تواند آن را از گردن خود ساقط کنند چرا آقایان با حرکت نمایشی می خواهند غرامت جنگ جهانی را بگیرند ولی به فکر گرفتن غرامت از عراق نیستند ماکه حق خود را نمی بخشیم وای بر کسانی که برسر این حق معامله کنند(دایی من در جنگ تحمیلی عراق شهید شده )


اون موقع مردم رو سرکار میذاره میگه خسارت جنگ جهانی!...


این غرامتها رو باید گرفت. ما ملت ایران حاضریم 50درصد این غرامتها جهت سلامتی و رفاه خانواده های شهدا و مفقوین -جانبازان جنگ تحمیلی هزینه شه و این افتخار آفرینان دفاع از میهن و کشور عزیزمان ایران زندگی راحتی رو داشته باشن همانطوریکه ما داشتیم و الان هم با فداکاری و رشادت اینان زنده ایم.


ما خوزستانیها که هیچ وقت نه عراقیها رو میبخشیم نه مسولان بی تفاوتی که نتونستن حتی مرحمی به دردهامون بذارن...به خدا زندگی قشنگ و خوبی داشتیم اونجا هرچی بود اما از گذشته مانده بود...حالا برید اوضاع خوزستان و خرمشهر و آبادان رو ببینید...ولی انگار مردم "مالاوی"مستحق ترند...!!!!


غرامت 8 ساله آبشو کشیدن چلو شد
عصر ایران دل خوشی دارییا من مگم نره تو میگی بدوش غرامت کیلو چنده تازه اگه هم کمک بخوان سریع و فلفور(تملق) دولت ما براشون آماده میکنه


کسی که باید به فکر باشه نیست.
تازه هم اگر بگیریم می دهندش به کشورهای در حال توسعه آفریقایی !
دل خوشی داری عصر ایران.


برادر جان غرامت دیگه چه صیغه ایه اولا در همین حد که روابط داریم هر روز وزیر خارجه شون مارا متهم به دخالت یا گلوله باران و غیره میکند ما هم در عوض سیل زائر است که هر روز می فرستیم آنطرف و مرتب براشون تاسیسات می سازیم از طرف دیگه برادر جان خودت که بهتر میدانی ما در حال حاضر تنها تر از آنیم که بخواهیم حرف از حقمان بزنیم فقط مواظب باشید بدهکار مان نکنند خوبه این تیتر هارا هم نگذارید و اعصاب مردم را خراب نکنید لطفا


غرامت که نیمدهند هیچ،فعلأ دارند نفت و گازمان را هم از همه طرف غارت میکنند.


سازمان ملل رو اول قبول کنید (یا کنند) بعد ازشون بخواین تا غرامتمون رو پیگیری کنند!


گیریم که غرامت هم دادن فکر کردین مسئولین محترم چیزی به مردم میدن .


این گونه نویسندگان باید در اینده مدیر مطبوعات ایران شوند اینده ای که خودمان می دانیم باید چگونه باشد!


یادداشت بسیار به جا و کارشناسی شده بود. کل درآمد سالیانه کشور در حال حاضر کمتر از 100 میلیارد دلار میباشد و نادیده گرفتن دریافت غرامت از سوی مسئولان کشور هیچ تفاوتی با خیانت به کشور و خون شهیدان جنگ تحمیلی ندارد. ما مردم ایران متاسفاه حافظه تاریخی بسیار ضعیفی داریم و اجازه می دهیم تا تاریخ دوباره برایمان تکرار شود. واقعا از این مقاله لذت بردم و امیدوارم این مبحث تا حصول نتیجه همچنان توسط عصر ایران پیگیری شود.


نظرتون چیه به عراق کمک مالی بکنیم تا توان پرداخت غرامت داشته باشه ؟! آخه ایران استاد اینجور کمک هاست ...


راه گرفتن غرامت از همان جایی می گذرد که کاغذپاره هایی به نام قطعنامه صادر می کند و گرنه برادر نوری مالکی که پولی ندارد به ما بدهد.


SarayeAzadi - انگلیس - لندن
خیر سر دولت امام زمان و برادران گمنامش,همین پول کلان و بی زبان ملت رو توی جیب مفنگی صدر و خرس الله و اون یکی غضنفر = اسد و دیگر تحفه های تروریست نریزند غرامت کرامت پیش کش!
یکشنبه 9 مرداد 1390

massoudoslo - نروژ - اسلو
اگه به ایران غرامت بدن ، ایران دوباره این پول ها جای اینکه خرج دوباره ساختن شهر های خراب شده در جنگ کنه میره و میده به شورشی های عراق و لبنان و فلسطین ! دولت مردای و رژیم در و پیتی و مشوش ایران اگه لیاقت داشتند تا حالا میتونستند دست کم فقط یه منطقه از خرم شهر یا آبادان رو کامل بسازن! غرامت رو همیشه میشه گرفت و وقتی که این رژیم خرابکار در ایران از قدرت کنار گذاشته شد اون وقت این عرب های عراقی همسایه گردنشون از مو باریکتر باید غرامت رو پیاده بشن و سخت و سوز هم نداره . غرامت گرفتن امروز لیاقت میخاد که همه میدونیم ج .اسلامی تنها چیزی که نداره تو دنیا ،لیاقت هستش .
یکشنبه 9 مرداد 1390

sourena.de - آلمان - اشتوتگارت
این عدم درخواست غرامت از عراق فقط بخاطر وجود مجاهدین در عراق بوده. بعبارتی باج دادن به عراقی ها برای ضربه زدن و نابودی مجاهدین. از طرفی نباید فراموش کرد که امثال لاری جانی ها و ...عراقی هستند و هیچ تعصبی به ایرانی ها ندارند. حکومت ولی وقیح هم فقط بفکر حفظ حکومت ننگینش هست و نه ایران و ایرانی.
یکشنبه 9 مرداد 1390

mehrdad.n.l - هلند - امستردام
. تا روزی که یک نظام ملی و سکولار بر ایران حاکم نشود وضع همین است . حماقت . جهالت. پستی حاکم خواهد بود درحکومت دینی ایران سی استان کار می کنند و هشتاد استان جهان اسلام و سوم از ان بهره می برند .نفت وگاز ما تا زعفران و خاویار ما و... تا غرامت جنگی ما .لعنت بر نظام خود فروخته و الینه ی ایران.
یکشنبه 9 مرداد 1390

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
باز هم به کاربران سایت عصر ایران. همه چیز را گفتند.
یکشنبه 9 مرداد 1390

Arash آرش - بریتانیا - لندن
SarayeAzadi - انگلیس - لندن. خیلی قشنگ گفتید و در واقع بیخود نیست که اینهمه جنایت و تجاوز و کشتار میکنند تا بتوانند میلیاردها را غارت کرده و به جیب خود و آقا زاده ها ریخته و همانطور که شما گفتید میلیاردها را هم در راه تروریسم و حمایت از گروههای تروریستی خارجی استفاده میکنند در حالیکه دهها هزار کودک در ایران در خیابانها یا در سطل های آشغال بدنبال غذا هستند. ای لعنت خدا بر هر چی بی شرف و بی وطن هست
یکشنبه 9 مرداد 1390

zartusht67 - المان - فرانکفورت
انتظار دارید این بی شرفهای تازی غرامت از عراقی ها بگیرند
یکشنبه 9 مرداد 1390

toba2 - انگلستان - لندن
همانطور که همه دوستان اطلاع دارند در سحرگاه ۱۷ ژانویه سال ۱۹۹۱ نیروهای متحد به رهبری ایالات متحده آمریکا عملیات طوفان صحرا را برای آزادی کشور کوچک کویت وبیرون راندن نیروهای عراقی از خاک این کشور آغاز نمودند . با آغاز حملات شدید هوائی وبمباران مراکز اقتصادی و نظامی عراق , تعدادی از فرماندهان نظامی عراق جهت جلوگیری از انهدام کامل نیروی هوائی که هر روز ضربات سنگینی را متحمل میگردید تصمیم به اعزام بخشی از تجهیزات نیروی هوائی به کشور همسایه خود ایران گرفتند
یکشنبه 9 مرداد 1390

toba2 - انگلستان - لندن
چنین بود که خلبانان عراقی در طی چند روز دهها فروند هواپیماهای نظامی و غیر نظامی رابه پایگاههای هدف در قلب خاک ایران منتقل کردند به هر حال با عنایت به این موضوع که دولت ایران در تمام این سالها بطور اصولی حضور این هواپیماها را در ایران انکار نموده و بارها در برابر تقاضای استرداد آنها از طرف عراقی تنها وجود چند فروند هواپیمای غیر نظامی را مورد تأئید قرار داده ( که استرداد آنها را هم موکول به اجازه سازمان ملل متحد و پرداخت کلیه هزینه های نگهداری آنها از طرف عراقی کرد) بحث در این مورد بسیار دشوار میباشد
یکشنبه 9 مرداد 1390

toba2 - انگلستان - لندن
. اما اینکه چه نوع هواپیما و به چه تعداد در ایران موجود میباشد خود حکایت دیگری است . اما در اینجا از محتمل ترین لیست موجود استفاده خواهم برد .اولین هواپیماها مدل میگ ـ ۲۹ روسی بود که به تعداد ۴ فروند به ایران پرواز کرد . کارشناسان معتقدند با توجه به حضور این هواپیما درنیروی هوائی ایران , این مدل بدون هیچ مشکلی به یگانهای عملیاتی پیوست مدل بعدی سوخوـ ۲۴ میباشد . تعداد ۲۴ فروند از این نوع هواپیما به ایران پرواز کرد . در نیروی هوائی ایران از نوع این هواپیما جمعأ ۳۶ فروند موجود میباشد .
یکشنبه 9 مرداد 1390

toba2 - انگلستان - لندن
. هواپیمای میراژ اف ـ ۱ جزو مدرنترین هواپیماهای ارسالی به ایران بود و سالها کسی اطلاع دقیقی از وضعیت آنها نداشت تا اینکه در سال ۲۰۰۱ میلادی با سقوط یک فروند مدل ۲ نفره این هواپیما در اطراف مشهد و اعلام آن از سوی خبرگزاری ایسنا بطور رسمی عملیاتی بودن این هواپیما در نیروی هوائی ارتش تأئید شد. ۲۴ فروند از این نوع هواپیما به ایران وارد شد که امروزه تعداد ۱۸ فروند آن عملیاتی تخمین زده میشوند.این هواپیماها در پایگاه ۱۴ شکاری مشهد مستقرند
یکشنبه 9 مرداد 1390

toba2 - انگلستان - لندن
. تعداد ۷ فروند سوخوـ ۲۵ درسال ۱۹۹۱ به ایران پرواز کرد . صاحب نظران غربی تا سالها معتقد بودند که از این نوع هواپیما در نیروی هوائی ایران استفاده نخواهد شد زیرا با وجود پیشرفته بودن این مدل , تعداد کم آن ارزش هزینه بالای سرویس و نگهداری آن را نخواهد داشتد. در سال ۱۹۹۷ میلادی در جریان مانور عاشورا ـ ۳ سپاه پاسداران در نزدیکی مرز افغانستان که در پاسخ به تهدیدات گروهک طالبان انجام گرفت , نیروی هوائی سپاه یک فروند از این هواپیما را به پرواز در آورد. بعد ها با خرید تعداد بیشتری از این مدل سپاه اقدام به تشکیل اسکادران عملیاتی نمود. این هواپیما در پایگاه دوم شکاری امام خمینی سپاه در شیراز مستقر میباشد .. هواپیمای سوخو ـ ۲۲ که مدل صادراتی و با تجهیزات کمتر هواپیمای سوخو ـ۱۷ که خود در حقیقت مدل پیشرفته تر و تکمیل شده سوخو ـ۷ میباشد جزو پرندگان پناهنده بود. تعداد ۴۰ فروند سوخو ۲۲ در کنار ۴ فروند سوخوـ ۲۰ که آنهم جزو مشتقات این مدل است در پایگاههای ایران به زمین نشستند. در عملیاتی بودن این هواپیما هم حرف و حدیث فراوان است
یکشنبه 9 مرداد 1390

toba2 - انگلستان - لندن
تعداد ۱۲ فروند میگ ـ ۲۳ شامل ۷ فروند L و ۴ فروند BN و یک فروند UBکه مدل ۲ نفره آن است هم در بین هواپیماهای عراقی بود در میان هواپیماها همچنین ۱۵ فروند هواپیمای ایلیوشین ـ ۷۶ بود که شامل یک هواپیمای رادار پرنده بنام عدنان و یک هواپیمای مراقبتهای هوائی بنام بغداد میشد. در مورد وظایف هواپیمای بغداد اطلاعات چندانی ندارم اما تصویر این هواپیما چند سال قبل در یکی از مجلات خارجی منتشر شد . در تصویر که از کیفیت پائین و از مسافت دور برداشته شده بود مشخص بود که این هواپیما فاقد آنتن چرخان در بالا است و تنها اختلاف ظاهری آن با مدل عادی ایل ـ ۷۶ در پوزه و قسمت انتهائی هواپیما بود . هواپیمای عدنان در حقیقت وظایف مشابه E-3 آمریکائی و A - 50 روسی رو دارد. کلیه وسایل و ادوات الکترونیکی این هواپیما ساخت شرکت فرانسوی تامسون سی اس اف میباشددر پایان اضافه میکنم که تعدادی هواپیمای مسافربری شامل یک فروند بوئینگ ۷۰۷ یک فروند بوئینگ ۷۲۷ دو فروند بوئینگ ۷۳۷ دو فروند بوئینگ ۷۴۷ سه فروند فالکون ۵۰ یک فروند جت استار عراقی و یک فروند ایرباس ۳۰۰
یکشنبه 9 مرداد 1390

toba2 - انگلستان - لندن
نمی دونم چرا اقای محترم روزنامه حرفی از کش رفتن هواپیماهای عراقی به میان نیااورده ..خاک تو سر اخوندهای دزد..خیانت در امانت بعد مدعی اسلام ومسلمانی میکنن تف به روحشون ....بیچاره مردم فکر میکنن عراق حقشون خورده برید حقتون از اخوندهای کثیف بگیرید ووحالا خسارت جنگ نگیرن پول نفت مجا میبرن .چرا خوزستان اباد نمی کنن ..این حق مردم نبود که از پول ثروت خدادی که تو ایران فراونه در رفاه واسایش باشن ...
یکشنبه 9 مرداد 1390

arashbehdin - امریکا - اتلانتا
toba2 - آن چند تا هواپیمای کهنه و دست دوم که الان دیگر از رده بیرون هستند مگر چفدر می ارزند؟ آنها بهیچ روی با آسیب جنگ قابل مفایسه نیستند. خسارت جنگ به ایران در حد هزار بیلیون دلار است.
دوشنبه 10 مرداد 1390

مانش رومشکانی - ایران - کرماشان
گویا نویسندۀ عزیز این متن یا هیچ چیز از جنگ ایران و عراق نمی داند یا میخواهد حرفی همه پسند اما بی پایه بزند-درست است که عراقیهای بی همه چیز به ما حمله کردند اما درست دو سال بعد و زمانی که مزدوران صدام از کل خاک ایران بیرون رانده شده بودند سازمان ملل قطعنامه 598 را صادر کرد و عراق را متعهد کرد که تمام خسارات جنگ را بدهد اما خمینی و رفسنجانی برای سرکوب جریانات سیاسی و سرپوش گذاشتن بر بحرانهای داخلی قطعنامه را رد کردند و جنگ را شش سال دیکر ادامه دادند تا اینهمه جوان نگون بخت ایرانی فدای آمال کثیف خمینی شوند و جنگ را هیچ به هیچ کردند و حالا هم تمام این حرفها بیهوده و بی سود است
دوشنبه 10 مرداد 1390

toba2 - انگلستان - لندن
arashbehdin - امریکا - اتلانتا . ارش جون در سال 1991 از رده خارج نبودن . تازه اکر خوب مطلب خواندی اقایون تو زلزله بم از انها استفاده کردن .بعد مانور تو خاکهای افغانسان با این هواپیماها انجام دادن...تازه مگر ایرانیان عزیز الان هواپیماهای مسافربریشون چه هست ..ایرباص 380 .همش تو پلوف روسی از رده خارج شده..
دوشنبه 10 مرداد 1390

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.