مقایسه ای معنی دار بین اجاره خانه در تهران و تورنتو


مقایسه ای معنی دار بین اجاره خانه در تهران و تورنتو

عصر ایران : مقایسه اجاره مسکن در ایران و بسیاری از کشورهاس جهان نشان می دهد که ایرانی ها ، بیشترین هزینه ها را در این خصوص متحمل می شوند و تا به امروز هم که سال به سال ، وضع شان در خصوص اجاره مسکن بدتر شده است.

به عنوان مثال ، در یک بررسی تطبیقی بین دو منطقه تقریباً مشابه از نظر جایگاه شهری بین تهران و تورنتو ، مشخص می شود که شهروندان تهرانی ، بیش از هفت و نیم برابر تورنتویی ها ، هزینه مسکن می دهند!

به این تصاویر نگاه کنید ؛ اینجا منطقه North york در تورنتو است ؛ یک منطقه متوسط نشین شهری ، جایی مانند منطقه بزرگراه رسالت در تهران و خیابان های پیرامونی اش و مناطق مشابه آن:




  تورنتو - north york


در این منطقه و مشخصاً در مجتمع های فوق ، اجاره یک آپارتمان 75 متری ، هزار دلار در ماه است. مستاجران ، فقط اجاره ماهانه می دهند و چیزی به نام ودیعه و رهن در آنجا مرسوم نیست.
این هزار دلار هم فقط برای اجاره واحد نیست بلکه کلیه هزینه های آب ، برق ، گاز و شارژ ساختمان را نیز شامل می شود و مستاجر هر اندازه که مصرف داشته باشد ، هزینه جداگانه ای بابت اینها نمی دهد ؛ تنها هزینه تلفن و اینترنت به صورت جداگانه و بر اساس قرارداد مستقل مستاجر با شرکت های مخابراتی و اینترنتی پرداخت می شود.

برمی گردیم به ایران و تهران ؛ هزینه اجاره یک آپارتمان 75 متری در منطقه مشابه ، مثلاً در خیابان های اطراف رسالت و سیدخندان مانند خواجه عبدالله، حدود 50 میلیون تومان رهن کامل یا ماهانه یک میلیون و 500 هزار تومان است که معادل 1200 دلار کانادا می شود ؛ البته هزینه های آب و برق و گاز و شارژ هم که به صورت جداگانه محاسبه می شود.


تهران - بزرگراه رسالت

اما تفاوت مستاجر ایرانی و مستاجر کانادایی در آن 200 دلار اضافی و پول آب و برق و گاز و شارژ نیست بلکه با مقایسه درآمدها و هزینه ها می توان به جمع بندی منطقی رسید.
یک کارمند یا کارگر معمولی در شهر تورنتو ، ماهانه حدود سه هزار دلار در آمد دارد. البته طبیعتاً افرادی با درآمدهای بالا و پایین هم وجود دارند ولی متوسط دریافتی یک کارمند یا کارگر معمولی در همین حدود است.
اما در تهران ، متوسط حقوق یک کارگر یا کارمند معمولی حدود 600 هزار تومان است.

با این اوصاف ، یک مستأجر کانادایی ، حدود یک سوم درآمد ماهانه اش را صرف اجاره خانه می کند و دو سوم بقیه را خرج سایر هزینه هایش می نماید و پول جداگانه آب و برق و گاز و شارژ هم نمی دهد ؛ اما در تهران ، یک کارمند معادل دو و نیم برابر حقوقش را باید تنها به صاحبخانه بپردازد(یا به صورت رهن کامل ، یا اجاره کامل یا تلفیقی).

با مقایسه میزان در آمد و مستاجران طبقه متوسط در تهران و تونتو و بدون در نظر گرفتن هزینه آب و برق و ...، می توان به این جمع بندی رسید که مستاجر متعارف ایرانی ، به طور متوسط هفت و نیم برابر بیش از همتای کانادایی اش متحمل هزینه اجاره مسکن است ( در تورنتو درآمد متوسط سه برابر اجاره متوسط است، در ایران ، برعکس ، اجاره متوسط دو و نیم برابر درآمد متوسط است که از ضرب این دو ، عدد هفت و نیم به دست می آید.)

حال همین یک قلم را بگیرید و در سایر مسائل نیز خط آن را پیگیری کنید  تا ببینید چرا بسیاری از ایرانی هایی که تحصیلات عالیه ، تخصص یا ثروت کافی دارند ، جلای وطن می کنند و در آن سوی اقیانوس ها در سرزمینی به نام کانادا ، رحل اقامت می افکنند ، آنقدر زیاد که خیلی ها تورنتو را تهرانتو می نامند .

... و هنوز ، بیچاره مستاجران ایرانی !

Salar_uk - انگلستان - بلاکپول
من ٣٩٠ پوند در ماه میدم براى ٢ bedroom تازه include all bills فقط کنسل تکس میدم، خداییش بهتر از ایرانه.
شنبه 1 مرداد 1390

yashainiran - ایران - ایران
.. و هنوز ، بیچاره مستاجران ایرانی !. یعنی این قصه سر دراز دارد و از این بدتر هم خواهد شد!!!!!!!! مستاجربودن خیلی سخته خدا همه مستاجران عزیز را صاحبخانه کناد. آمین
شنبه 1 مرداد 1390

aria-aria-nl - هلند - روتردام
چی رو مقایسه میکنید مسخره است ما اینجا هر چیز را که میخریم مثل برنج گوشت.مرغ.روغن و...... ارزونتر از ایران است حتی اجاره خونه و اصل مقایسه حقوق دریافتی یک فرد در اینجا و ایران است که باعث گرونی یا ارزونی است و در کل اقتصاد و تورم موجود در جامعه یادتون نره که خمینی میگفت اقتصاد مال خره حالا بیان جمعش کنند دیگه.
شنبه 1 مرداد 1390

parniyan_215 - ایران - اصفهان
این دعا بهتر خدا به کسی که شایسته هست امکانات بده.
شنبه 1 مرداد 1390

montaghed - آلمان - کلن
بعد 33 سال زندگی در اروپا تا 10 روز بعد دارم بر میگردم ایران و افصوص میخورم که 33 سال از عمرم رو صرف این حـ... تر از آخوندا کردم . احساس میکنم عاشق ایرانم حتی اگر رهبری به اسم سید علی شیره ای داشته باشد . مهم خاک ایران اسن هوای ایران است عشق ایران است اگر ما ، ما باشیم باید بسازیم همین آلمانی ها 35 سال پسش میومدن ایران کارگری میکردن ، اما حالا عرب و ترک هایی که اسمشون رو آلمانی گذاشتن زنای ایرانیان بدبخت اینجا پناه آورده رو از چنگشون در میارن بعد چند وقتم میزنن در کونشون ..هری..زنده باد ایران زنده باد وطن .. از امروز به بعد هم حرفامو ایران خواهم زد حتی اگر سرم بالای دار بره و هر کسم که ناشناس و یا حتی شناخته از پس هزاران کیلومتر شعار صادر میکند ، بزغاله ترسوسس بیش نیست . اگر من و تو ما باشیم ایران رو آباد میکنیم ایران رو میسازیم و بهترین شهر خاور میانه میکنیم و شعار دیگه بسه خود فریفتن بسه مقایسه بسه . هرکی مرد عمله برگرده ایران ...یا حق
شنبه 1 مرداد 1390

مهران خان - ایران - تهران
ما همه چیمون از غربی ها سر تره!!!
شنبه 1 مرداد 1390

setareye shomal - انگلستان - لندن
من 1200 پوند بدون کنسل تکس و اب و برق و گاز برای 1bed room دارم میدم همه جا کرایه خونه گرونه هر چی درامد داریم باید بدیم کرایه خونه
شنبه 1 مرداد 1390

A.ahooraei - المان - کلن
مملکت خر تو خر بهتر از این نمیشه. در عوض اسلام رو داریم کافیه دیگه بقیش حله. از اونجاییکه ایرانیها خیلی آدمهای پر بهایی هستند و همگی سوای ملتهای دیگه خیلی با ارزشن و انسانهای منحصر بفردی هستند، لذا اجرت و بهای بالایی دارند و همیشه و در هر جا، اگر توجه بفرمایید، جنسی که میفروشند و یا اجاره میدن از همه گرانتر و با ارزشتر هست اما هر جا برن و هر موقع بخوان چیزی بخرند یا اجاره کنند، استاد چانه زدن میشن چونکه میدونن خودشون گرونند و دیگران باید ارزونتر باشن. همینجا توی خارج از کشور قیمتهای ایرانیها رو با دیگر ملیتها مقایسه / دنباله----- 
شنبه 1 مرداد 1390

A.ahooraei - المان - کلن
کنید. مثلاً اگر توی یک شرکت کار میکنند انتظار دارند که حقوقشون از دیگران بیشتر باشه و بهمین دلیل کار نمیکنند و گدایی از دولت رو به صبح زود بیدار شدن و زحمت کشیدن ترجیح میدند. طبق آمار مجله اشپیگل آلمان ایرانیها بعد از غربتی ها دومین خلق متقاضی کمکهای دولتی در آلمان هستند و بقیمت سر خم کردن و ضجه زدن جلو کارمندان دولتی التماس دعا دارند. بعد با همین روش که من اسمش رو گدایی مدرن میذارم، توی ایران خونه می خرند و بقیمت خون باباشون اجاره میدند ضمن اینکه توی ایرانیهاش هم از اینها بدترند. هر که ناراحت شد از فردا بره سر کار و این کمکهای دولتی اروپا رو بذاره واسه اونهایی که واقعاً ناتوانند و آبروی دیگران رو که یک عمره دارند اینجا زحمت میکشن رو حفظ کنند. هی نگید اینها نفت ما رو غارت کردند که دروغ هست نفت مال شماها نبوده و کسان دیگه توی همون ایران غارتش کردند و نه خارجیها، الآن هم همونها این رژیم ویرانگر رو حفظ کردن. با پوزش از ایرانیهای با وقار و با شخصیت که قشر زحمت کش هستند.
شنبه 1 مرداد 1390

شمبلیله - انگلیس - لندن
٣٩٠ پوند در ماه براى ٢ bedroom بابا خیلی خوبه ولی اصلا حرفشم تو لندن نزن
شنبه 1 مرداد 1390

sourena.de - آلمان - اشتوتگارت
استکبار جهانی باعث گرانی اجاره خونه شده مثل بقیه مشکلات حکومت ولی وقیح. برای رفع این مشکل هم باید دولت مهر ولی وقیح یا دستور اعدام صاحب خونه ها رو صادر کنه یا مستاجرها رو.
شنبه 1 مرداد 1390

azarbayjan362 - ایران - تبریز
montaghed - آلمان - کلن. دو ماه که بمونی سازندگی از کلت میپره باز برمیگردی قربون اون ژرمنها هم میری
شنبه 1 مرداد 1390

tkamaly - ایران - تهران
آمار ها اشتباهه، اولا در نورته یورک اجاره یه خا ابه ۱۲۵۰ به بالا است و دوخابه ۱۵۰۰ به بالا بسته به noeh آپارتمان ، ضمن در ایران قیطریه واحده ۱۴۰ متری نوساز شیک ۳۵ ملیون با ماهی حدوده ۱۸۰۰ است ، در تورونتو آپارتمان رنتال(یعنی ساختمان های قدیمی که دیگه کندو نیست و خیلی هم کثیفه ) یه خبه هم بزور ۱۱۰۰ پیدا کنی ونام باید بری تو نوبت بدونه پارکینگ ، ضمن بیمه ماشینو ناگو که افتضاحه
شنبه 1 مرداد 1390

tkamaly - ایران - تهران
آمار ها اشتباهه، اولا در نورته یورک اجاره یه خا ابه ۱۲۵۰ به بالا است و دوخابه ۱۵۰۰ به بالا بسته به noeh آپارتمان ، ضمن در ایران قیطریه واحده ۱۴۰ متری نوساز شیک ۳۵ ملیون با ماهی حدوده ۱۸۰۰ است ، در تورونتو آپارتمان رنتال(یعنی ساختمان های قدیمی که دیگه کندو نیست و خیلی هم کثیفه ) یه خبه هم بزور ۱۱۰۰ پیدا کنی ونام باید بری تو نوبت بدونه پارکینگ ، ضمن بیمه ماشینو ناگو که افتضاحه
شنبه 1 مرداد 1390

a.ahooraei - المان - کلن
عزیزانی که مقایسه میکنند و میگن همه جا گرونه, درآمد در خارجشون رو هم با درآمد ایرانیهای توی ایران با همون شغل و مزیت مقایسه کنند.
شنبه 1 مرداد 1390

h.k - دانمارک - اودا
a ahoorai المان.سلام.چقدر انسان وار واقعییت راگفتی.کاملا درست.ولی مگراز رومیروند.تازه این قوم طلبکارهم هستند!!!!!!شادکام باشید.
شنبه 1 مرداد 1390

Royan - المان - المان
montaghed - آلمان - کلن دوست عزیز من بعد از ده سال 2007 همین تصیمیم را گرفتم و رفتم و بعد از سه ماه برگشتم الان کلاهمو باد بره نمیرم بیارم , حالا میری متوجه میشی من چی میگم.
شنبه 1 مرداد 1390

آق مللم - انگلستان - لندن
ستاره شمال -انگلستان لندن. شما مگه مستاجر ملکه انگلیس هستی که واسه یه 1 خوابه 1200 پوند می دی؟
شنبه 1 مرداد 1390

zhandark - انگلستان - میدلزبرو
من یه خونه ۲ خوابه دارم، ماهی ۴۰۰ پوند میدم،، آب و برق و گاز و همه چی هم با صاحبخونه اس . خیلیم خونه ی خوبیه! در تهران هزینه ها خنده دار و در عین حال دردناکه ....
شنبه 1 مرداد 1390

ali1111 - ایران - تهران
یک سر بیا لندن بخصوص زون یک می فهمی چه خبره...
شنبه 1 مرداد 1390

IRAN ZAMEN - نروژ - روگنان
من 15 سال تورونتو زندگی کردم.این مقایسه صحیح نیست. این اطلاعات درست نیست. و حقوقها اینکونه نیست. اجار خانه بالاست و دوتا مالیات باید پراخت کنید. و هر چی دماغ اویزان از ایران راهی گانادا شده. بعد از این همه سال انجا را رها کردم و امد اروپا. سگ اروپا می ارزد به تورونتو
شنبه 1 مرداد 1390

ben 15 munich - .المان - مونیخ
. tkamaly - ایران - تهران دوست عزیز اگر درست متوجه شده باشم منظورتان 35 میلیون رهنی و1800دلار ???کرایه ???که اگر اینجوری باشه که مونیخ همونقدر گرونست ولی این کجا اونکجا.
یکشنبه 2 مرداد 1390

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.