بررسی روزنامه های صبح تهران، یکشنبه دوم مرداد


بررسی روزنامه های صبح تهران، یکشنبه دوم مرداد



روزنامه های امروز صبح تهران در حالی که عکس هایی از بازدید رهبر جمهوری اسلامی از تاسیسات نظامی دریایی در جنوب ایران چاپ کرده اند، تیترهای اول خود را نیز به گفته های او در جریان همین بازدید اختصاص داده اند.

"امنیت کنونی خلیج فارس و بحرعمان نتیجه حضور مقتدرانه ایران اسلامی است" به نقل از رهبر جمهوری اسلامی در صدر اخبار کیهان آمده، روزنامه جمهوری اسلامی، تهران امروز و قدس از همین مقام نقل کرده اند "ملت ایران اراده خود را بر هر قدرتی تحمیل می کند".

ترور چهارمین دانشمند هسته ای کشور، عملیات تروریستی در نروژ، ادامه گفتگوی اصولگراها به قصد رسیدن به وحدت و کج شدن راه هدفمند کردن یارانه ها به علت کمبود بودجه از دیگر عنوان های این روزنامه هاست که در عین حال از وضعیت گرانی و تورم کشور ابراز نگرانی کرده اند.

از طلب اصلاحات به سقوط نظام

در حالی که حادثه تروریستی نروژ با عکس هائی در صفحه اول اکثر روزنامه های امروز صبح تهران منعکس شده است، در صفحات داخلی همین روزنامه ها اخباری از مناطق ناآرام جهان دیده می شود.

اعتماد در مقاله اصلی خود با اشاره به وضعیت سوریه و کشدار شدن ناارامی های آن دو خطا را به حکومت بشار اسد نوشتهخطای اول؛هنگامی که شهر درعا در یک حادثه بسیار کوچک و ساده خروشید، مردم فقط برای آزادی کودکان زندانی خود که در یک بازی کودکانه حکومت را به باد انتقاد گرفته بودند، به میدان شهر آمدند و در دو سه گام اول تقاضاهای کوچکی داشتند که بزرگ‌ترین آن اصلاحات بود. اما دولت مردم را متهم کرد که وابسته به خارج و از اسراییل خط می‌گیرند. همین مردم وابسته به اسراییل یا گروه‌های مسلح در شهرها و روستاها و تمام کشور منتشر شده و شب و روز اعتراضات خود را توسعه دادند و سرانجام خواهان سقوط نظام بشار اسد شدند.

به نوشته این مقاله خطای دوم؛ اشتباه دوم حکومت سوریه که هنوز فرصت برای بشار اسد وجود دارد تا مرتکب آن نشود، نیز ریشه در همان اندیشه‌یی دارد که معترضان خارجی هستند یا از خارج تحریک می‌شوند. بطور مشخص این دیدگاه معتقد است امریکا و اسراییل عامل اعتراضات و تحرکات در سوریه هستند. اگر این ارزیابی پذیرفته شود در شرایطی که بشار از نوعی تقابل به سوی گونه‌یی از تعامل حرکت می‌کند، نتیجه‌یی که از این تحلیل عاید می‌شود آن است که سراغ عوامل خارجی تحریک رفته و با آنها معامله کند تا مشکل حل شود.

محمدعلی سبحانی در ادامه مقاله اعتماد نوشته تنها راه دوستان سوری و دولت بشار اسد که کماکان بخش قابل توجهی از مردم سوریه به او امید دارند آن است که دیدگاه و رویکرد خود را تغییر داده و مردم معترض را به وابستگی به خارج محکوم نکنند و حق رای و انتخابات آزاد را برای همه مردم به رسمیت بشناسند.

به نوشته این دیپلومات با سابقه اگر قبول کنیم که مردم معترض مطالبات بر حق دارند و اعتراض آنها با تحریک خارجی نیست، آنگاه در جهت رفع مشکل در داخل تلاش می‌کنیم. سوری‌ها در این مرحله بسیار حساس می‌توانند با تکیه بر مردم خود و ‌آشتی با آحاد مردم با مرام‌ها و مذاهب مختلف در کنار هم متحد باشند. سوری‌ها باید از حوادث لیبی درس بگیرند.

ترور دانشمند هسته ای

"خشونت ایرانیان در مرز هشدار" عنوان اصلی شرق است، "ترور چهارمین دانشمند هسته ای" تیتر اول آرمان وابتکار هم "ترور یک دانشمند هسته ای دیگر" را در صدر اخبار خود آورده است.

داریوش قنبری در آرمان با اشاره به ترور یکی دیگز از دانشمندان در روز روشن در هران نوشته هیچ توجیهی از جانب مسئولان قابل قبول نیست کوتاهی در این زمینه محرز است.

این نماینده مجلس با اشاره به این که دیروز یک کارمند مجلس توسط همسرش کشته شده و پریروز یک راننده اتوبوس با حجمله سه نفر که قمه در دست داشتند مواجه شده نوشته این خبرها احساس ناامنی به مردم می دهد در حالی که دستگاه ها باید پاسخگو باشند مجلس باید وزیر کشور را برای سئوال یا استیضاح به مجلس بکشاند نباید دست روز دست بگذاریم.

حمید حسینی هم در سرمقاله خراسان با اشاره به تحولات تازه ای که با پیشنهاد روسیه در جریان مذاکرات هسته ای ایران رخ داده بود نوشته زمزمه های آغاز دور جدیدی از مذاکرات هسته ای آغاز شده که صالحی از آن به عنوان «تلاش هایی برای گشودن درها» یاد کرد.

در ادامه مقاله اشاره شده که ترور دکتر داریوش رضایی استاد فیزیک هسته ای اظهار عقیده کرده که این نشان می دهد در روند چالش هسته ای ایران و غرب حذف چهره های علمی و نیروهای متخصص از مجموعه فعالیت های هسته ای ایران از چندی پیش از سوی طرف مقابل به طور جدی دنبال می شود.

خراسان نوشته به عبارتی در حالی که حمله نظامی به تأسیسات هسته ای ایران از سوی آمریکا و متحدانش ناممکن است و هزینه های بسیاری برای آن ها از جهت اقدامات متقابل و عکس العملی ایران خواهد داشت و تحریم های فزاینده اقتصادی نیز در عمل نتوانسته است در روند برنامه هسته ای ایران خللی ایجاد کند، اقدامات تخریبی در دستگاه ها و تجهیزات هسته ای شبیه آن چه در موضوع استاکس نت مطرح شد و همچنین آسیب زدن و حذف دست اندرکاران برنامه هسته ای در دستور قرار گرفته است.

خشونت نهادینه در جامعه

حسن تردست در شرق نوشته جرایم خیابانی و قتل‌هایی که اخیرا افکار عمومی را مشوش کرده و هر شنوده‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای را از مردم عادی گرفته تا مسوولان منزجر کرده‌، یک جامعه را تحت تاثیر خود قرار داده‌است. اگر به دنبال چرایی این حوادث تلخ باشیم، باید متذکر شوم متاسفانه درجامعه ما فرهنگ حاکم فرهنگ خشونت است و عدم کنترل رفتار، بر شخصیت برخی افراد حاکم است. اشخاصی که این روحیه بر آنها حاکم است در زمان درگیری‌ها عکس‌العمل‌هایی نشان می‌دهند که به طور متعارف تناسبی با موضوع ندارد، مثلا از یک تصادف ساده رانندگی قتل ناشی می‌شود.

به نظر نویسنده کارشناس جامعه احتیاج اور‌ژانسی به مداوا دارد و باید جامعه‌شناسان و روانشناسان به شدت روی این خشونت عمیق که در جامعه دیده می‌شود، تحقیق کنند و ابزار و راه‌هایی را ارایه دهند تا روح جمعی جامعه تلطیف شود و فرهنگ مدارا را در اذهان نهادینه کنند، در غیر این صورت روزبه‌روز بیشتر دچار خشونت می‌شویم و خود این خشونت‌ها موجب اشاعه چنین رفتارهایی می‌شود.

مقاله شرق تاکید کرده هر قتل خیابانی مثل قتل روح‌الله داداشی، موجب فرهنگسازی و تشویق جامعه خلافکار می‌شود و این تصور در اذهان نقش می‌بندد که وقتی فردی قوی را به این راحتی می‌توان کشت بنابراین به راحتی می‌توان دست به قتل افراد ضعیف‌تر هم زد.

دستگاه دیپلوماسی انفعالی عمل می کند

اعتماد با تیتر "دستگاه دیپلوماسی انفعالی عمل می کند" مصاحبه خود را با سلمان صفوی منعکس کرده و در مقدمه آن نوشته: سلمان صفوی که اکنون در لندن ساکن است و رییس مرکز تحقیقات ایرانی لندن است بشدت از انفعال دستگاه دیپلماسی کشور انتقاد می‌کند و می‌گوید ایران هیچ طرح پیشنهادی برای تحولات منطقه نداده است. گفت‌وگو با شخصیتی که سابقه نظامی‌ دارد و این روزها کتاب‌هایی در زمینه عرفان منتشر می‌کند:

سوال اول را اگر اجازه بدهید درباره برخی شایعات درباره شما بپرسم، اینکه می‌خواهید برای انتخابات مجلس کاندیدا شوید؟

من هرگز قصد کاندیداتوری در انتخابات مجلس و گرفتن منصب و عنوانی را در ساختار قدرت ایران ندارم. من یک انسان علمی و فرهنگی هستم و فعالیت‌هایم هم بیشتر متمرکز بر این دو حوزه است.

ولی شما در انتخابات مجلس هشتم کاندیدا شده بودید...

بله، دوره قبل تجربه‌یی بود و گذشت متوجه شدیم که این راه، راه درستی برای اصلاح امور نیست و متوجه شدم کارهای علمی و فرهنگی برای ما بهتر است.

به گفته شما معنویت در مسوولان ما وجود ندارد؟

به شدت ضعیف است. بخش عظیمی از این دعواها به خاطر عدم حضور عرفان در اعضا است و من به شخصه به دلیل اینکه دلم برای این انقلاب می‌سوزد وظیفه خود می‌دانم عرفان را به جامعه معرفی کنم.

با توجه به سابقه حضور شما در نیروهای مسلح و آشنایی با نظرات امام ، نظر صریح رهبر فقید انقلاب درباره فعالیت‌های سیاسی نظامیان چه بود؟

امام معتقد بودند که نیروهای مسلح باید امور سیاسی را خوب بفهمند اما در جناح‌بندی سیاسی حضور نداشته باشند و وارد منازعات سیاسی نشوند و باید در چارچوب قانون اساسی و وظایف محوله به آنها فعالیت کنند. نظر مقام‌معظم رهبری هم این است که نظامیان وارد بازی‌های سیاسی نشوند.

شما مجله‌یی را در لندن منتشر می‌کنید که مبنای آن بر پایه گفت‌وگو بین اسلام و غرب است...

بله، از حدود ۱۱ سال پیش فعالیت‌هایی در این زمینه برای گفت‌وگو بین اسلام و غرب انجام دادیم زیرا برخی مانند بوش و بن‌لادن معتقد به جنگ بین اسلام و غرب بودند ولی ما بر این اعتقادیم که زمینه‌های مشترک اسلام و غرب می‌تواند راه گفت‌وگوی بین این دو را فراهم کند.

تلاش‌های شما بعد ایده گفت‌وگوی تمدن‌های آقای خاتمی بود؟

نه، یک سال قبل از اینکه آقای خاتمی مساله گفت‌وگوی بین ادیان را مطرح کنند فعالیت‌های ما شروع شد. البته آقای خاتمی با شهید مطهری و شهید بهشتی حشر و نشر داشتند و ما هم با این دو بزرگوار (شهید مطهری و شهید بهشتی) در ارتباط بودیم و کسانی که با این دو شخصیت در ارتباط بودند دارای فکر سلیم هستند که معتقدند اختلافات موجود در جهان باید از طریق گفت‌وگو حل و فصل شود نه از طریق جنگ و منازعه.

ایده گفت‌وگوی تمدن‌های آقای خاتمی نتیجه‌بخش بود؟

بله، چون ایده خوب و مهمی بود و در یک دوره اعتبار بسیار خوبی برای ایران فراهم کرد. هرچند برخی می‌گویند در آن دوران شاهد وادادگی بودیم که مسوولان وقت باید جواب این ادعا را بدهند، ولی من شخصا معتقدم گفت‌وگوی تمدن‌ها یک سنت قرآنی و نبوی است.

اگر بخواهید سیاست خارجی دولت آقای خاتمی را بررسی کنید چه نظری دارید؟

مطمئنا در دوران آقای خاتمی روابط ما با کشورهای غرب بهتر شد و در حوزه غرب توپ را به زمین غربی‌ها انداختیم و حتی وزیر خارجه وقت امریکا یعنی خانم آلبرایت مجبور به عذرخواهی از ایران شد. البته در بخشی از بدنه اصلاح‌طلبان ضعف‌هایی وجود داشت و در آن مقطع برخی می‌گفتند امریکا ابرقدرت و یک واقعیت است و براین اعتقاد بودند که باید این واقعیت را بپذیریم. که من با این دیدگاه مخالفم البته من با سیاست‌های ماجراجویانه در سیاست خارجی هم مخالفم و معتقدم باید سیاست واقع‌بینانه در قبال مسائل بین‌المللی در پیش گرفت.

طنز نوبلی

پوریا عالمی در ستون کاناپه اعتماد با نثل از مدیرعامل صندوق مهر رضا که گفته باید به آقای احمدی‌نژاد نوبل بدهند، حدس زده چه نوع نوبلی باید به رییس دولت داد.

نوبل بیابان‌زدایی: به خاطر تلاش برای زدودن گرد و خس و خاک و خاشاک و غیره.

نوبل شکست نور: به‌خاطر شکست نور.

نوبل خوشحالی: به خاطر خط لوله صلح و شاد کردن دل مردم بدبخت و فقیر هند و پاکستان.

نوبل تشت: برای احقاق حقوق ایران از دریای خزر به اندازه یک تشت آب، معادل ۱۱درصد از خزر.

نوبل بشار: همین‌طوری به‌خاطر بشار اسد.

نوبل خارجی: به‌خاطر موفقیت در روابط خارجی.

نوبل گفت‌وگو: به‌خاطر گفت‌وگو با همه رسانه‌های مستقل و دولتی جهان، البته منهای گفت‌وگو با مطبوعات ایران

نوبل لبخند: به‌خاطر پاسخ قاطع به همه سوال‌ها.

نوبل تکذیب: به‌خاطر تکذیب همه‌چیز، حتی شما دوست عزیز.

نوبل مهرورزی: به‌خاطر توزیع مهرورزانه سیب‌زمینی در دوره‌های مختلف زمانی.

نوبل رفاقت: به‌خاطر رفاقت و حمایت در هر شرایطی از محمدرضا رحیمی و رفقا.

نوبل سوژه: برای تولید بدون وقفه سوژه برای روزنامه‌نگاران و طنزنویسان.

نوبل اسفندیار رحیم مشایی: به‌خاطر کشف و ثبت اسفندیار رحیم مشایی، به عنوان معدن نمک.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.