بررسی روزنامه های صبح تهران، پنجشنبه ۶ مرداد


بررسی روزنامه های صبح تهران، پنجشنبه ۶ مرداد



روزنامه های امروز صبح تهران اظهارات رییس کل دیوان محاسبات درباره "غیرقانونی بودن دستور رییس جمهور برای برداشت از صندوق توسعه ملی" را در صدر اخبار خود قرار داده اند و همچنین در کنار این موضوع به بررسی و انتقاد مجلس از واردات محصولات کشاورزی و قهر دو وزیر جهاد و کشاورزی و اقتصاد نیز بصورت مشترک پرداخته اند.

اخبار و گزارش هایی از معرفی وزرای پیشنهادی برای چهار وزارتخانه از سوی دولت به مجلس برای کسب رای اعتماد نیز با شرح حال و پیشینه این افراد در صفحات نخست امروز به چشم می خورد. همچنین مقالات و تحلیل هایی درباره تشکیل هیات حل اختلاف میان قوا به دستور آیت الله خامنه ای و برآورد نقش آن در آینده از جمله موضوعات مشترک روزنامه های امروز است.

هیات حل اختلاف قانونی است

جمهوری اسلامی در سرمقاله اش نوشته بعد از ۳۳ سال این اولین باری است که از سوی رهبری، هیاتی برای حل اختلاف بین قوای سه‌گانه شکل می‌گیرد. طبق بند ۷ اصل ۱۱۰ قانون اساسی، حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه از وظایف و اختیارات رهبر است. در انتهای این اصل نیز آمده است: "رهبر می‌تواند بعضی از وظایف و اختیارات خود را به شخص دیگری تفویض کند."

به نوشته این روزنامه طبیعتا تشکیل این هیات در شرایط حاضر، دارای علل خاص خود است و نشان می‌دهد روابط بین قوا نیاز بیشتری به مراقبت و تنظیم دارد. در واقع، اختلاف بین قوا، هیچ‌گاه به اندازه امروز جدی نبوده است. البته در حال حاضر بین دو قوه مقننه و قضائیه، اختلاف خاصی وجود ندارد، بلکه در عمل شاهد اختلافاتی بین قوه مجریه با بقیه نهادهای کشور هستیم.

جمهوری اسلامی ادامه داده که شاید هدف اینست که با تشکیل این هیات دیگر نیازی نباشد که رهبری شخصا در برخی موارد اختلافی وارد شوند چرا که این هیات با تفویض اختیاری که صورت گرفته، راسا به بررسی اختلافات و ارائه نظرات مشورتی می‌پردازد. این تدبیر، در واقع برخی تلاش‌ها جهت هزینه کردن از رهبری را کاهش می‌دهد.انتظار می‌رود در آینده نزدیک پرونده‌های برخی جریان‌های متخلف و مجرم در قوه مجریه به صورت جدی‌تری بررسی شود. لذا پیش‌بینی می‌شود هیات حل اختلاف و تنظیم روابط بین قوا، روزهای پرکار و وظایفی سنگین را بر دوش بکشد.

بهروز بیهقی در سرمقاله امروز خراسان نیز به همین موضوع اما از زاویه ای دیگر پرداخته و نوشته پس از آن که خبر انتصاب آیت ا... هاشمی شاهرودی به ریاست هیئت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه گانه توسط رهبر معظم انقلاب، انتشار یافت، این شبهه و شائبه نیز به ذهن برخی خطور و رسوخ کرد که آیا نهادی به موازات مجمع تشخیص مصلحت نظام و احیانا برای کاستن از اختیارات آن شکل گرفته است؟ آیا از این پس هیئت عالی حل اختلاف مسئولیت اموری را عهده دار خواهد بود که پیش از آن مجمع تشخیص به آن ها رسیدگی می کرد؟

نویسنده با طرح این پرسش ها در ادامه با شرح بند ۷ و بند ۸ اصل ۱۱۰ قانون اساسی افزوده از نظر قانون اساسی، یکی از وظایف مجمع رفع اختلاف میان مجلس و شورای نگهبان به عنوان ۲ رکن قوه مقننه و نه ۲ قوه مجزا همچون دولت و مجلس (قوه مجریه و قوه مقننه) است. آن چنان که در حکم مقام معظم رهبری به صراحت عنوان شده تشکیل «هیئت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه گانه» در راستای اجرای بند ۷ اصل ۱۱۰ قانون اساسی است؛ بندی که تنها ناظر به حل اختلاف و تنظیم روابط ۳ قوه مجریه، مقننه و قضاییه است و شامل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه گانه با دیگر نهادهای قانونی کشور مانند شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام و ... نمی شود.

چند سخنگو برای وزارت خارجه

جام جم در گفت و گویی با سخنگوی وزارت امور خارجه از افزایش سخنگویان این وزارتخانه آنهم به زبان های مختلف خبرداده و از قول وی نوشته در خصوص این‌که ما به کار سخنگویی برای ملت‌ها در مناطق مختلف دنیا توجه داشته باشیم بحث شده است و احتمال دارد ما در آینده کسانی که کار سخنگویی را به زبان‌های مختلف برای مناطق مختلف دنبال می‌کنند، داشته باشیم. تعیین زبان این سخنگویان هم بستگی به اولویت‌ها دارد من فکر می‌کنم اولویت‌های نخست ما شاید زبان‌های عربی و اسپانیایی و در درجه بعد به زبان‌انگلیسی باشد.

رامین مهمانپرست درباره علت این مساله هم گفته چون ما کشور مستقلی هستیم حرف‌های ما برای مردم دنیا تازگی دارد و خیلی از مردم استقبال زیادی از این امر می‌کنند چون می‌دانند اگر بخواهند واقعیت‌ها را درک کنند باید آن را از زبان کشورهای مستقل دنیا بشنوند.

به نوشته جام جم وی همچنین تلاش چند کشور غربی ازجمله آمریکا و انگلیس را برای انتصاب سخنگویانی به زبان فارسی و پخش اخبار از شبکه‌های تلویزیونی مختلف فارسی زبان را نشان از اهمیت و جایگاه جمهوری اسلامی ایران دانسته است.

هشدار درباره مشورت با فریبکاران

کیهان در گزارشی از اظهارات هشدارآمیز آیت الله محمدتقی مصباح یزدی خطاب به مسولان، فرماندهان سپاه پاسداران و مسولان دانشگاه امام حسین دانشگاه متعلق به سپاه خبرداده و از قول وی نوشته برخی افراد در برخی شرایط عهد و پیمان ها را فراموش می کنند و رفتارهایی را انجام می دهند که شبیه رفتار دشمنان است.اگر در مکانی لغزش کردیم سعی کنیم به سرعت بازگردیم، حرف های افراد حقه باز را گوش ندهیم و در جلسات آنها شرکت نکنیم.

به نوشته این روزنامه این عضو مجلس خبرگان رهبری همچنین به فرماندهان و مسولان سپاه گفته نباید با هر کسی مشورت کرد. چه مرضی دارید که با کسانی که حقه بازند و با خارج در ارتباط هستند با آنها مشورت می کنید و در ابتدا اقرار می کنید که قصد فهم نظر آنها را داشتم.

به گزارش کیهان مصباح یزدی همچنین گفته نباید با هر کسی معاشرت کرد، در انجام وظایف محکم و پا برجا باشیم. امروز باید وظیفه خود را به طور مناسب انجام دهیم و خبرهایی که سبب شک و شبهه می شوند برای آنها جواب یاد بگیریم چرا که برای هر باطلی، جواب وجود دارد.

صدا و سیما می تواند ماهواره را تعطیل کند

بهروز بهزادی در سرمقاله امروز اعتماد نوشته رییس سازمان صدا و سیما در یک سمینار فرهنگی مژده داد که پنج شبکه دیگر به شبکه‌های موجود تلویزیونی کشور افزوده می‌شود. باید از آقای ضرغامی پرسید که برای سازمان متبوع شما کیفیت مهم است یا کمیت؟ اگر وی به این پرسش که همه ما پاسخ آن را خوب می‌دانیم جواب دهد، آنگاه باید افزود که شبکه‌های موجود چه دستاورد مهمی داشته‌اند که اکنون باید شاهد ایجاد پنج شبکه دیگر نیز باشیم.

نویسنده مقاله با اشاره به این که در آینده شاهد حضور شبکه‌هایی خواهیم بود شبیه شبکه‌هایی که داریم ادامه داده که شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی وقتی موفق محسوب می‌شوند که بیننده برای شنیدن یا دیدن برنامه‌های آنها لحظه‌شماری کند، به گونه‌یی که مدیران شبکه‌ها با افتخار اعلام کنند، ماهواره را آزاد کردیم ولی درصد بسیار اندکی از مردم به برنامه‌های ماهواره توجه می‌کنند. بقیه، مخاطبان صدا و سیمای کشورند.

این روزنامه نگار در ادامه اضافه کرده که من به مقتضای شغلم شمار زیادی از جوانان خوشفکر را در رشته برنامه و سریال‌سازی می‌شناسم که فرصتی برای تهیه برنامه‌های خود ندارند و اگر درهای صدا و سیما به روی همه آنها گشوده شود انقلابی در برنامه‌ها به وجود خواهد آمد... می توان بودجه‌یی را که صرف بدنه متورم و متراکم بخش‌های غیرتولیدی می‌شود به تولید و برنامه‌های زنده اختصاص داد و از جوانانی که توانایی اداره آنها را دارند دعوت به همکاری کرد، آنگاه می‌بینیم چگونه مخاطبان ماهواره‌ها رو به کاهش می‌گذارند و مخاطبان صدا و سیما رو به افزایش.

عوام فریبی یا فرار به جلو

محمدحسین مهرزاد در سرمقاله جهان صنعت نوشته ایجاد ۵/۲ میلیون فرصت شغلی آنگونه که دولت ادعا می‌کند باید در سال‌جاری اجرایی شود. منتقدان دولت معتقدند فضای فعلی اقتصاد کشور نمی‌تواند به‌گونه‌ای مدیریت شود که این حجم از فرصت شغلی تحقق یابد. این روزها که تیرماه هم تمام شده از چهار ماه سال عبور کرده‌ایم و دولت هنوز گزارشی نداده از اینکه آیا در یک‌سوم گذشته از سال توانسته یک‌سوم وعده خود را عمل کند یا خیر؟

نویسنده مقاله ادامه داده که آنچه از درک عمومی اقتصاد کشور بر می‌آید، این است که این میزان شغل ایجاد نشده است. پرهیز دولت از ارایه نرخ بیکاری به صورت رسمی توسط نهادهای مسوول نیز خود حاکی از همین موضوع است. با این حال محمود احمدی‌نژاد می‌گوید که عده‌ای به‌جای آنکه دولت را در این موضوع یاری کنند، با طرح مباحثی به دنبال جوسازی و عوام‌فریبی هستند.

به اعتقاد نویسنده اگر احمدی‌نژاد موفق شود وعده‌اش را عملی کند در پایان سال باید ۵/۱ میلیون بیکار داشته باشیم. جمعیت فعال کشور در ابتدای سال‌جاری ۲۵ میلیون نفر برآورد شده است. اگر رشد جمعیت فعال کشور را براساس آمارهای دولتی چهار درصد در نظر بگیریم در سال ۹۱ این جمعیت به ۲۶ میلیون نفر می‌رسد که از میان آنها ۵/۱ میلیون بیکار در کشور خواهیم داشت که حاصل آن نرخ تورم ۷/۵ درصدی می‌شود.اگر عدد ۱۰ درصد ابتدای سال احمدی‌نژاد را واقعی در نظر بگیریم تا پایان سال‌جاری باید ۳/۴ درصد از نرخ بیکاری کاهش یابد که این امر نشان‌دهنده آن است که به طور میانگین در هر فصل از سال باید بیش از یک درصد از نرخ بیکاری کاسته شود.

جهان صنعت سپس به آمارهای وزیر کار در این باره اشاره کرده و نوشته اما شیخ‌الاسلامی نرخ بیکاری در پایان بهار را ۵/۱۱ درصد عنوان کرده یعنی نه‌تنها دولت موفق به کاهش یک درصدی نشده است بلکه افزایش ۵/۱ درصدی نرخ بیکاری را هم شاهد بوده‌ایم. فاصله نرخ هدف با نرخ واقعی نشان می‌دهد که دولت از برنامه‌ها عقب است.حال اگر رییس دولت تمایل دارد منتقدان را عوام‌فریب بنامد، حرفی نیست اما اعداد خود سخن می‌گویند.

تاثیر افزایش تعطیلات بر تولید داخلی

خراسان در گزارشی اظهارات محمود احمدی نژاد درباره لزوم افزایش تعطیلات در کشور را دستمایه کرده و از قول وی نوشته هیئتی از طرف دولت مامور بررسی و مقایسه تعطیلات در ایران و سایر کشورها شد و نتیجه این بود که فقط یک کشور با ۶۵ روز تعطیلی از ایران با ۷۵ روز، تعطیلات کمتری دارد و سایر کشورها بدون استثنا بیش از ۱۰۰ روز تعطیلی دارند و جالب این که کشورهایی که بالاترین تولید ناخالص داخلی را دارند، بیش از ۱۲۵ روز در سال تعطیلی دارند.

به گزارش این روزنامه احمدی نژاد با تاکید مجدد بر افزایش تعطیلات در کشور همچنین گفته وقتی دولت بنا به شرایطی یک روز را در کشور تعطیل اعلام می کند، برخی تمام بودجه کشور در بخش های مختلف را جمع کرده و تقسیم بر ۳۶۵ روز می کنند و فریاد بر می آورند که فلان قدر خسارت به اقتصاد کشور وارد شد و آن را بهانه ای برای هجمه به دولت قرار می دهند. البته کسانی که این انتقادات را وارد می کنند، خودشان به لطف حضور در مسئولیت های دولتی از وضعیت مالی خوبی برخوردار هستند.

شرق در سرمقاله امروزش به همین موضوع پرداخته اما نوشته افزایش تعطیلات در کشور به این معنی است که واحدهای تولیدی هزینه تولید را باید پرداخت کنند بی‌آنکه بتوانند تولید کنند. افزایش تعطیلات منجر به آن می‌شود که یک واحد تولیدی به مقدار لازم تولید نکند اما در مقابل مجبور می‌شود هزینه‌های تولید را پرداخت کند. یعنی باید هزینه پرسنل و ایجاد واحد تولیدی و هزینه‌هایی چون آب، برق و غیره را پرداخت کند و از طرفی نیز بازار را به دلیل کاهش تولید از دست داده است. در نتیجه تعطیلی به معنی ضرر برای واحدهای تولیدی و به تبع زیان برای اقتصاد ملی کشور است.

مسعود دانشمند در این مقاله افزوده رشد اقتصاد ملی در گرو سرمایه‌گذاری درست و مناسب بر تولید و صنعت است و اقتصاد کشور روی تولید حساب می‌کند که این‌گونه تعطیلی‌ها می‌تواند ضرر هنگفتی بر ارکان اقتصاد بزند... از طرفی دیگر ساعات کار مفید نیز در کشور با چالش اساسی مواجه است. از هشت ساعت کار روزانه، کار مفید انجام‌شده حدود چهار ساعت است درحالی‌که این رقم در چین، ژاپن و ترکیه از هشت ساعت، حدود هفت ساعت و نیم است. باید این معضل را نیز حل کرد و به کارفرما اجازه داد تا خود زمانبندی‌ها را مدیریت کند و بتواند بهترین بهره را از کارگاه خود‌بگیرد.

خودکفایی و واردات برای کپک زدن

محمدحسین روانبخش در ستون طنز مردم سالاری نوشته جدیدترین گلکاری دولت روز گذشته توسط رئیس مرکز پژوهش های مجلس به اطلاع مردم همیشه در صحنه رسید تا قدر دولت را بیشتر از پیش بدانند! بر اساس گفته های احمد توکلی ، از گندم وارداتی که در سال ۸۸ وارد شد بخش زیادی از آن کپک زد یا قارچ گرفت که یک میلیون تن این گندم به عنوان خوراک دام و طیور مصرف شد.

در ادامه این نوشته آمده یادش بخیر در سال های آخر دولت اصلاحات جشن خودکفایی گندم گرفته شد و واردات گندم قطع شد اما آن دولت را باید دولت غیر خدمتگزار و خائن بدانیم! بعد که دولت نهم آمد واردات گندم از سر گرفته شد و جالب اینجاست که معاون وزیر جهاد در ۹ اردیبهشت ۱۳۸۵ گفت:"خودکفایی در گندم محقق شده است اما این به معنای آن نیست که واردات گندم قطع شده است"!

نویسنده همچنین به کنایه نوشته که راستش ما در این ۵ سال هر چقدر درباره این سخن فکر می کردیم تا معنای آن را درک کنیم، چیزی دستگیرمان نمی شد تا اظهارات دیروز رئیس مرکز پژوهش ها بعد از ۵ سال معما را برایمان حل کرد: این گندم ها برای کپک زدن یا قارچ گرفتن و در نهایت خوراک دام شدن وارد کشور می شده است!واقعا این دولت با دولت اصلاحات خیلی فرق می کند و باید قدرش را دانست.
+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.