چین هم ۳۰ میلیارد دلار به ایران بدهکار است؛ به جایش جنس چینی می‌دهند!


چین هم 30 میلیارد دلار به ایران بدهکار است؛ به جایش جنس چینی می‌دهند!

آفتاب : روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی مدعی شده است که ایران و چین برای دور زدن تحریم‌های مالی ایالات متحده شیوه‌ای جدید برای معاملات پایاپای کالا به کالا در قبال فروش نفت ایران به چین در پیش گرفته‌اند. 

بر اساس این گزارش، چینی‌ها چندان بی‌میل نیستند که به بهانه تحریم‌های مالی ایران از دادن دلار به ایران به بهانه تحریم‌های مالی و بانکی سر باز بزنند و در عوض ایران را مجبور به خرید "کالاهای بنجل" خود کنند.

این روزنامه ادامه داد: مقامات ایرانی از اینکه بزرگترین مشتریان نفت خام ایران مثل چین و هند نمی‌توانند در مقابل نفتی دریافتی، پول بدهند عصبانی هستند. این روند باعث شده که در ایران، برخی از ارزها با کمبود روبه‌رو شوند.

این گزارش می‌افزاید این به نفع چینی‌ها و هندی‌ها است که به جای دادن دلار، در ازای خرید نفت ایران، به این کشور "یوان" ( پول ملی چین ) یا "روپیه" ( پول ملی هند) بدهند و یا در عوض در ازای پول نفت ایران با بستن قراردادهایی مبادله پایاپای کالا به کالا کنند.

گزارش فایننشال تایمز بر اساس ادعای برخی منابع می‌نویسد که ایران و چین هم اکنون مشغول مذاکره هستند تا به جای پرداخت سالانه 20 میلیارد دلار از سوی چین به ایران (برای خرید نفت) دو کشور یک قرار داد مبادله کالا به کالا منعقد کنند و ایران به جای دریافت پول در ازای فروش نفت خود از چین کالا وارد کند.

تایمز مالی می‌نویسد چین هم اکنون به دلیل تحریم‌های مالی و بانکی آمریکا، در دو سال گذشته 30 میلیارد دلار بابت پول نفت وارداتی خود از ایران بدهکار است و این مذاکرات در واقع به عنوان راهی برای برون رفت از این وضعیت و پرداخت بدهی چین به ایران در حال انجام است.

گفتنی است هم اکنون مشکل پرداخت پول نفت صادراتی ایران، یکی از مشکلات جاری در روابط اقتصادی ایران و هند نیز است و بنا به اعلام منابع رسمی در ایران هند هم اکنون رقمی بین 5 تا 8 میلیارد دلار بابت خرید نفت ایران بدهکار است.

تایمز مالی در ادامه به نقل از یکی از مقامات سابق ایران می‌نویسد که ایران هنوز مشغول بررسی طرح مبادله پایاپای کالا و نفت با چین است و هنوز در این باره تصمیم نگرفته است.

این مقام سابق می‌گوید: مسئولان ایران و چین برای حل مشکل هنوز در مرحله اولیه مذاکرات هستند ولی هنوز به نتیجه‌ای نرسیده‌اند. تهران پیشنهاد چینی‌ها برای دریافت کالا یا یوان در مقابل نفت صادراتی به چین را نپذیرفته است. چین و هند از باقی ماندن پول نفت ایران در بانک‌های خود بسیار خوشحال هستند.

چین و هند به ترتیب بزرگترین مشتری نفت ایران هستند.

khosh bavar - ایران - یزد
دادستد انها هم مانند 1400 سال پیش میباشد ! عوض 2 میلیارد دلار پول نفت از بولیوی پشم گوسفند دریافت میکنیم و کشور چین هم به اندازه 30 میلیارد دلار بما اجناس بدردنخور و سرطان زا میدهد ! عجب مدیریت جهانی ما داریم که شایسته جایزه اقتصاد نوبل هستیم و باید به ایران تعلق بگیرد !
دوشنبه 3 مرداد 1390

zartusht67 - المان - فرانکفورت
چشم تنگهای موذی ازادی ایران نزدیک است تکلیفمان را با امثال شماها روشن میکنیم.
دوشنبه 3 مرداد 1390

alexxx - اتریش - وین
کمتر از نصفش رو با اشغالای ساخت چین پاس میکنن و بیشتراز نصفش رو با لبخندای دندون نمای مختص چینی های موزی, زبل, اب زیر کاه و کلاه بردار سر و ته اش رو هم میارن, این میش های جمبوری عرب زاده اسلامی نما هم انگار نه انگار که از چین عقب افتاده رودست میخورن. به خرج ملت ایران لایی رد میکنن و به سمتی دیگه نگاه میکنن.!
دوشنبه 3 مرداد 1390

kamran63 - فرانسه - لیون
بنازم به حکومت ولی وقیح !! // gogoli - ایران - تهران - بازم بگو که این نظام نوکری روسیه و چین رو نمیکنه !!
دوشنبه 3 مرداد 1390

A.ahooraei - المان - کلن
چرا که نه؟. مگه چین جزو بیت رهبری نیست و این پول هم که بیت المال هست،. پس جز سهمش چیز زیادی نگرفته که. خاک بر سر خلق احمقی که نمی فهمه و با این شیادان و شارلاتان ها همکاری میکنه و نمی فهمه که کشورش رو دارن غارت میکنن و فرداست که زن و بچش رو هم به یغما می برند. نفت که تموم بشه شروع میکنند خواهر و مادر و زن و بچتون رو می فروشند بمانند ١٤٠٠ سال پیش و نمونه های کنونیش که دخترهاتون رو برای عربهای خلیج صادر میکنند. تف به ایرانیه اجنبی پرست و وطن فروش. لعنت به کسیکه نون رو بقیمت فنا کردن این کشور به قیمت روز میخوره.
دوشنبه 3 مرداد 1390

mehrdad.n.l - هلند - امستردام
خدا لعنت کند شما را ای اخوندهای کثافت .چه بر سر این ملت بدبخت اوردید . بگذار نسلی از میهن بر اید تا ابد دهر نامی از حکومت خود فروخته ی دینی نیاورند . زنده با حکومت ملی و سکولار
دوشنبه 3 مرداد 1390

gharibe UAE - امارات - ابوظبی
فعلا که دارن میخورن از داخل و خارج ما هم تماشا گریم .
دوشنبه 3 مرداد 1390

siamaktg - ایران - تهران
اقتصاد یعنی چین .. دمتون گرم که از ضعفا منصفانه کش میرید
سه‌شنبه 4 مرداد 1390

sharafYabi - انگولا - بیمبه
این هم یکی از اون سوراخهای اخوندی و چهارپا داران است. به راحتی میتوانند 10 میلیارد جنس میارزد بیست. هاپولی ماپولی میشه میره تو حسابهای لبنان و سوریه. و یا طلا میشه تو یک چال نزدیک طویله باباشون اینها برای روز مبادا.
سه‌شنبه 4 مرداد 1390

Shamamai - ایران - کوردستان
تحریمها کاغذ پاره ای بیش نیست به قول آقای احمدی نژاد ،حالا مهم اینجاست این اثرات همان کاغد پاره، چی به سر ما آورده؟
سه‌شنبه 4 مرداد 1390

felora - ایران - تهران
khosh bavar / سی میلیارد دلار کم نیست ومیلیاردهای دیگه در جاهای دیگه ......... تازه این فقط یک رقمشه و اینهمه ثروت واینهمه فقر و.... ''گر برفلکم دست بودی چون یزدان" برداشتی من این فلک را از میان " از نو فلکی دگر چنان ساختمی " که ازاده به کام دل رسیدی اسان"
سه‌شنبه 4 مرداد 1390

Royan - آلمان - آلمان
بازم برید جنس چینی بخرید, اگر مردم نخرند و بازار فروش نداشته باشند وارد هم نمیکنند و تولیدات داخلی دوباره رونق خواهد گرفت امان از لوکس و تجمل چینی. از مبلمان تا فرش و ظروف و آشپزخانه بی ارزش گرفته الا آخر....
سه‌شنبه 4 مرداد 1390

khosh bavar - ایران - یزد
کاملا به شما حق میدهم و این فقط ثروت مادی ما میباشد که به هدر رفته و از همه مهمتر ثروتهای انسانی و معنوی هستند که هر سال ایران را بسوی کشورهای خارجی ترک میکنند ! و باز هم مرسی بابت شعر زیبا و کمک معنویتان به من, پس همواره شاد و پیروز باشید .
سه‌شنبه 4 مرداد 1390

faryar - نمسه - تهران
درود بر شما دوست گرامی A.ahooraei همینطوره که گفتید.
سه‌شنبه 4 مرداد 1390

ssepehr - ایران - ایران
royan آلمان، هموطن عزیز حق با شماست؛ من تا جایی که امکان داشته باشد اجناس بنجل و بدرد نخور چینی رو نمی خرم، اما باور کنید چینی ها نبض بازار ایران را به دست گرفته اند که دیگه کمتر جنس وطن گیرمون میاد! که باید گفت: ای دولت مردان بی ریشه! وای تاجران خائن و بی هویت ننگتان باد که چنین ریشه به تیشه اقتصاد ایران زده و میزنید؛ مطمئن باشید سزای اینهمه ننگ و خیانت را خواهید داد.
سه‌شنبه 4 مرداد 1390

wolfskin - ایران - تهران
چی میگی royan ؟ تو که ایران نیستی حرف نزن اینجا یا باید جنس با کیفیت بالا خریداری کنی که گرونه و هر کسی نداره که بخره. یا باید همون جنس رو با کیفیت کمتر بخره که چینی و انتخاب دیگه ای نداره. بهتره یه سر به مناطق فقیرنشین بزنی. امثال شما فقط بلدند حرف بزنن و فقط یک طرف قضیه رو میبینن
سه‌شنبه 4 مرداد 1390

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.