آزار خیابانی، مشکل دختران افغان


آزار خیابانی، مشکل دختران افغان

بی بی سی : دختران افغان برای رسیدن به آزادی های مدنی با محدودیت‌های زیادی دست به گریبانند. یکی ازاین محدودیتها، آزار و اذیتهای خیابان است. به تازگی، شماری از دختران افغان در اعتراض به این مشکل اجتماعی راهپیمایی کردند. طاهر قادری، بی بی سی،گزارش می دهد.


 خیابان مال من هم هس'؛ مبارزه زنان افغان با خیابان آزاری

زمانی که در افغانستان زن به دنیا می آیی، جامعه به شما می آموزد که چگونه از زن بودن خود شرمسار باشی. به شما یاد داده می شود که چگونه از داشتن موهای بلند و یا اندام زنانه خود خجالت بکشی. یاد می گیری که چگونه با شانه های افتاده راه بروی و مجبورت می کنند به این باور برسی که این حق طبیعی دیگران است که با تو بدرفتاری کنند."

نورجهان اکبر، بیست ساله، در جامعه ای که خودش چنین تعریفی از آن دارد، بزرگ شده است، اما حالا او و گروه "زنان جوان برای تغییر" می خواهند کلیشه های اجتماعی موجود در افغانستان را به چالش بکشند.

او افزود: "این حق زنان است که مانند مردان در جامعه بدون اینکه هراسی داشته باشند، زندگی کنند، کار کنند و درس بخوانند."

خیابان آزاری در افغانستان، در حال تبدیل شدن به یک مشکل جدی است و چیزی که به باور فعالان اجتماعی، مانع بزرگی را در برابر مشارکت زنان در اجتماع ایجاد می کند.

این باور وجود دارد که حضور زنان در اجتماع که در پی فروپاشی رژیم طالبان و به ویژه در سالهای اخیر پر رنگ تر شده، به ایجاد واکنش منفی جامعه مردسالار افغانستان کمک کرده است.

شبانه، یک دانشجوی دانشگاه کابل می گوید: "آنها (مردان) نمی توانند این حقیقت را تحمل کنند که حضور زنان در اجتماع در حال گسترش است."

 

'به شما یاد داده می شود که چگونه از داشتن موهای بلند و یا اندام زنانه خود خجالت بکشی'

او می افزاید: "خلاف آنچه که اینجا تصور می شود، زنان برای این ساخته نشده اند که در خانه ها بمانند و برای مردان خدمت کنند. ما می خواهیم در فعالیت های اجتماعی شرکت داشته باشیم، سیاستمدار شویم، فعال اجتماعی و کارمند ادارات باشیم و این مسئله نباید برای کسی مشکل ایجاد کند."

افغانستان با وجود آنکه در سالهای اخیر شاهد تغییراتی در زمینه حضور زنان بوده، هنوز یک کشور به شدت مردسالار است.

در بسیاری از مناطق افغانستان، هنوز بیشتر زنان نمی توانند بدون اجازه اعضای مرد خانواده، از خانه های خود بیرون شوند.

تمنا حمیدی که تازه دانشکده حقوق را به پایان رسانده می گوید: "ذهنیت مخالفت با مشارکت اجتماعی زنان بسیار عمیق است و شکستن رفتارهای اجتماعی علیه زنان، یک چالش جدی است."

او می گوید: "هر روز برای رفتن به محل کار، باید یک فاصله کوتاه را پیاده طی کنم و این دقیقا زمانی است که رفتارهای بدی را می بینم. هر دقیقه باید مواظب باشم که کسی مرا دنبال نکند و یا کسی تلاش نکند به بدنم دست بزند."

ما می خواهیم در فعالیت های اجتماعی شرکت داشته باشیم، سیاستمدار شویم، فعال اجتماعی و کارمند ادارات باشیم و این مسئله نباید برای کسی مشکل ایجاد کند

با آنکه تاکنون هیچ تحقیق رسمی در مورد مسئله خیابان آزاری و دلایل و عوامل آن در افغانستان انجام نشده است، اما شنیدن تجربیات روزمره زنانی که برای کار و یا درس از خانه های خود بیرون می شوند، نشان می دهد که خیابان آزاری در این کشور بسیار گسترده است و در مواردی سبب شده است دختران و زنان به دلیل دوری از آزار خیابانی ترجیح داده کار و یا هم تحصیل خود را ترک کنند.

فعالان اجتماعی در افغانستان از این نگراننند که خیابان آزاری به یک هنجار اجتماعی بدل شده است و این درحالی است که دولت برنامه ای برای جلو گیری و یا هم مبارزه با آن ندارد.

sourena.de - آلمان - اشتوتگارت
امیدوارم زنان افغانستان بتوانند به حق و حقوق انسانی خودشون برسند. لازمه این حق و حقوق اینه که حکومت افغانستان از حکومت ولی وقیح فاصله بگیره وگرنه تجاوزات دسته جمعی در راه است. مرگ بر اندیشه های طالبانی چه در ایران و چه در افغانستان و ..
یکشنبه 26 تیر 1390

yas abi - بلژ - برسل
جمعیت عظیم. چرا فقط صف اول رو نشون دادین
یکشنبه 26 تیر 1390

pinokio_pinokio - انگلستان - منچستر
توی خیابانهای ایران هم زن امنیت اجتماعی نداره. به امید روزی که همه مردان و زنان در ایران و خاور میانه به بلوغ فکری از لحاظ جنسی‌ برسند.
یکشنبه 26 تیر 1390

ARTEMIS-SW - فرانسه - پاریس
دردود به شهامت شما _تبعیضات اجتماعی در مورد زنان افغان در حد وحشتناکی است دوستان سکولار افغان می گویند در دو دوره زنان افغان از ازادی برخوردار بودند /با تمام نواقص اجتماعی/ دوره ی ظاهر شاه و دوره ی ده ساله ی ژنرال نجیب که افغانستان زیر نفوذ شوروی بود/این به مفهوم تائید شوروی و کمونیسم نیست/ متاسفانه با امدن طالبان کثافت سیاهترین دوره ی استثمار اسلامی زنان اغاز شد و اثرات شوم ان در اجتماع مردسالار اسلامی افغانستان باقی ماند و راه درازی تا کسب حقوق برابر زنان باقیست/
یکشنبه 26 تیر 1390

oghab - فنلاند - هلسینکی
این معضل در رگ وخونه ایران و افغانستان است .بفرمائید الاغستان.
یکشنبه 26 تیر 1390

Shirzan - آلمان - برلین
درود به زنان افغان
یکشنبه 26 تیر 1390

delmorde - سوئد - یوتوبوری
oghab - فنلاند - هلسینکی . همزبان محترم لطفا بدلیل تعدادی تندرو متعصب یک ملت را مورد اهانت قرار نده. من ایرانی هستم اما به همزبانانم احترام می گذارم.اینمشکل را چه الان و چه زمان شاه کم و بیش ماهم داشتیم و ان بدلیل محدودیت هائیست که مکتب اسلام بوجود اورده . بدتر از همه مردسالاری را تشویق کرده تا زمانی که اسلام سایه کریهش بر ذهن ما حکمرانی می کند این مسائل است نه تنها ایران و افغانستان بلکه در تمام کشورهای اسلامی کم و بیش است.
یکشنبه 26 تیر 1390

hovakhshatare - ایران - تهران
امیدوارم زنان افغان و زنان تمام کشورهایی که هنوز برابری زن و مرد در اون برقرار نشده به حق طبیعی خودشون برسند. متاسفانه بیشتر این مشکلات در جوامعی است که زیر سایه‌ی اسلام هستند. اسلام یک دین زن‌ستیز با یک خدای مذکر و قوانین تبعیض‌آمیز است که در اون یک نفر به عنوان ارباب حتی حق دارد به کنیز خود تجاوز کند!! آن‌وقت اسم این قوانین غیرانسانی و وحشیانه را می‌گذارند دین آسمانی!! دینی که شما در اون یک انسان آزاد رو برده‌ی خودت کنی و توش انسان‌ها رو با پول خرید و فروش کنند و به خودشون اجازه بدهند که به یک انسان تجاوز کنند و خداشون هم ازشون پشتیبانی کنه به درد چاه می‌خوره!
دوشنبه 27 تیر 1390

massoudoslo - نروژ - اسلو
چه جمله زیبایی : این سرک از من هم است ! موفق باشید. در ضمن جمله ای گفته باشم هر چند فکر کنم دوستان هم زبان افغانی از دستم نا راحت شوند : زیادند مردان افغانی که هم با مرام هستند و هم در کل نظراتشان بیشتر به سرطان میمانند وقتی که به زن و رابطه با جنس مخالف میرسد .ولی بیشتر افغانی های اروپا مردمانی آرام هستند و با وجود ظلم و سختی که ما ایرانیان در ایران به افغانی ها دادیم در اروپا بیشتر مایل هستند با ایرانی ها بپرند خصوصا با دختران ایرانی !
دوشنبه 27 تیر 1390

odin - بلژیک - انتورپن
اگر اشتباه میکنم یکی توروخدا منو از اشتباه دربیاره. از مسلمانها و اسلام در تاریخ و جغرافی جهان نامردتر و حقیرتر نداریم. علی سه بار وارد جنگ تن بتن شده. در هر سه بار با ناجوانمردی و حقه زدن پیروز شده. امروز را ببینید، بخودشون بمب میبندن و بین زن و بچه انرا منفجر میکنن، به دخترها و زنها حمله میکنن، و اسم خودشون رو میذارن مبارز و جهادگر! در بین اعراب قدیم در جنگها از اب سوءاستفاده نمیشد، اما محمد اینکارو کرد، سر اسیرها رو برید،نصرابن حارص پیرمرد شاعر را اول علی سوزاند و بعد سرش را برید،(یا علی برخیز و دین مرا ادا کن) حقیرتر و خوارتر از این افراد و پیروان این ایین دروغ و قتل و تجاوز در جهان نداریم.این دین نیست ایین ضد مسیحیت هم نیست، این ایین انتی تمدن و انتی بشریته.
چهار‌شنبه 29 تیر 1390

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.