ایران می گوید سفارت خانه هایش فقط در ۶ کشور جهان سفیر ندارد


ایران می گوید سفارت خانه هایش فقط در ۶ کشور جهان سفیر ندارد

روابط خارجی ایران در سال های اخیر با برخی از کشورها متشنج بوده است

یک مقام بلندپایه در وزارت امور خارجه ایران گفته است که فقط ۶ سفارت خانه این کشور فاقد سفیر است.

حسن قشقاوی، معاون وزیر امور خارجه ایران در امور پارلمانی و کنسولی گفته است که از مجموعه کشورهای جهان که روابط سیاسی ایران با آن‌ها در سطح سفیر است، فقط در ۶ کشور بریتانیا، مکزیک، کلمبیا، تونس، نیجریه و موریتانی سفیر ندارد.

معاون وزارت امور خارجه ایران می گوید که "هیچ کدام از نمایندگی های سیاسی ایران در خارج از این کشور فاقد مسئول نمایندگی نیست بنابراین شایعه فقدان سفیر در ۴۰ کشور مطلقا بی‌پایه و اساس است."

گرچه روابط ایران با بریتانیا و سنگال در سطح سفیر است و دوره ماموریت سفرای ایران دست کم در این دو کشور به پایان نرسیده اما از ماه ها پیش سفارت خانه ایران در این دو کشور بدون حضور سفیر اداره می شود.

نمایندگان مجلس ایران تاکنون چندین بار تهدید به تصویب طرح قطع روابط ایران و بریتانیا کرده اند اما وزارت خارجه ایران اعلام کرده که برنامه ای برای کاهش سطح روابط با بریتانیا ندارد.

اداره سفارت خانه بدون سفیر

هرچند اداره طولانی مدت نمایندگی سیاسی در غیاب سفیر و توسط کاردار موقت مطابق کنوانسیون وین منعی ندارد اما در عرف دیپلماتیک این عمل در روابط دو کشور دوستانه توصیف نمی شود.

با این همه گزارش ها حاکی از آن است که رسول موحدیان، آخرین سفیر ایران در لندن هم مدتی است در محل ماموریت خود حضور ندارد.

سایمون گس، سفیر پیشین بریتانیا در تهران اواسط زمستان سال گدشته خورشیدی، پس از انتشار یادداشتی اعتراض آمیز در وب سایت سفارت کشورش درباره نحوه رفتار ایران با فعالان اجتماعی و وکلای دادگستری از جمله نسرین ستوده و اعتراض ایران به این یادداشت، به ماموریت دیگری در افغانستان اعزام شد.

آقای گس از حدود دو ماه پیش ماموریت خود را در افغانستان آغاز کرده و عملا سفارت بریتانیا در تهران بدون سفیر و توسط کاردار موقت اداره می شود.

روابط ایران و نیجریه هم از پاییز گذشته در جریان "توقیف ۱۳ کانتینر حاوی سلاح که از ایران وارد این کشور شده بود"، تیره شده و به نظر می رسد غیاب سفیر ایران در محل ماموریتش متاثر از سردی روابط دو کشور است.

 

معاون وزارت امور خارجه ایران می گوید 'شایعه فقدان سفیر در ۴۰ کشور مطلقا بی‌پایه و اساس است'

از زمان آغاز به کار علی اکبر صالحی به عنوان وزیر امور خارجه جدید ایران در اواسط زمستان سال گذشته خورشیدی که جانشین منوچهر متکی، وزیر امور خارجه عزل شده ایران است، برخی از نمایندگان مجلس خواستار تعیین سفیران جدید در سفارت خانه های بی سفیر ایران شده بودند.

تغییر و تحولات در نمایندگی های سیاسی ایران در خارج از این کشور معمولا در تابستان هر سال صورت می گیرد.

به گفته معاون وزارت امور خارجه، سفیران جدید ایران در "اکثر ۶ کشوری که سفیر ندارد" تعیین شده و به زودی به محل ماموریت خود اعزام خواهند شد.

در غیاب سفیر کشورهایی که روابط شان با کشور محل ماموریت در بالاترین حد سیاسی یعنی در سطح سفیر است، کاردار موقت اداره نمایندگی سیاسی را به عهده می گیرد.

هرچند اداره طولانی مدت نمایندگی سیاسی در غیاب سفیر و توسط کاردار موقت مطابق کنوانسیون وین منعی ندارد اما در عرف دیپلماتیک این عمل در روابط دو کشور دوستانه توصیف نمی شود.

perspolisi - استرالیا - سیدنی
عجب افتخاری. باریکلا.
پنج‌شنبه 30 تیر 1390

monairan - ایران - تهران
لابد منظورشان از سفیر جاسوس های پاسداره .هر جی فامیل داشتن و پاسدار و. جاسوس به اسم سفیر فرستادن خارج کشور و به خرج ملت نشستن تو خارج .پول رو. پول میذارن و کیف می کنن و به ریش همه می خندن .الهی که بد تر از لیبی شید .ایران تهران
پنج‌شنبه 30 تیر 1390

شیر بیشه مازندران - ایران - ایران
یا شما دروغ میگین یا مجلس یا هر دوتاتون.
پنج‌شنبه 30 تیر 1390

bita tehrani - کانادا - ویکتوریا
ترجمه: سپاه قدس از بین برادران پاسدار که بلدند ادای ادم حسابی ها را دربیاورند,تعداد شش فقره جاسوس(بخوانید سفیر) استخدام میکند...داوطلبان برای سلامتی اغا صلوات بلند بفرستند.....
پنج‌شنبه 30 تیر 1390

manly boy - استرالیا - سیدنی
بیشتر سفارت خانه ها هم کنسول ندارند و یه زنگ بزنید به سفارت ایران در اندونزی 9 ماه کنسول نداره حتی کسی هم نیست مه فارسی جواب بده . به منشی میگی پس کی کار ما رو راه میندازه میگه I dont know , embassy no consoul for from January مملکت رو آب هم نیست ، رو لجن
پنج‌شنبه 30 تیر 1390

انقلاب دوم - آلمان - هامبورگ
پس اسرائیل و آمریکا و مراکش و یمن و مصر و چند کشور دیگر چی? جمهوری اسهال یعنی فقط دروغ
پنج‌شنبه 30 تیر 1390

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.